Lumineus ideetje van de gemeente AmsterDamsko: al die auto’s op straat, dat is maar niks, dus daarom moet de burger zijn Heilige Koe in de onderbezette parkeergarages neerzetten. De gemeente gaat 5.000 plaatsen ‘creëren’.
Het laatste woord staat tussen aanhalingstekens, omdat het gros van deze plekken (3.300) er al is, en niet benut wordt (maar dat heeft vast niets met de tarieven te maken). Deze parkeerplaatsen wil de gemeente nu huren om er zijn burgers met een parkeervergunning kwijt te kunnen. Totale kosten: 95 miljoen euro.
In Amsterdam wonen ongeveer 800.000 mensen. Aangezien er in Nederland gemiddeld per 1,5 inwoner één auto rondrijdt betekent dat dat onze hoofdstad rond de 550.000 auto’s telt. Met dit plan wordt het (indien iedereen netjes gehoorzaamt) dan wel mooi 0,9% minder vol op straat. Dat is heel flauw van ons natuurlijk, want in het centrum zal het best wel schelen als je zo’n zwik auto’s uit het straatbeeld verwijdert.
Maar: wil de Amsterdammer dit wel? Mensen zijn doorgaans liever lui dan moe, en hier is de hoofdstedeling geen uitzondering op. Stel dat je (door de stromende regen) 4 blokken om moet totdat je bij de dichtsbijzijnde parkeergarage bent, waar zet je je auto dan liever neer? Daar, of toch maar voor je deur?
Wethouder Eric Wiebes (Verkeer, Vervoer en Luchtkwaliteit) is in ieder geval vol goede moed. Hij verklaart tegenover de Telegraag: „Parkeergarages zijn nu vaak de meest autoluwe plekken van Amsterdam, terwijl de straten juist vol staan”. Door het plan zullen de wachtlijsten voor parkeervergunningen korter worden, aldus Wiebes.
Amsterdam blijft wel lekker actief met parkeerbesognes: na het weren van oude meuk, Car2Go, en betalen per centimeter is dit het meest recente plannetje uit de koker van het gemeentebestuur. Een succesje in wording?
Foto credit: autojunk.
StijnB zegt
Eerst de h**ren wegstoppen en nu de wagens, waar gaat dat toch met Amsterdam naartoe?
norge zegt
@StijnB: Wordt gezellig in die garages ;)
StijnB zegt
@norge:
En waarschijnlijk nog duurder :)
jrk68 zegt
@norge:
Als ze dan ook de wallen erbij onderbrengen wel, zijn die rooie in de raad ook blij en heb je alle toeristen ook gelijk op een plek….
betonstaal zegt
@StijnB: hoeren, is dat zo’n raar woord?
RoT___ zegt
Parkeer nagenoeg altijd al in de parkeergarages. Stuk makkelijker en geen gezeik met de meter. Kaart in de automaat en betalen voor de tijd die je daadwerkelijk hebt gestaan.
meneersander zegt
@RoT___: als je daar woont heb je gewoon een kaartje onder je voorruit waarop staat dat je er woont en zodoende niet elke keer naar de automaat hoeft te lopen.
kaasboerin zegt
Goed idee..
Je wordt natuurlijk strontziek als bewoner van al die bezoekers die jouw plek innemen en de hele dag rond gaan zwalken in het centrum.
lemster zegt
@kaasboerin: Zij betalen er meer voor dan jij ;)
kaasboerin zegt
@lemster: Ja, oke..
Maar jij hebt daar (waarschijnlijk) ook een leuk bedrag neergetikt voor het onroerend goed.
Maar oké je hebt gelijk idd.
lemster zegt
Mijn auto staat in Amsterdam ook heel netjes in een parkeergarage hoor. Goed die parkeergarage is te bereiken met de lift. Zo en nu /decadentmodus.
Niemand loopt graag 4 blokken voor z’n auto, maar zo veel wordt de auto niet gebruikt in Amsterdam. Veel mensen met een auto in het centrum laten die auto gerust 5 dagen in de week staan om hem in het weekend te pakken voor naar de familie. De voordelen van een parkeergarage zijn dan groot. Je auto staat niet in de regen, sneeuw, weer en wind en je hebt de (schijn)veiligheid van een parkeergarage. Ik denk dat er best wat mensen oren naar hebben.
