Mercedes komt in Tokyo met de F600 concept car, wat een kruising lijkt tussen de Smart ForFour en de Viano. De F600 “Hygenius” is een hybride concept met brandstofcel met een vermogen van 115pk en 350 Nm. Het verbruik is erg zuinig: 3,2 liter per 100 km, met een range van 400 kilometers.
De wagen kan rond 2012 (al) op de weg rijden, tegen die tijd is de olievoorraad vast op;)
autoblogger zegt
AutoTelegraaf heeft het nieuws ook gevonden, zij schrijven echter over een nog zuiniger verbruik van 2,9 liter brandstof per 100 km: http://autotelegraaf.nl/vanonzeredactie/?id=38659
“De F 600 HYGENIUS bereikt een maximum vermogen van 115 pk en een maximum koppel van 350 Nm. De brandstofcelaandrijving zelf is goed voor een constant vermogen van 82 pk en een koppel van 250 Nm. Overtollige energie wordt opgeslagen in een krachtige lithium-ion-accu, net zoals bij hybride-aandrijving. Afhankelijk van de rijomstandigheden wordt de optimale krachtbron gekozen. Wanneer er bijvoorbeeld geparkeerd wordt, haalt de motor zijn kracht uitsluitend uit de accu, terwijl de brandstofcel en de accu samen voor de aandrijving zorgen bij het optrekken. De elektromotor fungeert ook als een generator die de accu voedt wanneer de auto remt door de daarbij vrijkomende energie te regenereren.”
autoblogger zegt
Meer F-concepten op http://www.mercedes-benz.com/content/mbcom/international/international_website/en/com/international_home/home/innovation/laboratory/researchvehicles.html
Alex zegt
Mercedes is niet voor niets in Japan, men heeft daar al 3 jaar geleden de technici van Honda ingehuurd, zijn zijn al heel wat jaren verder op het gebied van fuelcell techniek.
Patrick zegt
;) klopt maar het is niet de enigste Europeese merk wat samenwerkt met een ander continentaal merk….. zo heb je ook Nissan en Renault sinds de eind jaren 90
Ook BMW en Audi zijn druk bezig een brandstofcel op de markt te brengen……..het zou dus ook hierbij niet iets nieuws zijn in deze tijd.
Alleen afwachten………..de rest volgt vanzelf wel
…en hopelijk relatief betaalbaar natuurlijk, anders heeft het weinig nut, op kort termijn.