De Inspectie SZW (Sociale Zorg en Werkgelegenheid) doet onderzoek naar agressief gedrag tegen vrachtwagenchauffeurs. Automobilisten zijn namelijk mensen met “korte lontjes” volgens het SZW. Zijn ze nu helemaal gek geworden?!
Geintje natuurlijk, niet meteen boos worden vrachtwagenchauffeurs. “Korte lontjes van medeweggebruikers leiden regelmatig tot agressie, geweldsuitingen en gevaarlijke situaties” aldus de Inspectie SZW, die in overleg is met onder meer Transport en Logistiek Nederland om te kijken wat de oorzaak is van agressie op de weg tegen vrachtwagenchauffeurs. Uit onderzoek van TLN blijkt namelijk dat de helft van de truckers te maken heeft met agressie, waarvan 30% (!) ook nog eens fysiek geweld te verduren krijgt. Niet leuk voor mensen die schijnbaar veel druk ondervinden van de gewenste afleversnelheid. Daarnaast zorgt ook ladingdiefstal voor veel stress bij de beroepschauffeurs.
Wat betreft agressie door automobilisten: er zijn denk ik inderdaad een paar idioten op de weg die de truckers het leven zuur maken. Automobilisten die niet met een volledige hand naar jullie zwaaien maar slechts met één enkele vinger als ze jullie voorbij komen, bijvoorbeeld. Of die jullie snijden. Meestal is daar waarschijnlijk ook een aanleiding voor. Bijvoorbeeld het moment dat ze hebben moeten wachten op een inhaalmanoeuvre van anderhalf uur op zes van jullie Oost-Europese collega’s die net 0,3 kilometer per uur langzamer rijden. Dat gedrag valt niet goed te praten maar laten we er voor het gemak even vanuit gaan dat we het over 1 op de heleboel automobilisten hebben.
Het probleem voor die enkeling die zich misdraagt is dat er ook enkelen onder jullie zijn die zich niet gedragen. Die hun truck hard naar links gooien terwijl wij met 120 (en ja, soms ook iets harder) aan komen rijden in de veronderstelling jullie gewoon in te kunnen halen. Midden in de nacht. Op een lege snelweg. Of beter nog: overdag, tijdens een inhaalverbod, hoe vaak we dat niet zien gebeuren? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat jullie onvriendelijk “bedankt” worden voor het feit dat jullie rustig rechts blijven rijden op het moment dat wij op snelheid voorbij komen jakkeren. Dus laten we dat onderzoek gewoon lekker in de kiem smoren: als jullie wat meer nadenken, in jullie spiegels kijken en proberen ons zo min mogelijk op te houden zullen wij galant zijn tegen de helden die onze winkels voorzien van voorraden én die onze autohandelaren van hun voorraad voorzien laten we dat ook niet vergeten.
En begrijp me goed: ik praat het agressief -en zeker met fysiek geweld- benaderen van truckers niet goed. Ik denk alleen wel dat diezelfde truckers zich een hoop agressie kunnen besparen door hun eigen gedrag aan te passen. Misschien is het goed om ook een enquete af te nemen onder automobilisten en hen te vragen waar de grootste problemen met vrachtwagenchauffeurs vandaan komen. Sterker nog, laten we de mensen van SZW helpen en er vast een voorschot op nemen: hoe denken jullie dat we samen met vrachtwagenchauffeurs de agressie over en weer kunnen terugbrengen?
Plaatje via Autojunk.
easygoingmartin zegt
Ik vind agressie tegen truckers nergens op slaan.. Ikmoet ook weleens wachten achter een truck maar die mensen moeten ook gewoon op tijd aankomen en niet te hard rijden..
S. lol@ koekwous truck xd
AscariGT zegt
@easygoingmartin: Nou ik begrijp het anders wel. Ik ben in Nederland 4 keer bijna van de weg gedrukt omdat een vrachtwagenchauffeur op het laatste moment dacht dat hij wel “even” kon inhalen en als ze zien dat ze hun vrachtwagen niet meer voor mij kunnen krijgen met opzet nog op mijn rijstrook komen en intimideren. Als je dan toetert wuiven ze het weg als of je je aanstelt.
pim95 zegt
@AscariGT: Vrachtwagenchauffeurs zien je vaak niet omdat je in hun dode hoek rijd of omdat het zicht naar achteren slecht is maar geloof mij maar dat doen ze niet expres!
rijzerlo zegt
Mja, klopt wel een beetje dit verhaal maar het valt me op dat het vaak onze vriendelijke oosterburen zijn die een inhaalverbod negeren en de regels gewoon aan hun laars lappen. Ligt er een invoegstrook op dat moment, dan gewoon rechts inhalen. Voorkomt onnodig remmen en heeft niemand last van je (mits er geen auto’s op de invoegstrook rijden). Ze zouden een systeem moeten implementeren die de vrachtwagen gewoon op bepaalde afstand van de vrachtwagen ervoor zet en die afstand behoudt. Volvo heeft dat destijds toch ontwikkeld? Kan meneer de chauffeur gewoon de voeten van het gaspedaal halen en is er ook geen gezeik. En aflevertijden met speling, dat mag ook.
