Na het zuur komt het zoet onvermijdelijke gesteggel om de brandstofaccijnzen verder te verhogen.
Uit het regeerakkoord ‘Bruggen Slaan’ blijkt dat klassiekerliefhebbers er niet mals vanaf komen. Maar vergis u niet: 16 miljard bezuinigen ombuigen betekent inleveren voor iedereen. Wat dacht u van: een accijnsverhoging per 1 januari 2014 op zowel diesel als LPG? Gek. Want in 2008 riep Rutte nog ‘stop de accijnsverhoging, Nederland zit aan zijn taks’. Nu bukt hij eerst voor de PvdA om oldtimers eigenhandig de ruiten in te meppen, en is een niet misselijke accijnsverhoging opeens geen probleem voor Nederland. Oh, politics…
Over diesel staat het volgende in het akkoord:
De accijns voor diesel wordt verhoogd met 3 cent per liter en komt daarmee op ongeveer 46 cent per liter. De opbrengst van deze accijnsverhoging, die ingaat per 1-1-2014, bedraagt 230 mln.
En ondanks de zogenaamde groene ambities van deze regering wordt de schoonste brandstof van allemaal (of in ieder geval de schoonst verbrandende) procentueel het hardst gepakt. Terwijl er vorig jaar nog een prijsverhoging werd doorgedrukt.
De accijns op LPG wordt verhoogd met 7 cent per liter en komt daarmee op ongeveer 18 cent per liter. De opbrengst van deze accijnsverhoging, die ingaat per 1-1-2014, bedraagt 50 mln.
We zijn benieuwd hoelang de populariteit van LPG nu nog in de lift blijft zitten.
Hubert zegt
Mooi, juist zaterdag de diesel de deur uit gedaan en een benzine er voor in de plaats genomen.
bigcar zegt
@Hubert: vandaag de de diesel accijnzen verhogen, morgen aan de benzine accijnzen morrelen. tsja..
slipstreamer zegt
Waarom is dit gelul alleen bij auto’s! ga eens wat doen aan de echte problemen, geef geen geld aan griekenland, doe wat aan de interne problemen hier! Straks word brandstof onbetaalbaar, heel de automarkt zakt in elkaar en wat doen we hier, juist, de prijzen gaan omhoog.
autobart zegt
@slipstreamer: Helemaal mee eens, de burger lekker uitmelken en aan Griekenland maar uitdelen!
mdemooistelettervanhetalfabet zegt
@autobart: “aan Griekenland uitdelen”? Wat wil je dan, niks geven, ze failliet laten gaan. Dan gaat Spanje ook over de kop, Italië, dan gaat de Euro, daar gaat Frankrijk, ga zo maar door. Dan gaat de hele wereldeconomie naar de knoppen. Dan hou jij ook niks meer over hoor…
autobart zegt
@mdemooistelettervanhetalfabet: Het gaat daar niet om, het geld komt er wel, maar de oplossing is er niet. Als jij je plannen niet aanpast blijf je er geld in stoppen, maar het levert niets op.
mdemooistelettervanhetalfabet zegt
@autobart: Dat is ook het probleem, die mensen ontduiken nog steeds steevast de belasting. Het probleem begon toen ze Griekenland toe hebben gelaten tot de EU (de sukkels), daar plukken we nu de zure vruchten van. Er is geen makkelijke en pijnloze oplossing, niet meer in ieder geval.
notsobig zegt
@mdemooistelettervanhetalfabet: Griekenland toegelaten? Griekenland zat er al van begin af aan in de EU, ze zaten zelfs al in de EEG. Dus die hebben ze niet achteraf toegelaten.
kaasboerin zegt
@slipstreamer: Niet alleen bij auto’s?
Peuken en alcohol wordt (wederom) ook weer bij de uiers gegrepen.
ej20g zegt
@kaasboerin: het verschil is alleen dat mensen kunnen kiezen om te gaan roken of drinken. Het zijn weliswaar verslavingen (drank niet altijd natuurlijk) maar de keuze om af te kicken is er. In tegenstelling tot sigaretten en drank kunnen veel mensen niet stoppen met autorijden. Genoeg mensen die dat wel kunnen natuurlijk, maar ook heel veel die dat niet kunnen. Ben blij dat ik dicht bij de grens met Duitsland woon, mooi daar tanken straks.
kaasboerin zegt
@ej20g: Lol.. Wat een onzin..
Naast de auto heb je altijd nog ’t OV of andere vervoersmiddelen (brommer/fiets)..
Roken en drinken is toch al gauw waar men behoefte aan heeft op reguliere basis.
