We zetten even alle Mercedes AMG Black Series op een rij. Lekker genieten van veel, heel veel paardenkrachten!
Zoals inmiddels bekend is begon AMG als Mercedes tuner. Ook racete AMG met diverse Mercedessen. De twee vonden elkaar telkens meer en meer, waardoor er ook diverse AMG producten via de Mercedes kanalen konden worden aangeschaft.
Kleine oplage
AMG heeft zich altijd bezighouden met kleine oplages van aangepaste Mercedessen (lees hier alles over de geschiedenis van AMG) In de jaren ’90 kwam daarin behoorlijk verandering. Meer soorten kregen een AMG-behandeling en vanaf 1999 was AMG onderdeel van Mercedes. Het resultaat: nog veel en veel meer AMG-modellen. Goed nieuws natuurlijk voor de liefhebber.
AMG Performance Studio
Maar daardoor liet AMG wel weer een gaatje vallen voor echt bijzondere gevallen. Daarvoor werd de AMG Performance Studio geopend. Een aparte afdeling in Affalterbach waar AMG zich kon concentreren op speciale wensen van vermogende klanten.
Daarnaast maakt AMG Performance Studio bijzondere gelimiteerde oplages. Veel Special Editions werden (en worden) bij de AMG Performance Studio gebouwd. Ook als je aparte verzoeken hebt, kunnen ze je bij de AMG Performance Studio helpen: denk aan een bijzondere kleur, afwijkende hardware of apart leer.
Maar de meest tot de verbeelding sprekende producten zijn toch wel de Black Series, waar AMG zich echt bezig kan houden met wat een AMG een echte AMG maakt. Onlangs is de AMG GT Black Series onthuld, dit zijn zijn voorgangers:
Mercedes-Benz SLK55 AMG Black Series (R171)
2006
100 exemplaren
Een auto die we veel te vaak vergeten, simpelweg omdat ‘ie niet zo goed was, was de eerste Black Series. Daar is een beetje context bij nodig. De opgepompte SLK kwam uit in 2007 en kon het opnemen tegen de Porsche 911 GT3. De AMG Performance Studio was net geopend en dit was hun eerste project, waarmee ze duidelijk een beetje haast hadden.
De basis van de hardware was absoluut aanwezig. Onder de kap huisde een 5.4 liter grote M113 V8 met twee enkele bovenliggende nokkenassen (per cilinderbank), twee bougies per cilinder en 24 kleppen in totaal. De timing van die kleppen werd gewijzigd, het uitlaatspruitstuk en de uitlaat. In combinatie met een gewijzigde ECU resulteerde dit in 400 pk, 520 Nm en een enorm lekker kabaal.
Om de auto lichter te maken is er gebruik gemaakt van een koolstofvezel dak en je zit beter in Recaro schaalstoelen. Ondanks de aanwezigheid van alle hardware, leek het potentieel er niet uit te komen. Toch, het is een geweldige hot rod en waar de auto er in 2006 over-the-top uitzag, toont het model nu juist lekker dik. Uiteindelijk zijn er slechts 100 van gebouwd, alhoewel er diverse andere SLK’s zijn gebouwd die qua specificatie niet wezenlijk anders zijn.
Mercedes-Benz CLK63 AMG Black Series (C209)
2009
500 exemplaren*
Vaak weet je pas hoe goed je het hebt gehad, als je het niet meer hebt. Waar de eerste Black Series niet helemaal uit de verf kwam, was de CLK63 dat wel. De AMG Performance Studio had nu net even wat meer tijd om met de auto bezig te zijn. De basis was de CLK 63 AMG. Bij die auto viel op dat de motor wel heel erg de dominerende factor was.