BJ zegt
@rijzerlo: NL chauffeurs zijn net zo erg. Zit tegenwoordig dagelijks op de A27 Utrecht – Breda, waar de gehele dag een inhaalverbod geldt. Daar rijden niet veel oost europese chaffeurs voor mijn gevoel, eerder Duitsers en Belgen. Maar door NL chauffeurs wordt daar het inhaalverbod ook vaak genegeerd. Het probleem is dat de pakkans (net als met te hard rijden overigens) volgens mij veel te laag is en er nauwelijks handhaving op is. Ik vind het alleen onbegrijpelijk asociaal dat je als chauffeur met droge ogen zo’n lange file achter je laat ontstaan om een paar van je collega’s in te halen met zo’n minimaal resultaat in snelheid. De mooiste zijn die eerst gaan inhalen en er vervolgens bij de eerste de beste afrit afgaan… Ik praat aggressief gedrag niet goed, maar ik snap de frustratie en sommige mensen hebben nou eenmaal meer behoefte dat op één of andere manier te uiten…
TSI-tje zegt
Laat ik voorop stellen dat er vrachtwagen chauffeurs zijn die zich ook niet kunnen gedragen. Het verdommen hun machine van de cruisecontrol af te halen en klakkeloos het apparaat naar links donderen om zo een collega met een verschil van 1Km/u. in te halen. Om nog maar niet te discrimineren richting de ‘Oostblok-truckers’.
Maar net als met alles, er zijn hufters op de weg. Maakt niet uit, grote of kleine auto. Bestelbusjes, Family-MPV’s, Vertegenwoordiger-Diesels, Micro-autootjes, Aso-SUV’s, Boekhouder-hybrides, in alle soorten hebben we dit soort bestuurders. Ik kom ze heel vaak tegen in de ca.1000Km die ik per week op ‘s-Neerlands wegen net doorbreng.Het enige wat nooit kan begrijpen is hoe iemand in een normale auto het gevecht aan gaat met zo’n machine die meer als 40Ton weegt. David en Goliath werkte, maar dat was slechts één keer in de geschiedenis.
TSI-tje zegt
@TSI-tje: Ow… en ik ben ook niet ‘heilig’ trouwens.
Zal best ook wel eens een actie plegen die niet de ‘schoonheidsprijs’ verdiend. Maar probeer het altijd wel in het redelijke te houden. Iets met “de balk in m’n eigen oog”…….
exotic zegt
@TSI-tje:
Je reactie toverde een glimlach op mijn smoel.
Box, ouwe!
TSI-tje zegt
@exotic: Thx. :D
Frank zegt
Afstand houden van elkaar zodat er ook nog eens auto’s in of uit kunnen voegen. En als je er dan tussendoor kan komen heb je een grill in spiegels omdat nadenken zelfs dan teveel gevraagd is.
mcdonald zegt
Ze kunnen beter onderzoek doen naar agressieve truckers die vreemde inhaalcapriolen uithalen op de snelwegen.
jrk68 zegt
@mcdonald: helemaal mee eens
littleturbo96 zegt
Agressie tegen truckers vind ik nergens op slaan. Die mensen doen ook gewoon hun werk. Ze kunnen idd wel eerst in hun spiegel kijken voordat ze naar links gaan, dat zal een hele hoop gezeik besparen….
Wessee zegt
Geven en nemen toch? De ene dag pleurt een of andere oostblokker zijn hele combinatie naar links alsof hij Remy heet, maar gisteren heb ik ook meegemaakt dat een chauffeur zijn volgeladen span netjes naar de zijkant dirigeerde bij een snelwegoprit om ons er voorbij te laten. Erg galant!
C30CDIAMG zegt
“Het probleem voor die enkeling die zich misdraagt is dat er ook enkelen onder jullie zijn die zich niet gedragen”. Lol, zeg je nu niet twee keer hetzelfde in 1 zin hehe :)
CasperH zegt
@C30CDIAMG: nee.
C30CDIAMG zegt
@CasperH:
enkeling die zich misdraagt
enkelen die zich niet gedragen
je hebt gelijk! :)
steinheeren zegt
Truckers die inhalen om hun aflevertijden te halen?? Erg vreemd. Denk hier maar eens op door: Hoe ontstaat files? Maar 1 reden als weggebruikers gaan remmen. Als er niemand remt ontstaan er ook geen files. Waarom gaanmensen remmen? Omdat er voor hun iemand te langzaam rijdt. Wat gebeurd er als een truck (of ander stuk onverlaat) naar de linkerbaan gaat met 80 km\u waar andere weggebruikers 120 mogen? Juist er moet geremd worden. Dus ontstaat er een file. En hoe kun je een aflevertijd halen als je in de file staat???? En die 2 km\u die je harder rijdt scheelt je op een erg lange rit misschien 15 minuten. Eén file op diezelfde rit kost je meer tijd. Als we nu allemaal netjes de regels volgen en ons best doen om vlot te rijden en afstand te bewaren, zijn er heel veel minder files en dan kunnen de truckers ook hun tijden beter halen en zijn de auto’s op tijd op hun werk. Ik zie alleen maar winst.
exotic zegt
Ik zal het nooit meer vergeten dat een vriendelijke Turkse vrachtwagen chauffeur zijn brandstof met mij wilde delen, toen ik stilstond in de file..