En met name roken is zeeeeeer verslavend.
ej20g zegt
@kaasboerin: en toch zijn er nog mensen die de auto nodig hebben, waarvoor het OV om wat voor reden dan ook geen optie is. En ondanks dat rok zéér verslavend is, blijft het uiteindelijk een keuze. Dan had je er maar niet aan moeten beginnen, ben er ook niet aan begonnen en nee zeggen is niet moeilijk. En ja, aan drank heb je regelmatig behoefte maar er zijn ook genoeg mensen die helemaal niet drinken. Het kan dus wel. Ik snap ieders insteek hier wel, maar dit is dus hoe ik erin sta.
weereentankleeg zegt
@kaasboerin: ehm ja als ik met het OV zou gaan kost me dat minimaal 1.5 uur reistijd extra per dag. 7.5 uur per week, 31.5 uur per maand. Let wel, dat is zonder vertraging.
Met de brommer zegt u? Op de een of andere manier zie ik het niet zitten om 216km per dag te moeten rijden op z’n ding.
kaasboerin zegt
@weereentankleeg: Ga je dichterbij wonen.. Sul..
E34M5Touring zegt
@ej20g: Duitsland scheelt geen fuck met NL. Dan moet je echt naast de grens wonen en er binnen een paar km zijn. Als jij 20km heen en 20km terug moet rijden om te tanken ben je al duurder uit.
ej20g zegt
@E34M5Touring: het is voor mij letterlijk een paar km. Voor mij zou het rendabel zijn gelukkig.
Megakix zegt
@kaasboerin: yup…schreef ik al ‘schoorstenend’ achter mijn mini-laptoppie…kloothommels zijn het…grmbl..
sacha zegt
@slipstreamer: brommertjes en snorfietsen!!!!1!
desjonnies zegt
Kunnen we dit kind (kabinet) niet wegspoelen met het badwater?
En mij als El Presidente benoemen?
Ik weet zeker dat mijn milde dictatoriale bewind u gunstig gezind zal zijn.
En ik zal de koninklijke famillie met rust laten.
Wel gaan die vervelende jongetjes die Haren hebben verampponeerd rücksichlos een werkkamp in.
Met scholing en tucht.
En komt er invoerbelasting op oude Diesels.
En moeten de Grieken weer terug aan de Drachme
kaasboerin zegt
@desjonnies: Mijn stem & zegen heb je..
darrock zegt
@desjonnies: een stem voor een s65 amg en g65 amg.
jrk68 zegt
@desjonnies:
Dan zet je ze toch gewoon op de dijk bij de Hedwigepolder als ze de dijk daar doorprikken….
Spoelen ze mooi in hun eigen badkuip….
Jij blij de Vlamingen blij en Brussel blij, lijkt mij een prima deal….
Megakix zegt
@desjonnies: for president ! heb al geplust, dus één stem erbij = hoppeteeeeeeeeejjjjjj ^^
alcantara zegt
Goed zo, maak het autorijden maar lekker duur! Zorgt voor minder paupers op de weg zodat ik lekker door kan blazen.
kaasboerin zegt
@alcantara: Paupers betalen lekker niet en niemand heeft zin om aan te kloppen daar in die pauperflats, krijgen we dat weer.
awesome zegt
@kaasboerin: Of gaan zonder rijbewijs benzine stelen, met alle gevolgend van dien…
flippert zegt
@alcantara: precies, oprotten al die kleine k autootjes
nibor zegt
@alcantara: egoïsme wordt ook steeds heftiger in Nederland…
kaasboerin zegt
Per 2014 ook, crisis of geen crisis, dit had net zo goed gekomen vroeg of laat.
toeter11 zegt
Really?
isobmw zegt
Ik ga nog steeds niet fietsen
kaasboerin zegt
@isobmw: Ik ook niet, die worden nl. stoïcijns gejat door niet-belasting-betalende oost-europeanen en ander onkruid.
bullgod76 zegt
http://www.youtube.com/watch?v=b_LVaHHNcP4
eindbaasje zegt
meesterlijke foto bij dit artikel. bewijst maar weer eens de leugentjes van rutte.
autobart zegt
De auto is geen melkkoe, de bestuurder daarvan is een melkkoe!
jeanclaude zegt
Waar er bij benzine prijzen 1 hele euro naar de staatskas gaat, gaat er bij de diesel prijzen 1 hele euro naar shell en toebehoren, te gek voor worden in mijn ogen.
autobart zegt
@jeanclaude: Dus? Zij hebben er meer recht op dan de overheid hoor… Zij zorgen ervoor dat het bij de pomp is, de overheid haalt het enkel binnen.
bobb zegt
Jeetje wat gebeurt er, altijd gedacht dat de VVD een partij voor autorijdend NL was.
