Zoals jullie hebben kunnen zien, is het Autoblog team op de IAA geweest. Helaas had ik alleen de maandag tijd, dus aan het eind van de middag kon ik weer aan de terugreis beginnen. De eerste kilometers op de snelweg waren door wegwerkzaamheden nog behoorlijk druk. Na de files achter mij te hebben gelaten werd ik op een gegeven moment opgeduwd door een nogal groot uitgevallen Audi. Een Audi met haast, op de momenten dat ik moest afremmen voor voorgangers plakte hij op een metertje of twee achter mijn bumper.
Dan maar even opzij en een Q7 stoof mij voorbij om zich vast te hechten aan de auto die voor mij reed. Om duidelijk te maken dat hij er langs wilde ging het knipperlichtje aan en reed hij bijna tegen de vangrail aan. Mooi een sneeuwschuiver die de weg even voor mij schoon veegt! Snel er achter aan om te wachten op vrij baan. En toen kwam er een kleine teleurstelling: die dikke Audi Q7 ging wel vol op het gas, maar echt rap ging het nu ook weer niet. Met mijn bescheiden 140 pk dieseltje kon ik erg makkelijk aanhaken bij hem. Sterker nog boven de 180 liep ik (heel langzaam) op de Q7 in.
Moraal van het verhaal: als je dan toch een SUV wil rijden, spaar dan nog even door voor een dikke motor. De 3.0 V6 TDI in de Q7 was overduidelijk niet genoeg om een Alfa 147 los te rijden.
Alfetisist!?! zegt
loser, hoe kun jij nou zien of iemand die voor jouw rijd vol op het gas gaat?
Bumperkleven of agressief rijden wil niets zeggen over de auto, maar over de persoon die in die auto zit. ook met trekker kun je bumperkleven als die auto die voor je zet maar 15km/uur rijdt.
Dus de moraal van dit verhaal.
Eerst zelf ervaren hoe een auto rijdt en hoe snel die is niet van zien.
P.S.
ben jij soms familie van Ton Roks (Autovisie), komt nl ook altijd met zulke ongedefinieerde uitspraken
Nick zegt
@Alfetisist(monkey): Zo’n ongedefinieerde uitspraak vind ik het niet. Je mag verwachten dat een bestuurder die heel duidelijk laat merken niemand voor zich te dulden, vol gas geeft op het moment dat hij vrij eindelijk baan heeft, zeker op de Duitse snelweg waar dit ongestraft kan. Dan sta je het natuurlijk niet toe dat er een Alfaatje met je meerijdt, tenzij je gewoon niet meer in huis hebt, dus… (h)
Sir Smokalot zegt
Daar ben ik het niet mee eens.
Iemand die zit te kleven hoeft niet per definitie maximaal te willen rijden. Hij wil gewoon sneller dan het verkeer dat op zijn baan voor hem rijdt. ik druk ook wel eens als ik met 150 p/u achterop een inhaler met 115 p/u rij (voetnootje: dit doe ik niet als er geen mogelijkheid is dat mijn voorganger sneller kan), maar dat betekent niet dat mijn topsnelheid 150 p/u is toch?
Ik denk dat Wouter deze Q7 schromelijk onderschat, volgens mij had de SUV echt nog wel wat over.
Met reacties als van de Alfetisist (what’s in a name?) kan ik trouwens helemaal niets, als ik de site beheerde had hij allang een ip-ban te pakken. Sneue gast, meteen maar loser brullen…. Internetscheldpartijen zijn zo kansloos.
Dennis zegt
Ik zeg: “Meten is weten”. Iemand al een Q7 in huis en zin in een straatrace tegen Wouter z’n Alfa 147 ??? ;-)
Wouter zegt
Q7 3.0 TDI 227 pk 9.1s naar de 100, top 216 km/u
147 JTD 16v 140 pk 9.1s naar de 100, top 206 km/u
Het grote verschil is het gewicht, een Q7 is 600-700 kg zwaarder of misschien wel meer. SUV’s met basismotorisering zijn simpelweg niet retesnel. Daar zijn SUV’s veel te zwaar voor.
Theo zegt
mensen mensen mensen
wat maakt het nu allemaal uit hoe snel iemand rijdt, hoe veel pk`s liter die man in de Q7 had misschien niet meer geldvoor een nog dikkere motor in z`n Audi maar daarom gaan we nog geen uitspraak dan als onze Wouter; spaar nog even door zodat je een dikkere motor nemen. Er zijn zoals Alfetisist zeg ook mensen die bv met een KIA SUV willen bumperkleven en knipperen met de lichten. Waarom,zit het in de genen ofzo, moeten wij zo pochen met onze auto, waarom kun je met bv een BMW M5 niet gewoon lekker rijden moeten we dan altijd onze ballen laten zien. En wat betreft Sir Smokalot steek nog een sigaret of zo op hoezo scheldpartij of sneue gast noemen, lees even je eigen laatste regel die je typt, je doet er zelf aan mee, verbannen!!!!!!