Nogmaals dank mysterieuze “cetinler” chauffeur!
jeffreym3 zegt
Tja, ze vragen er zelf vaak een beetje om. Zoals hierboven vermeldt inhalen terwijl er een inhaalverbod geldt. Asociaal hun truck vlak voor je neus ervoor gooien omdat ze menen er anders niet tussen te komen. Truckers hebben vaak ook nog wel een handje van bumperkleven.. Hoe hersenloos moet je zijn om met een combinatie van 40+ ton op een auto te gaan kleven!?!? Dit heeft al aan veel onschuldige weggebruikers het leven gekost die vaak niet meer als mens te herkennen zijn nadat ze in elkaar zijn gedrukt door onze ”virnedelijke” trucker..
Nee, laat ze eerst maar eens kijken of het niet aan de trucker zelf ligt dat medeweggebruikers zo agressief reageren.
jeffreym3 zegt
@jeffreym3: ”virnedelijke” is ”vriendelijke”
jelle1990 zegt
elk verhaal heeft natuurlijk 2 kanten. ik vloekte ook altijd op die vrachtwagens (en nog wel eens) maar als je dan zelf je groot rijbewijs haalt en achter dat stuur zit dan wordt het toch wel anders ineens.
vale46 zegt
Auto’s moeten niet de baas proberen spelen op de weg. Ik heb het meermaals meegemaakt op de ring van antwerpen dat ze hun auto net voor je vrachtwagen gooien omdat ze nog een afrit moeten hebben. Of als het druk verkeer is en je rijd al te dicht op de vracgtwagen voor je (10m) ze er nog vlug tussen moeten…
& dan schrikken autobestuurders ervan dat ze 1) geplet worden door 2 vrachtwagens. Of 2) ingehaald worden omdat de chauffeur het graag wat veilig wil houden.
Ohja, auto’s die trager dan 90 rijden zouden permanent rijverbod moeten krijgen. (vooral oudere of jonge nochalante chauffeurs)
Vrachtwagens die elkaar met 1km/h inhalen is een schande.
Maar alle andere dingen zijn bijna altijd de schuld van de auto’s.
rijzerlo zegt
@vale46: Maar als je er last van hebt dat ze er “vlug tussen moeten terwijl je al te dicht op de vrachtwagen voor je zit” wiens fout is dat dan?
Bovendien is er niemand tot last als automobilisten de auto op het laatste moment nog voor de vrachtwagen langs gooien (mits omstandigheden dit toelaten). Als de vrachtwagenchauffeurs gewoon netjes door blijven rijden is er niets aan de hand
vale46 zegt
@rijzerlo: Zelf nog nooit in druk verkeer gereden blijkbaar?
Op sommige momenten is het niet mogelijk om een veilige afstand te houden. Want als je afremt, is er wel een andere die er tussen komt, dan moet je weer afremmen, enz. Dat is een vicieuze cirkel.
Meen je dat laatste nu echt?
Als een auto voor je vrachtwagen schiet, op een paar meter voor je neus, dan ben jij degene die er te kort achter rijd en ben jij schuldig als het tot een botsing komt. Want als het tot een botsing komt, dan is het de schuld van die vrachtwagen want die moest maar remmen.
BTW: dat vrachtwagens meestal +30.000kg wegen hebben de meeste autobestuurders ook nog niet begrepen, vanaf ze nog maar oranje ruiken stampen ze hun remmen dicht, terwijl het meestal volledig overbodig is om zo een bruusk manoeuvre uit te voeren.
Zelf al eens voorgehad dat we met rokende banden stil kwamen op een halve meter achter een auto. Deze was net voor ons ingevoegd en toen hij nog op een paar meter voor ons was reed alle remmen toegeslaan omdat het verkeerslicht op 40m van het kruispunt oranje kleurde.
Maak gewoon dat je voldoende afstand bewaard tegenover vrachtwagens. Vrachtwagens zijn nog niet eens half zo wendbaar als auto’s!
Nu ga ik niet zeggen dat alle vrachtwagenbestuurders heilig zijn, er zitten ook clowns bij, zeker en vast!
BJ zegt
@vale46: Ik snap wat je zegt en er zijn veel onverlaten op de weg die het vrachtwagens moeilijk maken. Maar als vrachtwagens in een treintje kort op elkaar rijden, wat moet je dan als je toch een afrit moet hebben? Zeker als 1 van die truckers besluit in te halen, zit je zo lang klem tussen een vrachtwagen voor je en naast je, dat je die afrit alleen maar kan nemen door er kort tussendoor te gaan.
autogedrocht zegt
@BJ: Beter vooruitkijken?
vale46 zegt
@BJ: Je krijgt in de meeste gevallen kilometers op voorhand aangegeven wanneer je welke afrit tegen komt…
Als je op een rustige manier invoegt kunnen de chauffeurs daar rekening mee houden, maar er zijn er ook die er tussen “vliegen” en eigenlijk doorsteken tegen 120/130 km/h.
jeffreym3 zegt
Dat inhalen van vrachtwagens snap ik niet. Ze rijden over het algemeen allemaal rond de 85km/u. Ga me nou niet vertellen dat jij (vale46 of een andere trucker) met meer dan 2-3km/u verschil inhaalt want in de praktijk is dit gewoon niet zo. Daarom is het inhalen zo doelloos. Haal een vrachtwagen in die naar dezelfde bestemming gaat en door jouw inhalen ben je misschien op die honderden kilometers 5 minuten eerder binnen.. Met een beetje pech mag je toch nog wachten voordat je moet lossen. (ligt aan het soort goederen dat je draagt natuurlijk). Maar aan de andere kant zorg je wel voor een ophoping van verkeer op de linkerbaan. Krijg je dat harmonica effect en uiteindelijk door jouw inhalen om 5 minuten eerder ergens te staan wachten creëer je een file. En bedankt.