Het lost het probleem alleen niet op natuurlijk. Want die 3300 vrijgekomen plaatsen op straatniveau worden weer doodleuk ingevuld door anderen.
notsobig zegt
@lemster: “Want die 3300 vrijgekomen plaatsen op straatniveau worden weer doodleuk ingevuld door anderen.” Maar je hebt dan wel 3300 minder plaatszoekenden rond rijden…
lemster zegt
De beste oplossing, werkt zowel op de stoep als in de parkeergarage zonder te betalen. Zoals ook hier te zien in de foto(en kan ik meteen mooi posen ;) ):
sir_smokalot zegt
@lemster: Ja, een CBR op de stoep laten staan in Amsterdam lijkt me inderdaad een uitstekend idee!
kaasboerin zegt
@sir_smokalot: Wou net zeggen, de Kawa ZX10r ninja van broerlief heeft heel wat spijkertjes in zijn bandje gehad gedurende paar maandjes.
Voor degene die het niet snappen; die schieten boefjes erin in de hoop dat je ‘m snachts laat staan, de rest vult u zelf in.
solmatje zegt
@kaasboerin: De spijkertjes kunnen ook in de banden van jou broers Kawa ZX10r geschoten worden terwijl hij niet op de stoep staat.. Hoe dan ook de zak, tenzij je een prive-parkeerplaats in Adam hebt..
lemster zegt
@sir_smokalot: Heeft twee jaar buiten gestaan in een van de “beste” wijken van Amsterdam. Nooit problemen mee gehad.
HDM zegt
We gaan ondergronds als echte bad babies!
TDI-goeroe zegt
Amsterdam, waar ligt dat dan?
heidi zegt
Stop de hoeren in de ondergrondse parkeergarage’s, kan je bij het parkeren en ophalen van je auto tenminste met een goede smoes langs de hoeren lopen. Hoef je geen uitweg meer te zoeken.
mevipp zegt
Haha dat is mijn foto (smart)
linealuna zegt
is de reden niet dat veel parkeergarages duurder zijn? (’t blijft wel Nederland hé)
rijbewijzer zegt
Kunnen we niet heel die stad gewoon ondergronds maken? en dan geweun een hele brede snelweg eroverheen leggen
kaasboerin zegt
@rijbewijzer: Dat is een beetje net als Ford Genk personeel die hun eigen fabriek slopen..
rufctr01 zegt
Geen medelijden met de Amsterdammers! Ze stemmen al decennia op Links, hun partij wil dit dus nu niet gaan piepen.
maxw126 zegt
@rufctr01: Dit gaat om centrum hé, dat de PVDA op de grachtengordel is gestationeerd betekend niet dat daar hun stemvee zit. Grachtengordel is voornamelijk VVD, met een beetje logisch nadenken had jij je dat wel kunnen realiseren.
kaasboerin zegt
@rufctr01: De hele randstad = links.
Daar wonen ook alleen maar >PIEPPIEEEEEP<..
tstile zegt
Waarom maken ze geen drijvende parkeergarages in de grachten.
Evt met ballasttanks zodat je ze onder water kunt laten verdwijnen op momenten dat ze niet nodig zijn.
maxw126 zegt
@tstile: dan zijn we onze flitsende Japanners kwijt, die willen met een Canal Cruise hun SD kaartjes volschieten aan foto’s van grachtenpanden. De gemeente die de bewoner voor te toerist zet? Dacht het niet.
maxw126 zegt
@maxw126: te=de
mashell zegt
Ik heb altijd al het idee gehad dat de Amsterdamse grachten een stuk aantrekkelijker zouden zijn zonder al die geparkeerde auto’s. Voor het toerisme een goed idee dus.
jrk68 zegt
@mashell:
Ruimte zat onder die grachten zou ik denken….
Oh wacht, Amsterdam en iets onder de grachtengordel bouwen is geen gelukkige combi gebleken….
kaasboerin zegt
@jrk68: Ónder de grachten?
eerst ff wat geld van Griekenland terugvragen dan,
Hupke zegt
@jrk68:
? (ja sorry ik ben Belg maar hier lijkt een interessant en hilarisch verhaal achter te zitten)
anakiet zegt
@Hupke:
De aanleg van een nieuwe metrolijn in Amsterdam gaat niet helemaal lekker, veel te hoge kosten, problemen met de bouw, verzakking van panden, dat soort zaken.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Noord/Zuidlijn