Een bomvolle premium crossover is tegenwoordig helemaal hip en happening, maar wat is er op de occasionmarkt te krijgen?
Voor Marco en Denise mogen we op zoek naar een toffe opvolger van hun huidige auto, een Volkswagen. Ze rijden al jaren een VW en op dit moment hebben ze een Tiguan R-Line met alle opties. Een heerlijk volle auto, precies zoals Marco dat graag ziet. Mensen die geen full options auto hebben, kunnen niet goed zoeken stelt hij. Hij heeft nu al 5 keer een Volkswagen op rij gehad en allemaal waren ze full options.
Zoektocht naar bomvolle premium crossover
Hun Tiguan, een 2.0 TSI 4Motion, heeft er inmiddels al 270.000 km op zitten. Ze rijden namelijk heel erg veel kilometers. Zelf wonen ze in het noordelijke puntje van Noord-Holland, maar hun familie woont in Zeeland en hij werkt in Hoorn. Tijd voor een opvolger dus. Een diesel is uit den boze, ook met de te verwachten afschrijving. De auto moet een crossover zijn en voorzien van een automaat, vierwielaandrijving voor de wintersport en – je raadt het al – een full options-uitrusting.
De motor moet wel een beetje potent zijn, voor minder dan 200 pk doen ze het niet. Hun Tiguan had standaard 180 pk, maar na een kuurtje bij een specialist in Doetinchem heeft ‘ie meer dan 260 pk! Kijk, dat zet zoden aan de dijk!
Hun droomauto is een Porsche Macan, maar die auto is nu nét nog te prijzig. Zeker als je full options wenst en dat wil Marco. Maar het mag wel zo’n soort auto zijn. De kinderen hebben hun eigen autootje al, dus ruimte is niet het allerbelangrijkste, alhoewel het wel een vijfdeurs moet zijn en er wel een achterbank in moet zitten
De wensen en eisen voor een bomvolle premium crossover kun je hieronder bekijken
Huidige auto’s | Tiguan 2.0 TSI DSG R-Line (daarvoor andere VW’s) |
Koop / lease | Koop |
Zakelijk / privé | Voornamelijk privé |
Budget | 30.000 euro |
Kilometrage | 35.000 km per jaarbasis |
Brandstofvoorkeur | Benzine. Hybride mag, diesel niet |
Reden aanschaf andere auto | Huidige auto staat op 270.000 km |
Gezinssamenstelling | 2 volwassenen, beide kinderen hebben al een Up voor school |
Voorkeursmodellen | Porsche Macan, Range Rover Evoque |
No go | Alles met een handbak, weinig power en niet full options |
Waar halen we de bedragen vandaan?
- Verbruik via Spritmonitor/Fuelly
- Brandstofprijs: 2,172 (Euro 95)
- Verzekering: 11 jaar schadevrij
- MRB: provincie Noord-Holland
Land Rover Range Rover Evoque 2.0 Si4 AWD Aut. Dynamic (L538)
€ 29.950 (specialist)
2015
100.000 km
Wat is het?
Een kleine Range Rover! Of een luxe Freelander (dat ze tegenwoordig Discovery Sport noemen). De Evoque is een statement op wielen. Qua uitstraling en design is dit gewoon een poepchique auto. Que techniek is het een doorontwikkeling van… de Ford Mondeo! Het is zwaar aangepast voor Land Rover, alhoewel deze 2.0 benzinemotor gewoon de EcoBoost van Ford is.
Hoe rijdt het?
Ondanks dat het een auto voor het asfalt is, kun je er in het terrein enigszins mee uit de voeten. Ook de aanloophoeken en doorwaad-diepte zijn bovengemiddeld goed voor een auto uit de klasse. Niet dat je er ooit mee in het terrein gaat, maar toch. Het is verder een prettig rijdende auto met een redelijk precieze besturing en comfortabel onderstel. Echt sportief is het niet, maar voor gebruik in Nederland is het meer dan voldoende.
