We hebben een mooie kop te pakken: de verkeersonveiligheid binnen de bebouwde kom neemt toe. De oorzaak: we rijden te hard. Echt waar.
Traditioneel vallen de meeste verkeersslachtoffers binnen de bebouwde kom. Het aandeel van voetgangers en met name fietsers is groot, want deze zijn minder beschermd dan automobilisten. Verkeersonderzoeksbureau VIA analyseerde over de periode 2007-2009 het aantal ernstig gewonden en zag een stijging ten opzichte van de periode hiervoor.
In 60% procent van de gemeentes was een stijging te zien, en de oorzaak die hier aan wordt gekoppeld is: we rijden allemaal met een rotvaart des doods!!1! Maar liefst 55 gemiddeld waar je 50 mag, en op 30 kilometerwegen zelfs gemiddeld 36 km/u. Ja, dat is vragen om problemen natuurlijk, stelletje verkeersnozems.
Deze vreselijke verkeerscriminaliteit blijft trouwens onbestraft, want de politie flitst liever langs de snelweg dan daar waar veel slachtoffers vallen. Dit ondanks een appèl van de polletiek.
Wij houden het er maar op dat de werkelijkheid misschien wat complexer in elkaar zit (vergrijzing, afleiding door oordoppen, enz). Hoe dan ook, het aantal ziekenhuisopnames van ernstig gewonden nam in de onderzochte periode toe van 16.643 naar 18.576, een aardig contrast met het immer dalende aantal dodelijke slachtoffers. Hoewel dit ook wel eens voorbij zou kunnen zijn: bij onze oosterburen steeg het aantal verkeersdoden in 2011 voor het eerst sinds decennia weer. (Nederlandse cijfers zijn nog niet bekend)
magetwan zegt
Precies wat je zegt. Elke verkeersdeelnemer zit wel iets anders te doen dan alleen bezig zijn met verkeer. Zeker binnen de bebouwde kom, waar het druk is, is dat grote kans op ongevallen.
Zelf ben ik niet heilig hoor, maar ik probeer er wel op te letten en in drukke gebieden gaat de telefoon weg en radio ietsje zachter.
HDM zegt
Niet om de automobilist te reinigen van deze resultaten, maar misschien zou het ook kunnen helpen als voetgangers en fietsers het eindelijk eens leren om NIET a la Great Migrations door rood te lopen/rijden.
GOD zegt
Ligt aan de vergrijzing.
Ik pleit al jaren voor een loop bewijs voor 65 plussers.
Ze lopen scheef en krom en te langzaam.
Ik word er helemaal radeloos van als er weer één met de looprek vast zit in een put.
Files hier, files daar. Het is een keer genoeg geweest.
potver7 zegt
@GOD: Uitgerekend U zou daar wat aan kunnen doen, natuurlijk… ;)
akrapovic zegt
@GOD: precies, als je als bejaarde fatsoenlijk rijdt, prima dan. Niks mis mee. Maar er zijn er veel die te zenuwachtig zijn en vooral te langzaam rijden. Dat wekt irritaties op! Behalve controleren op maximum snelheid mag van mij ook gecontroleerd worden op minimumsnelheid. Te langzaam? Op de bon ermee. Je hindert anderen
potver7 zegt
@akrapovic: Ik lees in jouw reactie geen oorzaak voor een stijgend aantal gewonden. Wees blij dat die bejaarden langzaam rijden – hun reactievermogen is namelijk niet die van een 18-jarige, dus harder rijden zou levensgevaarlijk worden!
En daarnaast: ben benieuwd of je er nog net zo over denkt als je zelf 80 bent.
kaasboerin zegt
@potver7: Als mensen dronken/stoned/übermoe/brak zijn denken ze dat ze gewoon makkelijk kunnen rijden, en dat denken die ouwe mensjes ook. Gevaarlijk dus. Ik zeg een jaarlijkse (massale) controle vanaf 65 á 70 jaar.
akrapovic zegt
@potver7: wat ik ermee bedoel is dat mensen geirriteerd raken door het rijgedrag van bejaarden en dat heeft effect op hun rijden.
