Onnodig links rijden? Ik zou het in de staat Washington niet proberen, want je krijgt een dikke flap. En als je hierbij ook nog eens onder de maximumsnelheid rijdt loopt deze boete volgens een recent voorstel alleen maar op.
Trage linksklevers passen wat mij betreft qua ergernis in het rijtje autoteasers – FC Twente onder Alfred Schreuder – Max Verstappen-interview door Jan Roos, alleen is de bereidheid iets tegen deze lieden met bermvrees te doen doorgaans zo goed als afwezig. Niet in de staat Washington echter, in het uiterste noordwesten van de VS. Hier doen ze niet aan keep your lane, maar krijg je $124 om de oren voor onnodig links rijden.
Maar daar houdt het niet op. Wie niet alleen onnodig links rijdt, maar dit ook nog eens met een slakkengang doet, kan volgens een nieuw wetsvoorstel nog eens extra boete verwachten. Wij citeren Motor Trend:
Drivers could receive a $27 fine for traveling between 1 and 5 mph under the speed limit in the left lane. The fine gradually increases to $37 for driving 6 to 10 mph below the speed limit; $52 for speeds 11 to 15 mph under the limit; and $67 for speeds 16 to 20 mph under the limit.
Klinkt rigoureus, nietwaar? Aan de andere kant: wie dik 30 per uur onder de limiet op de linkerbaan rijdt mag wat mij betreft meteen zijn of haar pasje een week inleveren, in plaats van een paar dollar boete aftikken. Overigens is de politie in de VS in sommige gevallen al niet mals tegen linksklevers.
Moeten we iets dergelijks ook in Nederland gaan invoeren, of is een strengere handhaving op onnodig linksrijden afdoende? Ik heb namelijk nog nooit iemand een boete zien krijgen hiervoor. Zijn er lezers die hem in de CJIB-collectie hebben (en dit durven toe te geven)?
Foto: Porsche op de linkerbaan, autojunk.nl
Volvo_440_turbo zegt
Hier in België is het ook eens tijdelijk hot nieuws geweest, ik rij dikwijls hier op de ring van Brussel, naast bumperklevers heb je de tweede plaag, de linksplakkers, Ofwel zijn het oudere mensen of vrouwen, ook veel Afrikanen, regelmatig ook mensen die lopen te pronken met hun dikke premium Duitser…
donvincenzo zegt
@Volvo_440_turbo: Het lijkt me in de VS wel verwarrend met al die wetten die per staat verschillen. In de ene staat ‘keep your lane’, in de volgende staat dikke boetes als je niet rechts rijdt. Je mag wel heel goed opletten als je daar een keer een roadtrip wilt maken.
jack_abarth zegt
@donvincenzo:
Dat probleem is hier in de EU net zo groot. Een staat heeft ongeveer dezelfde grootte als hier een land.
dromedaris zegt
Graag ook hier invoeren. Gebeurt regelmatig dat ik achter een auto hang die 100-105km/u rijdt op het linkse vak en op dit tempo een hele colonne aan vrachtwagens wilt inhalen. Ergerlijk.
jrk68 zegt
@dromedaris:
In Nederland hebben we zoiets al, de handhaving is een een land waar het gros meent dat de regeltjes er voor een ander zijn onbegonnen werk….
Hier hebben we namelijk overal boetes voor.
pjeey zegt
@dromedaris: ontspan, neem nog een slok koffie, zet de radio wat harder en erger je wat minder aan je medemens. Niet iedereen heeft zo’n haast als jij.
gop1 zegt
@pjeey: Als je niet zo’n haast hebt, heb je niets te zoeken op de linker baan en ga je zeker niet voor anderen bepalen dat ze niet harder mogen.
pjeey zegt
@gop1: wat een BS… Niets te zoeken? Voor anderen bepalen? Je bent Poetin niet, sneue das
erwh zegt
@pjeey: dit heeft niks met haast te maken, maar alles met veiligheid. Links blijven hangen en praktisch niet inhalen zorgt voor opstroping in het verkeer en daarmee minder uitwijkmogelijkheden voor het achteropkomende verkeer (denk aan het nemen van afslagen etc.). Dat je weigert rekening te houden met de veiligheid van anderen mag wat mij betreft een stuk zwaarder worden bestraft.
pjeey zegt
@erwh: er is een groot verschil tussen een paar vrachtwagens inhalen of met oogkleppen op zonder enige verklaarbare reden oneindig links blijven hangen. In dat laatste geval ben ik het met je eens.
toeter11 zegt
@dromedaris: Soms rij ik een auto waarmee ik niet harder rij dan 100km/uur, en soms inderdaad moet ik een vrachtwagen inhalen. Dus wen er maar aan, d’r niks verkeerd aan het inhalen.