RubenPriest zegt
kaasboerin zegt
@rubenpriest: Hahaha perfect :)
awesome zegt
@rubenpriest: Wie is dat…
RubenPriest zegt
@awesome: Paul DelVecchio
awesome zegt
@rubenpriest: Google vertelde alweer genoeg. Toen ik Jersey Shore voorbij zag komen wist ik al weer genoeg.
Wat een Guido is die gast zeg…
sajmun zegt
Iemand 25+ jarige volvo op gas kopen?
bobb zegt
@sajmun: 1269×0,18?
Megakix zegt
@sajmun: nah…beetje te duur geworden… :)
dennisr zegt
Velen gingen er op in toen ik zei dat ik niet ging stemmen..
Maar al met al ben ik blij dat ik in elk geval niet op dit stelletje lamzakken heb gestemd..
Hoef ik me niet schuldig te voelen..
mashell zegt
@dennisr: degene die niet gestemd heeft, heeft er nog meer schuld aan, die heeft niets gedaan om het tegen te houden. Ledigheid is des duivels hand kussen. Na de vorige desastreuze gedoogregering, de Kunduz coalitie en dit toch wel bijzondere regeerakkoord (hoe kan een Partij van de Arbeid instemmen met dit ontslagrecht? Straks zit iedereen thuis in de bijstand) is het me wel duidelijk: je mag zelf kiezen welke partij die duivel is, ze solliciteren allemaal naar die positie.
bobb zegt
@mashell: Wat maakt het uit dan of je VVD of PvdA hebt gestemd? Zie het verschil niet meer.
Megakix zegt
@mashell: ledigheid is des duivels ‘oorkussen’…
autobart zegt
@dennisr: Niet geschoten is altijd mis.
Megakix zegt
@autobart: nooit richten, nooit missen….
awesome zegt
@dennisr: Ik heb op Tofik Dibi gestemd! Gewoon, om Jolande Sap te trollen…
nibor zegt
@awesome: je weet dat die personen bij GrünLinks horen hè? En dat je dus op die partij gestemd hebt? Je weet wel, die anti-auto partij…
T16 zegt
Een disproportionele hoge accijns verhoging voor LPG, een van de schoonste brandstoffen die je kunt tanken. Het enige alternatief voor kankerverwekkende en roetende diesels die bij gebruik enorm veel meer fijnstof produceren wordt weer onrendabel gemaakt. Rij je op benzine dan is het omslagpunt voor een lpg-inbouw ook weer verlegd. Onbegrijpelijk waarom LPG gemiddeld een cent duurder de km moet zijn en diesel slechts 0,2 cent. Duidelijk een keuze voor het geld i.p.v. een verhoging voor het milieu. N.B. voor een liter benzine betaald je gemiddeld minstens een euro accijns, voor diesel dan net geen halve euro. Accijns op LPG is niet zo lang geleden ook al verhoogd. Belachelijk besluit dit. De automobilist is de melkkoe en kilometervreters kunnen geen kant op.
flippert zegt
@T16: terecht. Gas is om op te koken, terug naar de keuken met die hele gastroep van je. Morgen weer lekker m\’n roetfilter d\’r af blaffen..
desjonnies zegt
De oplossing : El Presidente !!!!!!!
http://www.youtube.com/watch?v=KJh0pDMnL8M
kaasboerin zegt
@desjonnies: LOL! Briljant, die gaat morgen kantoortje rond.
VeniVidiVici zegt
Okee, en wanneer gaan ze het koningshuis eens flink belasten? Volgens mij is daar ook wel een aantal miljoenen te halen!!
Ow, gelukkig woon ik 10min. rijden van de Belgische grens whaha.
moveyourmind zegt
Diesel nog duurder maken, fantastisch! Het bedrijfsleven kan in deze tijd extra kosten er nog wel bij hebben. Dit soort maatrgelen levert iig werkgelegenheid op….. voor curatoren.
VeniVidiVici zegt
Dames en heren… Hardstikke fijn die regeerakkoord plannen, maar we moeten eerst nog maar zien of alles er door komt!!!! :-)
VeniVidiVici zegt
@VeniVidiVici: Of zijn dit plannen die sowieso doorgaan??
The360box zegt
@VeniVidiVici: Waarom niet, immers bezitten ze de meerderheid?
jrk68 zegt
@The360box:
Yep, met 80 zetels voor deze plannen kunnen we moord en brand schreeuwen wat we willen maar dat gaat niet helpen.