Bovendien mogen bejaarden langzaam rijden van mij, maar niet anderen hinderen. Ik heb altijd geleerd tijdens rijles me aan de snelheid te houden, maar ook niet te langzaam te rijden.
highperformance zegt
@akrapovic: Heeft niets met groepen (in dit geval leeftijd) te maken. Maar wel met het feit dat wij als mensheid de verschillen niet kunnen opvangen/verdragen. Qua leeftijd zit ik in de middenmoot. Kan me voorstellen dat mensen zich aan mij hebben geergerd op jonge leeftijd en aangezien ik me soms erger aan oudere kan ik me voorstellen dat mensen in de toekomst ook mij ergeren. En in “mijn” leeftijdsklasse zitten weer leaseeikels waar ik me aan erger. En dan gebeurt het ook nog wel eens dat ik mijn dag niet heb en mensen aan mij ergeren. En als iedereen één keer per jaar een dag heeft die niet loopt, lopen we zwz al kans dat we ons 2 milj keer per jaar kunnen ergeren aan een ander in het verkeer.
GOD zegt
wow! wat een hoop serieuze reacties op iets wat totaal niet serieus bedoeld was. begrijpend lezen is ook zo 2011.
meneersander zegt
Het komt niet omdat ze minder beschermd zijn, maar omdat het idioten zijn. Heb je de gemiddelde fietser gezien? Koptelefoon nog groter dan ze hoofd op, telefoon in de handen, zonder handen aan het stuurt, zonder fatsoenlijke remmen etc.
potver7 zegt
@meneersander: Heb je de gemiddelde automobilist gezien? Een hand aan het oor met een telefoon erin, de ander met de elleboog uit het raampje, sturen met z’n knieen, en dan kijken hoe hard het ding in z’n twee kan. Stoplichten zijn er alleen voor de ander.
Als jij kan generaliseren, dan kan ik het ook.
meneersander zegt
@potver7: ja, dat zal best wat jij zegt, maar de jeugd13-18 jaar heeft gewoon weinig koek gegeten van verkeersregels.
desjonnies zegt
Dit allemaal mede dank zij ZKH Pieter van Vollenhoven die de zwakkere in het verker wil beschermen.
En in principe heeft hij danook gelijk.
Echter, de zwakkere meent ogen noch oren te moeten gebruiken in het verkeer.
Moeders die pontificaal hun kinderwagens de zebra opduwen, irritante bromfieters en fietsers zonder enige vorm van verlichting ’s avonds op pad.
Het totaal ongediciplineerd rijden van fietsers en bromfietsers, want ze zijn toch nooit het L*L
Raakt u 1 van hen als automobilist, bent u zwaar de sigaar.
Het wordt dan ook hoog tijd dat een ieder leert zijn verantwoordelijkheid te nemen en rekening te houden met het feit dat iemand u NIET gezien kan hebben.
Anticiperen noemt men dat.
Een mooie ankedote wellicht.
Ooit reed ik Range Rover Classic.
Zo’n 1900 kilo mastodont zonder ABS enzo.
Het was herfst en donker.
Een man van middelbare leeftijd stak op 1.5 meter voor de Range over met zijn fiets.
Onverlicht en onverwacht.
De vier wielen gleden lekker door over de natte keien.
Ik zat al op de klap te wachten, maar de man bschikte over een uitstkende beschermengel.
Ik was iets tempramentvoller toen.
En heb hem over het fietspad opgejaagd met de Range.