Sir Smokalot zegt
Sorry Theo, ik rook alleen mét.
Iemand die zijn post begint met loser vind ik wat anders dan een reactie op iets dergelijks van iemand die ook zo af en toe wat constructiefs bij te dragen heeft aan deze site. Voor de rest kan ik alleen maar in herhaling vallen, oeverloze discussie dus. Ik heb mijn laatste ding hierover gezegd, terug on-topic maar weer!
Uit van hier.
RuliO zegt
Ik kan met 99% zekerheid vermelden dat deze wagen NIET volgas reedt. Zelf heb ik een Audi Allroad V6 2.5 TDI met ruim 215pk’tjes mogen rijden in Duitsland. Als ik erbij zeg dat deze motor de wijzer al naar de 220 kreeg zeg ik volgens mij genoeg…
Wouter zegt
Rulio,
Een A6 Allroad is een stuk lichter en ook een stuk minder hoog dan de Q7. Neem bijvoorbeeld een X5 3.0d of 530d, dezelfde motor dus. De 530d is bloedsnel, de X5 is hooguit vlot. De eerste generatie X5 3.0d ging in 10,5 seconden naar de 100, precies even snel als een 156 1.6.
Met die 156 1.6 kreeg ik ook zonder moeite 220 op de teller, dus dat zegt niet zo veel.
RuliO zegt
De Allroad is een verouderde auto met een verouderde motor. En vergeet ook niet dat de Allroad ook een terreinwagen is, deze weegt leeg ook al 1900kg (en staat ook hoog op de pootjes).
Wat de snelheid betreft, de motor is niet afgesteld op een (elektronisch begrensde) 250, deze is afgesteld voor veel vermogen in het terrein (lage toeren).
Okay, een 206 CC 2.0 draait op de teller ook 215, maar dan moet je flink inboeten op comfort, en bij Audi maakt het niet uit of je 120 of 220 rijdt, het comfort is en blijft aanwezig.
dekster15 zegt
om terug te kome op dat artikel
het is niet verwonderlijk dat je aan 180 begint in te lopen want die q7 heeft meer luchtweerstand dan jij en gaat drm trager acceleren en bv 180
Joost zegt
Ik rij zelf in een toareg 3.2 v6, en deze is best rap voor zijn gewicht, maar inderdaad het is geen raceauto. Ik vindt hem prima op de weg en in het zand, hij voldoet aan de verwachting. De q7 zal best moeite hebben bij de 180 km /pu maar dat zegt niet dat ie langzaam is. De vergelijking met een alfa 146 is al niet terrecht. En of de persoon waarover we het hebben nog gas over heeft kun je zeker niet weten, of je moet naast hem hebben gezeten……….:)
s.v.k zegt
wouter de audi Q7 3.0 TDI heeft 233 pk. maar als je kijkt naar de audi A6 3.0 TDI die is dan wel wat lichter maar die zit wel aan 7.6 sec aan de 100 en heeft minder pk’s en een top van 240 geloof ik. En daarom weet ik zeker dat deze Q7 sneler is met optrekken en met zijn top dan jou alfa 147. :-)
s.v.k zegt
algemeen: Porsche cayenne 450 pk en een top van 266. En de volkswagen touareg 5.0 TDI. ML 55 AMG 347 pk. Bmw X5 ik dacht ook 347 pk en allemaal een tot van 250. het zijn dan wel geen bugati veyron’s die 406 km/h rijden en 1001 pk hebben maar het zijn goede auto’s en ik denk dat de Q7 4.2 liter er heel goed tussen past. want het is gewoon de mooiste en een van de beste SUV’s die dadelijk op de markt te verkrijgen is.
Joost zegt
En ik ga vandaag naar de enige geheime preview in Nederland!!!! hahahahahahah :-D
Wouter zegt
S.v.k.
Gewicht van Q7=2295kg, A6=1735kg, 147=1265kg.
Kilo’s per pk wordt dan als volgt:
Q7=9,85
A6=7,75
147=9,04
De A6 is dus verreweg het snelste en nee die Q7 rijdt echt niet bij me weg, wat dus ook gebleken is. :-)
dekster zegt
waar blijft het stuk dat je de Q7 inhaalt?