Er zit weinig anders op dan bedenken hoe we dit zo min mogelijk gaan voelen…
VeniVidiVici zegt
@jrk68: Tja, gelukkig zijn we een creatief volkje :-)
Arco zegt
Nu alleen hopen dat de 1ste Kamer niet gaat instemmen met deze totaal absurde maatregelen …
Mas zegt
Morgen worden er op alle scholen gratis condooms uitgedeeld, want rutte en samson gaan ons allemaal keihard naaien.
ej20g zegt
@Mas: zonder condooms, want zonder ons ziek achter te laten is ’t niet leuk.
bmwpowerm5 zegt
schuif morgen de wietplanten iets dichter op elkaar passen er 10 planten meer in het hok dan is het probleem ook weer opgelost
norge zegt
Voor de klagers, pik het niet pak je paspoort en rot op …Deed ik ook :-)
lohran zegt
@norge: Graag! Noorwegen is prachtig!
wimbers zegt
maar serieus, ik zie rutte III er niet snel komen zo, en die verkiezingen staan op deze manier alweer voor het voorjaar om de hoek.
Rutte heeft goed getoond geen ruggengraat te hebben. VVD stelt geen donder voor zo.
bezuinigen betekend in mijn woordenboek minder uitgeven. dat is ook de manier waarop mijn bedrijf er deze tijden goed doorkomt. meer doen met minder. niet meer doen met meer.
ronduit belachelijk dat europa nog dezelfde nederlandse bijdrage krijgt, en dat ontwikkelingshulp gewoon doordraait. etc.
de bezuinigingen hebben tot nu toe nergens geleid tot minder uitgaven. dat is geen bezuinigen, dat is een nieuw inkomstenmodel..
tttooommm zegt
@wimbers: Rutte is gewoon een gore leugenaar!
sir_smokalot zegt
@tttooommm: Ja, dat. Maar bovenal: het is de schuld van de Rabobank!
wimbers zegt
ok nog eentje dan:
awesome zegt
Greet Wilders gaat weer zieltjes winnen, want Henk & Ingrid worden geraakt in de portomonnee.
Paar loze kreten er tegen aan als: Alle accijns van de brandstof af! Dan gaat er maar geen geld meer naar de grieken en zo!
Mark my words..
Megakix zegt
@awesome: stemmen op vvd heeft immers goed gewerkt…
wimbers zegt
Dino2400 zegt
Ik rijd diesel, van mij mag de accijns best omhoog, of zelfs gelijk getrokken worden met benzine.
Maar dan wel de MRB ook gelijktrekken en de “dieseltoeslag” afschaffen.
autogek123 zegt
@Dino2400: Dieseltoeslag is er omdat een dieselauto meer vervuilt per liter dan 1 op benzine. Zowel CO2 als andere schadelijk uitstoten. Dus deze toeslag staat los van brandstof accijns.
autogek123 zegt
Deze accijns zijn nog steeds veel te laag ( lees overgesubsidieerd ). Bij benzine liggen de accijns op ongeveer 74 cent. Gewoon alle accijns gelijk trekken. Dan hebben die “slowmotion” rijders op AB pas echt een reden om te zeuren over de subsidie’s op hybrides/plug inns.
Over bijna de hele wereld ligt de benzineprijs onder de dieselprijs. Maar niet in NL!!!!
Hoezo SUBSIDIE ?????
cherokeechris zegt
@autogek123: Om minder accijns nou subsidie te noemen gaat wel erg ver vind je ook niet?
autogek123 zegt
@cherokeechris: Nieuw op AB? :-) Minder belasting ( accijns zijn belastingen) betalen op je hybride en plug-inn auto wordt hier ook permanent als subsidie aangegeven.
porsche928 zegt
Welja, maar gas maar even 10% duurder, de groenste brandstof ie we hebben!
cherokeechris zegt
waarom wordt rijden op aardgas in nederland niet meer gepromoot? Dat halen we uit onze eigen grond, gedeelte van de opbrengst gaat naar de overheid dus dan kunnen we zonder accijns toch onze overheid spekken. Lijkt mij de ideale oplossing.
sjamp zegt
@cherokeechris: snap t ook niet, maar toch schieten de aardgas tankstations als paddestoelen uit de grond. Mijn werkgever heeft al twee combo\’s op aardgas. Komt misschien nog een transporter bij. Niet om het meleu, maar om de kosten! Goedkoper dan Diesel! Aan de pomp én per km.
