Deze ranke coupé werd in 1996 op de Autosalon van Parijs aan het publiek voorgesteld. Onder de kap lag een twin-turbo 2,5 liter V6, die was gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Deze setup was goed voor 300 pk, 386 Nm, en een topsnelheid van 280 km/u. 0-100 km/u ging in iets meer dan zes seconden. Allemaal theoretisch, want: concept.
De naam is dubbel uit te leggen: Nuvola betekent ‘wolk’, maar eigenlijk is de naam een hommage aan Tazio Nuvolari, de racecoureur die begin jaren ’30 voor Alfa Romeo reed, en aan het einde van het decennium voor Auto Union (de voorloper van Audi) uitkwam, dat in 2002 een Concept naar hem vernoemde.
De vierwielaangedreven Nuvola meet 4286 mm x 1859 mm, en heeft een wielbasis van 2600 mm. Hiermee komt hij qua omvang in de buurt van de GTV. Ontwerper Walter de Silva geeft de auto veel retro-trekjes, en de auto haalt met zijn ronde vormen duidelijk veel inspiratie van de Alfa’s van weleer.
Opvallende details zijn onder andere de gescheiden koplampen, die in de polyester carrosserie (met geïntegreerde bumpers) verzonken zijn, en de klassieke velgkeuze (18 inch) laat geen ruimte voor twijfel over de herkomst van de auto waar je voor staat. Als detail zorgde Michelin ook nog eens voor een speciaal design op het loopvlak van de 235/40-plakkers.
Tot zover het uiterlijk: de zaken die onder het uiterlijk liggen zijn evenzo belangrijk bij deze auto. De Nuvola staat op een modulair chassis, dat Alfa in staat zou stellen allerhande carrosserievarianten te bouwen, van coupé tot Sportwagon. Het Spaceframe van de Nuvola moest zorgen voor flexibiliteit en lagere productiekosten. Maar helaas: de Nuvola bleef een concept, en slijt tegnwoordig zijn dagen in het Museo Storico Alfa Romeo, in Arese.
lincoln zegt
een hoop passie ..
een hele zwik emotie ..
en 1 en al ziel natuurlijk ..
keurig verpakt in een 400kg wegende 100% plastic schelp ..
Esprit_de_Flandre zegt
@lincoln: Zo blijft het lekker vers natuurlijk. Mmmmm…
Vanquish zegt
Ik heb ‘m in het Alfa Museum in Arese gezien. Als Alfa liefhebber kan ik ‘m wel waarderen (in het echt is ie sowieso mooier dan op de foto’s), maar m’n favoriet zal het nooit worden.
roberto zegt
Achterkant doet me denken aan een BMW Z8..
bobb zegt
Deze lakkleur heeft de 156 nog gehaald.
Pallas zegt
@bobb: die heette dan ool azzuro nuvola.
raceboy23 zegt
Beetje een Wiesmann idee
rjmb zegt
Deze Alfa heb ik altijd mooi gevonden. Beetje als Rivella; vreemd, maar wel lekker.
Het gekke is dat er veel designelementen van de (toen nog toekomstig) Alfa 8C in zitten. Toch vind ik (zal een van de weinigen zijn, denk ik!) deze fraaier dan de 8C.
Dit was een tijd dat Alfa’s rank en elegant waren.
Langzaam aan zie je dan wel wat voor een genie Da Silva was in zijn Alfa-tijd.
De 145… 156… Zeer lichtvoetig qua design, zeer elegant. Natuurlijk is alles in de laatste jaren groter en logger geworden, maar ik mis momenteel de elegantie bij Alfa.
Zonde.
Maar de foto van deze concept maakt dat weer goed!
eklasse zegt
@rjmb: ik mis zowieso modellen bij alfa.
eelco74 zegt
@rjmb: De 145 en 146 waren helemaal niet lichtvoeting. Vergeleken met een huidige golf of giulietta misschien, maar toen die tijd niet.Tov de 33 was hij ruim 150kg zwaarder.
En de boxers in het begin waren te zwak voor de best wel zware 145. Lees de testen uit die tijd er maar op na, Dat hebben ze later met de TS motoren gecorigeerd.De 1.4TS was al sneller dan de 1.6 boxer.
