De Nürburgring is een wereldwijd bekend fenomeen, alleen is het voor de Amerikanen een hele toer om er te komen. Voor ondergetekende is het twee uurtjes rijden, een Amerikaan moet eerst nog een oceaan over. Dus wat doe je dan? Je maakt gewoon een kopie van het circuit in de Amerikaanse woestijn.
De staat Nevada is niet vreemd met replica’s, in Las Vegas vind je een Eiffeltoren, Venetië, en piramides, dus waarom eigenlijk geen circuit? De echte Ring wordt drukker en drukker, en ondernemende mensen zien kansen. Kijk maar naar het Bilster Berg-initiatief in Duitsland.
Bruton Smith is de CEO van Speedway Motorsports, een beursgenoteerd bedrijf dat acht Amerikaanse circuits in eigendom heeft en uitbaat. Geen gebakken lucht dus. Een van de circuits is de las Vegas Motor Speedway, en op een steenworp afstand hiervan moet een exacte replica gaan verschijnen van de Groene Hel. Hoewel het in dit geval meer een Dorre Hel zal worden.
Het circuit zou zowel toegankelijk moeten worden voor fabrikanten als individuen, maar er zou niet op geracet kunnen worden. Logisch, er ligt immers een bestaand circuit om de hoek.
Ze zeggen wel eens dat met genoeg geld alles mogelijk is, en daar kan ik ver in meegaan, maar ik vraag me af hoe realiseerbaar dit plan is, met name met betrekking tot de vele hoogteverschillen die de echte Ring kent (en krijgen we daar dan glad asfalt?). Er zal aardig wat gebulldozerd moeten worden. Bovendien zijn het nog plannen, iets concreets ligt er niet. Maar toch, waarom zou je niet durven dromen? En als een ander een circuit in zijn achtertuin kan aanleggen, waarom zou dit dan niet kunnen?
Beluister het interview met Smith over zijn ambities HIER. (via Jalopnik)
norge zegt
Maar dan wel groter en beter natuurlijk…..(maakt niet uit voor de GT-R ;) )
mout zegt
Fantastisch! Rekenen ze meteen af met het slechte wegdek, al die hellingen en nare bochten!
jzaero zegt
@mout: waardoor er dus een brede rechte weg overblijft xD
syliaca zegt
@jzaero: +1
Northwestern zegt
@jzaero: win
syliaca zegt
@mout: Lol.
porsche928 zegt
@mout: leg er dan meteen een ovaal neer. Goede chauffeurs moeten op elke ondergrond kunnen rijden.
nordschleife zegt
Hoezo slechte wegdek enzo da maakt het juist zo leuk daar
syliaca zegt
@nordschleife: Inderdaad!
lijphoofd zegt
@nordschleife: facepalm
jordy14 zegt
@nordschleife: Dat maakt de ring de ring.
geengehoorisrechtdoor zegt
Hoogte verschillen kun je creatief bewerkstelligen door de grond in te graven i.p.v. een hoge berg maken. zou wel lachen zijn op beide continenten hetzelfde circuit. Welcome to the light brown hell, its light brown becouse of all the sand and stuff err.. and no tree’s :S.
akrapovic zegt
@geengehoorisrechtdoor: we snappen wel waarom het light brown is hoor
Sciurida zegt
@akrapovic: serieus wat is het nut van jouw reactie azijnpissert!
Ot: ik denk dat het ‘ingraven’ ingewikkelder is dan her en der een heuveltje te maken ;)
Northwestern zegt
@akrapovic: Maar voor een Amerikaan moet je dat wel uitleggen.
Volvo_440_turbo zegt
Voor te racen zal het wel leuk zijn, maar voor te testen kan een ietwat slecht wegdek volgens mij geen kwaad…
loopjes zegt
Zijn de Chineese nog niet bezig met een kopie?!
lincoln zegt
slim plan ..
komen alle fabrikanten voor de “magische” ringtijden uiteindelijk in Nevada terecht ..
audirs3 zegt
Zo groot is het hoogteverschil nou ook weer niet, hooguit een tiental meters, en we maakten vroeger ook al onze snelwegen op een fors talud. Ik zou alleen al die bomen missen… Niet beter dit ergens in noord californie te bouwen? Epic racen tussen de hoogste bomen ter wereld :)
walter zegt
@audirs3:
Tiental meters, waarschijnlijk nog geen bezoek gebracht aan de NBR? Tussen het hoogste (630mtr) en het laagste (330mtr) punt zit ca. 300mtr verschil. In totaal heeft 1 ronde 472 hoogtemeters. Midden in de desertis dit lastig imiteren.
http://www.nuerburgring-lauf.de/images/jdownloads/screenshots/hoehenprofil_24km.jpg
james125 zegt
Zal James May leuk vinden!
BJ zegt
Beter maken ze daar gewoon hun eigen stuk uitdagend asfalt… Het wordt nooit zo als de real deal dus waarom die vergelijking gaan zoeken? Verder moeten ze maar eens met de lokale overheid in de Eifel gaan praten hoe succesvol je kan zijn met het commercieel uitmelken van de Ring…
syliaca zegt
@BJ: Inderdaad.
Ghiacciato zegt
Hoe gaan ze dat enigszins zandvrij houden?
MARS zegt
@DMHa: stofzuigers!