Kosten Land Rover
- Verbruik: 1 op 9,28
- Brandstofkosten: € 638 p.m.
- Gewicht: 1.620 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 80 p.m.
- Verzekering: € 70 p.m.
- Totaal per maand: € 788
Onderhoudsprognose
Van alle Range Rovers is dit wel de gene die je het liefste naar de garage brengt. Het is namelijk de goedkoopste Range Rover om op de weg te houden. Dat is natuurlijk heel erg relatief, alhoewel het lijstje met minpunten voor de Evoque behoorlijk klein is. De airco is een zwak punt, dus check deze.
Rij ook even op een slecht wegdek voor bonkende geluiden uit het onderstel. Oh, en het leer kan snel slijten, alhoewel dat bij per uitvoering kan schelen Uiteraard hebben we een aankoopadvies voor je:
Afschrijvingsprognose
Traditioneel schrijven Range Rovers hard af, maar met de Evoque valt dat heel erg mee. Zeker niet in deze specificatie. Verreweg de meeste Evoques zijn namelijk voorzien van een dieselmotor en niet al te rijke uitrusting.
Dus met een complete benzine-versie zit je altijd goed. Maar ja, als je er een ton bij rijdt in drie jaar tijd schrijf je de helft sowieso wel af.
Lexus RX450h F Sport (XL10)
€ 26.950 (merkdealer)
2014
115.000 km
Wat is het?
Eigenlijk de allereerste crossover nieuwe stijl zoals we die vandaag kennen. De Lexus RX was in Japan als Toyota Harrier op de markt en was een premium crossover die niets met offroaden te maken had. In dit geval is het alweer eentje van de derde generatie na de facelift. De RX is een maatje groter dan de Evoque en flink ruimer.
Hoe rijdt het?
Ondanks dat we een F Sport voor je gevonden hebben, is het geen dynamische auto. Dat is ook niet erg. Sterker nog: dat is juist zijn pré. Dit zijn ultieme relax-mobielen. De combinatie van een ietwat luie V6 en elektromotor is een goede. De besturing is erg kunstmatig, maar ergens werkt het voor deze auto. Het is een relaxte boot en ergens wordt je er zelf ook helemaal ontspannen van.
Kosten Lexus RX
- Verbruik: 1 op 11,64
- Brandstofkosten: € 545 p.m.
- Gewicht: 2.085 kg
- Motorrijtuigenbelasting:€ 119 p.m.
- Verzekering: € 105 p.m.
- Totaal per maand: € 769
Onderhoudsprognose
Het is een Lexus, dus je zit wel safe. Deze auto’s staan te boek als zeer betrouwbaar. De techniek wordt dan ook breed toegepast in een hoop andere modellen. Dat wil niet zeggen dat de Lexus RS450h goedkoop is in onderhoud, het blijven behoorlijk flinke auto’s met een hoop techniek aan boord dat bij gehouden dient te worden. Check hier ons RX aankoopadvies:
Afschrijvingsprognose
Dit is een opmerkelijke. Normaliter schrijven Lexussen vrij hard af, maar dat is meestal aan het begin van de loopbaan, de eerste paar jaar. Daar heb je nu voordeel van ondervonden, Marco! Als ze eenmaal ietsje ouder worden, komt iedereen erachter hoe betrouwbaar die auto’s zijn en wil men er graag eentje hebben.
Dan komen we erachter dat iedereen een Duitse of Zweedse premium auto kocht en er weinig Lexussen te koop staan. Ergo: de prijzen zijn relatief hoog. Dus qua afschrijving zit je behoorlijk safe met de Lexus.
Alfa Romeo Stelvio Super 2.0T Q4 (949)
€ 29.995 (particulier)
2017
110.000 km
Wat is het?
