De snelle doch comfortabele coupé kan nog altijd sportiever.
De directeur van ABT is zeer enthousiast over deze wagen, en terecht. De geschiedenis tussen de tuner en de Audi A5 gaat al een tijdje terug, maar de nieuwe AS5 is toch echt de mooiste ooit. “If you look at the AS5, you want to take in every inch of its marvellous silhouette, and if you sit in it, all you want is to get it on the road. This coupé is really a power pack.”
A “power pack” indeed! De Sportsline behandeling heeft de Audi A5 goed gedaan. De 3-liter dieselmotor is van 240 pk naar 296 pk gestegen. 570 Nm aan koppel sleurt je in elke versnelling vooruit. Voor een litertje minder en een turbo rijker krijg je nog altijd ruim 200 pk (origineel 174 pk). Met de 2.0 TFSI motor is er 267 pk beschikbaar (origineel 208 pk). De zuinigere 1.8 TFSI is van 168 pk gegroeid naar 208 pk. Ga je echt voor powerrr, dan kies je de 3-liter benzinemotor die goed is voor 374 pk, een toename van (origineel 268) een dikke 100 pk.
De AS5 is verlaagd, zowel in de ophanging als in het uiterlijk. Kinnetje, side skirts, voorbumper, rokje, spoiler en het uitlaatsysteem met vier pijpen werden toegevoegd voor een assertieve uitstraling. Ben je een beetje té assertief in je rijstijl, zullen de schijfremmen met een diameter van 345 of 380 millimeter zorgen dat je niet al te snel de vangrail in duikt.
ej20g zegt
“De 3-liter dieselmotor is van 140 pk naar 196 pk gestegen.”
Ik neem aan dat dat 240 en 296 pk moet zijn?
Verder leuke upgrades voor de A5, een beetje extra vermogen en koppel is nooit weg. Blijf het ook een mooie auto vinden, maar het was voor de facelift beter gesteld met de A5.
jzaero zegt
hehhhh? 3 liter en maar 140 diesel-pk? Dat vind ik nou eigenlijk schokkend weinig…
darrock zegt
word er bij de 3 liter diesel niet van 240 naar 296 bedoelt, in plaats van 140.
dat zou toch wel een beetje weinig zijn voor een moderne 3 liter motor… (onze oude bestelbus haald daar al meer uit)
koenh zegt
Net zoals bij de as3 is deze weer heul erg dik!
fristie zegt
-edit: nee, abtblog-
awesome zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
koenh zegt
@awesome: plaatje doet het niet op ipad
maurits123 zegt
@fristie:
Pleurt dan op als het je niet bevalt, waarom klik je uberhaupt dan op dit bericht. Al dat VAG gezeur altijd. Laat ieder in zijn keuze.
Zo! Nu is het slaaptijd :)
fristie zegt
@maurits123: Dont tease me bruh
jdewit1489 zegt
De laatste foto getuigt inderdaad van een goed gelukte voorbumper
meneersander zegt
En liter minder met meer PK’s, het kan bij Audi!
SimonMc zegt
@meneersander: het kan bij *tuners.
SCscreamGT2 zegt
Abt blijft toch altijd één van de weinige tuningbedrijven die mij werkelijk aanspreken. Niet over de top, just keep it cool.
awesome zegt
Ik kan ABT-spul nou echt niet mooi vinden.
Check die badges op de achterkant trouwens, die zijn echt veel te groot!
Daar zijn de VAG-logo’s zelf niets bij.
koenh zegt
@awesome: wat je hebt mag je laten zien toch?
kickass zegt
Aargh, die foto’s…
fiets zegt
mwa… Lastig onderscheiden van een afstandje van een gewone S5 zonder badges.
Wel jammer dat ze hier niet die honingraat grill in stoppen. Stond de A5 altijd errug goed.
norge zegt
Reclame bureau @maru tot Uw dienst…
4991 zegt
3.0 tdi en 140 pk?
tuning zegt
Kijk dat zijn eens echt bijpassende velgen, sportief en toch subtiel
karsvdtuin zegt
140 pk voor die 3 l diesel is niet veel maar vind de cijfers sowieso tegenvallen bij audi… een 3 liter benzine blok rond de 270 pk? nou is het verschil met bmw niet groot naar de Bmw gaat met de concurrent over de 300 en dat doet volvo ook en ik dacht mercedes ook maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen … dus ja upgrade wel doen:p
ej20g zegt
@karsvdtuin: de cijfers zijn op zich niet slecht hoor:
3.0 TDI: 204 pk
3.0 TDI: 245 pk
3.0 TDI: 313 pk (niet in A5)
2.8 FSI: 204 pk (A6 en A7)
3.0 TFSI: 272 pk (A4, A5, Q7))
3.0 TFSI: 290 pk (alleen A8)
3.0 TFSI: 310 pk (A6 en A7)
3.0 TFSI: 333 pk (S4, S5 en Q7)
Audi blijft qua vermogen dus helemaal niet achter tegenover BMW en Mercedes. BMW heeft één uitschieter in huis met de 381 pk sterke tri-turbodiesel, maar dat is een M-Performance product en telt dus eigenlijk niet mee in deze vergelijking.
jeanclaude zegt
Wat zijn die allemaal rare getallen jo, orienteer je is op de juiste gegevens, vanplaats zomaar iets overnemen.
@karsvdtuin die 3.0 is er ook met 333pk.
maru zegt
@ej20g, @jzaero, @darrock, @4991 en @karsvdtuin, jullie zijn oplettender dan ik. Die 1 zit ook zo dicht naast de 2… Het gaat inderdaad om 240 en 296 pk. :)
kenner zegt
Staat ie op essen ??
sir_smokalot zegt
@kenner: Aan de tags te zien wel…
Niekgeerts zegt
De 2.0 TDi (177pk) is gewoon met 1 turbo. Dit is nog niet de BiTDi zoals die in de Transporter ligt.
socawarrior zegt
Die voorbumper is inderdaad mooi gelukt! Ben alleen benieuwd wat die zwarte/donker blauwe bolletje aan de linker onderkant is?? Nu is het niet meer symmetrisch :(
SimonMc zegt
Als niet Audi liefhebber, moet ik zeggen dat deze er netjes uitziet. Komt waarschijnlijk omdat ABT hem nog deftig heeft gehouden, en niet “over the top”.
lamborgfan zegt
Dit ziet er wel erg gaaf uit!
TDI-goeroe zegt
op termijn zal de 313pkTDI-BiTurbo er toch wel in komen hoop ik…
lebeaunl zegt
Mooi spul. Alleen, waarom kan ABT nou niet een keer mooie type- en merkplaatjes maken. Die ABT logootjes zien er toch altijd erg Halfords uit (te groot, te plastic, te glimmend). Ik kreeg ze steeds bij het chiptunen door ABT erbij, maar te lelijk om überhaupt érgens op te plakken.
On topic: strakke bakken :)
ropbp zegt
Al draagt een aap een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding. Audi = aap.