A.r zegt
Wat een nutteloze discussie. Jongens, ik ben dol op Alfas, maar een Q7 is gewoon gekker. Of ie nou sneller is of niet. Beter dat ik langzaam rij, kan iedereen me tenminste zien pimpen in mijn nieuwe Q7!
gerard zegt
volgens mij zat de alfa in de slipstream van de gigant voor hem anders had hij nooit meer dichterbij gekomen.(een audi liefhebber,voorheen mercedes liefhebber)
de witte zegt
de alfa gaat even rap van 0-100 kmh in 9.1 sec
de topsnlheid van de alfa is 206 kmh dat van de audi 210kmh
ik denk wel dat de audi sneller is naar 200 kmh
het is wel geen top suv tegen over de bmw x5 die van 0-100kmh in 8.3 sec doet en met het nieuw model zal het er niet op verslechten in de 3000 liter diesel blijft bmw de top !!
w0o0dy zegt
natuurlijk komt die Q7 niet zomaar weg, weet je wel hoeveel sneller je moet zijn om een serieus gat te maken met een auto op de snelweg? Alleen als je iets van 5 seconden sneller naar 180 gaat dan de 147 kun je een redelijk gat maken en dat zit er met de lichter gemotorseerde Q7 gewoon niet in. Iedere keer dat je niet volgas gaat sluit de Alfa dan moeiteloos aan. En d q7 is groot en zwaar en de 4 wielaandrijving zal ook niet helpen qua snelheid( vermogensverlies door frictie) Ik ga er dan ook vanuit da Wouter gewoon gelijk heeft. Met 3.0tdi is de Q7 hooguit vlot en is de 147 met 140pk jtd vrijwel net zo snel. Waarom mensen er niet tegen kunnen dat er minder dure auto’s net zo snel zijn dat snap ik niet…. zal wel iets met het ego te maken hebben…..
Henk zegt
ik weet wel zeker dat je met een 147 jtd 16 v een q7 tdi kunt bijhouden.
1) de audi heeft veel meer luchtweerstand, door :
a) groter frontaaloppervlak
b) is hoger
c) bredere banden
2) de rolomtrek van de banden van de q7 is veel groter, en dus langzamere acceleratie.
3) veel zwaarder, zeker 900 kg
4) 4 wiel aandrijving zorgt voor meer weerstand bij de vermogensoverbrenging,en dus resulterent in een lager vermogen aan de wielen t.o.v. gewone FWD.
Tommy zegt
Whahaha… Alfa pwnes
arne zegt
ik heb in de q7 gereden en hij rijdt uitstekend, ik denk ook dat die alfa wel een kilootje of 1000 lichter is dan die q7 met z’n 2300 kg, en als je die 4.2 FSI neemt..heb je heel wat meer tankbeurten nodig en een groter budget
RJ zegt
Vergeet niet dat die Q7 500 newtonmeter koppel heeft. Die rijdt die Alfa 147 JTD met 300 Nm wel los hoor boven de 180 km/h. Jullie schrijven wel dat de Q7 meer wind vangt en een groter totaaloppervlak heeft.
En toch haalt die SUV 216 km/h en die Alfa 206 km/h………..
Lt. Winters zegt
Mensen geloof me; een 147 1.9 Jtd-16V M-jet 150 p.k./305 n.m./1.250 k.g. kan een Q7 3.0 TDI/233 p.k./500 n.m./1.790 k.g. echt bijhouden op sprintjes van 120 tot 180.
Ga eens proefrijden bij een Alfa-dealer en trap een Jtd-16V onderin bij 2.000 tpm in de 3e versnelling dan snap je wat ik bedoel.
Snoekie zegt
tja die vergelijking is natuurlijk nep ! Heb mijn a6 3.0 tdi nu 2 jaar, 44.000 km, niet boven de 200 geraakt (in België is dat link…) maar wel niet het minste defekt ! Mijn 4e Audi ; ze worden steeds beter ! Had vroeger een Alfa(sud) die heb ik na 2 jaar verkocht uit miserie ! Remservo die geregeld uitvalt (behalve wanneer je in de garage komt…) was van het minste ! Verbruik ! Lawaai ! Rij veilig mensen ! En word sinds recent bumperkleven in Duitsland niet ZWAAR beboet + rijverbod ???
joep zegt
Hahaha, BMW 530d snel, Audi Allroad comfortabel….