MullerG zegt
Euhj mijn plaatje :D
syliaca zegt
Waar komt de volgende, op de Zuidpool?
agera zegt
@syliaca: China
syliaca zegt
@agera: Ohja, grote kans dat je gelijk hebt.
agera zegt
Geen enkel circuit kan de Nürburgring overtreffen kom met iets nieuws in plaats van al dat gekopie.
syliaca zegt
@agera: Inderdaad, en niet alleen overtreffen, maar ook geen enkel circuit zou de Nürburgring kunnen evenaren. Iets nieuws zou wel leuk zijn.
burninrubber zegt
@syliaca: mugello vind ik leuker
gijsso zegt
Zeker weer onder het motto beter goed gejat dan slecht verzonnen? Die Amerikanen *zucht*.
jelmer zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
mbevo zegt
Juist alle verschillende wegdekken maken de uitdaging:) straks daar alles superglad,uitdaging gelijk ook helemaal weg
Ram-G-maN zegt
Immense “elevation changes” reproduceren op een woestijnvlakte?! :? Iets met een korreltje
zoutzand nemen.raphael zegt
Haha Amerikaanse creativiteit in volle glorie. Ze hebben die Chinezen wat dat betreft al lang ingehaald met hun copy-gedrag.
nomar zegt
Maak dan meteen Spa en Monza ook na (maar dan de lange versies wel te verstaan, hebben de Amerikanen meteen hun sjeesbanen) Elevation problemen? Meh, genoeg geld los alles op…
Megakix zegt
Amerikanen zijn goed in slechts een paar dingen:
1) het volk dom houden
2) betonplaten stapelen tot iets voorbij de hoogte van de Euromast
3) de rest wereld de schuld geven van alle ellende
dawwg zegt
@Megakix: Ik denk dat diezelfde Amerikanen denken: Bigger, bolder, better: wij verbeteren het ‘ontwerp’ wel even: 3m breder asfalt en platslaan tot een ovaal ;)
lincoln zegt
@Megakix:
de rest van de wereld de schuld geven ??
dat kan helemaal niet ..
want “de Amerikanen” hebben het gedaan .. samen met de Jojen ..
kaasboerin zegt
Sja, slim plan. Dat is een flinke attractie.
anakiet zegt
Niet orgineel maar misschien wel een goed idee.
Ik weet hoe bekend de Ring in de VS, maar als et daar ook goed bekend is, kan et misschien wel werken. Een Amrikaan zal denk niet snel naar DL om een dagje naar de Ring te gaan, eerder in eigen land.
raphael zegt
@anakiet: Verschil is dat er in het gebied om en rond de Nurburgring 10 a 15 miljoen mensen wonen. Nevada is uuuuuuuren lang leeg.
anakiet zegt
@raphael:
Klopt idd niet bij stil gestaan :)
Niet echt het dichtsbevolkte gebied in de VS
E34M5Touring zegt
@raphael: Nah maakt niet zoveel uit hoor. Amerikanen pakken de Winnebago, hangen er een muscle car achter en gaan to the track. Daar doen ze niet zo moeilijk over afstanden. Bonneville is ook in the middle of nowhere maar daar staan jaarlijks ook zat mensen.
Esprit_de_Flandre zegt
Hebben de Duitsers geen copyright op die vorm?
bozewolf zegt
Ik heb een ontzettend slecht humeur dus ik ga er niks over zeggen.
norge zegt
@bozewolf: Problemen met roodkapje ?
VSTMcLaren zegt
@bozewolf:of bezorgd oma jouw buik krampen.
lincoln zegt
is er hier ooit iemand op de “ring” geweest ??
kickass zegt
@lincoln: Ja, ik heb er ook ooit een rondleiding gekregen. Was erg interessant!
mynameisjeroen zegt
@lincoln: ja ik ben er ongeveer 15 á 20 keer geweest. Ook zelf rondjes op gereden. Eerst met mijn 106 XSI, en later met mijn MX-3 v6. In mei ga ik weer. Nu met de motor. Maar net als vorig jaar geen rondje op de ring zelf rijden denk ik, de omgeving is al uitdagend genoeg.
grrrrommmmm zegt
Ze kunnen ook echt niets zelf verzinnen he…. :-(
lincoln zegt
@grrrrommmmm:
Thomas Edison zou het helemaal met je eens zijn ..
H.Ford ook ..
gebroeders Dodge ook ..
en Steve Jobs helemaal ..
grrrrommmmm zegt
@lincoln: dank je, dat denk ik ook… :-)
RobUSA zegt
@Lincoln: Vergeet Ronald Mac Donald niet !:)
lincoln zegt
@RobUSA:
daar staan we hier heel ver boven ..
daar eten autobloggers alleen om de boel te saboteren ..
dus alleen maar euro-burgertjes ..
dan gaan ze vanzelf failliet ..
KD-Producties zegt
benik niet mee eens ze moeten een andere soort maken niet kopieeren dan lijken ze op chinezen
Tommy2 zegt
Maar dan in spiegelbeeld.
TDI-goeroe zegt
een hoogte verschil van 300m en een lengte van ruim 20km. mag ie snel beginnen met graven en zand ophopen, anders haalt ie het iet voor het eind van zijn leven.
Iemand op de trackday 19 maart? :D
xilver zegt
Hij doet maar, hoe meer van dat soort tracks hoe beter.