De redder van het merk Alfa Romeo. Ondanks dat alle petrolheads kijken naar de Giulia, is de Stelvio in veel markten de populairdere auto. Het is een van de sportiefste crossovers op de markt. Het is ook nog eens een heel erg jong exemplaar. Voor een ‘full options’-uitrusting moet je goed zoeken.
Aanvankelijk waren er namelijk alleen naamloze basisuitvoering en een luxer aangeklede ‘Super’. Pas later kwamen de B-Techs enzo. Je kan zoeken naar een ‘First Edition’ of een dik aangeklede Stelvio Super.
Hoe rijdt het?
Minder dan een Giulia, maar beter dan de meeste andere crossovers. Die besturing is behoorlijk precies én heel erg ‘snel’. Dat is wel eventjes wennen bij een auto van dit kaliber, zeker als je net een proefrit hebt gemaakt in bovenstaande Lexus.
De wegligging is ook bovengemiddeld sportief voor deze klasse. Het grote probleem is dat men vaak wel het IDEE van een sportieve auto wenst, maar niet daadwerkelijk een sportief rijdende auto. Het is overigens geen kart met vier deuren hoor, je an er prima 30.000 km per jaar mee afleggen.
Kosten Alfa Stelvio
- Verbruik: 1 op 9,89
- Brandstofkosten: € 641 p.m.
- Gewicht: 1.635 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 80 p.m.
- Verzekering: € 85 p.m.
- Totaal per maand: € 806
Onderhoudsprognose
Dat valt eigenlijk heel erg mee. In grote lijnen zijn motor, bak en aandrijflijn verregaand betrouwbaar. De oliepomp kan een zwak punt zijn, evenals de waterpomp (check voor koelvloeistoflekkage). Een krakende middenconsole is voor een handige Harry best op te lossen. De meeste issues zijn van elektronische aard en ook niet eens zo heel erg schokkend. Achterklep, navigatiesysteem en de accu zijn zwakke punten. Check of het naar behoren werkt. Bekijk hier onder het Stelvio aankoopadvies:
Afschrijvingsprognose
Grote Alfa Romeo’s schrijven hard af, normaal gesproken. En deze ook. Want dit is een auto uit 2017, nog redelijk vers dus. Het is dus zeker geen investering voor de toekomst, maar het is absoluut niet dramatisch. Iedereen die een Giulia wil, maar kinderen heeft en een grote achterklep kan waarderen, zit aan de Stelvio vast.
Er is immers geen Giulia Sportwagon. Ook valt het verbruik en gewicht reuze mee voor het formaat van de auto. Dus absoluut interessant voor de occasionkoper, zeker omdat het aanbod erg beperkt is.
YOLO: Audi RS Q3 (8U)
€ 29.950 (occasion garage)
2014
85.000 km
Wat is het?
Aanvankelijk dachten we aan een Audi Q5. Die auto deelt (in de verste verte) zijn basis met de Porsche Macan. Maar ja, dan is een Stelvio leuker en de Lexus verstandiger. De Audi RS Q3 is het topmodel van de Q3 lijn. Wel een nadeel: ze zijn serieus krap. Voorin zit je uitstekend in de geweldige stoelen. Ook handig: veel exemplaren zijn heel erg luxe uitgerust.
Hoe rijdt het?
Dit klinkt heel erg stom, maar ergens is een RS Q3 leuker dan een RS3. De RS3 is vooral heel erg serieus, een tikkeltje te hard maar niet inspirerend. De RS Q3 heeft geen betonnen dempers en veren van graniet. Zeker op een slecht wegdek is het wat makkelijker om enthousiast te rijden met deze hoge Audi. En eigenlijk ook leuker. Het hoogtepuntje is natuurlijk die 2.5 liter vijfcilinder. Dit blok sleurt er enorm aan. Het is met gemak de snelste auto in dit overzicht en na een powerkuurtje is er (heel) veel meer mogelijk.
Kosten:
- Verbruik: 1 op 9,06
- Brandstofkosten: € 700 p.m.