Myn Getunede Citroen XM V6.24 Killt Ze Allemaal
Met Of Zonder Drempels, In Elk Toerengebied
joep zegt
En al dat gebral over wel of niet kunnen bijhouden, het gaat hoogstens om de tussenversnelling waar het wellicht op elkaar kan lijken, je hebt uiteindelijk toch iets van een totale eindoverbrenging bij een versnellingsbak.. En wellicht is een Q7 ook een 6-bak…
JW zegt
@ de witte
heb jij weleens een wagen met een 3000 liter motor gezien dan
Bladerider zegt
Mijn 1.6 Corolla VVTi haald al 210 op de autobaan…. 110pk bij 1070kg
En dan was men auto ook nog is tot de nok toe vol (met zware tent enzo) en 2 man.
Dus tja is leuk veel PK’s maar veel harder gaan ze er niet door…
Marcel zegt
Q7 getest in EuroNCAP 4 sterren poor welding http://www.euroncap.com/images/results/Off-Roaders/car_262_2006/Audi%20Q7%20Datasheet.pdf
Frence zegt
ik vind beetje overbodig
jou alfa kan die Q7 wel bijhouden ja
hij is lichter etc..
en die Q7 zwaarder en al die zooi
maar waarom vergelijk op snelheid??
een Q7 lijkt mij een auto waar je relaxd inzit beetje geile wijve licht te kijken enzo maar verder niet voor het stoplicht planken want 10sec is nou niet bepaald snel
of je wacht even en koopt un V12 dan is er gin alfa te zien denk ik zo
maarja.. mijn conclusie
Q7 is gewoon De Suv en jij hebt gewoon een redelijke alfa..(fiat:P)
groeten
joep zegt
Vanochtend op de Bahn nog even zo’n Q7 aan de kant gedrukt, 4.2 liter wel te verstaan.
Hij ging 230 ik ca. 235 —> 260KM/u.
Met 3.0 24v XM.!
Koen zegt
Jammer dat hier zo moeilijk over moet worden gedaan. Ik geloof best dat je met een alfa 146 140pk diesel een rijdende tuinschuur met 230 pk bij kunt houden…
Wat ik alleen zo jammer vind is dat hieraan de conclusie verbonden wordt dat een 3 liter diesel niet genoeg is voor een Q7. Mag de eigenaar dat misschien zelf beslissen?
FrieZ zegt
Wat een kromme vergelijking… Q7 vs. 147, die wagens zijn niet eens met elkaar te vergelijken. Ze lopen alleen allebei op diesel.
Ben je nou trots, dat je een Q7 kon bijhouden? Jippie… koop een taart en ga het vieren!
R3D zegt
..Bumperklevers (in grote auto’s) zijn irritant..
meer is hier gewoon niet over te zeggen…
Jones zegt
Who cares. Een alfa vergelijken met een audi, en dan wel nog een q7. HAHAHAHAHAHA. Dit is gewoon veel te lachwekkend, zeker gezien het feit dat je met een crash in die alfa bij 50 km/h al morsdood bent. Levensgevaarlijke doodskisten die altijd veel te weinig afstand houden voor HUN gezondheid.
Jesko zegt
goh, wat knap dat jij met een auto die de helft lichter is, stuk minder wind vangt en opzich niet weinig vermogen heeft een Audi Q7 3.0 V6 kan bijhouden!
Het feit dat je dit op internet bekent maakt, laat toch wel zien dat je toch erg jaloers bent op die meneer!
LOWrider zegt
@ Alfetisist!?!
Ton roks rocks!
bmw 5.0/508 zegt
1.9 jtd heeft 148 pk ;)
je was die 8 pk’tjes vergeten (H)
V70 zegt
Ga eens achter mijn Volvo V70 D5 220 pk hangen. Dan ben je niet meer zo enthousiast.
michie4life zegt
wij hadden eerst een audi A6 waarmee we op de autobahn hebben gereden en de teller ging naar de 240 km\u toen we hebben nu de audi Q7 en gaat ook op autobahn rond de 240 de audi a6 was echter een 4.2 liter v6 en de audi Q7 die we nu hebben 4.2 liter v8 met 350 pk dus ik weet wel zeker dat die Q7 niet vol gas reed want dat houd je zeker niet bij met je alfa’tje hij is mischien wel minder snel dan een A6 met een v8 motor maar hij is ook niet gemaakt om snel te gaan en ondanks dat rijd hij tog rond de 230\240 dat vind k een aardige prestatie voor een offroad auto. dus ga nou eerst maar eens de snelheid meten van een audi Q7 die vol gas rijd de max snelheid is trouwens begrensd op 250 km/u maar je kan pas oordelen als je het zeker weet en ik weet zeker dat onze auidiQ7 230\240 gaat want ik heb het zelf op de teller gezien.
Antonio zegt
Tegenwoordig moeten wij het niet meer hebben van maximum snelheden. Hier in België en vooral in Nederland zijn de controles te talrijk om nog RELAXED > 200 km/h te rijden. En naast die controles heb ik er persoonlijk niks aan (lees onveilig gevoel) om abnormale snelheden te halen.
