Het begint allemaal met een oude, rotte Fiat 600. Oud en langzaam maar ook licht. Van de standaard 30pk blijven er na 50 jaar weinig over maar ergens slingert nog een potent Suzuki GSXR 1000 motorblok rond. Tel deze twee bij elkaar op en je hebt een bouwproject waar de meesten alleen maar van dromen.
Project-plannen hebben heel veel mensen. Een aantal gaan er mee aan de slag en bouwen iets leuks, zelden komt een project tot zo’n mooi eind als deze Abarth 600. Tot in de kleinste details is deze uitgewerkt.
Het project staat beschreven op www.abarth1000gsxr.tk. Al klikkend door de foto’s van verschillende bouw-stadia door groeit de interesse. Er is geen mooie klassieker opgeofferd maar een oud hok. Alles is aangepakt. De belangrijkste kenmerken van de oude Abarth’s zijn overgenomen: de ‘stofzuigerbumper’ en het openstaande achterklepje. Die klep geeft in dit geval vooral de uitlaat wat meer lucht want de motor is naar het midden verplaatst. Een 11.000 tpm, 160pk/110Nm viercilinder Suzuki GSXR1000 (K2) blok uit een zijspanracer.
Ook het onderstel krijgt een make-over. Opnieuw motorfiets-onderdelen: de veerpoten (coilovers) komen onder eenzelfde Suzuki vandaan. Voor zijn deze coilovers verplaatst naar ‘in’ de auto voor een lager onafgeveerd gewicht, achter staan ze rechtop boven de zelf gemaakte achteras. Een as die het torsen-differentieel van een Mazda RX7 huisvest en vanaf de motorfiets 6-bak (met elektrische achteruit) door een ketting wordt aangedreven.
Na het zien van dit oogsnoep willen we meer weten. Baas Peter is meer dan bereid onze vragen te beantwoorden.
Hoe is bij dit project om gegaan met het lage koppel van het motorfietsblok?
Uiteraard is de auto een stuk zwaarder ten opzichte van de motor, maar daar is de overbrenging op aangepast.
De motorfiets haalt ongeveer de 300 km/h en dat was ik niet van plan met mn autootje ;)
Vooral de 1e versnelling is erg lang daarmee haalt de fiets de 170 a 180 km/h!!!
Maar ja, met 13 inch wielen en kleiner tandwiel wordt het een heel ander verhaal. Ik haal zo’n 90 in zn 1, dat is het grootste verschil.Het motorkarakter blijft nagenoeg hetzelfde, je moet redelijk toeren maken.
Het blijft natuurlijk een toerenmaker waarmee je heel gedoseerd gas moet geven en koppelen (alleen met wegrijden).
De koppeling is hiervoor aangepast, maar echt een burnout maken vanuit stilstand is er niet bij, gezien de enorme toerentallen (ik heb al een stel platen verbrand en even geen zin om weer de hele boel uit elkaar te halen).
Een donut maken en met strepen de bocht uitkomen is geen enkel probleem, ook met het Limited Slip Diff.
Op de website zijn verschillende luchtfilter-setups te zien. Sommigen erg compact, juist hier is ook koppel te winnen wat prettig kan zijn bij het rijden met dit blok in een auto?
Er zit een filter op die speciaal voor een throttle body is gemaakt met kelken. En inderdaad langere of kortere kelken geeft meer koppel of meer vermogen.
Mijn keuze is gegaan naar korte (standaard) omdat ik gewoon wil screamen met dat ding. :-D
Over dit filter kan inderdaad een airbox met ramair, maar ik heb een keuze gemaakt om de luchtinlaten in de ramen (niet in zijspatborden, dit komt de oude look niet ten goede vind ik) te gebruiken voor het luchtfilter.
Dit zorgt ook voor wat koelte in het motorruim. Hiervoor zitten er ook ventilatoren en een luchtinlaat aan de onderzijde van de auto.
Om maar meteen alle opvallende motoronderdelen te behandelen: het uitlaatspruitstuk. Hier is een iets rustiger “4-2-1” setup gebruikt. De uitlaten uit vier cilinders komen eerst in paren samen om vervolgens allemaal in 1 uitlaat uit te komen. Dit rijdt juist rustiger dan 4 pijpen die in 1 keer samenkomen?
De keuze voor een 4-2-1 uitlaat was inderdaad om het koppel zo maximaal mogelijk te houden. Maar ook het ruimtegebrek in de auto, oftewel er is echt geen plek voor de zogenaamde long-tubes.