De 145 1.6L was ooit mijn eerste leaseauto en ik heb de testen uit die tijd nog liggen.
adyton zegt
Een lelijk ding in zijn geheel. Typische 90’s concept! Maar gelukkig hebben ze de elementen die mooi zijn wel overgenomen om prachtige productie auto’s te maken.
lincoln zegt
@adyton:
de GTV en Spider bestonden toen al ..
en met een betere motorkap als deze ..
sterker nog .. de beste motorkap EVER ..
adyton zegt
@lincoln: Inderdaad maar ze hebben bij de facelift van de GTV wel goed gekeken naar dit interieur en is ook wat bepalend geweest voor de interieurs gedurende meer dan 10 jaar. Het eerste interieur had nog niet deze styling
rufctr01 zegt
Als ze hier een Spider versie van hadden gemaakt en in produktie hadden genomen dan hadden ze iets heel bijzonders gehad. Bekijk het interieur eens, schitterend!
theblackstig zegt
@rufctr01: Wel mooi qua design, maar qua materialen en indeling toch minder. Toch nog een hoop plastic spul en zo’n houten stuur dat er toch niet helemaal bij past. Wel mooi dat de stuurspaken van roestvrijstaal zijn gemaakt. Het lijkt mij dat het stuur net een deel van de tellers bedekt. Ook lijkt me het niet fijn om de handrem aan je linkerkant te hebben als bestuurder.
jrk68 zegt
Niet echt de sterkste concept van Alfa.
Wel een prijzig kleurtje dat Nuvola blauw, zo zou later blijken.
pjotr zegt
Toen vond ik het een waanzinnig mooie concept, maar het bleek er eentje met bepekrte houdbaarheidsdatum te zijn.
tmenges zegt
Iets andere koplampjes erin en alfa romeo kan eindelijk een nieuw model aan het mijns insziens zéér beperkte modellenaanbod toevoegen!
Alfarobert zegt
Hij is niet helemaal vergeten natuurlijk.Staat bij mij in de vitrinekast 1;43.Maar op basis van deze zouden ze volgens mij in korte tijd een nieuwe variant kunnen maken.
lemans96 zegt
@Alfarobert: Haha, ik heb hetzelfde 1/43 modelletje.
Destijds deze auto nog op de AutoRai gezien. Ik en mijn vriendin vielen toen in katzwijm voor die mooie vormen en betoverende lak.
Jammer dat er niet veel mee gedaan is…
tweetyv6 zegt
Heb ‘m zelf ook in 1:43 thuis staan.
Toen ik in 1997 mijn 156 bestelde heb ik de kleur overwogen. Heb uiteindelijk gekozen voor het azzuro achille, ook bekend als baby blauw. Ipv de, toendertijd 2800 gulden, meerprijs te besteden aan d ekleur, heb ik deze uigegeven aan lederen bekleding & winterpakket (verwarmde stoelen, koplampsproeiers en mistlichten voor)
heidekonijn zegt
Nu dacht ik altijd dat’ie ontworpen was door die Griek die later naar Subaru ging.
Een van de eerdere Fiat leugens : de auto zou wrden gebouwd op een modulair monocoque platform dat toeliet om zowel fwd, 4wd als rwd te gebruiken, en na deze proto zou er een opvolger voor de 75 op die basis gebouwd worden, met rwd natuurlijk. Ja. Echt waar. Zeker als dag en nacht.
Het ergste is nog dat er mensen rondlopen die je dat elk jaar kan vertellen en het gewoon nog steeds geloven ook.
ferry832 zegt
@heidekonijn: Jouw vertrouwen in de FGA groep is erg beschadigt. Natuurlijk heb je gelijk als je stelt dat ze daar nog wel eens fabeltjes vertellen.
Toch blijf ik nog uit ieder verhaal een bepaalde hoop houden. Er is ontzettend veel niet doorgegaan maar er wordt nog steeds veel beloofd. Er gaan ook zaken wel door zie de nieuwe Quattroporte ( ik weet niet meer zoals de oude maar toch een heerlijk alternatief ) en de geplande wederopstanding van Maserati. Ferrari draait goed en dan kunnen de pijlen op Alfa gezet worden.