- Gewicht: 1.630 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 80 p.m.
- Verzekering: € 90 p.m.
- Totaal per maand: € 870
Onderhoudsprognose
Veel onderdelen zijn gelijk aan je huidige Tiguan. Maar omdat het een Audi is, is het ineens flink duurder. Dat krijg je met de premium-badge. De motor is een apart geval en is in grote lijnen erg betrouwbaar, maar moet wel de nodige zorg krijgen, uiteraard.
Afschrijvingsprognose
Het is een van de goedkoopste manieren om een Audi RS-product te rijden. RS Audi’s behouden hun waarde over het algemeen heel erg goed. Dus echt goedkoop zullen deze auto’s niet worden. Sterker nog, ondanks het Yolo-karakter van de auto denken we dat over een jaartje of drie deze auto het minst heeft afgeschreven.
Conclusie bomvolle premium crossover:
En welke bomvolle premium crossover moet je kiezen? Nou, dat is is een lastige, want dit segment is zo groot dat je een hoop kanten op kunt gaan. De Evoque is wat dat betreft wel een auto die perfect de vraag van de lezer beantwoordt. Dat gezegd hebbende zijn de andere opties veel comfortabeler, sportiever of sneller (in die volgorde). De Alfa Stelvio combineert prettige rijeigenschappen aan een ruim interieur én is ook best luxe. Het enige nadeel is dat de full options-modellen pas later kwamen en je daar wat langer naar moet zoeken.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droomauto!
rogerzz zegt
De beste SUV bestaat niet en het goede antwoord in dit geval is een 5-serie, Passat, A6, Octavia, Arteon Shooting Brake of CLS Shooting Brake. Tot zover team #SUVszijnstom
Jurgen zegt
Het is maar een mening gelukkig, de 5 serie is nog enigszins ok, rest is oerlelijk maar ook dat is maar een mening. :)
Johanneke zegt
Als je een Passat, A6, Arteon of cls oerlelijk vindt, wat vind je dan wel mooi? Niks uit dit lijstje lijkt mij er beter uit zien.
Jurgen zegt
Ik ben meer van de SUV, en als het dan een station moet zijn een 3 serie touring of een alfa 159. SUV is een Macan mooi, of een X3M, maar dat gaat met dit budget niet lukken.
Rokende Wielen zegt
Als het dan toch per se een SUV moét zijn, onder geen beding, geen enkele voorwaarde daarvan af willen wijken..? Dan toch de Macan.
shalomleon zegt
Dat komt goed uit, want dat is de vraag ook niet. Ze zoeken een premium crossover toch
Edge zegt
Ik mis het budget in de tabel. Mag ik op basis van de prijzen van de genoemde auto’s uitgaan van een budget van 30k voor eigen bijdragen, of was het opgegeven budget van Marco en Denise hoger?
willeme zegt
@edge: klopt, 30.000 euro!! Thanks ;-).
arta zegt
Tesla Model y
Graafke zegt
Gaat je niet lukken voor 30k.
Paul58 zegt
Voor 30k?
bottestudent zegt
Duidelijk gewoon voor een diesel kiezen met die kilometers. Meer koppel en stuk zuiniger.
Afschrijving heb ik de afgelopen jaren niet gezien. Ook diesels worden alleen maar duurder!
Mooie SQ5 of X5.
waterisnat zegt
Exact. Een diesel is wat de keuze eigenlijk moet zijn. Vanuit alle perspectieven. Vreemd dat deze gelijk wordt afgeserveerd.
DeWitteCondor zegt
Inderdaad. Benzine, crossover en dan ook nog veel kms? Vrij zinloos. Koop een km vreter voor weinig (op diesel) en dan nog iets echt leuks erbij. Kids hoeven toch niet mee zo te lezen.