MAB zegt
Een boete voor als je duidelijk te langzaam inhaald lijkt me een goed plan.
jorisbout zegt
@mab: inhaalt*
robin147gta zegt
Helaas, in NL krijg je al een hogere boete voor onnodig claxoneren, veel ergerlijker natuurlijk. Kregen we bepaalde wetten maar uit Amerika, zou een hoop van die mafkezen schelen!
jrk68 zegt
@robin147gta:
Nope, in Amerika nemen ze een traffic cop serieus, dat is iemand met gezag waar je naar luisterd. Dat wordt er daar op de lagere school al ingestampt.
Nu Nederland, dat landje van recalcitrante kutkinderen die vinden dat alles mag en alles moet kunnen, dat land waar een agent in een clownspakkie met petje gezag probeert af te dwingen.
Het land waar het afzeiken van gezag volkssport nummer 1 is maar waar we wel allemaal op ons achterste poten staan wanneer we menen dat we tekort gedaan worden.
Als je dat anders wilt, dan begint dat met weer respect hebben voor het gezag en de medemens….
gregorius zegt
@jrk68: Over het gezag en serieus nemen heb je gelijk.
Maar, in Amerika, als je die clown die t verkeer regelt, niet serieus neemt en negeert, kan je aardig in de problemen komen. Juist daarom neem je m meer serieus.
Als in NL, er zo’n clown staat, die het staat te verkloten, is het lastig om m serieus te nemen: omdat we (ok, sommigen) ook zelf na kunnen denken en hebben geleerd om zelf na te denken.
tombe zegt
@jrk68: hier worden de regels er ook ingestampt vanaf de lagere school! Met 4 a 5 naast elkaar de weg op en de middelvinger omhoog als ze claxonneren.
donvincenzo zegt
@robin147gta: De boete voor onnodig claxonneren is € 90. Misschien ben je in de war met de boete voor onnodig lawaai maken.
robin147gta zegt
@donvincenzo: Klopt inderdaad! Als je alleen de verkeerde agent treft, kan ‘verkeerd’ claxoneren ineens onnodig lawaai maken worden ;-)
mylvan zegt
Ik zou zoiets hier graag van de grond zien komen.
gtwillem zegt
***Gijp modus aan: FC Twente presteert niet zo zeer matig door Alfred Schreuder, maar door Munsterman, van der Laan en zijn kornuiten. Het is gewoon een heel matig elftal. Goed voor de middenmoot van de Eredivisie, maar niet meer dan dat. Dit krijgt geen enkele coach naar de top 3. Gijp modus uit***
OT: linksplakkers zijn de ergste, dus ik kan dit alleen maar toejuichen. Zowel voor de doorstroming van het verkeer als de veiligheid. In Duitsland ben ik ze nog niet vaak tegen gekomen, daar letten ze veel beter op.
Aan de andere kant, je hebt op veel snelwegen in de States toch ook het ‘Keep your lane’ principe? Dat je gewoon op de baan blijft en nlinks en recht inhaalt en ingehaald word?
gregorius zegt
Leuk onderwerp. Bagger oplossing.
Als iemand onnodig links rijd, is het altijd al de opvatting van de persoon die erachter rijd, dat deze persoon ’t te langzaam doet. Dus als de juut dat aanpakt, krijg je toch al een bekeuring.
Als het alleen langzaam rijden op links is, is het vaak ook nodig: om een nog langzamere (vrachtwagen, oude vandaag, caravan) in te halen. Stront irritant: maar je komt echt niet zoveel later aan op bestemming.
In Amerika is dit soort bekeuring nog erger; hier kan een gestoorde juut je al staande houden om compleet niks en je ook een boete geven voor onzin. 1-5 mph te langzaam: Als je dus onnodig links rijd, kan je er altijd een extra boete boven op krijgen. Mooi.
jack_abarth zegt
Een beetje leven en laten leven op z’n tijd, werkt veel beter voor je eigen humeur. Nu vind je iemand traag die met 100 een vrachtwagen inhaalt, dadelijk vind je dat met 120. Gewoon af toe rekening houden met anderen.
mashell zegt
Een inhaalverbod voor vrachtwagens zou hier ten lande een beter resultaat hebben.
tombe zegt
@mashell: wat dacht je van een verbod op vrachtwagens?
mrs250 zegt
Zie het nooit gebeuren dat ze onnodig linksrijden hier gaan aanpakken. De enkele keren dat ik Blik op de Weg oid heb gezien en er een bumperklever of rechts inhaler wordt gepakt, laten ze de linksplakker altijd gaan. Nog nooit heb ik gezien dat ze een linksplakker eraf halen om een boete uit te delen.
