Hoewel het er niet op lijkt dat de Nederlander de laatste jaren minder is gaan zuipen, schijnt hij achter het stuur wel meer zijn verantwoordelijkheid te nemen. In de weekenden rijdt nu 2,4 procent van de Nederlanders met een slok op; 10 jaar geleden was dit nog het dubbele.
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu bestudeerde de statistieken, en kwam tot de conclusie dat er weliswaar grosso modo minder drankbakken zijn, maar het aandeel van de ’thuisdrinkers’ (die dus niet uit de kroeg komen) binnen de statistieken stijgt: in 2011 23% van alle bestuurders, ten opzichte van 50% kroegdrinkers (dit was 17% vs. 57%), zo meldt het ministerie.
In december is traditioneel extra aandacht voor alcohol in het verkeer. De probleemgevallen vormen weliswaar het hele jaar door een risicogroep, maar tijdens de feestmaand komen hier de ‘gezelligheidsdrinkers’ bij. Door eindejaarsborrels of etentjes bij vrienden of familie (met veel wijn) stijgt het aantal drankrijders, en is de politie extra alert.
Daarom krijgt de BoB-campagne, die (ondanks negatieve bijklanken) deels verantwoordelijk wordt gehouden voor de afname van het aantal drankrijders, nu een extra slinger, en wordt toegespitst op mensen die bij vrienden of familie op bezoek gaan. Als pa en ma allebei in de olie zijn, kunnen ze misschien hun minderjarige kinderen laten rijden, hoewel ik betwijfel dat dat de inzet van de campagne wordt.
Voor de duidelijkheid: deze cijfers gelden voor Nederland, niet voor onze zuiderburen, die een nog wat omvangrijker alcomobilistenprobleem (5 tot 6 % van de bestuurders) schijnen te hebben. Dit werd onlangs opnieuw bevestigd door het Europees Waarnemingscentrum voor Drugs en Drugsverslaving (EWDD):
Overall, 24.4 % of the injured driver population and 31.7 % of the killed driver population tested positive for alcohol, around 70 % of these being severely intoxicated (blood alcohol content ≥ 1.2 g/l). Among those testing positive for alcohol, the highest percentage of seriously injured drivers was found in Belgium and the highest percentage of drivers killed in accidents found in Portugal. Among those testing positive for cannabis, the highest percentage of seriously injured drivers was again found in Belgium and the highest percentage of drivers killed in accidents in Norway.
Een kwart van de EU-verkeersdoden is alcoholgerelateerd. In Nederland is dit 1 op de 5.
Update 09:40 – Informatie en statistieken België toegevoegd.
sjamp zegt
Je zou denken “dat probleem lost zichzelf op”.
Arnoud zegt
@sjamp:
Ook drankrijders planten zich voort…
SDM zegt
@sjamp: Kennis van mij is doodgereden door zo’n dronken klootzak. Even het clubhuis van de locale voetbalclub schilderen en hopa, daar ging die weer. Vertrouwen in de rechtstaat Nederland is NUL. Dat probleem lost zich dus helaas niet zelf op. Maar wat mij betreft mogen ze die gasten wel aan de hoogste boom ophangen.
sjamp zegt
@SDM: Ik doelde ook op t zichzelf dood rijden. Helaas planten de homo-alcohol-achter-achter-t-stuur-sapiens zich ook voort. En nemen ze in hun dollemansrit vaak juist anderen mee in hun crash, en/of overleven ze t juist zelf.
bartjuh zegt
@sjamp:dat is idd vaak het probleem, als die zuiplappe crashen zijn ze helemaal ontspannen daardoor word je overlevingskans veel groter. Hoe onrechtvaardig dat ook is..
kaasboerin zegt
Wat denk jij nou, wordt hier bijna erger bestraft dan moord tegenwoordig.
En 2 jaar met een drankslot in je auto rijden, dat kunnen velen gewoon absoluut niet hebben, die nemen gewoon geen risico meer dus.
mercedesclk350 zegt
Da’s mooi *hips*
the-budel-guy zegt
Groot gelijk. Dit soort mensen mogen ze van mij meteen het rijbewijs innemen. Want als je met drank op achter het stuur gaat laat je zien dat je TOTAAL geen verantwoording hebt.
TimoBac zegt
@the-budel-guy: Je bedoelt compleet zonder drank? Of als je boven het wettelijk limiet zit? Ik drink maximaal 1 biertje als ik ga rijden en vindt dat nog steeds prima. Boven het wettelijk limiet drinken en rijden is hersenloos en onverantwoord.
kaasboerin zegt
@TimoBac: Volgens mij is dat 2 bier?
stiffmeister zegt
@kaasboerin: Motiveer hem nou niet!
the-budel-guy zegt
@TimoBac: ik zelf drink helemaal niet (omdat ik er nog geen behoefte aan heb) dus ik zelf vind zelfs 1 is te veel.
kaasboerin zegt
@the-budel-guy: Lekker handig over iets te praten waar je geen ervaring mee hebt..
454ssV8 zegt
@TimoBac: Ik zou met je ene biertje toch de kleine lettertjes van je verzekering eens lezen. Wettelijk gezien mag je er dan misschien twee hebben, een heleboel verzekeringen hebben een “zero-tolerance” beleid en keren bij sporen van één druppel alcohol geen cent uit…
ferrari94tr zegt
Als met alcohol op een ongelukt krijgt, dan ben je altijd aansprakelijk zelfs als je niet schuldig bent. Daarom drink ik nooit als ik nog moet rijden.
morty zegt
@ferrari94tr: Buiten dat moet je al niet met alcohol op rijden. Je hebt een bepaalde verantwoordelijkheid op je genomen toen je de krabbel voor dat roze kaartje af gaf. Ik drink ook niet als ik moet rijden, blijf dan wel slapen of wacht lang genoeg na het laatste beetje voor ik weer de auto in stap.
Zelf begrijp ik niet hoe mensen er mee kunnen leven om dronken of met drank op te durven rijden. Als je iets overkomt, of de mensen in jou of andermans auto, door eigen toe doen dan kan je er toch moeilijk mee leven denk ik?
Eigenlijk is de coulance regeling niet goed, het is niet heel duidelijk hoeveel je daadwerkelijk op mag. Als de grens op 0 ligt is het makkelijk handhaven want het is duidelijk.
imdoctorbob zegt
Goed nieuws! Enkel is dit nog steeds een helft teveel…
soepkip zegt
Ik heb een baantje gehad als parkeergarage opzichter. miss heel kinderachtig van mij, maar als ik zag dat er een bestuurder met zijn dronkenkop de garage verliet, belde ik altijd naar de politie met kenteken en omschrijving van de auto. zo zijn er in 2 jaar tijd toch heel wat opgepakt in Tilburg.
Ik zou het heel bezwaarlijk vinden van mezelf als ik dan later hoor dat de bestuurder iemand dood heeft gereden. Terwijl ik het miss had kunnen voorkomen.