Alle ingrediënten voor succes leken aanwezig.
Wat is eigenlijk de eerste compacte cross-over? Een beetje een auto zoals we die kennen uit, eh, elke showroom mogelijk. Een niet al te grote, maar wel hoog-op-de-poten staande auto die overduidelijk nul offroad-kwaliteiten heeft. Ja, het nemen van een drempels op een iets hogere snelheid wellicht, maar dat is echt het toch wel. Nu zijn er meerdere gegadigden, zoals de AMC Eagle en Matra Rancho, maar de Honda HR-V mag zeker in dat lijstje staan.
Het is wel opvallend dat juist Honda met een dergelijke auto kwam. Als er een merk is dat zich niet bezighield met het ontwikkelen van SUV’s en terreinwagens, was het Honda wel. Er waren wel degelijk Honda SUV’s, maar dat waren stiekem helemaal geen Honda’s. Wat te denken van de Honda Crossroad. Deze auto was in productie van 1993 tot 1998. De oplettende lezer zal zien dat het niets meer is dan een Land Rover Discovery met een Honda embleem.
Eveneens in 1993 gelanceerd was de Honda Jazz. Deze SUV was een maatje kleiner dan de Crossroad. Het was eigenlijk een Isuzu Amigo. Die naam zegt niet zoveel, want in Nederland werd de auto verkocht als Opel Frontera. De vijfdeurs versie werd de Honda Passport genoemd.
Dan was er ook nog de Honda Horizon. Een grote, nononse terreinauto voor het zware werk. Ook deze auto werd gebouwd door Isuzu. Het was voor Isuzu een enorm belangrijke auto. De auto werd door veel andere merken ‘besteld’. Een grote, zware terreinauto ontwikkelen is erg duur. Het zijn echter geen hardlopers in de showroom, dus het duurt even voordat je wat terugziet van de investering. Daarom werd de Isuzu Trooper door allerlei merken verkocht. Veel van GM komaf, maar ook SsangYong (Korando Family) en Subaru (Bighorn). In Nederland was de auto te koop als Isuzu Trooper en Opel Monterey.
Een succes waren die auto’s niet voor Honda. Met name die Honda Crossroad moet wel de meest onbetrouwbare Honda aller tijden zijn geweest. Na enkele jaren werden de Honda terreinauto’s geschrapt. In 1997 lanceerde Honda namelijk zijn eigen crossover. Honda redeneerde dat hun klanten nooit het terrein in gaan. Een ladderchassis, tussenbak, differentialen en dergelijke zijn te omslachtig, te duur en zwaar. Hun crossover op basis van de Civic en Integra was de Honda CR-V, wat stond voor Comfortable Runabout Vehicle. De CR-V had een zelfdragend koetswerk, ondanks de stoere looks.
De Honda CR-V was eigenlijk direct een succes. In het eerste volle jaar (1998) werden er al meer dan 100.000 exemplaren van verkocht in Amerika. In Nederland deed de auto het relatief goed, in 1998 werden er bijna 800 stuks op gele platen gezet. Dat succes smaakte naar meer, dus ging men door met twee nieuwe projecten. Een grote crossover (Honda Pilot) en een kleinere crossover. De eerste vingeroefening voor een dergelijke auto is de Honda J-WJ Concept:
Uiteindelijk werd deze concept car de Honda HR-V. HR-V stond voor, wij krijgen het moeilijk uit onze strot: Hip and smart Runabout Vehicle. Het idee van deze auto was om voordelen als een hoge instap, makkelijk overzicht en praktisch gemak van een crossover te combineren met het formaat en gewicht van een compacte middenklasser.
De basis van de HR-V was de Honda Logo, een ijzersterk klein autootje dat niemand kocht vanwege de verschrikkelijk hoge prijs. De HR-V leek overigens niet op de Logo, de auto was langer, breder en hoger. Ook de motoren waren anders. In eerste instantie was de auto alleen te verkrijgen met de D16W5 motor, een 1.6 met 105 pk. Standaard was de HR-V voorzien van een handgeschakelde vijfbak en voorwielaandrijving. Een CVT automaat en vierwielaandrijving waren mogelijk, maar niet te combineren. Je had zelfs keuze qua deuren. Standaard was de HR-V een driedeurs, maar vijf deuren was ook mogelijk.
De prestaties vielen nog al tegen. Niet dat je een auto als deze kocht om mee te doen aan dragraces en AutoBahn sessies, maar de ‘snelste’. HR-V ging in 11,2 seconden naar de 100 km/u en had een topsnelheid van slechts 165 km/u. De vijfdeurs HR-V AWD had 13,2 seconden nodig om de 100 km/u te halen en deed voluit niet meer dan 152 km/u.
