Alle nieuwe dieselpersonenauto’s moeten verplicht een roetfilter krijgen. Vanaf 1 juni 2005 gaat er een subsidieregeling gelden voor een roetfilter in nieuwe dieselpersonenauto’s. Autokopers krijgen dan 600 euro korting op de bpm! Op termijn moet ook de rest van het dieselwagenpark, ongeveer 1,8 miljoen voertuigen, een roetfilter krijgen.
Dit wil staatssecretaris Pieter van Geel (Milieu) om de buitenlucht in ons land fors te verbeteren. Prima idee natuurlijk, het blijkt echter dat het inbouwen van filters achteraf problemen kan geven. Er zitten dus nog wat haken en ogen aan (via autotelegraaf.nl).
GerritJan zegt
Het is wel opvallend dat de huidige regering maar blijft kiezen voor de moeilijkste oplossing. Inbouw van een roetfilter achteraf is een dure grap voor de toch al zo uitgemolken autobezitter.
Veel logischer zou het zijn het gebruik van biodiesel te stimuleren. Biodiesel zorgt voor een veel lagere roetuitstoot en de meeste diesels zijn ervoor geschikt.
Er wordt op dit moment een bio-diesel fabriek gebouwd in Emmen, het product zal worden ge-exporteerd naar Duitsland waar biodiesel al 8 jaar te koop is dankzij een veel lagere accijns.
Dit idee gaat de staatskas natuurlijk wel minder geld opleveren… Zou dat soms de reden zijn?
autoblogger zegt
Dat zou kunnen, jammergenoeg gaat het uiteindelijk altijd om geld…
Ben het verder wel met je eens, biodiesel is natuurlijk een goed alternatief. Probleem is echter dat zoiets minimaal een paar jaar duurt voordat het een beetje aanslaat. Met deze regeling voor roetfilters kan waarswchijnlijk sneller resultaat worden geboekt.
marcel zegt
Tja, koop morgen een dieselauto. Zou best zelf een filter in willen bouwen om het miljeu te schonen. Maar nergens op het web kun je info vinden om zo’n ding te kopen. Zijn alle ambtenaren zo a-technisch ? Ja, ambtenare zijn a-technisch en kletsen ter compensatie en om wat gewicht te krijgen een reeks aan niets-zeggende woordenbrei aan elkaar. Wat bouwt de economie? De techneut die het product maakt. Waar komen al die miljoenairs vandaan ? Van de centen die wij opbrengen natuurlijk. Allemaal krom, van begin tot het eind.
Enigste troost, vroeger waren het de koningen,keizers enz. die de mensen onderdrukten. Nu heeft de premier daar alleen een lachje bij.
marcel
ad. zegt
Gefilterte Wahrheiten
Der Dieselpartikelfilter kann das Feinstaubproblem nicht lösen. Und schlimmer noch: Auch von ihm gehen Gesundheitsgefahren aus.
Seit Tagen trommelt die deutsche Umweltlobby für die flächendeckende Einführung der Dieselpartikelfilter (DPF). Dabei räumt selbst das Bundesumweltministerium (BMU) ein, dass zum Beispiel in Berlin lediglich 9 Prozent der straßenverkehrsbedingten Feinstäube durch Pkw-Abgase verursacht werden.
Umweltexperten sehen in der flächendeckenden Einführung eines Dieselpartikelfilters für Pkw trotzdem eine Lösung des aktuellen Feinstaubproblems. Allerdings berücksichtigen sie nicht, dass der bekannte DPF, wie er seit Jahren von Citroën, Peugeot und seit kurzem auch von Audi, BMW, Ford, Opel und VW eingesetzt wird, in seiner Wirksamkeit umstritten ist. Um den Mehrverbrauch (bis zu 10 Prozent) nach Einbau eines Filters nicht noch weiter zu erhöhen, wird die Porosität der Keramik-Monolithen gröber ausgelegt, als es allein zur Partikelreduzierung sinnvoll wäre. Das führt dazu, dass ein Keramik-DPF mehr Feinstäube durchlässt, als es die Umweltlobby gerne hätte.
Der vielfach erwähnte Wirkungsgrad von über 90 Prozent bezieht sich immer auf die Gesamt-Partikelmasse und nicht auf die Feinstäube. Gemäß Professor Erich Wichmann vom Forschungszentrum für Umwelt und Gesundheit in München sind aber gerade Partikel kleiner als 10 Mikrometer am gefährlichsten für die Gesundheit.
Professor Reinhard Zellner, Institut für physikalische Chemie der Universität Duisburg-Essen, betont in einem Interview mit der Tagesschau: “Gegen die besonders gesundheitsschädlichen kleinsten Partikel – die so genannten Feinststäube – bringt der Rußfilter gar nichts. Im Gegenteil: Diese werden sogar in noch höherer Konzentration ausgestoßen.”
Darüber hinaus haben Ingenieure der Adam Opel AG nachgewiesen, dass der marktübliche Keramik-DPF mehr als das 50-fache an polyzyklischen aromatischen Kohlenwasserstoffe (PAHs) erzeugt. Diese gelten als krebserregend. Die an den Rußpartikeln angelagerten PAHs werden dann während der Regeneration (etwa alle 500 km) freigegeben. Um diese zu entfernen, müsste dem Rußfilter eigentlich noch ein Katalysator nachgeschaltet werden.
