De kleine Duitse merken vallen als dominosteentjes om. Na Artega is Melkus de volgende sportwagenbouwer die niet meer aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen.
Het moest zo mooi zijn: een oud DDR-merk doen herleven. Bij Trabant kwam het voorlsnog niet verder dan een paar vage plannen en een bouwmodelletje, maar Sepp Melkus deed het gewoon. Zes jaar geleden werden de machines voor het eerst sinds de val van het IJzeren Gordijn weer aangezwengeld, maar het mocht niet zo zijn.
Tussen 1959 en 1986 werd in de voormalige DDR door racecoureur Heinz Melkus de Melkus RS1000 vervaardigd. Dit was een tweezits sportcoupe met vleugeldeuren op basis van de Wartburg 353. Een opmerkelijke prestatie, in een land onder een regime dat diversiteit nou niet bepaald toejuichde.
In 2005 overleed Heinz Melkus, en in mei 2006 namen zijn zoon Peter, en zijn kleinzoon Sepp het besluit het bedrijf nieuw leven in te blazen. Kort daarop was de RS 2000 geboren, het enige model dat wij van het nieuwe Melkus hebben leren kennen, en dat al eens in het echt werd gespot. Het laatste levensteken kwam aan het begin van dit jaar, toen de royale prijssticker van € 149.000 op de RS 2000 Black Edition werd geplakt.
Helaas ging de 325 pk sterke viercilinder niet rap genoeg over de toonbank, en Melkus wist het hoofd niet boven water te houden. Vandaag werd in Dresden een insolventieaanvraag ingediend. Probeer het in deze tijden ook maar eens te redden als piepkleine autobouwer…
Zoals altijd is het nu de vraag of er doorgestart kan worden, of dat we voorgoed een kruisje achter de naam Melkus moeten zetten, en een requiem mogen inzetten. In de komende maanden zal het lot van de fabrikant zich uitkristalliseren.
UPDATE 11-01-2013: een doorstart/overname bleek niet mogelijk. Het is nu echt voorbij, aldus autozeitung.de
bbroek zegt
Melkus is helemaal uitgemolken!
rsvbf1 zegt
@bbroek: ousgemolken!!
(sorry als mn duits niet kan is heb het nog niet op school gehad)
thowmas97 zegt
@rsvbf1: AUsgemölchen denk ik :p
bbroek zegt
@thowmas97: bij google translate zeggen ze gewoon “gemolken”.
jensdm zegt
@bbroek: google translate is echt een betrouwbare vertaler! :sarcasm:
bbroek zegt
@rsvbf1: je nederlands is ook niet al te best lees ik!
rsvbf1 zegt
@bbroek: dat komt door dat kleine toetsenbordje van mn mobiel, en heb 7 weken vakantie gehad dus gaat er wel eens wat mis
dennisr zegt
Moet je je klanten maar niet zo uitmelkusen, dan komen ze niet terug he!
jrk68 zegt
Een DDR Lotus Exige copy verkopen voor 3 keer de prijs..
Ja dat is ook vragen om problemen.
Misschien wat voor VAG om op te kopen..
robbie zegt
@jrk68: kopie? Ze verbouwen gewoon Elise’s.
Het is geen kopie, maar een aangepaste Elise.
Kan Melkus dus ook niet echt een “autobouwer” noemen.
jrk68 zegt
@robbie:
Bedankt, dat wist ik niet.
Dat maakt het nog stompzinniger om dan de prijs 3 keer over de kop te gooien.
bbroek zegt
@jrk68: maar je krijgt wel gullwing look a like’s
jrk68 zegt
@bbroek:
De eerste Elise had op de tekentafel ook vleugeldeuren.
Die hebben de productie niet gehaalt vanwege het gewicht.
Dus zo origineel is het nu ook weer niet.
midasracer zegt
@robbie: Inderdaad, net een verhaal in de Autoweek supercars special gelezen over deze auto. Het is gewoon een Elise met vleugeldeuren. En je dan autobouwer durven noemen. Tiswat.
norge zegt
@jrk68: Je haalt de woorden uit mijn mond.