In 2002 werd de HR-V voorzien van een facelift. Deze kun je eenvoudig herkennen aan de geheel witte koplampen, de oranje clignoteur was niet meer zichtbaar. Ook waren er nieuwe wielen en kleuren leverbaar. Nog steeds was de motor een 1.6 met 105 pk. Gelukkig kwam er ook een motor bij, de 1.6 VTEC met 125 pk. Deze uitvoering maakt de HR-V wat minder sloom. De VTEC was alleen te bestellen met een handbak en had altijd vierwielaandrijving.
De auto was toentertijd nog echt zijn tijd vooruit. Tussen 1999 en 2005 werden er bijna 1.900 stuks van verkocht. De Honda HR-V keerde in 2015 terug en nu zijn de tijden anders: iedereen wil nu plotseling zo’n kekke softroader voor de deur hebben staan. Op basis zou je de aanname kunnen maken dat de nieuwe Honda HR-V niet aan te slepen is in ons kleine kikkerlandje. Niets is helaas minder waar. Tot dusver blijft de steken op zo’n 1.300 eenheden. Niet dit jaar, maar sinds 2015! Ondanks dat Honda een van de pioniers is in deze klasse, hebben ze dat niet uit weten te buiten. Zonde, want aan de auto’s lag het niet.
civicfk3 zegt
Toevallig van de week gekeken naar 1 met 1.6, awd en cvt automaat. Leuke auto’s aar nog best prijzig.
civicfk3 zegt
@civicfk3: ondanks wat in de tekst staat, 4wd en automaat kon wel samen, staat 1 te koop momenteel op autowereld.
dutchneon zegt
@civicfk3: Bizar dat deze nog eens voorbij komt. Mn ma heeft hem bijna 7 jaar lang gehad. Een blauwe 5deurs 105pk op G3 met die kekke spoiler…. precies rond de tijd dat ik net mijn rijbewijs had. Ding had echt geen power. beneden de 4000toeren leek er vrijwel niks te gebeuren.
Evengoed heb ik het gepresteerd om er een Knaus van 1500kg achter te hangen richting Bitburg om te dragracen met de srt-4…. man o man ik kon niet eens naar 4 schakelen laat staan 5. Vol gas met 5500 toeren in zn 3 kon ik net de vrachtwagens voor blijven :D
Prachtig natuurlijk nu je weet dat het goed is gegaan, maar oei het ding mocht geloof ik maar 1050kg trekken :O
niex zegt
@dutchneon: dan ben je niet zo heel slim om daarmee door te gaan, is van hetzelfde niveau als dronken rijden.
kevinova zegt
@niex: maximaal aanhanger gewicht zegt soms niets op papier. Bij de ene auto veel te hoog voor wat hij daadwerkelijk kan trekken en de andere auto kan veel meer gemakkelijk trekken. Hij was zich er van bewust dat hij het vrachtverkeer niet wilde hinderen. Dus ik zeg prima opgelost. Liever dat dan zo’n idioot die 120+ met aanhanger gaat en verkeerd geladen waardoor hij gaat slingeren.
dutchneon zegt
@kevinova: Die HRV was inderdaad super stabiel, door zn stugge vering, lag als een huis op de weg. Alleen kwam gewoon power tekort.
dutchneon zegt
@niex: precies, daarna meteen mijn eerste Range Rover gekocht!
techniekmeneer zegt
Oerlelijk, roestgevoelig, en het rijd echt beroerd.. Gelukkig zie je ze niet meer zoveel.
slowland zegt
Ik heb de HR-V altijd een hele mooie auto gevonden. Het model klopt gewoon; de maten, de vorm.
Motorisch zijn ze niet bijster interessant, maar dat hoeft ook niet.
Een vriend van mij had er eentje, oud model, voorwielaandrijving, heerlijke auto!