Bij AMG besloten ze daarom het vermogen slechts beperkt te laten stijgen: 507 pk in plaats van 476 stuks. Het koppel was nog altijd 630 Nm, maar was nu iets later beschikbaar: pas bij 5.250 toeren in plaats van 5.000. Er werd vooral wat gedaan aan de wegligging. De CLK63 Black Series kreeg een instelbaar onderstel mee, evenals kleverige Pirelli P Zero Corsa banden, 19″ gesmede velgen, sperdifferienteel en serieuze spoorverbreding.
Om het gewicht relatief laag te houden, werd de achterbank verwijderd en waren sommige onderdelen uitgevoerd in koolstofvezel. Het interieur was wat kaler en functioneler met briljante schaalstoelen. Ook leuk, de begrenzer werd verlegd van 250 km/nu naar 299 km/u.
Mercedes-Benz SL65 AMG Black Series (R230)
2010
350 exemplaren
Laten we er niet omheen praten: ook de SL65 AMG Black Series is een draak van een auto. Het is een belachelijk slechte SL: weinig comfort, geen klapdak en enorm vulgair. Maar als je zo naar de SL65 AMG Black Series kijkt, mis je het punt. Deze auto is een ode aan de enorme AMG M275 V12. De SL65 AMG werd aanzienlijk lichter en de V12 aanzienlijk sterker dankzij grotere turbo’s en nieuwe wastegates. Inlaat en uitlaat werden ook aangepast, waardoor de SL65 AMG Black Series 670 pk leverde. Het maximale koppel was begrensd op 1.000 Nm.
Deze combinatie zorgt voor een paradepaardje van AMG: koppel. Op de Autobahn is het waarschijnlijk nog steeds een van de snelste auto’s die je je maar kunt voorstellen. Vanuit elke versnelling, bij elke snelheid: de SL65 AMG Black Series zal altijd versnellen. Van 0-100 km/u duurde 3,8 seconden, afhankelijk of je kon voorkomen dat de achterbanden (Dunlop Sportmaxx GT) doorspinnen. De topsnelheid was begrensd op 322 km/u. Net als de huidige Porsche 911 had de SL65 AMG Black Series achter (20″) grotere wielen dan voor (19″).
Het zal onduidelijk zijn waarom juist deze auto gebruikt werd voor de Black Series behandeling. Voor een circuit-georiënteerde auto waren er weinig circuits waar de auto uit de voeten zou kunnen komen, Le Mans of Monza waarschijnlijk.
Mercedes-Benz SLS AMG Black Series (C197)
2012
150 exemplaren
Eigenlijk was de SLS een enorme mispeer. Ondanks dat Mercedes het stellig ontkent, is de auto in met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid in samenwerking met Chrysler ontwikkeld. Het is de laatste stuiptrekking van Daimler Chrysler: de SLS en Dodge Viper moesten het platform delen, maar met gebruik van eigen motoren. Kijk maar naar de proporties, die zijn krek eender. Ook het platform, packaging en architectuur vertonen veel te grote overeenkomsten.
In dynamisch opzicht was de auto te veel een Dodge: weinig verfijnd, veel overstuur en matige controle. Heel erg vermakelijk, dat dan weer wel. Met de Black Series verzette AMG Performance Studio een enorme hoop werk. De motor werd iets opgekrikt (naar 630 pk) maar het meest bijzondere was de veel betere body-control en strakkere handling. Alsof de auto vanaf de basis opnieuw ontwikkeld was, wat bijna het geval was, overigens.
Wat ook opvallend was, is dat deze Black Series juist minder koppel had dan het standaard model. De gewone SLS had namelijk 650 Nm aan trekkracht, evenals de GT. De Black Series moest het doen met 635 Nm. Echter, kijkend naar Newtonmeters per kilogram, was het gunstiger voor de SLS Black Series.
Mercedes-Benz C63 AMG Black Series (C204)
2012
800 exemplaren
Het meest recente Black Series project van de AMG Perofrmance Studio was tot voor kort 8 jaar oud. De C63 AMG Black Series was in feite de opvolger van de CLK63 AMG Black Series. Het was de zwanenzang voor de 6.2 liter grote 6.3 motor.