Ik moet wel zeggen dat wat de Q7 (specifiek 3.0TDI) betreft … hij moet niet onderdoen voor mijn Mercedes 320S (ik dacht 135 pk). De Q7 is een heel vlotte SUV met een groot koppel en de acceleraties (zowel in de hernemingen) zijn fenomenaal. Dat zou ik wel eens willen vergelijken met die ALFA 147.
Alvast mijne Q7-3.0TDI is besteld en wordt geleverd eind januari 2007.
Antonio zegt
Tegenwoordig moeten wij het niet meer hebben van maximum snelheden. Hier in België en vooral in Nederland zijn de controles te talrijk om nog RELAXED > 200 km/h te rijden. En naast die controles heb ik er persoonlijk niks aan (lees onveilig gevoel) om abnormale snelheden te halen.
Ik moet wel zeggen dat wat de Q7 (specifiek 3.0TDI) betreft … hij moet niet onderdoen voor mijn Mercedes 320S (ik dacht 235 pk). De Q7 is een heel vlotte SUV met een groot koppel en de acceleraties (zowel in de hernemingen) zijn fenomenaal. Dat zou ik wel eens willen vergelijken met die ALFA 147.
Alvast mijne Q7-3.0TDI is besteld en wordt geleverd eind januari 2007.
Klaasvaak zegt
Ik rijd zelf een Toyota Celica 2.0GTI 4wd Rally en geloof me….. Die zijn redelijk rap ;) Nu zat ik laatst achter zo’n Q7, de motorinhoud is mij onbekend.. maar het ging al met een vartje van 180km/h.
Afin, die kerel aan de kant, ik terug in zijn 4 en gaan.. ik ga er voorbij, blijft ie naast mij rijden. GEEN GRAP! 210/220/230/240/250…. weg audi….
dat ding was snel! heeeeel snel! iemand een idee wat dat voor motor was dan? Er zijn maar heel erg weinig autos die mijn celica bijhouden.
Hier even de specs van mijn auto, ik ben echt benieuwd wat voor Audi dat was.
aantal cilinders 4, in lijn
kleppen per cilinder 4
cilinderinhoud 1998 cm3
boring x slag 86,0 x 86,0 mm
compressieverh. 8,5:1
max. vermogen 178 kW (242 pk)
6000tpm
max. koppel 302 Nm
topsnelheid 245 km/h
acceleratie 0-100 km/h 6,1 s
die Audi was sneller………………………….
Chief_S5 zegt
@Klaasvaak: ik denk toch de 4.2 FSI..
Pizzaboy zegt
het slaat gewoon helemaal nergens op je weet helemaal niet of de persoon voor je vol het gas intrapt … dus ga lekker zelf met die auto rijden
Hylke zegt
Geloof me (afgelopen weekend getest), de 3 liter SUV is niet zo’n snelle bak. Ik had er een het weekend onder mijn gat en stoplichtsprint tegen een 1.6 147 gaf geen eenduidig resultaat. Oftewel, ik was echt niet sneller.
Nou vergelijk je natuurlijk wel een underpowered vrachtwagen met een “lichtvoetig” stukje Italiaans design…
Overigens ben ik liefhebber van beide merken.
Groeten, Hylke
Mathieu Vantieghem zegt
Ik snap niet waarover jullie je druk maken…
Ik heb zelf een 147 120pk jtd en vanaf 0 moet een Q7 toch wel lichtjes de duimen leggen. Ik heb dit reeds meermaals geprobeerd. Sneller is die op dat vlak zeker niet.
Op de autosnelweg kan een Q7 misschien nog wat doen met zijn monsterkoppel, maar bij hoge snelheden zoals aangehaald lijkt het me erg geloofwaardig dat de 147 door lichter gewicht en minder luchtweerstand inloopt.
Temeer daar je weet dat een Touareg V10 TDI vanaf 180 een 320d 150pk ook niet loskrijgt, ze zijn aan elkaar gewaagd.
speedlimit zegt
@ Klaasvaak
Mooie en rappe bak hoor zo’n GT4 T20 3S-GTE…vind ze zelfs mooier dan ’n supra ;)
Denk eerder dat ’t ’n 4.2TDI is geweest die gechiptuned is en wel onbegrensd anders kom je niet over de 250
bmw zegt
de mens is toch een vreemd wezen… wat maakt dit nu allemaal uit? als ik jullie zou zien racen kreeg je meteen een bekeuring en een moraliserend praatje, zodat er weer plaats is voor normaal menselijk gedrag. Mijn auto heeft 70PK en ik geraak er overal mee. Ik herhaal: autoliefhebberij is voor mijn part niet het PK-gedoe. Rijden is iets anders dan een gaspedaal helemaal induwen. Dat kan iedereen. Dat kon het grietje met de kleine twingo gisteren aan het stoplicht ook. Duwen en niet schakelen en dan “snel” weg zijn. *Stoer*
Hylke zegt
Gelukkig is iedereen vrij om zijn/haar invulling eraan te geven.