Over het koppel was ik in eerste instantie een beetje bevreesd, de eerste proefrit viel namelijk een beetje tegen. Echter, na het proefrijden ben ik erachter gekomen dat er op de eerste drie versnellingen een koppelbegrenzer zat. Dacht dat alleen de Hayabusa dat had, maar dat was dus niet zo. Heb dus een gear-indicator gekocht die ook de begrenzing eruit haalt.
En geloof me het koppel is geen probleem… Wel met veel, heel veel toeren uiteraard.
Is het project hiermee ook af en ben je van plan er bijvoorbeeld veel circuits mee onveilig te maken?
Het project is nu (op hele kleine dingen na) gewoon af.
Het is wel leuk om ermee te racen maar gaat niet vaak gebeuren aangezien ik daar geen portemonee voor heb, voor onvoorziene kosten.
Staat toch wel een klein fortuin in de schuur ;).
Conclusie: deze zelfbouw Abarth 600 is het beste weekend-speelgoed dat een autoliefhebber zich kan wensen. Omdat het prettig is je eigen spullen heel te houden vooral een ‘fun’ en minder een ‘race’ auto. Bovendien is deze Abarth gewoon RDW gekeurd.
560pkferrari zegt
Wow!! Wat een geluid!!
heel mooi gedaan dit, prachtige auto met een briljant stukje techniek
alcantara zegt
Ben nooit zo kapot van boodschappenwagentjes on steroids, enige voordeel is dat je kneiterhard kunt optrekken maar verder? Wegligging laat ook te wensen over. Ik denk dat je beter een 1000 GSXR kunt kopen voor in het weekend als je daar blijkbaar op geilt en dan doordeweeks gewoon burgerlijk in een 335i of d.
dennisr zegt
@alcantara: en verdwijnen in de grijze massa ? nehh, helemaal top zo’n project :) maar meningen mogen verschillen natuurlijk :)
72bug zegt
@alcantara:
Wat een onzin, je rijdt tenminste iets origineels. En waarom zou de wegligging slecht zijn? Enig argument? Volgens mij snap je er niet veel van.. Gisteren beweerde je ook al dat een VW T2 busje de motor onder de bestuurder heeft..
alcantara zegt
@72bug: dat beweerde ik helemaal niet, ik denk dat je beter moet leren lezen…
masterstig zegt
@alcantara: Je hebt wel gelijk (en wat jij zegt is ook wel een slimme/veilige keuze) alleen dit is wel veel unieker.
750i zegt
@alcantara: Ik denk dat je je behoorlijk vergist omtrent dit soort projecten als het om wegligging gaat. Op youtube circuleren er zat filmpjes van deze opgevoerde koekblikjes die waanzinnig snel om pionnetjes heen slalommen en nauwelijks overhellen.
Jesper zegt
Legen… wait for it… -dary!! :D Episch stukje techniek.
dennisr zegt
uiteindelijk zijn al dit projecten leuk om te zien, maar zo’n auto als dit zie je al helemaal niet vaak en daarom nog leuker project :D zat toevallig net op internet projecten te bekijken, en dan dit artikel :D
Erg gaaf ding, straks nog even de site zelf bekijken :)
bredaas zegt
in één woord: Geweldig!! Meer van dit soort artikelen op AB AUB dti doet je (auto)hart toch smelten…
bredaas zegt
@bredaas dit
HZW zegt
Het wordt gewoon heel leuk speelgoed met zo’n motor er in.
En de push-rods achter in is ook wel gaaf vind ik.
ferry832 zegt
Diep respect voor dit project. Tevens ben ik een klein beetje jalours omdat ik dit ook zo graag zou willen doen maar niet de moglijkheden heb.
wirehead zegt
Vraag me af of het in zijn geval niet beter was geweest om voor een SV1000 blok te gaan. De 2-cylinder heeft iets meer koppel onderin, had het net iets aangenamer gemaakt denk ik.
enveekaa zegt
@wirehead: En het geluid!!! :)
wirehead zegt
@enveekaa: precies! origineel was de 600 trouwens uitgerust met een tweecylinder :) Lijkt me net dat ietsje meer hebben :)
henkbobsjon zegt
Hahaha, een laser uitlaat! Ik weet nog, die goeie ouwe tijd van vorig jaar, dat ik op mijn toenmalige scooter ook een laser uitlaat had. Goei spul haha
bozewolf zegt
Hier kun je alleen maar twee hele dikke duimen voor in de lucht steken.