Kurzum: Der DPF ist kein Heilsbringer. Er allein wird, wie von den Medien in den vergangenen Tagen herbeigebetet, das Feinstaubproblem nicht lösen können.
Robert Ruthenberg
04. April 2005
André zegt
wat kost een roetfilter?
Joop zegt
Wat het kost weet niemand nog, daar de implementatie afhangt van de EU. Net als bij de gaik kentekenplaten ook door de EU bepaalt is dit een manier om de kas van de automotive sector een mazzeltje te bezorgen. Kijk eens wat er in de bouw gebeurt door nieuwe “noodzakelijke” maatregelen. Binnenkort ook verplicht een epa keuring wanneer je je huis verkoopt. De komende jaren zullen we wel vaker verrast worden door onze EU vrienden.
Joop
Hertog zegt
Een gesubsidieerd roetfilter is de grootste flauwe kul, Waarom?
Montage van een roetfilter onder een auto heeft alleen dan zin als dit filter met een bepaalde regelmaat wordt gereinigd !! Kijk b.v. naar Peugeot en wellicht ook nog andere merken die hebben een z.g. reinigingssysteem waarbij het roetfilter om de 10 a 20000 km. wordt gereinigd dit geschiedt geheel automatisch, er wordt een beetje brandstof (kan benzine zijn)in het filter gespoten en wordt vervolgens tot ontbranding gebracht en ja hoor het filter is weer roetvrij en we kunnen weer lekker “schoon verder rijden” Wordt het filter niet gereingd dan zal dit grote gevolgen hebben voor de rijkwaliteiten, het brandstof gebruik en de levensduur van de motor. Denk b.v. aan onze schoorstenen die moeten ook regelmatig gereinigd (geveegd)worden als je een openhaard of allesbrander hebt, gebeurd dat niet dan is er geen trek meer en de brandcapaciteiten worden minder zo niet nihill. Dat gebeurt er ook in het roetfilter als ie vervuilt. Dus voorlopig GEEN roetfilter onder de auto voordat het technisch mogelijk is. Jammer van onze belastingcentjes die subsidie van ca. euro 500,= !! Laats nog geïnformeerd bij mijn VW dealer, antwoord? Wij weten het niet ! Wij bellen u wel terug, dat is nu 5 weken geleden en…. geen telefoontje gehad.
Roel ras zegt
ik heb in 2006 een Saab 95 -3TID gekocht van 2001 model 2002
wat kost het als ik een roetfilter laat monteren en krijg ik dan ook nog de subsidie?
Hans Meertens zegt
@Roel ras: he roel meld je eens bij mij .Hans meertens
Joop zegt
Hoe zit eigenlijk met de verplichte roetmeting voor de apk ?
Ik neem aan dat een dieselauto met roetfilter zo goed als geen roetdeeltjes meer uitstoot, waardoor deze meting dus eigenlijk niet meer nodig is.
zou toch weer een paar tientjes besparen per jaar.
Kevin Brugman zegt
Bio Diesel????
Bio Diesel is niks beter voor ons, omdat de materialen die gebruikt worden om het plantje beter te laten groeien nog slechter is voor ons milieu dan de uitstoot van roet. Is pas onderzoek na gedaan.
En niet te vergeten minder vermogen en meer verbruik………
peter zegt
Kijk gewoon eens op de website van :
http://www.gratisroetfilter.nl
doubled zegt
heb van de week onder mn golf 4 tdi een gratis open roetfilter met kat laten plaatsen. het schijnt een zelf reinigend systeem te zijn. heb wel het idee dat ik enigszins moet inleveren op mn vermogen. haalde eerst bijna 200 km/h en nu amper nog maar 180. Zit er over te denken om hem te laten chiptunen. de enige reden dat ik dat roetfilter ook heb laten plaatsen is dat het nu gratis was. je zult zien dat zodra het verplicht wordt de subsidie op is. ik heb ook een keer biodiesel getankt en toen sloeg mn motor telkens af en het vermogen werd er ook niet beter op.
koepoes zegt
Euhhhh Doubled? Waar heb je dat filter gevonden? Heb zelf een VW golf 4 tdi maar kan nergens een roetfilter vinden.
doubled zegt
@ koepoes –> http://www.gratisroetfilter.nl
ik heb er nou ruim 1000 km mee gereden maar het werkt nou wel aardig. het vermogensverlies valt volgens mij nog wel mee.
ATJ 85kw zegt
Zo een 5000 kilometer geleden heb ik een gratis roetfilter laten plaatsen onder mijn Passat TDi 115 pk. Ik krijg het idee dat het verbruik vele malen hoger is geworden. Het Pumpeduse vermogen is helemaal niet meer wat het was. de 210 kilometer per uur haal ik op geen enkele mogelijke manier meer. Bij 185 kilometer per uur houdt hij ermee op, terwijl het verbruik hoger is als voorheen.
Kan mij iemand vertellen wat ik hieraan moet doen? Moet ik hem opnieuw laten afstellen bij de dealer?
Ik denk dat ik die rotzooi er onderuit ga halen en er weer een katalysotor onder plaats