Dat jij er een dagtaak aan hebt/van maakt heeft niets het hele verhaal te maken.
rider zegt
leuk man al die verhalen over wat de teller aangeeft. heb je wel eens van tellerafwijking gehoord. een alfa 156 1.6 die 220 op te teller zet. dat is een flinke tellerafwijking! een 1.6 zal bij 200 toch echt helemaal leeg lopen. hetzelfde had mijn vaders mazda 626 2.0liter ook. liep maximaal 177, maar de teller stond bij volgas vrolijk bij 220km/h!
geloof je teller niet altijd bij maximun snelheid. die kloppen 9 van de 10 keer toch niet. (al is het bij de moderne auto met elektronisch aangestuurde meters al een heel stuk beter) iets waar een alfa niet over beschikt. mazda trouwens ook niet.
hang voor de gein eens een GPS in je auto en kijk eens wat die aangeeft. meestal 10 km/h of 20km/h minder dan je teller.
rider zegt
je zal met die alfa 147 jtd (140pk) de audi op de snelweg zeker wel bij kunnen houden.
je weet niet of de audi wel voluit rijd en al deed hij dat dan nog. het verschil in prestaties is te klein om duidelijk weg te kunnen lopen van elkaar.
ZPJ4 zegt
@joep,
Is jouw XM gechiptuned en waar heb je dat laten doen? Ik moet zeggen dat zo`n XM V6.24 standaard al behoorlijk snel is, alleen een CX Turbo2 is met acceleraties sneller qua topvermogen niet. Met zulke Citroëns kun je nog menig andere nieuwe snelle apparaten wegdrukken…
joep zegt
niet gechipt, wel 4x RVS pijpen voor optimale flow…
En K&N filter.. 0-100 was 7.3 secondjes.
maar ja, ben er nu weer vanaf, ze zijn niet echt stevig…
djeuk zegt
een audi q7 trekt serieus zwaar op,ook als je al aan een hogere snelheid zit. komt daar dan nog eens bij dat je meestal in ‘drive’ rijdt. dan zit je nog niet op maximaal vermogen. als je in de ‘sport’ rijdt dan voel je het verschil en kan je nóg een stuk sneller optrekken.
en daarbij…hoe kan je nu weten of die q7 voor jou plankgas gaf???
Erik zegt
@joep
Jonge…Schep nou niet over die citroen van je we hebben het hier over echte auto’s niet over een koekblik die met een geodriehoek is ontworpen en zoveel pk’s onder de motorkap heeft gelepeld dat ie bijna uit elkaar kletterd als je harder gaat dan 140 oja, een audi met een 4.2 ga jij echt niet voorbij als hij een keertje gasgeeft 7,3 of 6,4 seconden is net iets teveel verschil
ik heb een hekel aan mensen die zo op te lopen scheppen van kijk mijn auto is zo snel, nu een keer kijken wie er het verst op een litertje benzine komt?
joep zegt
de xm heb ik niet meer, slurpte wel maar wat was die snel!!!
q7 diesel: ajuuuuuuu!!
maar nu rijd ik al weer n tijd diesel, 55pk :) tis leuk geweest.
voor alle critici, praat maar mee als je zelf ervaring hebt op dat gebied….
joep zegt
oja en erik heeft nooit gereden ineen xm 24v. dat is te lezeb aan de reactie.
eenpaar bmw fanaten hebben er ook mee gereden en stonden versteld van het weggedrag. xm: zwaar ondergewArdeerd, luxe, snel, het ontwerp moet je maar net mooi vinden. smaken verschillen…
maar dat ik de q7 wegtrok is geen grap.
goed, nostalgie. voor mij valt er tegenwoordig weinug te racen, haha
een snorfiets trek ik er nog wel uit, maar verder.. haha
groeten aan alle autoliefhebbers
ZPJ4 zegt
Joep,
Jammer dat je de XM niet meer hebt, ik heb juist net zo`n serie1 24v gekocht.
Op zich zegt een 0-100km/h acceleratie op papier niet veel, in de praktijk ben je sneller met een XM 24v. Het gaat vooral om de koppelkromme en die is bij zo`n 24v, stijl onderin en juist vlak in het middengebied en daarmee trek je veel auto`s eruit.