Svda zegt
Weet wel iets anders waar ze op kunnen bezuinigen : Stop3ewereldhulp.nu!
Dat is ook een bodemloze put waar hele tijd geld in gegooit word.
Wat dachten jullie va de hotels waar de ministers in slapen op hun reis?Balkende verbleef ergens in een hotel van 10k per nacht!Dat kan veel goedkoper en dan zit je nog steeds goed.
O ja denk dat de accijns op diesels ook komt door die afgetrapte import mercedessen.Ze willen gewoon dat het te duur word en die vieze bakken verdwijnen en tja gas daar moet je op koken en nooit voorstander van geweest Ook niet echt bevoordelijk voor je motor eigenlijk
E34M5Touring zegt
@dahlback: Die hotels etc. gaan ze echt niet bezuinigen. Ik bedoel Rutte hoeft ook niet in een Max gepantserde Merc rond te rijden. We kunnen ook een Fiat 500 max beveiligen en onze Minister President in de Best Western bij het vliegveld laten slapen. Maar helaas is status nog steeds belangrijk en wil geen enkel land bekend staan als het land dat de Minister President rond laat rijden in een handtas. Zelfde met ontwikkelingshulp. Het sociale deel weegt zwaarder dan de uitgaven. Want, wederom, welk land (zeker een rijk land als NL) wil nou bekend staan als het land wat 0 geld geeft om te helpen. Zo’n status beschadigd je handelsplek in de wereld en dat wil de regering ook niet. Ze moeten de overheid veel efficiënter maken. Ik hoorde van een medewerker van het UWV dat ze van 100(!) kantoren teruggaan naar 30(!!!!) in het kader van efficiëntie. En daar gaat het mis. Zij denken dat ze efficiënter gaan werken, terwijl ze gewoon 70% overcapaciteit hebben. Dat komt omdat het UWV jarenlang mensen die ze niet meer aan de bak kregen hebben omgeschoold en bij het UWV aan het werk gezet hebben. Mooi voorbeeld. In Zutphen heeft het UWV een enorm deel aan hun pand bijgebouwd ong. 2j geleden. Dit pand gaat volgend jaar dicht. Nieuw gebouwd, terwijl er een enorme leegstand is in bedrijfspanden. Nutteloos geld in een bodemloze put gooien. Miljoenen in een nieuw computersysteem gegooid om een site werkzaam te krijgen. Datzelfde systeem wordt op dit moment weer voor miljoenen overnieuw geprogrameerd omdat het constant uitvalt en totaal onbetrouwbaar is. Wij kunnen wel blijven bezuinigen en stoppen met allerlei 3e wereldprojecten ver weg. Maar laten we eerst is kijken hoe het bij de overheid beter kan. Waarom moet Rijkswaterstaat van die Pick Ups hebben? Waarom is dat geen busje als een Caddy/Berlingo/Kangoo? Daar kan ook veel in, daar kan ook een zwaailamp op en die komen ook de berm wel uit na een oproep.
xxxx zegt
@E34M5Touring:
“Die hotels etc. gaan ze echt niet bezuinigen. Ik bedoel Rutte hoeft ook niet in een Max gepantserde Merc rond te rijden. We kunnen ook een Fiat 500 max beveiligen en onze Minister President in de Best Western bij het vliegveld laten slapen. Maar helaas is status nog steeds belangrijk en wil geen enkel land bekend staan als het land dat de Minister President rond laat rijden in een handtas. Zelfde met ontwikkelingshulp. Het sociale deel weegt zwaarder dan de uitgaven. Want, wederom, welk land (zeker een rijk land als NL) wil nou bekend staan als het land wat 0 geld geeft om te helpen. Zo’n status beschadigd je handelsplek in de wereld en dat wil de regering ook niet.”
We zitten toch in crisis?
E34M5Touring zegt
@xxxx: Ja dus. Dan moeten we massaal stoppen met geld uitgeven?? Wat gebeurt er dan met de economie denk je. En bovendien, ik zeg nergens dat dit goed is. Zeg alleen dat het nooit gaat veranderen.
notsobig zegt
Het had nog erger kunnen zijn voor de LPG rijders als de kilometerheffing doorgevoerd zou zijn…
Want behalve dat de kilometerheffing voor lpg hoger is als voor een benzine-auto, zou deze afhankelijk van de CO2-uitstoot worden. En hiervoor kijken ze dan niet naar de uitstoot als je op lpg rijdt, nee dan gaan ze kijken naar de uitstoot die de autofabrikant opgeeft en dat is dus nog op benzine. Dit terwijl je met lpg veel minder CO2 uitstoot!