Mijn inziens moet er een algemeen inhaalverbod van vrachtwagens op vrachtwagens worden ingevoerd. Uitzonderingen als vage automobilisten die 60 rijden op de snelweg daargelaten.
Verder moet je er van uit gaan dat jij de enige goede weggebruiker bent en de rest allemaal lui met een doodwens die de raarste manoeuvres uithalen. Maar daar heb JIJ als goederenvervoerder van 30+ ton rekening mee te houden.
rijzerlo zegt
Waar bij mij trouwens veel meer frustratie zit zijn de chauffeurs die hun logge machine midden door een dorp durven te sturen terwijl ze daar niets te zoeken hebben. GPS op die apparaten is tegenwoordig geavanceerd genoeg om langs een woonwijk e.d. te sturen. Maar ik geloof dat de meeste agressiegevallen ook daar vandaan komen. Het halve dorp/stad ophouden omdat je te eigenwijs bent die vijf minuten om te rijden en vervolgens nog vast komen te staan omdat het achteraf toch niet past verdient zeker consequenties. Fysiek geweld is dan weer wat overdreven echter
Hupke zegt
Vergeet niet die idioote chauffeurs die van hots naar her zitten te slingeren omdat ze met cruiscontroll op een dutje doen, filmpje kijken of de krant lezen.
Daar erger ik me persoonlijk nog het meeste aan omdat dat altijd voorvalt als het rustig is en je dan goed zou moeten kunnen doorvlammen, ware het niet dat je alle 10min zo’n gek tegenkomt.
kaasboerin zegt
@Hupke: Inderdaad. Zie veelste vaak mensen slingeren, en dan zie je die schimmen met elkaar ouwehoeren of met de telefoon bezig.. Zit je daar op een lange N weg continu achter vast.
Gulli zegt
Ik las laatst iets over nieuwe mistlampen die met laserlicht een lijn op de weg achter de auto tekenen. Zodat je de lijn op de weg ziet en weet dat er een auto voor je rijdt.
.
Kunnen ze deze lijnen niet ook aan de voorkant van een vrachtwagen projecteren? Waar een auto met 80km/u zo stilstaat (zeg binnen 60m) is dat voor een volgeladen vrachtwagen een stuk moeilijker. Resultaat is dan dat wanneer een vrachtwagen netjes ruimte voor zich open laat zodat hij niet te dicht op zijn voorganger zit, die ruimte vaak aanzienlijk is. En automobilisten menen zich daar tussen te kunnen voegen (want zij hebben ruimte zat) en de vrachtwagenchauffeur mag weer op zijn rem om het gat dat de automobilist heeft gedicht weer te vergroten.
.
Als je nou die lijnen zou projecteren weten automobilisten ook wanneer ze in de gevarenzone zitten en er niet tussen moeten gaan rijden.
.
Ik denk dat dat ook al een hele hoop scheelt.
Simpson zegt
Weggebruikers die hier melden dat ze 1000km/week doen en last hebben van vrachtwagens: dat rijden vrachtwagenchauffeurs per dag. En ik vermoed dat die meer last hebben van automobilisten, maar misdragen zijn zich? Hebben automobilisten met agressie van vrachtwagenchauffeurs te maken?
Het gebruik van de weg is heel anders dames & heren: Wij rijden er onderweg naar ons werk, voor die dames & heren is de weg hun werk. Tuurlijk is het vervelend om achter een inhalende vrachtwagen te rijden, maar het kost je max. 3 minuten op je forenzenritje. Linksplakkende automobilisten die op het aller- aller- allerlaatste moment hun afrit willen pakken (A27, afritten Bilthoven & Hilversum) vind ik bijvoorbeeld veel vervelender.
TSI-tje zegt
@Simpson: Moeilijk hé lezen ? Ik doe inderdaad zo’n 1000Km/week. maar heb absoluut geen ‘last’ van vrachtwagens. Zelf ken ik ook de andere kant, zelf zo’n spul besturen en zien dat personenwagen piloten nog nét even die vrachtwagen -moeten- inhalen voordat men de afslag neemt. Ze schieten dan zowat onder je voorspoiler door om nog nét, over de doorgetrokken lijn, de afslag te halen. Helden zijn het (NOT). Ik heb wel ‘last’ van verkeers-hufters in het algemeen. Gelijk welk soort auto ze besturen. Ik dacht dat ik dit redelijk stelde in mijn comment.
Simpson zegt
@TSI-tje: je bent niet de enige op AB die 1000km / week rijdt. Voor de rest deel ik je ervaringen.
TSI-tje zegt
@Simpson: :D
r2d2 zegt
Automobilisten moeten verdomme eens een beetje geduldig en oplettend zijn –> als in ver vooruit kijken en niet alleen naar de auto voor je. Vaak zie je zo’n inhaalmanoevre van een vrachtwagen al van verre aankomen en kan je prima even van het gas af. Overigens prima als truckers inhalen maar wel graag een beetje het gas erop.
kaasboerin zegt
@r2d2: Gaat moeilijk met een begrenzer.. Gewoon links blijven tenzij ’t dood is op de weg, niet als je eindigt met een trits van 10 auto’s achter op je kont.
kaasboerin zegt
@kaasboerin: Rechts* uiteraard..
desoper zegt
@r2d2: Ik geef juist altijd effe volgas, (gat snel dichtrijden), als ik het vermoeden heb dat er een inhaalmanouvre komt of wanneer het knipperlicht al naar links staat.