Uit het raam schreeuwend, “Je wilt toch deaud, dit is je kans”
Hij reed sneller dan de gemiddelde tour renner in de massa sprint.
wimbers zegt
@desjonnies:
“Moeders die pontificaal hun kinderwagens de zebra opduwen”
ja? bij een zebra hoor jij te anticiperen op het feit dat iemand er misschien op loopt, als ik er naast sta als voetganger en ik maak aanstalten over te steken, hoor jij vol in de ankers te gaan om mij over te laten steken.
nu weet ik wel dat dat in nederland niet gebeurt, en je als voetganger levensmoe moet zijn om zo een zebra op te lopen, maar dat zijn wel de regels.
kaasboerin zegt
@wimbers: Heb jij een rijbewijs? Ben jij zo iemand die gewoon doorrost op een T splitsing, en blind ervan uitgaat dat er niemand van links komt “omdat jij toch voorrang heb”? Goed nieuws voor je, zo komen ongelukken dus tot stand. Je moet zowel voor jezelf als voor een ander rijden.
BJ zegt
@wimbers: Daar zitten nog een heleboel grijstinten tussen. De regels zijn duidelijk, maar in de praktijk kun je niet altijd zomaar vol op de rem. En soms is het gewoon niet goed zichtbaar of iemand wel niet over wil steken, omdat er geparkeerde busjes staan, je op tweee baans wegen net naast een bus of vrachtwagen zit, etc.
akrapovic zegt
@wimbers: ik weet niet hoe oud jij bent, maar dat is nie altijd even makkelijk. Vooral ’s avonds als iemand ook nog donker gekleed is, valt die persoon niet op. Bovendien pakken voetgangers ook heel vaak de voorrang op een zebrapad, ongeacht hoe groot de afstand en snelheid van de auto. Vol remmen is dan al moeilijk en als je een bumperklever achter je hebt, ga je niet vol remmen
potver7 zegt
@desjonnies: Allemaal waar. Maar stap nu eens op de fiets, hou je netjes aan de regeltjes (verlichting, stoppen voor rood licht enzo) en verbaas je wat die brave automobilisten allemaal voor streken uithalen.
Ik zie ze regelmatig de topsnelheid in de tweede versnelling uitproberen. In een straat waar kinderen wonen en spelen. Je houd je hart soms vast…
En hoe vaak zie ik niet een auto in het donker zonder licht rijden? Vrijwel dagelijks!
Kortom, schuif het niet af op alleen voetgangers en fietsers.
desoper zegt
@potver7: Allemaal zaken waar de politie niets of veel te weinig aan doet. Als ik dronken en zonder licht naar huis fiets op een weg zonder straatverlichting kost dit hooguit enkele tientjes. Wanneer ik 10 km te hard rijd op dezelfde weg kan dit best het 10-voudige kosten. Wat is nu gevaarlijker?
Binnen de bebouwde kom kun je trouwens risicoloos de top in de 2e versnelling proberen met spelende kinderen om je heen. De politie controleert toch veel liever langs een snelweg.
Kortom, wanneer de verkeerspolitie echt de taak krijgt om de verkeersveiligheid te vergroten ipv de schatkist te vullen, dan zal dit veel levens gaan sparen.
jack_abarth zegt
@desoper:
Wat er gevaarlijker is?
Dat ligt eraan wat voor zieke geest jij krijgt wanneer je gezopen hebt ;)
desoper zegt
@jack_abarth: als ik gezopen heb, ben ik van mening dat ik nog beter fiets, dan in nuchtere toestand.:D
potver7 zegt
@desoper: Het probleem is natuurlijk dat die politie niet op snelheid controleert op wegen waar jij als fietser mag komen. Levert veel te weinig op, dus kunnen automobilisten ongestraft racen.
luuktb zegt
@desoper: Dat valt nog te bezien.
Ik ben van mening dat het controleren en handhaven van relatief kleine overtreding wel degelijk zinvol is.
Wanneer je niet meer controleert op dergelijke overtredingen gaan mensen vaker in de fout omdat de pakkans lager is.
Wat je dan krijgt is dat mensen die momenteel zich inhouden eerder in de fout gaan , waardoor de groep “wegpiraten” langzamer hand groter zal worden.
