Het Chinese automerk Geely was ook aanwezig op de IAA en toonde deze nieuwe sportscar; de Geely CD (ook bekend als de `Beauty Leopard´). De stand van Geely werd (net zoals alle andere Chinese merken) erg druk bezocht. Lees verder voor de andere modellen van Geely…
Het was wat onduidelijk hoe de modellen nu echt heten, de website van Geely noemt diverse benamingen maar de modelnamen op de IAA waren wat korter (CD, FC, CK, HQ), misschien een Europese typeaanduiding?
De Geely Marindo:
De Geely FC:
De Geely CK:
De Geely HQ (Hoaquing):
autoblogger zegt
Autoweek: “Op de Geely-stand is CK het eerste model; dat is een 4,15 meter lange sedan die leverbaar is met een1,3-liter (86 pk en maximaal 110 Nm koppel), een 1,5-liter (94 pk 128 Nm) en een 1,6-liter (79 pk 137 Nm) viercilinder motor. Geely vermeldt als bijzonderheid dat de CK de eerste auto is die kan worden geleverd met een in China ontwikkelde automatische transmissie.
Het tweede model is HQ. Speciaal voor de Duitse beurs bouwde Geely hiervan een versie met een rechts stuur. De HQ is er als vijfdeurs hatchback, een sedan waarbij ook de achterruit met de klep meescharniert en een stationwagen die SRV wordt genoemd. De hatchback is 3,65 meter lang en het motorenpalet van de HQ bestaat uit en 1,0-liter driecilinder motor met 52 pk en een maximaal koppel van 77 Nm, een 1,1-liter driecilinder motor met 55 pk en 85 Nm koppel en de 1,3-liter viercilinder die ook in de CK wordt geleverd.
De FC-1 is het volgende model en voorzien van een 1,8-liter motor met een VVTI variabele kleptiming. Deze krachtbron levert 140 pk en Geely meldt trots dat dit 77,8 pk per liter is: “net zoveel als de VVT-i motor van Toyota”.
Het laatste model dat Geely laat zien is de CD, dat staat voor China Dragon. Volgens de fabrikant is het de derde generatie van China´s eerste sportauto. “De voorzijde lijkt op een masker dat wordt gebruikt bij de opera van Peking; zodoende heeft hij een karakteristiek Chinees uiterlijk.
Geely meldt voorts dat fabrikanten die op de IAA in Frankfurt willen staan moeten voldoen aan een aantal regels: zo mogen er geen twijfels zijn over copyrights op de auto´s en moeten nieuwe producten van hoge technologische kwaliteit worden getoond. Ook moet een deelnemende fabrikant een aanzienlijk deel van de markt in handen hebben. “Veel Chinese fabrikanten zijn geweigerd in Frankfurt omdat ze niet aan deze eisen voldoen,” aldus Geely.”
http://www.autoweek.nl/newsdisp.php?cache=no&ID=4005
ali osram zegt
geely jat moddelen van andere auto’s