Na de onthulling van de Furtive eGT in 2010 bleef het redelijk stil rondom deze 4,5 meter lange supercar. Het prototype bezocht af en toe de circuits en dook een keer op bij de ‘Ring. Een productieversie realiseren, het moeilijkste van alles, bleef echter uit. Toch lijkt het er op dat ze in Parijs een definitieve versie zullen tonen, waarvan de cijfertjes inmiddels binnenstromen.
Deze 2+2 sportcoupé kwam in zijn conceptuele jasje met twee elektromotoren van Siemens, die de prima gelijnde auto een totaalvermogen van 340 pk gaven. Nu laat Exagon Motors weten dat er gekozen wordt voor een nieuw type Siemens-motor (die gasten zitten immers ook niet stil) en komt het totale vermogen uit op twee keer 148 kW. Of 402 pk. Daarmee zou hij nog steeds in 2,5 seconden naar de honderd zoeven en een theoretische topsnelheid van 287 km/u halen, maar een begrenzer grijpt in als de naald 250 km/u aanwijst.
Hamvraag bij dergelijke EV-projecten; wat is de range op één acculading? Volgens de testcyclus waarbij gemiddeld 50 km/u wordt gereden haal je op papier 400 km. Dat doet natuurlijk niemand, en dus is Exagon Motors zo eerlijk om toe te geven dat het accupakket van 57 kWh bij een constante snelheid van 130 km/u na 197 km leeg is getrokken. Alsnog ver boven de norm van wat er nu op de markt is (totdat Tesla met die 85 kWh-sedannetjes komt, uiteraard). Is dat niet genoeg? Dan kun je een kleine range-extender in de vorm van een verbrandingsmotor aankruisen. Heb je opeens 800 km bereik.
Verder opvallend: er wordt een ‘bak met drie versnellingen in de aandrijflijn verwerkt, die vanaf het stuur te bedienen is. In 2013 moet de Exagon Furtive eGT in productie gaan. We zijn benieuwd of het ze lukt. (bron: Groen7)
Dev zegt
Constante snelheid van 130 km/u doet ook niemand. Het is optrekken afremmen optrekken afremmen. Dan is het weer goed, dan is het weer klote (net zoals nederland nu), heeft allemaal invloed, en geen positieve.
mattraket zegt
@Dev: Dat geldt voor auto’s met verbrandingsmotor! Voor elektrische auto’s geldt vaak het tegendeel, mits voorzien van ‘regenerative braking’ (terugwinning van rem-energie). En dat zijn ze vrijwel allemaal. Ik rijd in mijn Karma zuiniger in langzaamrijdend en stilstaand verkeer dan wanneer ik hetzelfde traject met 100-120 km/uur afleg. Ik rijd dagelijks hetzelfde traject, dus kan dat goed vergelijken. In mijn vorige auto met verbrandingsmotor was filerijden juist onzuiniger.
gedwongenleaser zegt
Wouw, indrukwekkend design, ziet er gelikt uit. Met range-extender wil ik hem wel hebben daar ik dagelijks net iets meer dan 180km rijd en de meeste stukken toch een cruise-snelheid van 130+ hanteer…
993c zegt
Het interieur lijkt wel heel van op die van Audi..
jrk68 zegt
@993c:
Dan mag je mij uitleggen op welk audi interieur dit lijkt.
Ik zie alleen een dashboard dat lijkt op dat van de mk1 Toyota mr2.
993c zegt
@jrk68: luchtroosters
De stoelen..
jrk68 zegt
@993c: Duh elke auto heeft luchtroosters en stoelen, geen aldi die deze vorm van dash heeft.
dawwg zegt
@jrk68: Lijkt meer op een oud Lambo interieur (middenconsole en klokkenconsole) … wat ook een beetje van Audi is. En de luchtroosters zijn inderdaad erg stock Audi; chromen randje en zelfde roosterstructuur/verzetter.
en .
bsxc2 zegt
@993c: Dat ziet er niet uit als een Audi interieur, alleen de luchtroosters maar verder niets. De buitenkant is wel spannend te noemen,iets wat Audi niet heeft.
stanny zegt
@bsxc2: mercedes dan wel? Het gemiddelde Mercedes interieur is nog saaier dan een volkswagen interieur..
bsxc2 zegt
@stanny: Jouw auto is zeker supercool?
ytrewq zegt
@993c: Vooral de stoelen zijn verdacht audiërig…
jrk68 zegt
@ytrewq: zitting….check, rugleuning….check.
Ja, nou je het zegt het zijn stoelen.
spank zegt
En wat moet die kosten?
mattraket zegt
@spank: zal absoluut niet goedkoop zijn, denk 2 à 3 ton (als die elektrische Rimac, die zo’n 1 miljoen moet kosten, maatgevend is).
norge zegt
Ziet er goed uit , te goed om waar te zijn eigenlijk ….
st3fan zegt
hmm.. deze auto is gekruist met een audi R8 en TT .. o.a stuur roosters stoelen enz..
jrk68 zegt
@st3fan:
Ja want met een stuur, roosters en stoelen heb je een audi.
Wake up plz.
smoked zegt
Mooier dan een Fisker Karma
supermo zegt
Het enige mooie eraan zijn de velgen.
jordy14 zegt
Doe mij maar een karma,
tjorque zegt
Ik heb plaats op mijn oprit! En een voldoende zware elektriciteitsaansluiting om dit ding rap (2,5u) op te laden!
Breng hem maar!