Full options vind ik kroegpraat. Het bestaat ook bijna niet omdat bij heel veel modellen een keuze voor een bepaald pakket andere opties alweer uitsluit. Zeg gewoon wat je per se aan uitrusting wil en ga daarop zoeken. 30k vind ik weinig gezien de gestelde eisen en je gaat er vermoedelijk ook nog eens keihard op afschrijven met dit budget en in die categorie.
SQ3 altijd laten staan. Compleet uit verhouding en van binnen zo ruim als een kokosnoot.
Ik zou het wel weten. Pak een mooie sedan. Rijdt beter, ziet er beter uit en is gewooj economischer. Voor de wintersport in Europa is AWD echt niet per se noodzakelijk, maar als je het wil zijn ze wel te vinden.
leaper035t zegt
Een Audi Q5?
giulia64 zegt
Stelvio verbruik (heb de 280 Veloce versie) is als je je aan de max snelheid houdt (nou ja: in de buurt blijft) een stuk gunstiger. Laatste 5.000 km <8L per 100km. Al bijna 100.000km probleemloos en zelfs na snelle reizen naar Zuid Europa alleen een beetje olie nodig gehad. Al met al zuiniger dan mijn 159 tbi. Waarschijnlijk dankzij de prima automaat.
Johanneke zegt
Ik vind het echt dieptriest dat 1 op 12.5 als goed wordt gezien bij je aan de snelheid houden. Dat zijn verbruiken die 20 jaar geleden ook konden. Geeft maar weer eens aan hoe compleet achterlijk het is om een crossover te rijden. De aerodynamica is triest, gewicht veel te hoog. Allemaal om 5cm hoger te zitten in een lelijkere auto. Ongelooflijk man. Echt obesitas auto’s. Waar ironisch genoeg mensen met obesitas makkelijker in en uit komen.
tmenges zegt
Ja is toch het type auto? Voor het type auto is 1 :12,5 helemaal niet slecht
Johanneke zegt
Ja en dit type auto is ronduit debiel dus.
b088y zegt
Als je 35k per jaar rijd, je budget is 30k en je wilt een fulloption SUV, dan is toch de conclusie:
– minder km’s rijden
– andere type auto rijden
– budget verhogen
Deze auto’s rijd je allemaal binnen 3 jaar op.
avdb55 zegt
Ze willen vierwielaandrijving en dan krijgen ze alleen auto’s gepresenteerd met een on-demand vierwielaandrijving waarbij alleen alle wielen aangedreven worden als de 2 normaal aangedreven wielen doorslippen.
En een model dat wel echte vierwielaandrijving heeft komt helemaal niet aan de orde. Waar is de Mercedes GLC 4matic??????
DeWitteCondor zegt
Dat heb je niet nodig voor enkel wintersport.
mattr zegt
En het juiste antwoord is: Een GLC 220d uit Duitsland importeren
pier zegt
Geen diesel want afschrijving…een Tiguan tsi met 270.000km op de klok levert toch ook geen drol meer op? In dit geval is een diesel denk ik de betere keus. Ik doe geen voorstellen want de categorie is enorm inspiratieloos.
JelmerS zegt
De aangedragen modellen zitten niet allemaal in het zelfde segment/formaat. Alfa Stelvio lijkt me een goede, en zou zelf eerder naar een Lexus NX dan een RX kijken.
Paul58 zegt
Sowieso de Stelvio of de yolo audi. Stelvio lekker sturend voor een suv en ook best praktisch. Audi wel lekkere power
560pk zegt
Ik moet altijd een acute braakneiging onderdrukken bij de term “full option(-s)”..
Zeg gewoon dat je ‘m lekker compleet wil hebben, of “dik”.
So wie so is in Nederland Leaseland geen één auto vol (afgezien van de merken die niet anders leveren). Iedere koper (leasert) neemt “leder”, panoramadak en M pakket op een BMW, maar het volledige veiligheids- en rijdynamiek pakket ontbreekt (en dan heb ik het nog niet over de motorisering), want dat zien de buren niet. Maar juist daardoor heb je een echte BMW. (Ik noem maar een voorbeeld, bij de andere Duitsers/Europeanen is het krek hetzelfde).