Koos Spee zegt immers: “de richtingaanwijzer is geen dirigeer-stokje”
desoper zegt
@desoper: ik zal zelf immers ook nooit gaan inhalen, als ik weet dat het snelheidsverschil met mijn voorganger niet hoger gaat worden dan 5km/h.
RoT___ zegt
@desoper: Ik doe het juist andersom, op het moment dat de chauffeur zijn richtingaanwijzer naar links zet laat ik alvast het gas los. Kan hij naar links en hoef ik weinig te remmen. Schiet er niets mee op om het gat dicht te rijden. Rijdt voor mij rustiger en de chauffeur zal het ook waarderen. Winwin.
RoT___ zegt
@desoper: Mensen zouden het op wegen met 3> stroken eens moeten leren dat je wel ruimte kan vragen met de richtingaanwijzer. Als ik op rechts rij, iemand in het midden en niemand links, dan vraag ik altijd om ruimte door naar links te knipperen. Krijg echter altijd boze/vragende/angstige blikken terug in NL. Gek genoeg wordt het in het buitenland wel begrepen en schuiven mensen meteen op. Als ik het al moet vragen trouwens, vaak genoeg gaat men al naar links als degene op rechts op de voorganger in loopt. Kleine moeite, maar zo veel socialer naar elkaar toe.
Mpower zegt
@RoT___: Wij zijn elkaar denk ik nog nooit tegen gekomen op de weg want ik doe exact hetzelfde! Nooit maar dan ook nooit begrijpt iemand deze manouvre, wat raar is want in andere landen lukt het altijd wel! Zelfde gaat op voor groot licht als ik met een groot vershil achter op iemand kom rijden (die de mogelijkheid heeft om naar rechts te gaan) geef ik van grote afstand een klikje met groot licht. In DL gaan ze dan naar rechts en knal ik me knipperlichtje aan als bedankje en zij grootlicht van alsjeblieft. Doe je het in NL blijven ze eindeloos links rijden, waarom geen idee?? Knipperlicht als bedankje begrijpen ze ook meestal niet!
desoper zegt
@RoT___: Zal er voor een groot deel mee te maken hebben dat tijdens het lessen leert: “Alleen in geval van filevorming mag je met behulp van je knipperlicht verzoeken om er tussen te mogen”
je moet hier op >3-baanswegen vaak de raarste fratsen uithalen, omdat iedereen halsstarrig op zijn rijblaan blijft plakken.
Verder alle respect voor chauffeurs, maar ik snap niet wat het nut is van onderling inhalen, terwijl het snelheidsverschil echt minimaal is. En als je dan toch wil inhalen prima, maar zorg dan dat er niemand last van ondervind, Een rits van auto’s achter je op de linkerbaan betekend gewoon dat je een *** bent.
RoT___ zegt
Slechts éénmalig die lui in de auto vervloekt. Hele rij die zo dicht op elkaar reed dat ik een afrit niet kon bereiken. Moet wel zeggen dat ze de laatste tijd weer wat meer afstand houden, mocht ook wel.
frankieturbo zegt
vaak is het ook zo dat veel automobilisten het inhaal verbod niet snappen. regelmatig haal ik in wanneer ik dat gewoon mag en dan nog moeten ze aan die claxon hangen, geen ramp, ik weet dan in ieder geval dat ik met een debiel te maken heb
verder valt het op dat automobilisten vrijwel alles “te laat” doen.. invoegen uitvoegen van rijbaan wisselen noem maar op, bij wegversmallingen gaan ze het liefste nog over hetverdrijvingsvlak om die extra auto maar voorbij te zijn.
uitvoegen doe ze liever “onder” je vrachtwagenbumper als achter je waar misschien wel km’s ruimte is
en ja als iemand weinig ruimte heeft en netjes aangeeft dat hij ertussen wil laat ik hem er mooi voor, hij/zij doet het zoals het hoort, dan doe ik dat ook, maar komt een mongool op het laatste moment met hoge snelheid vanaf de derde baan naar rechts en wil hem er even tussen proppen dan is deze te laat.. en helaas is dit in 70% van de gevallen het geval.. en dan laten wij chauffeurs geen ruimte.
