Het is natuurlijk geen normale E46 M3, maar dan nog is het belachelijk veel geld.
Een BMW M3 rijden, dat willen we allemaal wel. Gelukkig hoef je geen miljonair te zijn om er eentje aan te schaffen. Een leuke E46 M3 is geen onbereikbare droomauto. Goed, de prijzen zijn de laatste jaren wat gestegen, maar het is nog bij elkaar te sparen als je een beetje je best doet.
Althans, dat geldt voor een normaal exemplaar. Er staat nu een M3 CSL te koop in Nederland die een krankzinnig hoge vraagprijs heeft. We hadden het al verklapt in de titel: deze auto moet €229.950 (!) kosten.
Goed, een M3 CSL is natuurlijk een vrij schaarse auto. Er zijn 1.383 exemplaren gebouwd, terwijl er in totaal 86.000 E46 M3’s van de band zijn gerold. Van de CSL is ook nog een flink deel rechtsgestuurd, waardoor er maar 841 linkgestuurde CSL’s zijn.
De CSL moet het vooral van zijn gewicht hebben, in tegenstelling tot de nieuwe M4 CSL. Die laatste weegt namelijk 1.625 kg, terwijl de originele M3 CSL 1.385 kg weegt. Daarmee doet deze auto de naam Coupe Sport Leichtbau iets meer eer aan.
De meerwaarde van de CSL zit ‘m niet in het extra vermogen, want de CSL heeft maar 17 pk meer. Het koppel nam met 5 Nm toe, dus daar ga je ook niet veel van merken. Wat je wel zou moeten merken is het aangepaste onderstel en de aangescherpte besturing. En dan is er ook nog de 50% extra downforce dankzij de aerodynamische aanpassingen.
Dit alles is genoeg om de M3 CSL een bejubelde auto te maken, maar het is niet alleen maar hosanna. De CSL was er alleen met SMG-bak, en die wordt toch niet zo lekker oud. En je wilt juist bij een auto als deze een handbak.
Om terug te komen op dit specifieke exemplaar: wat maakt deze M3 CSL nou zo bijzonder (lees: duur)? Je raadt het al, dat is de kilometerstand. Deze origineel Nederlandse auto heeft nog maar 18.000 km op de klok. En daarom vraagt Premium Classics er €230.000 voor.
Om even aan te geven hoe belachelijk duur dat is: op Marktplaats heb je al een E46 M3 voor €19.950. Dan heb je weliswaar een Amerikaanse importbak die nog niet ingevoerd is en 258.253 km gelopen heeft, maar toch… Je bent gewoon 10 keer zo goedkoop uit. Én je hebt een handbak.
Met dank aan @densk voor de tip!
MaartenD zegt
vragen kan altijd…
Dutchdriftking zegt
Dit is nu typisch zo’n auto die de komende jaren echt niet meer waard gaat worden. Ze staan al tijden nét te duur te koop, en nu de bubbel wat aan het krimpen is zijn ze terecht het eerste slachtoffer.
Duderino zegt
Nou, deze wellicht niet. Maar koop er nu een voor €125k en ik denk dat je wel goed zit. In de vs zijn ze gek op zulke specials, de CSL is daar nooit geleverd. Als deze in 2028 25 jaar is en daar geïmporteerd mag worden zouden de prijzen wel eens gekke dingen kunnen doen.
petroldrinker zegt
Tja, zodra je ziet dat premium classics hem aanbied, weet je dat de prijs minimaal 1/3e te hoog is, alles bij hun is exorbitant hoog geprijsd in mijn ogen
basman147 zegt
En dan is 18.000 km nog niet eens een echt lage km-stand… Als het nou eens 1.800 km waren kom je idd in de categorie “wat de gek ervoor geeft”, maar dit?
Voor 230k kan je een heleboel doen met een “nomale” M3.
rollingstoned zegt
Lol. Voor dat geld koop je ook een splinternieuwe Maserati MC20 ofzo…
maotje zegt
Waar?
densk zegt
De E46 M3 CSL is wat mij betreft echt de heilige graal van t.o.v. mijn huidige E46 coupé. Ik hoopte deze ooit nog eens te bezitten. Maar bij het zien van deze advertentie klapte bij mij in ieder geval de bubbel al. Vandaar dat ik hem op AB gedeeld heb om eens te zien wat jullie meningen zijn. Ik weet dat ze bij Premium Classics niet vies zijn van hoge vraagprijzen maar dit. Hopelijk klapt in de toekomst niet alleen bij mij de bubbel maar ook die van de absurd hoge (vraag)prijzen.
En anders m’n zinnen toch maar zetten op een “gewone” E46 M3 of misschien nog wel liever de 1M.
kniesoor zegt
Dan zou ik voor de E46 M3 gaan. Hoogtoerig (max. 8200 rpm), atmosferisch en een geweldige soundtrack. Niet dat de 1M niet leuk is (dat is-ie wel) maar de beleving is anders dan die E46.
JelmerS zegt
De Z4M coupe e86 is ook weinig gebouwd, uitgevoerd met wat CSL zaken zoals de remmen maar wel met handbak. Daarnaast is de auto al relatief licht en vooral stijf. De prijzen daarvan vallen mij dan enorm mee en daar zou ik voor gaan.
v10m5 zegt
Belachelijk om meer te durven vragen dan de fabriek ving voor een bmw museum exemplaar. Te gekke auto, maar dit is wel overpriced.
kniesoor zegt
Geen enkele interesse op een dergelijke prijs. Koop oto’s niet als beleggingsobject maar om mee te rijden.
ponnie zegt
Die haat jegens smg is onterecht, veel journalisten hebben gewoon nooit de tijd gehad om ermee te leren rijden.
throwingstars zegt
Voor dat bedrag kan je volgens mij perfect een E46 M3 kopen en de meeste CSL-aanpassingen zelf doorvoeren.
Achterbank eruit, die gigantisch grote inlaat onder de motorkap,, aangepaste veren en dempers, mooie kuipzitjes en nog wat gewicht besparen. Ik denk dat je zelfs nog geld overhebt om die kofferklep met ingewerkte spoiler in CFRP te laten namaken.
Maar goed, dat hangt er geen officieel CSL-label op de koffer…
dondeboer zegt
Bijkomend voordeel van zo’n replica is dat je er ook nog gewoon mee kan gaan rijden. Die CSL van de advertentie gaat nooit meer uit de verwarmde opslag komen.