In ieder geval valt voor mij iedere, echt iedere, aanbieder, die die term bezigt, direct af.
Johanneke zegt
Joh weet je, als je per se een crossover met automaat wilt, dan maakt het niet uit hoe het rijdt. Want het rijdt saai. En als je dan toch zo gaat rijden, pak dan een EV. Is het in ieder geval nog snel. Want crossover + automaat is 0 rijgenot. Janken eerder. Boomermobiel. Dat soort teksten.
Tonnie zegt
Laat die boomers lekker geld verbranden 🔥, met het idee dat het een soort van sportief/snel/stoer/mooi is..
wza1979 zegt
Waarom geen oude x5 van rond de 10 a 15 k . Dan heb een stuk minder afschrijving en kun je over een paar jaar een macan nemen.
normalantrieb zegt
Wellicht een tip zet er eens bij wat een kleine en grote beurt en weelicht een set remschijven en blokken zou kosten bij de merkdealer. Ik begrijp dat de meeste niet naar een merkdealer zouden gaan maar geeft wel een goede indruk van het verschil in onderhoudskosten
Richmond zegt
Plus om de hoeveel km de beurten zijn
cloverleaf zegt
Misschien heb ik het helemaal mis maar Marco en Denise klinken een beetje als een stel wannabe’s die het heel belangrijk vinden wat anderen denken. Als ik het mis heb excuus.
Met zo’n kilometrage zou ik juist voor een diesel gaan. In een grotere auto voor de lange afstand is day gewoon de beste brandstof. Voor 27k kun je wel dikke Stelvio’s uit 2018/19 (diesel dan wel) uit Duitsland halen. 3k importkosten en je blijft binnen het budget. Waarom geen F-pace. Prachtige auto’s die niet kaal te vinden zijn. Ik zou zelf voor de Stelvio gaan, maar ik rijd dan ook een Giulia en vorm is nou eenmaal belangrijker dan functie😉
Robert zegt
Een kleine 3000 km per maand afleggen in een auto waarmee je, afhankelijk van je keuze, een bedrag van ruwweg € 550-700 aan alleen(!) de brandstofkosten aftikt. Bloody hell… Ik zou dan eerder nog een auto met lpg overwegen óf toch maar de aversie tegen diesel laten varen.
Een andere optie: kies voor de Mazda CX-5 4×4. Je kunt met het opgegeven budget ruimschoots shoppen in de leeftijdscategorie 4-6 jaar oud. Knappe cross-over, zeer betrouwbaar, relatief waardevast en af-fabriek al behoorlijk compleet uitgerust. (pano-dak, Bose geluid, HUD en bepaalde lakkleuren, dan heb je de complete optielijst wel zo’n beetje afgevinkt). De meeste versies hebben de 2 liter met ‘slechts’ 160 of 165 pk, maar die lopen goed 1:15 conform fabrieksopgave, en in de praktijk nog makkelijk 1:13 of beter. Ze zijn er echter ook met de 2.5 liter SkyActive met 192-195 pk. Het verbruik ligt dan wel zo’n 5-10% hoger, maar onder de streep zijn ze daarmee nog steeds flink zuiniger dan alle van de bovenstaande voorbeelden. En mocht het vermogen écht onvoldoende zijn, een stage 1 tuning levert je bij de meeste tuners nog 20-30 pk extra op voor een paar honderd euro, zonder direct je garantie te verspelen. Een paar knappe voorbeelden, zo snel even van Marktplaats geplukt:
Mazda CX-5 2.0 SkyActiv-G 160 GT-M 4WD | Head-up | BOSE | Sc 2017 39dkm € 28945