en misschien snappen jullie het niet. maar wees blij dat sommige chauffeurs van bumperkleven houden, dan hoeven ze op het moment van inhalen geen 3 vrachwagen lengtes in te halen maar maar 1. ookal is dit gevaarlijk. ze doen dit om er vlugger voorbij te zijn
en een inhaalpoging van 15 min zie je vrijwel nooit. als ik inhaal met 90, en meestal rijden de vrachtwagens 84/85 dan duurd dat nog geen 30 seconde voordat ik er voorbij ben
en dan het volgende, automobilisten zijn niet zo van het gunnen van ruimte. als een vrachtwagen mag inhalen en wil dit gaan doen waarom geven jullie hem dan niet de ruimte. rem even af idpv vlug gas bij geven om hem nog in te halen, want o o die 30 seconde heb ik niet menen ze. als een chauffeur links richting aan geeft om in te halen, rem gewoon af en laat hem inhalen, dit zelfde geld bij in en uitvoegen, wegversmallingen
en hou er rekening mee dat chauffeurs de gene zijn die het brood op tafel brengen, jijzelf verdiend er alleen het geld voor.. maak je het ze te moeilijk dan kan dat wel eens meer problemen opleveren als dat je verwacht, dit geld voor het nederlands volk en de regering
Mpower zegt
@frankieturbo: Weet je, jullie kunnen toch met je kastje onderling communiceren?? waarom als jij met 90 een vrachtwagen in gaat halen die 85 rijdt laat deze zijn gas niet los naar 80, lijkt mij dat de inhaalmanouvre 2x zo snel gaat lees 15 sec ipv 30 en voor de chauffeur kost dit A minder dan 15sec vetraging B voor alle andere weggebruikers minder tijd. Als jullie van automobilisten verwachten het gas los te laten als jullie elkaar inhalen mag je dat toch ook van je mede vrachtwagen chauffeurs verwachten?? Of zeg ik nou iets heel raars??
Mpower zegt
Oja dan nog iets, ik zie maar heeeeel weinig vrachtwagen chauffeurs een seintje geven aan de passerende vrachtwagen om aan te geven dat deze weer naar rechts kan/er voorbij is.
Vind het heel irritant als ik eerst 30 seconde 85 rijdt tot dat de chauffeur er voorbij is en dan nog eens 20 seconde voordat hij weer terug naar rechts gaat! En als ik het dan aangeef met groot licht dan duurt het nog langer
desoper zegt
@Mpower: in dit geval kun je dan zelf al naar rechts gaan, moet je opletten hoe snel de chauffeurs dan naar rechts rammen om te voorkomen dat je rechts voorbij stuift.
Mpower zegt
@desoper: Naja dat bedoelde ik dus duidelijk te maken. Ookal bedoel je het goed het maakt niet uit is toch nooit goed! Als je idd zelf dan maar rechts inhaald hou je het verkeer achter de vrachtwagen nog langer op dus niet echt ideaal!
Laatst reed ik op een “verlaten” industrie terrein 2baans en een DE vrachtwagen chauffeur vond het nodig om mij letterlijk af te snijden door zonder enige reden vlak voor mij naar links te manouvreren. In plaats van het conflict op te gaan zoeken, ben ik naar de DE gereden (vlakbij) en heb het even gemeld. Bleek dat het niet de eerste keer was dat er klachten over deze chauffeur waren binnen gekomen, mij werd verteld dat dit de laatste keer zou zijn. Weet niet of dit betekent dat deze chauffeur niet meer op de weg rijdt maar lijkt mij een goed initiatief van de overheid om op elke vrachtwagen verplicht een nummer te zetten dat kan worden doorgegeven aan de juiste instantie, in dat geval passen ze wel op.
PS over het toeteren, wel grappig op elke vrachtwagen in India staat op de achterkant “Horn Ok Please”. Beetje tegenovergestelde wereld
Simpson zegt
Zie nou al een paar reacties voorbij komen over mensen die laat uitvoegen. Zou het niet een idee zijn om een doorgetrokken streep te zetten tussen de linker- en rechterbaan vanaf, pak ‘m beet 100m voor de afrit?
Dat linksplakkers er niet meer af mogen “op het laatste moment”?
desoper zegt
@Simpson: een betonnen rand dan. Tussen niet mogen en niet doen zit een groot verschil namelijk.
Echter verplaats je hetzelfde probleem dan van de uitvoegstrook naar 100m voor de uitvoegstrook
meneersander zegt
Een hoop auto bestuurders houden geen rekening met dat een vrachtwagen meer tijd en ruimte nodig hebben voor bepaalde dingen.
frankieturbo zegt
@Mpower
dat nummer is een goed idee… maar dan ook op de personen auto’s.. waarom jullie wel ons op onze fouten wijzen en wij niet op die van jullie, het liefste zouden jullie zelf de boetes uitschrijven, vroeger toen mensen nog niet zo ontzettend arrogant waren naaide ze elkaar niet..
tegenwoordig wordt gelijk je baas gebeld met de mening dat die automobilist zelf een heilig boontje is.
hou er rekening mee dat een chauffeur ook maar een mens is en gemiddeld 120.000km per jaar rijdt, om dit geheel zonder fouten te doen is onmogelijk.
ooit gehoord van het gezegde : waar je mee omgaat wordt je mee besmet..? hoe sommige chauffeurs handelen is een directe reflectie van hoe ze behandeld worden. door automobilisten dus.
dat onderling communiceren klopt. dat kan.. alleen in 90% van de gevallen matched de kentekenplaat niet met de moedertaal van de betreffende chauffeur.. ik moet dan dus in alle mogelijke talen gaan vertellen dat hij van zijn gas af moet.. en ben ik 10 min bezig. en dan nog moet hij dat kastje aan hebben staan.. plus het feit dat dat kastje niet standaard in een vrachtwagen zit
het zijn voornamelijk de chauffeurs met de witte kentekenplaten die gas bij geven op het moment dat je inhaalt en dan drukken ze hem tegen de 90 en haal je in met een halve km verschil,maar zelfs dan duurd het (uitgerekend) 3 minuten om 24 meter in te halen.. een vrachtwagen is 16,5 meter.. dit is dus bij een halve km verschil.. 3 minuten!! komop mensen.. als je 3 minuten 125 rijdt idpv 120 heb je dat verschil ruimschoots ingehaald.