Net als de CLK is het niet echt een logische auto. De ‘gewone’ AMG is juist zo leuk omdat het een perfecte mix is voor dagelijks gebruik en een beetje sporten. De C63 AMG Black Series is die ietwat vadsige wielrenner die stiekem erg snel is.
Natuurlijk, een 911 GT3 RS is veel beter voor het circuitwerk, maar de RS is ook wel heel erg serieus. De C63 AMG Black Series is voor de aspirant coureur die een GT3 RS kon kopen, maar liever lol wil hebben op trackdays. Het was de bedoeling om er 650 stuks van te bouwen, maar vanwege de enorme vraag werden het er 800.
Mercedes-Benz AMG GT R Black Series (C190)
2020
Aantal exemplaren onbekend
En zo zijn we aanbeland bij de laatste Black Series. De AMG GT Black Series. Het is een raszuivere Black Series in de zin dat ze bij AMG er heel erg veel aan hebben verspijkerd. Opmerkelijk, want de AMG GT is in basis al een, eh, AMG. Ze hebben hun eigen visie op de sportwagen aangepast.
De AMG GT Black Series zal echter niet als een typische AMG klinken. De 4.0 V8 krijgt de toevoeging ‘LS2’ mee, wat overigens niets met een GM V8 te maken heeft. De V8 heeft een flatplane krukas zal dus aanzienlijk minder ‘Amerikaans’ en meer ‘Italiaans’ klinken. Prijzen zijn nog niet bekend, maar in Groot Brittannië is de richtprijs zo’n 330.000 pond.
Dit was mijn spreekbeurt.
viezefreddyw zegt
Lekker wakker worden? Ook goedemorgen @willeme!
De C209 is toch wel de mooiste in mijn ogen. Lekker brede wielkast, fraaie velgen, atmosferische en bulderende V8 maar toch nog redelijk ingetogen en clean. Zo zie je ze niet meer tegenwoordig.
kle500 zegt
@viezefreddyw: deze of de slk, de rest kan me gestolen worden.
kle500 zegt
@kle500: excuus clk!
Robin zegt
Iets meer de klas in kijken volgende keer!
Robert zegt
Van mij krijgt @willeme een sticker en een ‘goed’ voor deze spreekbeurt.
??
kniesoor zegt
Even muggenziften : van de CLK63 AMG Black Series (C209) zijn er 690 gebouwd, ca. 400 in US specs (o.a. met leer beklede dikke stoelen), de resterende ca. 290 in EU specs (o.a. met de met stof beklede racekuipen en carbon deurpanelen).
Verder heeft-ie 507 (niet 510) pk.
moveyourmind zegt
Mooi bedrijf dat mooie spullen maakt. Hoop dat ze dat nog een flink aantal jaren op dezelfde voet als nu verder kunnen voordat alles electrisch wordt.
Tussen alle bovenstaande geweld valt pad op hoe mooi die CLK63 is. Heel erg dik, maar wel op zo’n subtiele manier dat hij bijna ingetogen oogt. Erg gaaf!
vaakbenjetebang zegt
Dit is de buitencategorie ‘guilty pleasures’, met als ultiem hoogtepunt de SLS AMG Black Series. Stel je toch voor dat je in zo’n geel exemplaar ergens aankomt. Iedereen heeft je al vanaf 3 straten verderop aan horen komen ondanks dat je zo beschaafd mogelijk hebt gereden. Dan staat het ding daar veel te opvallend te zijn, gaat die dwaze vleugeldeur open en moet je jezelf een houding zien te geven terwijl je over de dorpel schuifelt en die deur weer dichtdoet. Werkelijk iedereen die je ziet uitstappen gaat je een kolossale eikel vinden met een chronisch aandachtstekort en compensatiedrang, en als je jezelf weerspiegeld ziet in een glazen pui ben je het roerend met ze eens. Het kàn gewoon niet. Maar toch… ik wìl zo’n ding. Echt heel graag. Als daily driver, en dan met een stalen smoel de terecht afkeurende blikken van de wereld trotseren als ik op de parkeerplaats van de Albert Heijn uitstap. Iedere dag opnieuw.
