GM overweegt juridisch op te treden tegen Jiangling Motors nu men begonnen is de LandWind Dragon 4×4 naar Europa te exporteren. GM zegt dat die auto voor een belangrijk deel een Frontera is. Jiangling is een partner van Ford en dus concurrent van Opel (GM). Zoals we allemaal weten zijn die Chinezen meester in het kopieren om er vervolgens een goedkope variant van te maken. De wagen doet in ieder geval erg aan een Frontera denken maar een woordvoerder van Jiangling durft te ontkennen dat er iets is overgenomen van de Frontera…
Het model Frontera werd tot twee jaar geleden gebouwd in het Engelse Luton. GM overweegt of een rechtzaak nodig is. “We onderzoeken de overeenkomsten in het design met de vorige Frontera”, heeft de fabrikant verklaard. De Chinese fabrikant ontkent iets van GM te kopieëren. Men zou zijn eigen research doen en voor het overige wat technologie hebben overgenomen van Ford. “Ik geloof niet dat we iets van de Opel Frontera hebben gekopiëerd”, aldus een woordvoerder van Jiangling in de zakenkrant Finacial Times. Een eventuele rechtzaak wordt voor GM wat moeilijker gemaakt door het feit dat Jiangling Motors Corporation (JMC), een beursgenoteerde tak van het bedrijf, deels eigendom is van Shanghai Automotive Industry wat weer een partner is van GM. Maar SAI levert wel onderdelen en services voor de Land-Wind. Om het nog ingewikkelder te maken: JMC heeft daarnaast ook een joint venture met Isuzu voor het bouwen van trucks. Isuzu is een partner van GM in Japan en de bron van het oorspronkelijke ontwerp van de Frontera in kwestie.
Anderzijds heeft GM wel grootscheepse actie ondernomen tegen het Chinese Chery waarin Shanghai Automotive Industry ook een groot aandeel heeft. Chery zou de Chevrolet (Daewoo) Matiz kopieëren. GM wil ook voorkomen dat de naam Chery wordt geregistreerd in Amerika omdat die naam te veel lijkt op Chevy, de afkorting van Chevrolet (bron: automobielmanagement.nl).
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.