moet ik hem dan maar terug laten zakken?, nou heb ik dat wel eens gedaan met het oog op de wachtende automobilist, maar zelfs dan krijg je de raarste handgebaren en ziektes toegewenst, dus dat doe ik ook niet meer. gewoon omdat er niets meer gewaardeerd word,
weet je wat een staand feit is.. als de grensen weer dicht gaan en cabbotage weer gehandhaafd word zijn deze problemen en het fileprobleem opgelost,
chauffeurs salarissen in alle landen gelijk maken zou dit probleem al heel ver oplossen.
golfvr6girl zegt
Ga nou alsjeblieft niet alle vrachtwagenchauffeurs over 1 kant scheren, er zijn een heleboel goede chauffeurs bij hoor. Ik denk als de meeste van jullie een keertje meerijden in een truck dat je er wel anders over gaat denken. Tuurlijk zijn er chauffeurs die niet goed met het verkeer kunnen mee gaan maar veel automobilisten vinden zichzelf beter omdat het maar een vrachtwagenchauffeur is.. En zonder transport staat alles stil!!
mashell zegt
@golfvr6girl: Maar de chauffeur is de professional, degene van wie je meeste verkeersinzicht mag verwachten.
ya314 zegt
Automobilisten zijn ook niet heilig, vorig jaar reed ik met een takelwagen uit 1962 met daarachter een DAF YA324 uit 1961. Een grote en logge combi welke niet makkelijk stuurt door de stad. Er reed zelfs nog een transport begeleider achter met zwaailichten aan en in het midden van de twee rijbanen. Dan zijn er van die aso’s die vinden dat ze er langs moeten, half over de stoep. Vervolgens gaan ze compleet uit hun plaat als ze bijna door de bergingswagen worden overreden terwijl ze er zelf tussen kruipen…
mashell zegt
@ya314: Ik kan er wel begrip voor opbrengen dat het rondslepen van oud ijzer met nog meer oud ijzer door de stad en daarbij lekker ruim rijbanen te gebruiken door sommigen wordt geïnterpreteerd als onnodig treiter gedrag.
frankieturbo zegt
ik hoop dat die bepaalde type mensen goed opgelet hebben tijdens de nieuws uitzending op rtl4 om 18.00 daar werd het even uitgelegd dat al die irritante vrachtwagens maar voor 3% van de hele fileoverlast zorgen.. de rest veroorzaakt dus de normale automobilist..
erwh zegt
Agressie is sowieso verkeerd.
Ik denk dat het probleem vooral ligt bij de overbevolking van de (snel)wegen door vrachtauto’s, dat mag wat mij betreft een heel stuk minder. Zoveel mogelijk goederen vervoeren over water en spoor worden we allemaal een stuk blijer van. En degene die denkt dat dat slecht voor de economie is, moet zich maar eens verdiepen in de kosten aan wegenonderhoud dat wordt veroorzaakt door vrachtauto’s, zonder dat ze ervoor betalen.
frankieturbo zegt
@erwh: jij weet duidelijk niet hoe het werkt.. ga jij dan voortaan je brood van de boot afhalen?, hoe ver woon je van de dichtsbijzijnde binnenhaven?, de trein stopt ook niet overal een half uur zodat jij je boodschappen kunt doen, in ieder dorp en gehugt verwacht men een lokale super.. die 3x per dag of soms vaker bevoorraad moet worden.. 3x de zelfde vrachtwagen gaat niet omdat die ook de hele dag rondrijdt dus dat zijn al 3 vrachtwagens per lokale super..
en dan is nog niet eens meegeteld dat brood niet in een gekoelde trailer kunt vervoeren en schoonmaakmiddelen niet in een verwarmte trailer..
en wat dan, alles maar per bestelbus vervoeren om van die irritante vrachtwagens af te zijn? hou er rekening mee dat voor de gemiddelde trailer lading ongeveer 40 bestelbusjes vult, en daarmee heb je de zelfde bovengenoemde problemen. en dan sta je zeker meerdere uren per dag in de file.
en dan nog eens.. als je het nieuws had gekeken vandaag had je kunnen horen en zien dat de overbevolking niet bij de vrachtwagens ligt, evenals het fileprobleem. maar bij de automobilist. dat is nu een bewezen feit.. ik ben blij dat het eens een keer op het nieuws is gekomen
echt erhw, als je iets zegt denk er dan een keer over na, en daarmee zeg ik meteen wat de gemiddelde nederlandse automobilist eens zou moeten doen, denken voordat je doet!!
AudiQuatro zegt
Ik mag regelmatig een stukje sturen in een truck. En net zoals in de auto, zal ik ook achter het grote stuur wel eens fouten maken. cruise staat meestal op de 83. als ik dan wil inhalen doe ik dat met 90, en heb je dus een verschil van 7km. Dat is ruim voldoende. Even over het inhalen van oostblokkers, dit doen de chauffeurs niet om sneller te zijn, maar omdat die jongens zonder cruise rijden. dus de hele tijd zitten te schommelen tussen de 75 en 85. en dat is iritant. En als je ze dan inhaalt hebben ze ineens door dat ze langzaam rijden, en geven ze gas bij zodat je er niet langs komt.