Ook ik wil het eerst zien en dan geloven maar hoop ( tegen beter weten in ) op een sterk Alfa Romeo. Het zou ongelooflijk zonde zijn als dat merk zou verdwijnen of een tweede Lancia zou worden.
heidekonijn zegt
@ferry832: Na wat er met Lancia is gebeurt, wat eigenlijk gewoon te erg is voor woorden als je weet dat de laatste pre-Fiat Lancia de Ferrari concurrentie op een ronde reed in de F1, geloof jij nog steeds in de goede bedoelingen van FGA?
ferry832 zegt
@heidekonijn: Ja, aan de andere kant heeft Lancia ook flink wat leuke auto`s gehad terwijl ze eigendom waren van Fiat. Auto`s ie er misschien nooit waren geweest als Fiat zich niet had bemoeid met Lancia.
Wat er nu van Lancia gemaakt is, is natuurlijk te triest voor woorden en ik gun Alfa geen zelfde toekomst. Ik klamp me dus maar vast aan de woorden van Marchionne die Alfa een gouden toekomst predikt.
heidekonijn zegt
@ferry832: Wat hij al doet sinds 2004.. met als gevolg de huidige toestand. En die gast moet het gaan redden? Hij is het hele probleem!
ferry832 zegt
@heidekonijn: Ja sinds 2004. Intussen had toen niemand die crises voorzien en kreeg hij een slechte erfenis in handen.
Ik wil hem zeker niet verdedigen want ook ik vind het vaak een clown maar ja, wat dan ?
heidekonijn zegt
@ferry832: Overigens, alle integrales en Startos bij elkaar moeten afleggen tegen wat Vincenzo en Jano op wielen zetten. Ferrari was maar wat blij om een Lancia te nemen en er zijn badge over te plakken..
God eens horen brullen? 2.35, speakers open. http://msn.foxsports.com/topics/m/video/31271259/victory-by-design-ferrari-d50.htm
ferry832 zegt
@heidekonijn: Mooi filmpje en geweldige auto.
W115 zegt
Wat lelijke daklijn zeg! Achterkant heeft wel iets. Gelukkig is deze concept vergeten.
ropbp zegt
Wat een raar ding. De bolhoed klopt niet en die achterlichten wijzen naar de maan. De knipperlichten in de motorkap staan er ook verkeerd. Kortom: in een museum staat ie erg op z’n plek.
Paragon zegt
Mijn auto heeft dezelfde kleur en dezelfde velgen (en bijna net zoveel pk 8-) )
tomleeuw zegt
M’n GTV had ook deze kleur, volgens mij het enige dat overgebleven is van dit concept is de naam van de lak: “azzuro nuvola”
bofkont zegt
@tomleeuw: Klopt helemaal ik heb een 156 gehad met deze kleur.
echt waanzinnig mooi kleurtje.
mmot05 zegt
Veel gelijkenisssen met tvr tuscan die in ’99 uitkwam
heidekonijn zegt
@mmot05: Yup, doe er die slash voor de deuren bij en je bent niet meer veraf.
p993 zegt
smoke is dit nu informatief bedoeld of wil je zeggen dat het verstandiger was geweest als Alfa dit monstertje tot leven had gewekt. Met dat laatste ben ik het grondig oneens. Enkeltje museum lijkt me het hoogst haalbare voor zo’n lelijke eend. Zie die koplampen en die achterkant man. In die tijd had Porsche de 993. Veel succes.
lamborgfan zegt
Doet me aan de Panoz Esperante denken..
adyton zegt
@lamborgfan: Hoezo? Buiten dat het ook een bizarre wagen was zie ik geen gelijkenissen hoor.
lamborgfan zegt
@adyton: het is geen 1 op 1 kopie, maar die ronde lijnen, lange neus en korte kont deed me aan de Panoz denken.
406_v6 zegt
2,5 liter twin turbo V6….. da’s leuk “downsizen”… autofabrikanten doe is opletten; kleine V6 mét twin of tri turbo’s AUB.
norge zegt
Ding is gewoon lelijk aan de voorkant.
JaxDryke zegt
ewa, die ken ik nog idd ;)
Mijns inziens het állermooiste dashboard éver !