Tuurlijk, het is leven en laten leven, maar sommige mensen hebben echt niks door. Net zoals je
spidermann zegt
Mss toch iedereen regelmatig opfriscursus autorijden *Rechtsverfahrgebot*
hans75 zegt
in nederland rijdt de politie in colonne een hele dag links met een te lage snelheid…
ze zouden zichzelf eens een dikke vette bekeuring moeten geven..
het weinige respect dat ik voor die petpooiers had is na afgelopen week al helemaal verdwenen.
tombe zegt
@hans75:
OFF-TOPIC!!
Heeft hier ooit maar dan ook OOIT iemand politie zelf in een file zien staan? Ik doe zo’n 150.000km/jaar. Sorry. Ik niet. Zwaailichten een en hop naar de volgende snackbar
dirk1414 zegt
Boete krijgen voor onnodig links rijden goed idee
ukbob zegt
Uhm, daarvoor is toch de grootlicht-hendel uitgevonden..?
jrk68 zegt
@ukbob:
Nee Bob, die hebben ze uitgevonden voor slecht verlichte onoverzichtelijke situaties, niet om een ander te verblinden en gevaarlijke situaties te veroorzaken….
Er rijden al genoeg mongolen rond met verkeerd afgestelde verlichting, ik vraag me weleens af waarom die hoogteverstelling ooit verplicht gesteld is terwijl niemand het gebruikt.
autobart zegt
@jrk68: Vooral bij oude busjes is dat ergerlijk, als je zulke busjes passeert is het alsof je zojuist in de zon hebt gekeken…
jrk68 zegt
@autobart:
Eerlijk is eerlijk, ik had een paar weken geleden een nieuwe Mercedes C achter me en daar werd ik behoorlijk blind van.
Dan kan je de binnenspiegel wel dimmen maar als je de buitenspiegels Niet meer kan gebruiken wordt het toch een beetje vervelend.
Geen idee of het led of Xenon was, overdreven fel was het wel.
tombe zegt
@jrk68: wat ik mij afvraag of ze daarvan bewust zijn dat hun lichten totaal niet afgesteld zijn. Of sommige wel een bewustzijn hebben? Klinkt vrij sarcastisch maar sinds de smartphone is bewustzijn bij velen al lang de straat uit. Ik kan bij velen zelfs zien welke applicatie geopend is en Facebook lijkt heel populair en belangrijker dan ongelukken veroorzaken, zwalpen langs de weg, geen snelheid te kunnen houden ofwel 70kmh op het eerste vak rijden en alle vrachtwagens tergeren
tombe zegt
@ukbob: precies, hoeveel keren per dag, ik herhaal PER DAG, ingehaald word door een WAGEN waar ik binnen de minuut weer achter hang. Ja exact, WTF zo dringend is op die smartphone I don’t care, maar ik sta dan voor de keuze.
1) grootlichten met al of niet claxon, werkt meestal! Je ziet ze echt wel hun telefoon neerleggen en opnieuw gas geven
2) erachter blijven terwijl je mag accelereren en afremmen met je 45ton, 45000kg, of zowat 40 golfjes en uiteindelijk een kettingreactie veroorzaakt zodat je al die achterliggers ofwel hetzelfde mogen doen, wat niet gebeurt, krijg jij dan de middle-finger omdat je niet inhaalt en hij dan jou EN die wagen mag inhalen, langer manoeuvre dus.
3) inhalen en mensen zoals @mashell laat hopen er ooit een totaal inhaalverbod komt en zo gigantische kettingen met vrachtwagens waar niemand nog op of af de snelweg kan en allen tss 60-80kmh rijden. Doet er 1 een noodstop krijg je een massagraf. Prachtig voorbeeld Breda – Antwerpen in spits.
Ik ga niet elk manoeuvre goedkeuren en ben niet verantwoordelijk voor elke fout er op de weg gemaakt wordt, maar Jezus christus kijk ns verder dan je neus lang is. Denken jullie nu echt dat vrachtwagens inhalen om expliciet autobestuurders te irriteren?
Heb je echt al ns uitgerekend hoe veel stomme manoeuvres er gebeuren om slechts fracties van secondes te winnen!?! Fracties echt. “Nog snel even inhalen om niet achter die lul te rijden” en dan uiteindelijk achter mekaar te staan aan de volgende verkeerslichten. Belachelijke manoeuvres. Of snel nog even vóór die vrachtwagen m’n afrit nemen en opnieuw een kettingreactie maken vóór die vrachtwagens met inhaalverbod. “Ja ik moest hier af!”.