https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/mazda/m2040680242-mazda-cx-5-2-0-skyactiv-g-160-gt-m-4wd-head-up-bose-sc
Mazda CX-5 2.0 SkyActiv-G 165 GT-M 4WD AUTOMAAT FULL NIEUWST 2017 89dkm € 26980
https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/mazda/m2042058638-mazda-cx-5-2-0-skyactiv-g-165-gt-m-4wd-automaat-full-nieuwst
Mazda CX-5 2.5 SkyActiv-G GT-M 4WD / 195 PK / Navigatie + Ca 2017 74dkm € 27995
https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/mazda/m2035293971-mazda-cx-5-2-5-skyactiv-g-gt-m-4wd-195-pk-navigatie-ca
Mazda CX-5 2.5 SkyActiv-G 192 GT-M 4WD*Navi*Leder*Camera*Ada 2016 88dkm € 23995
https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/mazda/m2038894187-mazda-cx-5-2-5-skyactiv-g-192-gt-m-4wd-navi-leder-camera-ada
Mazda CX-5 2.5 4WD 195PK GT-M Full Options 2018 56dkm € 29945
https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/mazda/m2042308739-mazda-cx-5-2-5-4wd-195pk-gt-m-full-options
Mazda CX-5 2.5 SkyActiv-G 194 GT-M 4WD 2019 Automaat Leder 2019 87dkm € 28995
https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/mazda/m2034405919-mazda-cx-5-2-5-skyactiv-g-194-gt-m-4wd-2019-automaat-leder
Johanneke zegt
30k per jaar rijden in een obesitas crossover op benzine is echt debiel ja. Dan wil je van je geld af.
Maar echt, als je een normalere keuze maakt, en lekker een rijk uitgeruste c of d segment diesel pakt hou je de helft van je geld over. Dit is nu 800 per maand ex afschrijving. Je kan met betere keuzes gewoon jaren eerder met pensioen.
Gisteren nog meegereden in de auto van de ouders van een maat van mij. Ook veelrijders. Hebben een 2008 volvo v70 2.5t op LPG. Ding zit nu bijna op 4 ton, reed echt heerlijk nog. Nergens gekraak of gepiep. Kijk dat is veel verstandiger. Rij je die 30k per jaar ook gewoon in een fijne luxe auto, maar wel tegen schappelijke kosten.
Echt, het lijkt wel of sommige mensen graag geld verbranden. 30k per jaar rijden in een boomerhok op benzine. Inclusief afschrijving ga je gewoon richting de 1200 euro per maand.
stekkerkoning zegt
Misschien niet al te zeer premium, maar dat doet helemaal niks af aan de intrinsieke kwaliteit van het merk Mazda. Mogelijk is zelfs het omgekeerde het geval, hoe priemiejoemer, hoe hoger de onderhoudskosten, hoe meer vrees vooraf gerechtvaardigd is. In alle algemeenheid valt te stellen dat blindstaren op logo’s nooit een goed idee is, dat gewoon rijden en ervaren hoe iets is hopelijk als vanzelf leidt tot de beste keuze. Dit gezegd hebbende, heb oog voor het verbruik. Des te lager, des te beter, gezien het kilometrage. Genoeg zuipschuiten in het advies die niet echt blijmakend zijn.
Mijn concrete bijdrage. De Jaguar i-Pace valt binnen budget! Fantastische auto, blijmakend rijgedrag – dat ene uitroepteken hiervoor hadden er best aan paar meer mogen zijn. Gebruikskosten ok, maar ook niet meer dan dat. Verbruik voor een elektrische auto aardig hoog. Gewoon laden erg langzaam, snelladen wel dik in orde. Met een laadpaal thuis en een dynamisch energiecontract is het volgooien voor weinig.