Natuurlijk maakt de Nederlandse chauffeur ook fouten. Ook ik. Met werkdagen van 15 uur zakt de concentratie soms gewoon af. En vergeet niet dat de jongens vaak onder tijdsdruk staan. Dan wil je wel eens rare dingen doen.
Maar ik verbaas me soms ook over automobilisten. Bijzonder rare invoeg manoeuvres, slingeren, en kort voor de afrit nog even die vrachtwagen inhalen, en dan op de rechterbaan vast afremmen. Vergeet niet dat de personen auto een veel kortere remweg heeft!
Het punt is dat iedereen fouten maakt, en we dat van elkaar moeten accepteren, en niet meteen iemand affakkelen. En als iemand je een keer een seintje geeft, bedank dan even! Met een goede communicatie zou het verkeer er een stuk beter aan toe gaan. Ik vind dan ook dat communicatie met andere weggebruikers een veel belangrijker onderdeel moet hebben bij het rijexamen.
mashell zegt
@AudiQuatro: een moderne vrachtwagen heeft een remweg van weinig meer dan 40m uit honderd een moderne personen auto doet een meter of 37. Fluctuerende snelheden van oost blokkers (geloof ik ook niet, inmiddels rijden deze in de actueelste trucks) is iets wat met voldoende afstand houden is op te lossen.
lennertg zegt
@mashell: Jij kent ook niet veel van natuurwetten. Een vrachtwagen die stopt moet gemiddeld 30 keer mee massa tot stilstand brengen. Zijn contactoppervlak is hooguit 10 keer dat van een auto. Denk hierbij ook nog eens dat massa kwadratisch begint te werken bij het stoppen. Doe de test maar eens met je auto, jij alleen er in of de hele koffer vol en 5 personen er in. Je zal het verschil wel merken.
AudiQuatro zegt
@mashell: ja een bakfiets, een trekker oplegger combinatie die in maximaal beladen toestand rijd van 50ton heeft echt wel even meer nodig! En vergeet niet dat je bij veel soorten ladingen echt niet zomaar botweg op de rem kan gaan staan!
vwbramm zegt
Heej die foto ken ik ergens van heb ik gemaakt :p
Frankypanky zegt
Iemand schreef dat de vrachtwagenchauffeur een professional is en dat HIJ daarom meer rekening met het overige verkeer dient te houden. Zelden zulk dom en achterlijk commentaar gelezen…Want daarmee is de automobilist vrijgepleit?!
Dacht het niet!
Het is vaker de automobilist die domweg geen rekening houd met het overige verkeer; invoegen met 70 km/u, niet kijken (hebben motorrijders veel meer last van, dan vrachtwagenchauffeurs), situatie verkeerd of helemaal niet inschatten, geen snelheid kunnen vasthouden en wat ik persoonlijk extreem irritant vind…mensen die gewoon naast je gaan rijden, terwijl je al 2 minuten met een ingeschakelde richtingaanwijzer zit te wachten tot je van baan kunnen wisselen.
Is mij vandaag drie overkomen…drie keer!!!
freezzr zegt
@FrankypankyV8: en dus moet je wachten met je richtingaanwijzertje. Voorrang moet je toch nog steeds krijgen dat kun je niet opeisen, zeker niet met een vrachtwagen.
De grootste lullo’s onder de vrachtwagenchauffeurs zijn trouwens de buschauffeurs.
Frankypanky zegt
@freezzr:
Een dergelijk kansloze reactie had ik al verwacht…
Idd. wacht op het juiste moment om mijn richtingaanwijzer te gebruiken, doch is het voor de automobilist een aanmoediging om ineens het gas in te trappen…ipv dat het wordt geïnterpreteerd als INFORMATIE.
Want daar dient de richtingaanwijzer oa. voor…om de overige weggebruikers te laten zien wat je van plan bent.
Heb jij wel een rijbewijs, ventje?
En je dacht slim te zijn door alleen dat ene ding op te pikken en de rest van mijn betoog te negeren?
:roll:
ronnie1979 zegt
De meeste mensen in een luxe wagen proberen meerdere keren per dag zelfmoord te plegen!
Een vrachtauto die 80 km rijdt heeft ongeveer een remweg van minimaal 80 meter.
Een luxe auto die 80 km rijdt heeft ongeveer een remweg van 40 meter.
Ga nu eens gewoon kijken als mensen gaan invoegen hoe kort ze voor een vrachtauto durven te gaan rijden.
Die vrachtauto kan niet naar links want er is een inhaal verbod.
Remmen? Goed plan alleen de auto staat stil in 40 meter de vrachtwagen gaat nog even 40 meter verder door.
En volgens mij houdt een auto van pakweg 1500 kg nooit een vrachtauto van 50000 kg tegen.
Denk er eens goed over na , waarom die vrachtwagen nu zoveel ruimte openhield tussen hem en zijn voorganger? Zou het zijn om u een zelfmoord poging te laten doen en zichzelf een gevoel van moordenaar te geven???
Die mannen doen hun werk en meer niet soms worden ze kwaad maar hoe zou u zich voelen als u een jonge moeder met 3 kinderen voor u ziet invoegen op 3 à 4 meter afstand van uw bumper en die van uw voorganger………..???
Oordeel niet te snel maar denk eerst goed na.
Je weet dat het druk is? Ga dan iets eerder van huis en geef die man met 50 ton de kans om zijn werk ook goed te laten doen zonder dat er in de krant staat ” trucker rijdt moeder met drie kinderen dood”