midasracer zegt
Indrukwekkend project, petje af voor de technische capaciteiten van de bouwer. Geinig ding voor de fun want je kunt er verder weinig mee behalve gehoorschade oplopen. Daarom zou ik zelf voor een wat stiller en zuiniger blok gaan, zodat je er ook nog mee naar een buitenlandse clubdag zou kunnen rijden.
euro95 zegt
+1 voor Peter van der Welle
Cantago zegt
Geweldig project! Heerlijk om te zien dat er nog mensen zijn die echt om auto’s geven en niet tevreden zijn met een standaard VW ofzo. En dan iets maken wat goed werkt, er goed uit ziet en heerlijk is om in te rijden. Kan niet wachten totdat ik zelf ook met zoiets kan beginnen! Ik vraag me alleen wel af waar het (geniale) blikje Red Bull onder de kap voor is?
Freewarefreak zegt
@Cantago: “hoesje” om de bobine denk ik.
linuxxx zegt
Was het niet zo dat Fiat motoren aan Suzuki leverde?
Omgekeerd gaat blijkbaar ook heel goed!
agera zegt
Heeft wel een mooi geluid inderdaad.
Sjonny zegt
Hell yeah, Respect dat er ook nog mensen zijn die het ook daadwerkelijk doen, hier droom ik ook al jaren van
Jokkebrok zegt
Wouw, mooi project! Petje af!
jdmfan zegt
super mooi ding
desjonnies zegt
Alhoewel de oer-Mini ‘de naam’mag hebben als het gaat over internationale sportieve successen in Race & rally, waren het de kleine Abarths die de de circuits domineerden in de 1 liter klasse.
Vooral in Nederland reden trossen van deze Abarths rond, omdat Henk Swart, een beganadigd toerwagen rijder tevens Fiat dealer was in De Haag en via Fiat sterke banden met Abarth wist te ontwikkelen.
Veel nederlandse Abarths resideren nu in het buitenland en een echte is een klein fortuin waard.
Probleem is dat een echte moeilijk te onderscheiden is, ’t is zelfs zo dat er misschien geeneens echte bestaan.
Omdat deze karretjes regelmatig in race kapot gerost werden, kocht men als vervanging een gewone 600, die werd gestript en waar alle Abarth componenten ingebouwd weren om vervolgens vrolijk verder te racen.
Tevens kon je bij Abarth alles kopen voor motor, versnellingsbak en carosserie.
ook Abarth gebruikte gewoon van de band geplukte 600’s om er in zijn werkplaats Abarth van te maken.
Zo hadden de Abarths andere ronde tellers van Jaeger of Veglia en Cromodora lichtmetalen velgen, destijds een echt fortuin per stuk.
Deze Suzuki conversie laat zien hoe ver we zijn gekomen met vermogen uit kleine motoren te persen.
’t is werkelijk schitterend gedaan.
freecky28 zegt
Respect Respect Respect een woord geweldig
rikus zegt
Gaaf!
In mijn omgeving heeft iemand een oranje, achterwielaangedreven Polo heeft gebouwd.
Met een Yamaha of Suzuki blok.
Ook een Mini met hetzelfde idee.
Wel te vinden op youtube, mocht ik thuis zijn dan zoek ik het even op.
arjan916 zegt
hey leuk zeg, m;n dorpsgenoot heeft m dus klaar.
Vorig jaar al eens gezien en gehoord, toen was er nog wat werk aan de winkel.
Gaaf resultaat geworden.
Overigens is er nog een bekende van me bezig met een vergelijkbaar project, maar dan met een Ducati Monster blok erin. Iets meer Italofiel gehalte zeg maar :)
g40freak zegt
@arjan916: jij woont dus ook in seuter-city?
abarth500 zegt
Ben zelf bezig met een oude 500 met Ducati blok. Blok ligt er al in en hij rijd maar is licht gekoeld dus moet nog veel voor verzonnen worden, leuk dat er meer zijn die zich hiermee bezig houden.
ymoreau zegt
Als je goedgekeurd wordt door het RDW na zulke modificaties, heb je je huiswerk goed gemaakt, Chapeau !!!
sir_smokalot zegt
Je kan trouwens ook het compleet tegenovergestelde doen:
abarth500 zegt
Volgens RDW is het gelukt zo te zien! mooi werk, 610 kilo met 160 pk! dat gaat als de brandweer!
Alfarobert zegt
Zelfs als hij stilstaat krijgt hij bewondering.Hij ziet er prachtig uit.Als hij dan start krijg je helemaal het WAUWgevoel,toch?Er staat Fiat Abarth op de deuren.Volgens mij staat er op een Abarth nooit Fiat,of zit ik fout?Het blijft er SUPER om hoor.