Voorkomen is beter dan genezen is mijn mening.
hoewel ik wel van mening ben dat stevig door rijden op een verlaten snelweg geen probleem zou moeten zijn, alleen wanneer is de snelweg leeg ? wie bepaalt dat?
Ik trap hem ook wel met regelmaat stevig in maar, enkel wanneer het verantwoord is.
Je weet wanneer je de wet overtreed dat er een kans is dat je gepakt word.
ar156sw zegt
@desjonnies:
Hoewel ik inderdaad niet zomaar zonder te kijken m’n kinderwagen het zebrapad op duw, is het toch echt aan de automobilist om op tijd te kijken of er iemand over wil steken en daarvoor te stoppen. Helaas is het (iig hier in Den Haag) vaak “als je niet gaat lopen, ga ik ook niet stoppen”, dan is gewoon gaan lopen dus de enige manier om aan de overkant te komen…
Onehp zegt
Waarom onderscheid maken tussen automobilisten, voetgangers of fietsers? Het zijn ALLEMAAL idioten* in het verkeer.
Als je dat begrijpt, dan is het direkt veiliger want dan kijk je en neem je marge voor je eigen fouten én voor alle andere idioten….
* nobody is perfect
Alwood zegt
@Onehp: helemaal gelijk. vertrouw niemand en let goed op, blijft de grootste schade je als het goed is bespaard.
kaasboerin zegt
Door de snelheid.. Ja, straks is het ‘doordat we allemaal een auto hebben’. Fuck off joh, ongelukken kun je niet voorkomen, dit is gewoon het rechtlullen van het massaal uitdelen van snelheidsboetetjes van 5-10km/h te hard. Hangt puur van waar de aandacht van de bestuurder -alsmede- de voetganger/fietser. Wat @GOD zegt, van mij mogen ze die ouwe lijken elk jaar wel even controleren. Levensgevaarlijk.
bartjuh zegt
Ik weet zeker dat dit cijfer voor 70% toe te schrijven is aan smartphone’s. Iedereen zit zowat met zo een ding in de auto. Ik betrap me er zelf ook af en toe op om tog nog ff dat berichtje te lezen. Ookal probeer ik t niet t doen het wordt een soort automatisme. En verder zal het ook schelen als er iets van een diploma voor de basis regels is voor fietser/voetgangers. Ze gaan overal tussedoor rood groen maakt niet uit. Ze steken nog net de snelweg niet over. Ik zie ook regelmatig mensen door rood fietsen of lopen naast een smeris, die er vervolgens niks van zegt. Regels werken alleen als iedereen zich er aan houdt.
luuktb zegt
@bartjuh: 70% ? dat zou beteken dat er 10 jaar geleden 70% minder ongelukken waren :D
Fietsers zonder verlichting dat is pas een ramp ! door rood prima van links naar rechts over de rijbaan ook goed maar , kom op zet die lampen aan ! Dan heeft de automobilist tenminste de mogelijkheid je te zien.
Je komt ze dagelijks tegen die halve gare die midden in de nacht zonder licht rijden en dan wel voorrang nemen op een rotonde.
jack_abarth zegt
@luuktb:
Ik zag laatst ook nog zo’n kwibus rijden, gelukkig op de ventweg naast me, met een rood licht voorop en een witlicht achterop.
potver7 zegt
@bartjuh: “Lies, Damn Lies, and Statistics”
Je bewijst het maar weer eens.
mattraket zegt
Toch bizar dat het hier volgens zowat iedereen de schuld is van de fietsers of voetgangers. Terwijl bij mij op het dijkje – een 30 km-zone! – de gemiddelde automobilist met 50-70 km/u langs komt racen. Met op stip: de busjes van de pakketbezorgers, de aannemers, de klusbedrijfjes, de tuinonderhoudsbedrijven, de koelkastbezorgers, etc. etc. Met achter het stuur doorgaans zo’n stonede en vol testeron staand rund, dat vervolgens op Autoblog loopt de foeteren op al die fietsers en voetgangers die hem in de weg fietsen of lopen. Zo iemand die pas wakker wordt als zijn eigen pa of ma, of misschien ooit zijn eigen kind, wordt platgereden.
