Ok, die roetfilter is belangrijk om de boel een beetje schoon te houden, maar deze week bleek dat ook de vooral de autobanden bijdragen aan de vervuiling. Bijna een kwart van het gevaarlijke fijnstof dat het wegverkeer produceert, is afkomstig van slijtresten van banden, remmen en het wegdek. Die resten zijn niet weg te filteren…
In Nederland zijn banden en remblokken, aldus het MNP (Milieu en Natuur Planbureau), goed voor 1,6 miljoen kilo fijnstof. Asfalt brengt nog eens 1,4 miljoen kilo in de lucht, en uit de uitlaten van dieselauto’s komt 8 miljoen kilo!
Bandenfabrikanten reageren uiteraard verrast op de gegevens over fijnstof. Uhh, “Dit is ons niet bekend”, aldus Pirelli. Volgens Michelin Nederland wordt het probleem veroorzaakt door het gebruik van bepaalde aromatische oliën en “Er wordt met man en macht aan een oplossing gewerkt”. Vanaf 2009 is het gebruik van deze olie sowieso verboden en het werken aan een oplossing lijkt me daarom niet meer dan logisch (bron: AD.nl).
estingo zegt
Wat leuk ik kom altijd op autoblog maar dit stukje had ik nog nooit gelezen, wat wel grappig is want mijn afstudeerproject gaat precies over dit onderwerp.
De volgende dingen heb ik al min of meer uit gezocht:
Zink (banden en wegmeubilair) zinkoxide is een hulpmiddel bij het vulkanisatieproces
Koper (remschijven)
Molybdeen (remschijven, voornamelijk van motoren)
Cadmium (banden van de banden slijtage)
Lood (bezine vroeger en stabilisatie stukjes voor de wielen)
Nikkel (bandenslijtage)
PAK pyreen en fenanthreen (bandenslijtage & verbranding)
nou goed grappig iig
autoblogger zegt
@estingo: misschien leuk om een samenvatting van je afstudeerproject naar ons te mailen? misschien kunnen we er dan een kort artikel van maken?
estingo zegt
Ik zal wat leuks maken, want over het algemeen hebben we het over erg minimale waardes want ik heb ze ook laten analyseren in een laboratorium. mochten het echt schokkende berichten zijn, dan horen je d’r zeker van.
alvast bedankt voor de interesse.