De samenwerking tussen Maserati en Alfa Romeo zorgt voor goede dingen in het leven. Maserati zal een typische directiewagen ontwikkelen voor de massa. De nieuwe auto zal zijn gebaseerd op het platform van de Alfa Romeo 159 en ongeveer even groot zijn als de Audi A6. Onder de kap wordt ook niet lullig gedaan, want daar vinden we o.a. een 4.6-liter Northstar V8 van General Motors, goed voor 290 pk…
Voor Europa mag natuurlijk een diesel niet ontbreken. Dat zal waarschijnlijk de huidige 2.4 liter vijf-cylinder worden uit de Alfa 159. De auto wordt ergens in 2008 verwacht en zal de Alfa Romeo 166 gaan vervangen.
Lees meer op pistonheads.com (via: jalopnik.com)
Nicklien zegt
Sir S., kijk dit vind ik nou een uitsteeekende wagen. Op de één of andere manier doen die Italo’s het toch goed op de ‘sexyness’ en het rijgedrag van een wagen…:-P
Sir Smokalot zegt
Die seksfactor kan ik beamen ja, maar het probleem met Italianen is dat ze goed zijn in vormgeving en karakter, maar dat ze van zaken doen geen kaas gegeten hebben, en dat ze technisch gewoon te vaak steekjes laten vallen. Dit uit zich vaak in stroeve werking van essentiële auto-onderdelen, zoals vooral versnellingsbakken (de flippers op de quatroporte schijnen echt erg te zijn), remmen en wat dies meer zij.
Veel merkfanaten zien onbetrouwbaarheid als een charme en nemen het voor lief, maar het gros van de autorijders gaat toch echt nog voor degelijkheid, comfort en betrouwbaarheid en wat dat betreft scoren de Duitse autofabrikanten imo gewoon nog stukken beter.
Hoewel de laatste jaren natuurlijk helemaal geen echt slechte auto’s meer worden gemaakt, zoals je vroeger de totaal onbetrouwbare Talbots en ontzettend roestende Alfa’s had.
Ik denk dat als je in wat directer contact wil staan met je auto, en ook de rijkunsten hebt om een auto die je hard afstraft bij iets te veel gas (of een verkeerde stuurbeweging) in het gareel te houden, dat je dan inderdaad meer lol beleeft aan een vurige Italiaan dan aan een tammere Duitser. En ik geloof dat dat een beetje bij jouw beleving aansluit.
Nicklien zegt
In een notendop beschreven, ;-): Jep, het sluit zeker aan bij mijn beleving en ervaring. Maar ieder kiest inderdaad een wagen die ook aansluit bij zijn (of in dit geval haar) persoonlijkheid en karakter.
Moet ik er voor de eerlijkheid aan toevoegen dat ik inmiddels ook uit ervaring kan spreken dat de 156 een bijzonder goed functionerende, betrouwbare en zeer veilige wagen is. En dat er daar weinig steekjes ontbreken, los van wat de test zeggen is dat mijn persoonlijke beleving.
Sacha zegt
Design is top, maar een S-Klasse rijdt vele malen beter (zie link)
Maar, idd wel een geile bak die Quatroporte.
Nicklien zegt
Sacha, ik ga door de bank genomen niet af op de persoonlijke mening van (in dit geval) twee journalisten. Pas wanneer ik beiden heb gereden vind ik dat je iets kunt roepen…en dan nog; als ík als journalist van degelijkheid zou houden dan zal een nerveuze Italiaan mij minder aantrekken dan wanneer ik daar in de eerste instantie al wel op zou vallen. Conclusie: ik vind dit soort uitspraken altijd bijzonder subjectief.
David zegt
Eigenlijk ben ik het wel met Sir Smokalot eens. Een vriend van mij en m’n moeder hebben beiden in een ver grijs verleden een Alfa 33 Sportswagon gehad.Waarvan die van m’n moeder nieuw gekocht was. wat een fijne auto was dat en wat een cool geluid kwam daar uit. Maar al heel rap vielen er complete electrische systemen uit.. Natuurlijk heeft de Italiaanse autoindustrie een enorme kwaliteitsverbetreing doorgemaakt het afgelopen decennium. In de Alfa fabrieken liggen ook gewoon de Golfjes in duizend delen uit elkaar om te kijken hoe je een auto goed in elkaar zet. Maar als je mensen vraagt om eigen geld in een auto van Italiaanse makelij te steken, wordt er toch altijd nog mokkend gereageerd. Zo’n geile Alfa leasen; prima, maar kopen liever toch niet. Het blijft toch een soort van investering en dan kiest iedereen toch voor die vermeende Duitse betrouwbaarheid. Die m.i. buiten kijf staat.
Nu heb ik voor m’n werk ( ik doe valet parking bij Le Garage in Amsterdam) al een paar keer in een Quattroporte gereden, ook met 40000 op de teller. Het kwaliteitsgevoel is echt enorm. Maar de kraakjes en piepjes zijn ook bij die km. stand niet van de lucht. Dus ik vrees voor de toestand van die auto’s over 1 of 2 jaar. En dat maak je bij MB of BMW zelden mee. Dus begrijp ik het huidige koopgedrag wel. Alhoewel het natuurlijk beeldschone auto’s zijn.