sir_smokalot zegt
TIL dat koeriersauto’s worden bestuurd door stonede gasten met een testosteronoverschot. Maar er kon wel een glimlach vanaf, dat wel.
pronto zegt
@mattraket: Helemaal eens, bij mij dezelfde situatie. dijk, smal, veel (spelende)kinderen en 30km zone. ik ben gezegend met een doordeweekse dag vrij. diegene dij bij mij het hardst voorbij komen zijn de gefrustreerde huismoeders die de kids uit school moeten halen en te lang bij de buurvrouw hebben ziiten borrelen. die rijden gewoonweg asociaal hard.
mattraket zegt
@pronto: de huismoeders staan hier stevig op de tweede plek van hardrijders in de buurt, nog voor de sjonnies.
desoper zegt
@mattraket: Heeft ook te maken met het feit dat pakketbezorgers zo vol gepland worden, dat er nog geen tijd is voor een kopje koffie bij de klant.
Als werkgever kun je hier weinig aan doen ivm de concurentie. Een tachograaf systeem zoals toegepast bij vrachtwagens zou hier dan ook een oplossing kunnen bieden.
kaasboerin zegt
@desoper: Volgens mij krijgen die gasten gewoon een schema met .. (zeg maar effe wat) 20 pakketjes.. En zodra ze klaar zijn direct naar huis mogen?? Wellicht dat ze daarom zo haastig zijn? Of het is gewoon een vrijwel onhaalbare deadline die ze mee krijgen van hun baas, zodat ze áltijd fucking haastig rijden, 1 van de 2 in ieder geval.
objectieveautofan zegt
@mattraket
Fietsers en voetgangers houden zich vaak helemaal niet aan de regels, maar dat mag je niet zeggen omdat je dan meteen als “terrorist” gebrandmerkt wordt. Het BIVV in belgië is een perfekt voorbeeld van dat laatste.
Ik ben absoluut tegen bvb 90 rijden waar je maar 70 of 50 mag, maar flitsen vanaf 2 per uur te veel heft NIKS met verkeersveiligheid te maken, ook al hoort de politie dat niet graag.
potver7 zegt
@objectieveautofan: “Fietsers en voetgangers houden zich vaak helemaal niet aan de regels, maar dat mag je niet zeggen omdat je dan meteen als “terrorist” gebrandmerkt wordt.”
Dat van die terrorist slaat natuurlijk nergens op.
Nogmaals, ga eens fietsen en kijk om je heen. Automobilisten maken er net zo goed een zooitje van.
Maar dat mag blijkbaar ook niet gezegd worden.
kleinelettersengetallen zegt
Ik vraag het me ook wel vaker af hoe het komt dat menig fietser zich soms zo raar gedraagt in het verkeer.
Als ik dit dan eens tegenkom lijken mij dit mensen te zijn die een autorijbewijs hebben en dus ook weten hoe moeilijk het is of kan zijn om te anticiperen op het gedrag van een fietser.
Vaak kennen ze de voorrangsregels niet, zo lijkt het wel.