Ik heb hier (Canada) gekeken of ik een AWD kon vinden, maar blijkbaar zijn ze hier niet (of nauwelijks) geleverd…
Leek mij een perfecte winterauto; AWD, licht, zuinig, en ruim genoeg om je skies mee te nemen…
johnhert zegt
De hoge modellen (cr-v en hrv) hadden nooit een hele beste wegligging. Toch niet in verhouding met een Civic of Accord. De latere Cr-v’s vanaf 2006 zijn wel fijne metgezellen mits je geen haast hebt.
civicfk3 zegt
@johnhert: de Accord’s van 99 tot ‘03 rijden het lekkerst. Wij hebben altijd één als tweede auto en nu bij de derde. Vorige twee zijn niet weggegaan omdat ze niet meer in orde waren maar ik heb steeds luxere versies gekocht. Begonnen met een kale 1.8i en nu een full option 2.3i met climate control, cruise, electrische leren stoelen met verwarming, zonnedak en Bose geluid systeem, en dat voor 2400,- ?
vaakbenjetebang zegt
Differentialen nog wel! Had je mooi wat te rekenen als je gerebadgede Land Rover weer eens stilstond.
shibby zegt
Ik herinner me nog een reclamefilmpje voor deze auto, waarbij een hond over de auto piste waarna de auto één van z’n wielen optilde.
reactief zegt
Vind de driedeurs altijd wel iets cools hebben. Beetje een opgehoogde Volvo 850.
vaakbenjetebang zegt
Overigens vond ik het destijds wel een fsscinerend ding omdat het zo ontzettend nergens op sloeg. Het combineerde feilloos de nadelen van een terreinwagen en een kleine hatchback en dan was-ie nog duur ook. En mensen kochten zo’n ding! Ik vroeg me dan af wat voor persoon zoiets nu zou kopen, het was immers een bewuste keuze voor iets matigs. Tegennwoordig weet ik wie zoiets koopt: iedereen. En zijn grootmoeder.
dutchneon zegt
@vaakbenjetebang: ja mijn moeder kocht hem precies omdat hij een hoge instap had, en toch een soort van station was met veel ruimte. Let wel ze was niet lui maar echt slecht ter been…. invalidenkaart en al.
Daarvoor had ze een Jimny maar daar reed je echt geen snelweg mee voor je plezier!
vaakbenjetebang zegt
@dutchneon: kijk, 20 jaar na dato krijg ik antwoorden! ?
hyperballed zegt
Ik zag deze autotjes heel vaak voorbij komen op de Griekse eilanden.
simppa zegt
Was de HR-V niet op de Humvee geïnspireerd?
tenaci zegt
@simppa: klopt, ze hebben hem, net als de humvee, vier wielen gegeven. Het is daarom dat ze sprekend op elkaar lijken en ik ze steeds door elkaar haal.
mvdoesel zegt
En ook wel bijzonder 4 persoons. Dus geen derde gordel. Dus ik laat hem staan en de 6 zitter ( ook geniaal) is nog steeds veel te duur
barkingiron zegt
Leuk artikel over een gave auto, heb de driedeurs met enorme dakspoiler altijd geweldig gevonden.
Gulli zegt
Ik heb het en profile altijd net een rijdende gympie gevonden
Dutchdriftking zegt
Ik dacht altijd dat Suzuki Ignis de eerste compacte crossover was. Niet waar dus.
baklava zegt
Mijn vrouw heeft een hrv. Het rijdt verdomd lekker.
dutchneon zegt
@baklava: nou nou, ik vond het best een stuiterbak, echt wel wat te stug geveerd… al deed Honda dat waarschijnlijk bewust om niet over te gaan hellen…
baklava zegt
@dutchneon: ze heeft een nieuwere generatie. Misschien beter
martijndh zegt
Fijne wagen voor de wintersport
ghost zegt
Leuke wagen altijd gevonden maar helaas niet vooruit te branden.
eklasse zegt
Voertuig 1,2 en 3 zijn geen SUV’s. Er zijn vast mensen die hierover kunnen discussiëren maar van @willeme verwacht ik dat dit terreinauto’s genoemd worden.
In mijn herinnering reden deze 3 voertuigen wel degelijk in het ‘terrein’, in tegenstelling tot wat hier beschreven wordt óf werden ze gebruikt om ‘iets’ te trekken.
willeme zegt
@eklasse: de term SUV is een beetje verbasterd. Mede dankzij Europese fabrikanten die het overal achter plakken. De Citroen C3 Aircross is géén SUV ;-).
Officieel is een SUV een terreinauto met een ladderchassis. Dat is het geval bij de eerste drie auto’s.
eklasse zegt
@willeme: ok, dan gaan we het daarover niet eens worden.
willeme zegt
@eklasse: Oh, het is niet mijn mening of zo. Het is nu eenmaal het geval dat een échte SUV een ladderchassis heeft en al het andere in principe crossovers zijn.
https://www.autoguide.com/auto-news/2017/05/the-only-15-real-suvs-left-on-the-market.html
https://www.motor1.com/features/249996/suvs-that-became-crossovers/
eklasse zegt
@willeme: vooruit dan: oldschool SUV’s.
emping zegt
Vind die driedeurs versie in het oranje altijd wel wat hebben.