Zal ik je zeggen ik soms preventief naar 2de ga om dit soort situaties te vermijden. Om vrachtwagenchauffeurs als leeghoofden te beschouwen ben je echt niet veel beter.
Je kan je niet voorstellen met hoeveel factoren we rekening moeten houden. Ons lading, ons gewicht, onze lengtes. Steekt er maar 1 z’n knipperlicht aan moeten we al hard beginnen kijken of we nog uit die situatie kunnen zonder kleerscheuren.
Ook al vele van die eikeltjes meegemaakt waar ik wel mag inhalen, en nochtans vrij vlot, die opeens een brake-test gaan uitvoeren voor m’n neus. Vroeger had ik nog het gezonde remmen reflex, nu met een dashcam rij ik lekker door man! Fuck off! 45000kg proberen stoppen met je golfje van 1200kg en m’n gehele lading scheef rijden omdat jij 12 seconden verloor?
Ik kan zo uren doorgaan maar ik kan maar zeggen ik ooit ook vooroordelen had over dingen waar ik SHIT van wist.
Nu met de leeftijd ik al heel snel m’n mond hou en om af te sluiten ik voor optie 1 ga, claxon en grootlicht. Minst rimpel effect
tombe zegt
@tombe: in Duitsland bestaat er een wet met verbod op inhalen als het echt te lang duurt. Dit zou ginder olifanten-race noemen. Daar ben ik volledig mee akkoord. Ik zet m’n cruise 0,5kmh minder en regel zo m’n afstand.
Velen gaan idd inhalen om zo mss 30 seconden te winnen op een uur rijden (ja echt soms 30 seconden) en zo tot 10 wagens tegen te houden voor enkele minuten. Mag overal ingevoerd worden. Ik haal in als en slechts als ik niemand in gevaar breng of in een situatie waar die niet uit kan en ik niemand blokkeer voor langer dan enkele seconden, of zelfs geen seconden.
Over leeghoofden gesproken, waar ik geen begrip voor heb is als ik inhaal op een snelweg met 3 vakken en achterliggend verkeer achter me blijft en er helemaal geen verkeer is op het 3de. Blijven ze liever aan 90 2 minuten achter me aan!? Maar ok. Off-topic…
faalhaas zegt
Waarom meteen met een bekeuring uitschrijven, ik heb ook een hekel aan linksplakkers. Maar trek ze gewoon van de weg en spreek ze erop aan(als politie), het zijn meestal van die halve dooien die achter het stuur zitten, en die schrikken al hard zat als ze een waarschuwing krijgen.
Maar dat gaat toch niet gebeuren, waar ben ik druk mee …pfkdkgdb
car4xtof zegt
Porsche 997: Vanaf 120km/h gaat de spoiler automatisch omhoog – dus deze was ongetwijfeld aan het voorbijsteken ;-) : http://www.porsche.com/all/media/pdf/Owners_Manual_Carrera_PCNA.pdf pagina 69…
bigfun zegt
Langzaam en onnodig linksrijden komt door de angst om een bon te krijgen voor te hard rijden.
tombe zegt
@bigfun: klopt, maar vrij egocentrisch. Verkeer is namelijk een organisme waarbij elk manoeuvre of zelfs niet gebruiken van een knipperlicht een rimpeleffect geeft/heeft.
bennyyy zegt
Meer controle op de excessen zou al een hoop schelen, op de interstates in Amerika kom je vaak genoeg troopers tegen, die gewoon het verkeer in de gaten staan te houden en niet gelijk met een incasso apparaat staan te harken voor de schatkist.
boy474 zegt
Hahaha dit is mijn foto
toeter11 zegt
Amerika is toch “keep to the lane” principe? Dan maakt links rijden tocht niet uit?
Dev zegt
@toeter11: Ik wou inderdaad hetzelfde zeggen. In grote delen van de VS heb je het keep your lane principe.
racerx zegt
Hahahaha keurige Schreuder sneer. Volledig mee eens…
steelfighter zegt
Al een boete gekregen als je een colonne vrachtwagens inhaalt met 106 km/h, wat is dan ergerlijker in dit €;
Jantje_555 zegt
had het gelezen op http://www.facebook.com/rechtsinhalen
leuke pagina :)
begrijp niet waarom dit hier altijd wordt weggewuivd, ken niemand die al een boete heeft gekregen voor linksrijden.
tombe zegt
@Jantje_555: klopt, als er rechts ingehaald kan worden wordt er links gereden, simpel niet?