De nieuwe Mazda MX-30 R-EV is een aardige. Beetje benzine, beetje elektrisch. Dat levert een fors rijbereik op. Leuke auto, steekt goed in elkaar, bijzonder in alle positiviteit. De auto is brandnieuw en kost ~37d EUR. Het is niet de beste aanbieding, dus wellicht goed om de prijsdalingen in de gaten te houden en toe te slaan over iets van een jaar.
Anders, buiten bovenstaande CX-50, kiezen voor een andere boomerbak als de BMW X1 of Volvo XC40. Niks mis mee.
Turbo S zegt
Wat maakt hij zich druk over afschrijving van een diesel?
Wat denkt ie na 5 jaar en 175k km verder voor een benzine nog te kunnen vangen?
Een diesel scheelt je jaarlijks zo’n 2000 euro, grof gerekend 3000 euro besparing op brandstof en 1000€ meerkosten mrb. 10k op 5 jaar dus.
Als die dan weer 280k km op de teller heeft scheelt het qua inruil helemaal niks of je nu een benzine of diesel hebt.
Heel erg gemakkelijke keuze als je het mij vraagt.
AC zegt
Ja zoiets zou ik ook zeggen.
Benzine doe je alleen emotioneel/uit principe, economisch lijkt het in dit voorbeeld minder handig.
camber24 zegt
Een mooie BMW X3 G01 (2018-heden) begint binnen budget te komen. Zowel benzine als diesel. Heb zo’n ding gehad. Een van de meest prettige auto’s die ik gehad heb.
camber24 zegt
Dit kan ook een mooie kanshebber voor je zijn, Volvo XC60 hybrid:
Ik heb deze advertentie op AutoScout24 gevonden.
https://app.adjust.com/10r8c7lf_108xmz9s?adgroup=List&campaign=ios-share-list-copy_link&creative=copy_link&deep_link=autoscout24%3A%2F%2Fvehicle%2Fdetails%3Fguid%3D289d47a6-5677-40fc-9313-56c1840d1d29%26utm_source%3Dios-share%26utm_medium%3Dcopy_link%26utm_campaign%3Dios-share-list-copy_link&engagement_type=fallback_click&fallback=https%3A%2F%2Fwww.autoscout24.de%2Fangebote%2F289d47a6-5677-40fc-9313-56c1840d1d29%3Futm_source%3Dios-share%26utm_medium%3Dcopy_link%26utm_campaign%3Dios-share-list-copy_link&redirect_android=https%3A%2F%2Fplay.google.com%2Fstore%2Fapps%2Fdetails%3Fid%3Dcom.autoscout24%26referrer%3Dutm_source%253Dios-share%2526utm_medium%253Dcopy_link%2526utm_campaign%253Dios-share-list-copy_link&redirect_ios=https%3A%2F%2Fapps.apple.com%2Fapp%2Fapple-store%2Fid311785642%3Fpt%3D229724%26ct%3Dios-share-list-copy_link%26mt%3D8&redirect_macos=https%3A%2F%2Fwww.autoscout24.de%2Fangebote%2F289d47a6-5677-40fc-9313-56c1840d1d29%3Futm_source%3Dios-share%26utm_medium%3Dcopy_link%26utm_campaign%3Dios-share-list-copy_link
Verkoopprijs: € 30.000,-
Kilometerstand: 197.000 km
Bouwjaar: 03/2018
anthwan zegt
Van dit lijstje? No brainer Q3RS waarom niet? Verbruik? Ligt aan je rijstijl.
Kosten? Nee Lexus is goedkoop
Betrouwbaar? 5 cilinder Audi zegt genoeg.
Feit 1: je schrijft het minst af dan van de rest hier boven.
Feit 2: beste klinkende crossover.
Johanneke zegt
Ook de krapste en lelijkste van het stel.
Plus, een rs3 is sneller, mooier, zuiniger, oja dat is geen domme crossover.
Robert zegt
Met de hierboven verstrekte cijfers vind ik ‘economisch minder handig’ echt het eufemisme van de dag 😂
Edit, was een reactie op @1985ac