Het is niet omdat er een fietsoversteekplaats is dat ze daarom voorrang hebben. De welgekende omgekeerde driehoek met rode rand telt opeens niet meer als zij aan het fietsen zijn. En dan steken ze bijna blindelings over met een air van “kijk, ik mag het toch”… Heel frappant
kaasboerin zegt
@kleinelettersengetallen: Wellicht tijd voor verplichte fietsbewijs? :D
potver7 zegt
Volgens mij is het al een tijdje bekend dat het aantal gewonden in het verkeer toeneemt, alleen wordt dat doorgaans niet aan de grote klok gehangen. Het dalend aantal verkeersdoden is publicitair natuurlijk veel interessanter.
bozewolf zegt
Rule 1:
Assume every road user is a geriatric retard who is distracted 90% of the time.
ar156sw zegt
Op sommige stukken binnen de bebouwde kom rijd ik harder dan toegestaan. Maar sommige stukken ook minder hard, hangt van de situatie en het overige verkeer af. Ongeacht mijn snelheid zou ik zonder opletten gemiddeld ééns per 20 minuten een aanrijding hebben, door achterlijke acties van anderen. Oplettendheid en anticipatie is volgens mij veel belangrijker dan 5 km meer of minder.
Valt me overigens op dat veel mensen hier spreken over het effect van “irritant” weggedrag: dat dit gevaar zou veroorzaken doordat mensen door deze irritaties raar gaan rijden. Als je gevaarlijker gaat rijden doordat je je irriteert zouden ze per direct je rijbewijs moeten invorderen… Als je zo weinig zelfbeheersing hebt, hoef ik je op de weg niet tegen te komen.
rijbewijzer zegt
Hier in de buurt denken fietsers ook maar gewoon door te kunnen rijden als ze geen voorrang hebben, omdat 9 van de 10 mensen ze toch wel voor laten gaan, ik denk dat dit situaties binnen de bebouwde kom heel gevaarlijk maakt omdat fietsers meer geneigd zijn gewoon door te rijden ‘omdat ze altijd wel voorrang krijgen’, tot er een keer iemand is die ff niet op zit te letten en gewoon doorrijdt
autonieuwsvandestraatje zegt
– hoeveel gebied is er sinds de eerste periode extra geannexeerd als bebouwde kom?
– hoeveel auto’s zijn erbij gekomen?
Darahan zegt
Het valt me op dat er de laatste tijd veel aandacht is aan het te hard rijden in de bebouwde kom. Ik denk dat dit niet de echte reden is. De belangrijkste reden is de toename in zogenaamde shared space indelingen. Hierdoor hebben automobilisten, fietsers en voetgangers niet meer hun eigen plek op de weg en daardoor is het overzicht zoek. Er staan bijvoorbeeld vaak bloembakken midden op de rijbaan, optisch misschien mooi en het haalt de snelheid eruit, maar van een verkeerstechnisch oogpunt complete bullshit. Iemand die niet op zit te letten en daardoor moet uitwijken kan zo een fietser afsnijden en aanrijden.
Het argument dat weggebruikers hierdoor beter op gaan letten en hierdoor langzamer gaan rijden is opzich wel juist. Echter, je haalt de veiligheid van een eigen plek op de weg weg. Vooral in onoverzichtelijke situaties is dit essentieel.
Daarnaast wordt het beeld van “te hard rijden” ontzettend vertekend doordat de snelheden recentelijk zijn verlaagd van 50 naar 30 en van 80/70/60 naar 50. De wegen zijn vaak nog hetzelfde ingericht voor hun oorspronkelijke snelheid, waardoor de figuren van te hard rijden ontzettend worden vertekend.
Laten we eerst eens onze wegen fatsoenlijk ontwerpen binnen de bebouwde kom en daarna om de snelheden gaan bekommeren.
lincoln zegt
ik pleit voor verdubbeling van het aantal verkeersborden ..
bmw1m zegt
Waar ik me vooral aan stoor is aan de fietsers die met hun telefoon aan het spelen zijn tijdens het fietsen en dan ook nog eens muziek in hun oren hebben en over de hele weg heen en weer slingeren! Echt waardeloos, en wat betreft de ouderen mensen over 50,60,70,jaar zijn we net zo, en ik zou het niet leuk vinden als ze mij niet meer naar buiten laten dus gun ik het hun ook! Gewoon wat rustiger rijden in de bebouwdekom!
Anoniem zegt
Tijd voor meer )’s op straat.