En de rechtsinhaler wordt telkens beticht!
Ik doe het persoonlijk niet, maar ik ga er absoluut mee akkoord. Ik gebruik m’n grootlichten
tombe zegt
Nu even in topic:
Zelfs al komt deze wet naar onze landen, denk je echt dat de politie zich zal bezig houden met het bekeuren van iemand die links rijdt of z’n knipperlicht niet gebruikt?
Een wederzijds respect voor iedereen in het verkeer is al een goed begin en met campagnes zoals de BOB-campagne de mensen bewust maken dat ze echt niet alleen in hun bubbel rijden zou meer verschil maken dan de wet zelf. Het rimpel effect van traagrijders en linksrijders is enorm.
Ja, egocentrisch gezien zullen die zuiniger rijden maar globaal gezien maakt de tegenreactie hier meer vervuiling en verbruik.
Bvb vrachtwagens afgesteld op 80kmh voor het milieu….
De honderden vrachtwagens die die 80kmh vrachtwagen moeten inhalen en autobestuurders die die opnieuw moeten inhalen en zo uiteindelijk kleine files maken…het rimpeleffect is veel groter en ja, die 1ne vrachtwagen zal minder verbruiken…de rest is een ander verhaal.
Mijn tip, niet tegen de stroom in varen, hou het vlot en denk niet enkel aan jezelf zelf al ben je je eco-drive aan het doen om jouw verbruik te minderen. Je lost files op en uiteindelijk beter voor iedereen, zelfs het milieu.
RobUSA zegt
Gisteren nog heerlijk 125km/pu op de cruise en dan 2,5 uur later weer van de rijksweg af , niet 1x hoeven remmen of gas bijgeven , echt relaxed.
In NL had ik al 20x moeten bumperkleven of in de ankers omdat iemand met 99,5 gaat inhalen, vrachtwagens die elkaar passeren met 1 km verschil weer in de ankers (vrachtwagens hier rijden 120-130 easy), ervoor gooiers die zien dat je harder als de toegestane snelheid rijdt en dan denken he dat mag niet die ga ik eens lekker dwarszitten,
in combi met wel/niet op het rempedaal drukken.
14x middelvinger en gevloek en verzoekjes om het even op de vluchtstrook uit te vechten.
Nee dank u niks van dat al hier in SWFL !
e1000bmw zegt
Hoezo hier invoeren?
Eenieder betaalt wegenbelasting voor het gebruik van de gehele weg… In-/uitvoegstrook voor het verlaten, betreden van de snelweg, rechter strook voor vrachtverkeer en degenen die binnen een aantal kilometers de weg gaan verlaten, en de linkerbaan voor de rest die langer op de betreffende weg moeten zitten.
parker zegt
@e1000bmw523i: nee, je betaalt mrb omdat je een motorrijtuig bezit. Dus gewoon ophoepelen van de linkerbaan na het inhalen en een beetje doorrijden als je er op moet..
e1000bmw zegt
@parker: excuus, ik was de hasjtag sarcasm vergeten… ;)
Overigens heb ik op links zelden een auto achter me… Zelfs geen vier penisringen.
spidermann zegt
Indien het sneeuwt stel ik het vilgende voor dmv matrix borden: rechterbaan is default, midden is auto’s met winterbanden, links is auto’s met winterbanden en AWD…(ja ik heh AWD en winterbanden).
mrrallycross zegt
Lijkt mij top voor in Nederland, het moet alleen dan wel gehandhaafd worden!
cthijs zegt
Ja hoor 30 kmh te lagzaam op de linkerbaan ,als je dat dus hier in nederland zou doen moet je 50 op de linkse baan op de snelweg gaan want ik dacht dat de minimum snelheid 80 is,dan is het maar goed dat ze je rijbewijs afpakken want je bent dan levensmoe
e1000bmw zegt
@cthijs: guess again. Er is geen minimumsnelheid. Er wordt alleen vereist dat je voertuig tenminste60 km/u (of was het nou 70?) moet kunnen rijden…
cthijs zegt
@e1000bmw523i:das toch hetzelfde
e1000bmw zegt
@cthijs: Nope. Want dan zou de regel zijn dat je tenminste 70 (dank @tombe) moet rijden. En dat is niet het geval. Zou leuk worden met files en andere calamiteiten waarbij je de 50 km/u of lager rijdt…
tombe zegt
@cthijs: 70 maar maak daar maar geen reclame mee
ozer1907 zegt
Mooi, zou de Nederlandse politie wat meer mogen opletten.