Turbo S zegt
1
Turbo S zegt
Like
SimonMc zegt
Hey hey, het zijn wel Gullwing-deuren he ;-)
viezefreddyw zegt
@vaakbenjetebang: Mooi omschreven! Ik zou de Albert Heijn alleen vervangen voor de Lidl.
por100 zegt
Ik vind Mercedes super stom. Ze spelen vals, met alles. Kan gewoon niet anders.
trolle zegt
Geef mij maar de CLK63 BS, ik was fan van de SLS bs tot ik zag hoe shmee de zijne verkrachtte.
viezefreddyw zegt
@trolle: Dus omdat een slisser voor de camera zijn eigen auto aanpakt vind jij het niks meer? Interessant…
rikv99 zegt
@trolle: verkrachtte nogwel! Laat die jongen hem in een originele fabriekskleur spuiten is het ook weer niet goed… Durf bijna niet te vragen wat je dan van al die wraps/straight pipes/ en bodykits vindt die al die andere YT-ers toepassen op hun wagens.
Loek zegt
Het zijn stuk voor stuk gave bakken. Maar voor de verkeerde redenen. Je associeert Black Series en de modificaties met circuitspul en dat is het tot op zekere hoogte ook wel. Maar ook weer niet. Stuk voor stuk merk je dat de initiële ontwerpen niet bedoeld waren als extreme versie. En dat was juist de kracht. In een wereld waar elke tiende seconde sneller over de Nürburgring telt zijn de ‘circuitauto’s’ van AMG een soort parodie daarop.
Misschien is dat wat ik mis aan de AMG GT Black. In plaats van exact de juiste subtiele modificaties hebben ze onder het mom ‘circuitauto’ te veel hun best gedaan. Deze auto heeft daadwerkelijk de kans om een goede circuitauto te zijn, want de specs en het functionele uiterlijk spreken voor zich. Het voelt echter niet als een echte Black Series.
AMG had dit model de AMG GT RS moeten noemen en de GT R de naam Black Series moeten geven. Als je het mij vraagt is de AMG GT R de Black Series anno nu die Mercedes verdient. Ze kunnen het nog wel, ze doen het alleen verkeerd.
jajeroenja zegt
1x SL65 en 1x C63 graag
rikv99 zegt
Wat een spec zeg! zo’n zalmroze CLS 55 amg (foto 2) met een knalrood leren interieur. Mooi? Zeker niet. Heel bijzonder? Zeker wel. Vraag me af waar zo’n wagen nu stof staat te vangen…
Dutchdriftking zegt
Heerlijk lijstje weer. Voor mij toch de SL65. Lekker je vullingen er uit rammelen op topsnelheid op de autobahn…
deora zegt
De CLK blijft toch mijn favoriet. Wat een beest en redelijk ingetogen.
berlinetta zegt
Alles voor de SLS vind ik fantastisch. Alles daarna vind ik een beetje clownesk. De SLS en AMG GT lenen zich niet voor zulk heftig spoilerwerk vind ik.
Overigens mis ik nog een hele lekkere versie van de CLK. Weliswaar geen Black Series, maar daarom niet minder lekker: De CLK DTM. Dat vind ik pas een heerlijke foute pornobak.
Poulusma zegt
Beste willeme,
Je krijgt een 8,5 voor je spreekbeurt! ;-)
Wat meer illustraties had leuk geweest.
En de informatie over de Mercedes-Benz AMG GT R Black Series (C190) is wat summier.
Voor de rest shampoo shampoo ;-p
OT
Het is wel een gaaf stel zo! En het zijn bijna (op de laatste na) allemaal nog eens mooie auto’s ook!
Gaaf stukje zo!