Notoire bumperklevers opgelet! De politie gaat vaker controleren op bumperklevers. Het aantal controles stijgt volgend jaar naar 160 tegen 120 dit jaar. De controles gebeuren via een systeem met videocamera’s op viaducten. De boetes voor agressieve klevers zijn fors. Ze kunnen oplopen tot 370 euro en zes maanden ontzegging van het rijbewijs. De politie streeft ernaar de bumperklever zoveel mogelijk ter plekke aan te houden. Het videoteam waarschuwt een agent op de motor die achter de overtreder aangaat. “We willen ze direct confronteren met hun kwalijke gedrag”.
De politie streeft ernaar het aantal controles op bumperkleven jaarlijks te laten stijgen. Onlangs lanceerde verkeersminister Peijs nog een campagne tegen asociaal en agressief rijgedrag (bron: nu.nl).
mongoose zegt
hoe werkt dit eigenlijk? dit hangt toch af van de snelheid? en wat is de definitie van bumperkleven? tijdens een file is iedereen een bumperklevert
Lotte zegt
In een ver en grijs verleden heb ik van mijn rijleraar mogen vernemen: men dient de helft van de snelheid afstand te houden tot het volgende voertuig. In een file rijd je (laten we uitgaan van:) 10 Km per uur, dus je hoeft maar 5 Km afstand te houden. Maar als je 120 Km rijdt, lijkt me 60 meter een tikje overdreven.
En er bestaat nog zoiets als een twee- seconderegel?
Ejay zegt
Als er bij je gebumperkleeft wordt betekend het meestal dat je te lang links plakt. Laatst had ik een alfa 156 achter me hangen, maar ik kon niet naar recht omdat ik inhaalde en voor me reed een Starlet met 100. In ieder geval knalde meneer alfa voorbij en daarna een zwarte V50, die even later langs de kant van de weg stond met zijn “politie stop” bord nog aan.
autoblogger zegt
Gevonden op politie.nl:
Bumperkleven is langere tijd op te geringe afstand van je voorganger rijden. Het is niet alleen irritant, het is ook erg gevaarlijk. Negentig procent van alle kop-staartbotsingen op de snelwegen is een direct gevolg van te weinig afstand bewaren.
Om weggebruikers duidelijk te maken wat precies voldoende afstand is, is er 2 seconderegel. Wanneer de auto voor u een vast punt passeert (bijvoorbeeld een verkeersbord of hectometerpaaltje), begint u te tellen. Rijdt u zelf tenminste 2 seconden later voorbij dat punt, dan heeft u een veilige afstand tot uw voorligger.
Een andere graadmeter bij het bepalen van je volgafstand is deze vuistregel: deel de snelheid (km/uur) door 2 en verhoog dat met 10%. Bij een snelheid van 80 km/uur kom je dan op 44 meter, bij 100 km/uur op 55 meter.
In de wet is bepaald dat iedere bestuurder in staat moet zijn om z’n voertuig tot stilstand te brengen binnen de afstand waarover hij de weg kan overzien en waarover deze vrij is. Doet u dat niet, dan kan dat u op een boete komen te staan.
* Bij geen afstand houden bij snelheden tot 80 km per uur bedraagt de boete € 145,-.
* Bij hogere snelheden gaat het proces-verbaal naar de officier van justitie.
* Echte plakkers krijgen een dagvaarding, waarbij ze veroordeeld kunnen worden tot een forse geldboete en een ontzegging van de rijbevoegdheid van maximaal 8 maanden.
De politie controleert op bumperkleven met normale surveillances en met surveillances in een onopvallende videoauto. Het Korps Landelijke Politiediensten controleert daarnaast ook met het Video Controle Systeem…
Harry zegt
Hallo,
Laatst ben ik aangehouden door een motoragent. Hij vond dat ik meerdere malen aan het “hoeken” was, d.w.z. achter de voorganger versnellen en pas laat naar links gaan voor de daadwerkelijke inhaalmanoeuvre. Ik meende dat hij dit kon opmaken aan mijn rijstijl, omdat ik nogal plots naar rechts ging en niet in een vloeiende lijn.
Ten eerste was ik me niet van bewust dat ik zo dicht op een ander afkwam. Maar het fenomeen om achter je voorganger alvast op te gaan trekken om vervolgens rap naar links te gaan en er voorbij te gaan, herken ik wel. Ik deed dit om de tijd op de linker baan zo kort mogelijk te houden, want het is een nogal drukke weg. Dus als er een kans is om in te halen, moet je naar mijn idee al op de rechterbaan gaan versnellen, want daar is op de linker baan geen tijd voor.
Nu stond op “de prent”: bumperkleven tussen 100 en 120km/u met meer dan 3 meter afstand. Vandaar kreeg ik een schikking van maar liefst 320 euro.
Nu ben ik verbaasd over 2 punten:
1. Ik vind het raar dat dit “hoeken” ook als bumperkleven gezien wordt, immers bumperkleven is toch gedurende een langere tijd te dicht achter de voorganger rijden? Dat was bij mij zeker niet het geval, want ik was met een aantal inhaalmanoeuvres bezig.
2. Ik verbaas me dat hij dit baseert op mijn plots naar links gaan. Dit lijkt me een aanname en niet een constatering van daadwerkelijk te dicht op de voorganger zitten. Te meer dat ik ook altijd in mijn spiegels kijk of er toevallig al iemand aan het inhalen is. De agent (in politieuniform) op politiemotor was mij niet heb ik niet gezien en pas ruim nadat ik klaar was met de meerdere inhaalmanoeuvres had ik ruim baan en zag ik in de verte in mijn achteruitkijkspiegel dat de motoragent aan het inhalen was.
Nu zit ik dus te twijfelen om het toch voor te laten komen, in plaats van op de schikking in te gaan, omdat ik het dus niet eens ben. Echter heb ik geen zin om nog meer te moeten betalen als ik geen gelijk krijg. Immers de kans dat ik geen gelijk krijg zit er natuurlijk ook behoorlijk in, omdat een rechter een agent toch meestal gelijk zal geven.
Heeft iemand hierover een idee? Of heeft iemand recent ietst soortgelijks meegemaakt?
Met vriendelijke groeten,
Harry.
Dennis zegt
Harry, ik geef je niet veel kans. Je moet wel een hele sterke zaak hebben, wil je voor de officier van justitie je gelijk halen. Deze kwestie draait vooral om de interpretatie van de regels en in dat geval heeft oom agent (bijna) altijd gelijk, zo niet, dan toch. Bespaar jezelf een hoop tijd, energie en frustratie en betaal die boete maar gewoon, want ik schat in dat je niet veel kans maakt.
Stefan zegt
Ik vraag me ook af wat de definitie van bumperkleven is. Ik ben vandeweek langs de kant gezet door een agentenpaar dat van achter mijn achterligger kon zien dat ik langere tijd te dicht op mijn voorganger zat. Ik heb geen meetlint gezien en geen stopwatch. Dus hoe definieren ze dat en hoe kunnen ze dit nou zonder beeldmateriaal hardmaken?