Ach Erik is typisch zo`n voorbeeld die ongenuanceerd maar wat staat te roepen, dat zegt genoeg over hemzelf!
Een Q7 is überhaupt een toonbeeld van: ik heb geld, maar geen smaak. Een 4.2 V8 met dat gewicht is heus niet zo snel als je denkt hoor!
Doe mij maar een auto die met een geodriehoek is getekend.
Boncari zegt
Ik vind de audi q7 een geweldige auto, ik heb al een paar keer meegereden met iemand. Het exterieur vind ik erg mooi en interieur ook super, alle functies zijn ook erg bijzonder, het parkeersysteem is ideaal. De q7 had het meest uitgebreide parkeersysteem, op een scherm wordt het beeld achter je auto weergeven en staat met lijnen aangegeven hoe je stuur staat.
Wat hier geschreven wordt over bumperkleven met een q7????, je kunt niet bumperkleven, want dan remt de q7 automatisch af!
Met optrekken is de audi ook erg snel (ik heb met een 3 liter meegereden)!
René zegt
Ik ben het volledig eens met Wouter. Het probleem gaat zelfs nog verder. Mensen in een auto als een Q7 krijgen blijkbaar ook het gevoel dat ze in een onkrenkbare tank rijden, als je niet op zij gaat dan rijden ze over je heen! Dat dat niet kan weet natuurlijk iedereen en dus zou het beter zijn dat mensen die bumperkleven op 2 meter beter een andere auto zouden kunnen kopen. En ik kan mij niet voorstellen dat je levens op het spel zet door op 2 meter te kleven om vervolgens, bij ruimte, rustig de snelheid op te voeren…. Het is dus gewoon helemaal waar wat Wouter schrijft: of wacht tot je de auto kunt kopen met een goede motor of ga lekker met de flow mee in het verkeer….
viggen zegt
q7 ik kom jullie wel eens een keer tegen met mijn zweed.
Want die duitsers(waar ik wel respect voor heb.) en die franse inter-toy rotzooi.
zijn niet de enige snelle jongens op de snelweg.
laten we het zo zeggen… ben jij sneller van 0 naar 200 dan een ge-chipte volvo c70 t5 met 280pk dan ben sneller dan mijn SAAB 9-3 viggen standaard.
En wat betreft Q7 mooi voorbeeld van een mooie SUV MAAAAR wat heb je aan zo`n ding alles is asvalt……..waarom stop je je geld in zo`n ding?????
Kan maar een paar dingen betekenen… ik heb een mid.live crises/ben nog steets niet aan een vrouw maar ben al 40 en ik wil nog OPVALLEN/ik kan niet omgaan met geld.
En nog iets een q7 is NIET snel zo,n ding heeft een joekel van een motor nodig
om voor uit tekomen..Kun je mooi vertellen aan al je collegas IK HEB EEN 4.2 TDI met 350pk… nog een keer dan 4.2 LITERRRRRRRRR…eigenlijk zeg je: ik hebt “het goed wijs kapot”… denk ik dan.350/4.2=83.33pk per liter heb je nodig om een gti-tje zoek.. nau ja…. .ehmm om hem voor teblijven OP EEN RECHTE WEG!!!!!! En die 0 naar 100 verhalen leuk als je automaat hebt Maar hoe ben je dan op de snelweg of op een landweg??? ook nog zo snel denk het niet dus he !!!!!!!!!
Ik wens dus iedere Q7/suv rijder veel succes met zijn blikken ego.
Want als je een fatsoenlijke auto(van de zelfde prijs klasse) tegen komt.. dan kijk maar lekker naar je parking/navi schermpje.
Want hij gaat er voorbij of je het wilt of niet(duurt soms wel ff want hij heeft nm. slecht zicht met al die roetwolken)En waarscheinlijk ook zo`n zakjapanner met was-rek een een puistekoppie met NY-petje op.
En dan nog iets….Ken je het natuurlijk wonder der lucht weerstand…..uitleg die neemt kwadraties toe na mate de snelheid toeneemt hheft een suv echt geeeeeen last van.
KORTOM succes met jullie GROOTHEIDS WAANZIN en je 4.2 $$$$$$$
Specs mijn auto:bj 2000
merk:Saab
type: 9.3 viggen
motor type: 2.3 16v 4cyl.benz turbo(tdo4) intercooler(front)
vermogen: 235pk standaard (fabriekgarantie t/m 305 pk)
koppel: 355nm bij 2100 toeren (bij chip naar 285pk 405nm)
topsnelheid: 250km begrenst
0-naar-100: 6.7 sec (bij chip 285pk onder de 6.5 sec) bumperkleef optie:Ja..