Toch jammer dat de kleine merkjes kapot gaan …
alcantara zegt
Ben ik de enige die nog nooit van dit merk gehoord heeft?
norge zegt
@alcantara: In de echte wereld zijn er vast nog wel een paar te vinden…
alcantara zegt
@bbroek: Je reply-skills zijn ook niet al te best merk ik!
bbroek zegt
@alcantara: I know.
alcantara zegt
@bbroek: Of toch wel, hoe flik je dit nou weer…?
dennisr zegt
@alcantara: AB is your best friend..
meneersander zegt
Wist niet eens van het bestaan:p
Lotus zegt
Artega is niet falliet. Zie hier een reactie van Artega eigenaar:
Ze hebben “insolvenz” aangevraagd ttz bescherming tegen schuldeisers , zo’n beetje het Amerikaanse chapter 11 .
Firma draait verder, het duitse Thielert werkt zo al vier jaar.
Concreet komt insolvenz er onder andere op neer dat je bvb een onderdeel bestelt, er eerst moet betaald worden en dan pas opgestuurd wordt. Maw strikt budgetbeheer.
Ondertussen onderhandelen ze met mogelijke overnemers, o.a. met de stichter dhr Frers, eigenaar van Paragon (toeleverancier electronica van Audi ,Porsche….)
Wordt vervolgd dus
dubhead zegt
Te duur natuurlijk en ook niet bijzonder apart of mooi.
Artega vind ik wel jammer maar ik denk dat ze van in het begin het wat te groot zagen. Reputatie moet je opbouwen.
Waarom maken al die kleine autobouwers kleine sportwagens (voor de prijs van groote)? Waarom geen stijlvolle coupé of een fastback of iets speciaals?
dubhead zegt
@dubhead: ik had bovenstaand comment niet kunnen lezen. Leve Artega. Nog steeds VR6? Dat kan lichter.
JaxDryke zegt
Misschien kan Victor Muller het roer overnemen ? Dan hebben ze nog anderhalf jaar bestaansrecht en kan Vic zijn vermogen nog iets opschroeven ;) Misschien lukt het hem dit keer wél, aangezien GM hier niet dwars kan liggen :P
mashell zegt
Wie volgen? Wiesmann? Alpina? En als de merken die wel wat presteren zoals Artega het al moelijk hebben hoeveel tunerts zullen er dan wel niet gaan omvallen?
Hupke zegt
@mashell:
Kan je niet voorspellen. Daarbij hebben tuners hun klanten terwijl die nieuwe merkjes dat niet hebben.
rsvbf1 zegt
ligt het aan mijn mobiel of is de chat veranderd dat de nieuwste reactie bovenaan komt te staan
Megakix zegt
@rsvbf1: ..yup, was ooit een vingerwijzing van mij, die nu opgevolgd is. Bloggen IS namelijk op deze wijze :)
rsvbf1 zegt
@Megakix: vind het best irritant maar zal er wel aan moeten wennen
Carreza zegt
Jammer maar wat mij betreft miste het merk een eigen identiteit.
Hupke zegt
Er zijn zoveel alternatieven voor dat ding dat het eigenlijk niet erg is.
Het was anders best wel een mooie wagen.
voytekbe zegt
Die RS2000 lijkt wel een baby van een Spyker en een Lotus Elise. Proporties zijn toch niet helemaal dat
moondustfocus zegt
Had er nog nooit van gehoord… Zal dan wel niet de enige zijn geweest.
ericc zegt
Ik ben ingeschreven op hun nieuwbrief, maar nu was het wel lang geleden waarom er geen meer kwam in mijn mailbox. Ze deden mee in de VLN-serie en heb nog een kalender gewonnen met foto’s van het merk. Naast sportwagenbouwers hebben ze ook nog een Ford-garage.
Jammer, maar ze waren veel te duur!