Spyker krijgt per 1 oktober een nieuw technisch hoofd ter vervanging van Maarten de Bruijn. Het gaat om Wicher Kist die van Cosworth komt. Cosworth is een dochter van Audi waar Spyker zijn motoren koopt. Ander nieuws is dat Spyker in het eerste halfjaar 43 procent meer omzet heeft geboekt! Reden hiervoor is vooral de samenwerking met Karmann.
Spyker hoopt in het eerste kwartaal van 2006 voor het eerst geld te kunnen overhouden. Nu gaat er nog meer uit dan er binnenkomt maar daar komt in de komende maanden verandering in dankzij de samenwerking met Karmann. Die gaat vanaf oktober het chassis en de carrosserie voor de Spyker C8 Spyder leveren. Hierdoor drukt Spyker de kosten aanzienlijk, waarmee de weg wordt ingeslagen naar winstgevendheid.
Dankzij Karmann kan de productie flink worden opgevoerd. Het bedrijf uit Zeewolde verwacht dan ook vijftig tot zestig sportwagens te produceren dit jaar. Dat is meer dan vorig jaar, in heel 2004 zette het bedrijf 31 Spykers af.
De nieuwe terreinwagen, Spyker SUV, trekt in het Midden-Oosten al veel belangstelling, claimt de onderneming. Het klimaat leent zich goed voor een gesloten auto. “Het is er zo verdomd warm dat je niet in een open auto kunt rondrijden”, aldus Muller.
Op het gebied van exclusieve terreinwagens is er nu alleen de Porsche Cayenne Turbo of de Range Rover. Wereldwijd worden daar 27.000 exemplaren van verkocht. “Een enorme berg daarvan gaat naar Dubai”, zegt Muller. In maart 2006 wordt de SUV op de autosalon van Geneve onder de aandacht gebracht. De wagen blijkt de oorsprong te zijn van de problemen tussen Muller en mede-oprichter en ontwerper Maarten de Bruijn. De laatste vertrok in maart (bron: dft.nl). De SUV die in ontwikkeling is moet uitstijgen boven alles wat momenteel in dat segment verkrijgbaar is. De Spyker-SUV moet “alles van een topsportwagen hebben, maar ook capabel zijn om vier personen comfortabel te vervoeren in alle omstandigheden. Hij hoeft niet door een meter modder te kunnen ploegen, maar klanten in het Midden-Oosten moeten er wel de woestijn mee in kunnen”, zo zei Muller eerder. Hij denkt aan richtprijs van 250.000 euro.
Michiel van den Brink zegt
Hoi.
Ik wil even rechtzetten dat Wicher Kist niet de opvolger van Maarten de Bruijn is.
Maarten was niet het technisch hoofd, dat was weer iemand anders die ongeveer tegelijk met Maarten vertrokken is bij Spyker.
Paul zegt
Jan Willem Schoenmakers was de “Spyker techneut” en is met Maarten meegegaan naar De Bruijn’s nieuwe toko “Silvestris”.
Spider92 zegt
http://car-reviews.automobile.com/news/audi-sells-cosworth-engine-group-to-mahle/14/