P.S. van 100 naar 200 heb ik geen wiel slip meer.Dus komt er op neer.OP de snelweg heb ik last van stont vliegen op mijn v-bumber die noem ik suv`s
cope zegt
Ik ben van zin om me een Q7 te kopen, niet om te racen, maar wel voor de veiligheid voor mijn gezin.
Voor mezelf hoeft dit niet, maar ik wil een suv voor de veiligheid en de Q7 is voor het moment de mooiste (mijn opinie). (de X6 kan ik niet betalen)
En als je echt vlug wilt rijden of kicken, koop dan een motor, met een race banaan zit je onder de 3sec. meer dan 100km/h , met een zware BMW 1200GSA (enduro) zit je op 3.6sec aan 100km/h, ik rijd zelf met een motor en doe dit veel liever dan met een blikkendoos, zelfs al is het een luxe suv.
Voor het werk rijd ik met een Peugeot Partner Hdi, ik ben altijd gehaast en rij meestal rond de 150km/u op de snelweg (niet in de bebouwde kom), ben je dan jaloers om mij in mijn camionette, je mag zoveel zitten duwen als je wil ik blijf 150km/h rijden, niet sneller. (er zit een chip in, verbruikt minder :))
Jaloezie, kan tot veel domme dingen leiden en voornamelijk tot lijden.
Hoe ouder je wordt hoe meer je dat beseft,
Greetz cope
Gekkegerrit zegt
Koop een Q7, dan heb je de auto die je wilt. Dan wel graag de Q7 met 6.0 v12 en 500pk, 1000nm. Toch rij je nog lekker zuinig met je verbruik gemiddeld 1:8
CitroSM zegt
Al dat geneuzel over niet mooi wel mooi….laat dat aan de kenner over (Citroen SM mondiaal mooiste auto van vorige eeuw verkozen!!) en welke auto lijkt daar op….Tsja, de XM. Als je met zo’n audi met 120 over een drempel rijdt mag je je nieren bij elkaar gaan zoeken. Daarbij hebben de meeste audigasten nog nooit van DIRAVI en remknoppen gehoord (geproeft).Audi is een heel gewone doodsaaie kleurloze met weinig fantasie ontworpen auto die je op iedere hoek van de straat tegenkomt en lijkt op de meeste Japanners (ik zie bijna geen verschil meer tussen Kia’s, BMW’s en Audi’s> het schijnt onder de kap moeten te vinden zijn, veel plezier in een land waar boven 50 km te hard je rijbewijs wordt ingevorderd en de meeste snelwegen op 80KM p/u staan…..
Een heel goed punt van de audi is dat zulke auto’s goed zijn voor het zelfvertrouwen van Citroens…
Een Citroen koop je voor jezelf een audi omdat je ergens aan mee wilt doen maar je weet niet wat precies?
Erwin V zegt
Een citroen wordt door heel veel mensen (waaronder ik) gezien als een lelijke auto. Ik vind citroen qua vormgeving een van de mindere merken, al hebben ze wel enkele mooie auto’s…
Daarentegen vinden veel mensen een audi erg mooi.
Als je een auto wilt rijden om de status dan koop je een mercedes oid!
boeman123 zegt
bekijk dit filmpje en je weet genoeg die gaat niet rete snel naar de 200 maar hij blijft wel lopen voorbij de 180…
http://www.youtube.com/watch?v=9LmIr5CXFbY&feature=related
PeugeotGTI zegt
@Viggen
Je hebt helemaal gelijk.
Ik een opgevoerde franse dinky toy en ik ben helemaal niet bang voor grote suv’s.
Heb net even gerekend en elke pk hoeft maar 6,7 kg mee te zeulen (2002 106 GTI; 910 kg en plusminus 135 pk)
De buitenkant is helemaal standaard en dat levert zeer verbaasde blikken op…
Als ze mijn boodschappen autootje bij 170 voorbij scheuren (ik rij niet harder dan dat in NL) checken ze allemaal even de rode letters op de deur.
Ineens zie je dan doordringen waarom ze met hun 100.000 euro penis terrein verloren op dat lullige franse koekblik voor ze :shock:
0 naar 100 verlies ik tegen zo’n dikke diesel suv (kan het vermogen niet kwijt) maar binnenweggetjes en de linkerbaan zijn echt een lachertje.
Ook richting de 200 blijft ie gewoon trekken, geen probleem.
Leuk detail: de kilometerteller loopt de schaal uit haha
KaCh1ng zegt
@PeugeotGTI: hoe cool ben jij met je 106 GTI! woow topprestatie