En coureur Vaughn Gittin jr. laat samen met Ken Block zien wat je met een Mustang Mach-E met 1400 pk kunt doen.
Ford heeft zojuist virtueel het kleedje van de Ford Mustang MACH-E 1400 getrokken. De 1400pk demonstratie-racer-versie van Ford’s elektrische SUV (ok, eigenlijk zelfs 1419 pk). De productieversie van de Mach-e zien we pas begin 2021 op de Nederlandse markt verschijnen maar dat weerhoudt Ford er niet van om ons online te vermaken.
Wat is de Ford Mustang MACH-E 1400?
Ford heeft in samenwerking met RTR Vehicles van coureur en Ford ambassadeur Vaughn Gittin Jr. deze showcase van Fords elektrische mogelijkheden opgebouwd. De Mach-E 1400 volgt in de voetsporen van de nog niet zo lang geleden gepresenteerde Mustang Cobra Jet 1400.
In tegenstelling tot de 2 elektromotoren in de productieversie van de Mach-E krijgt de 1400 versie 7 elektromotoren en een ‘high-performance accu’. Dat batterijpakket is 56,8 kWh groot en moet garant staan voor hoge prestaties en hoge ontladingssnelheid. Drie elektromotoren zijn gekoppeld aan de vooras. Aan de achterzijde vinden we de overige vier. Een enkele aandrijfas verbindt ze aan differentiëlen waarmee gevarieerd kan worden voor verschillende toepassingen.
Wat gaat Ford er mee doen?
De Mach-E 1400 is gebouwd zonder reglementen in het achterhoofd. Het is dus vooral spielerei op niveau. Volgens Ford is het toepassingsgebied van deze rijdende concept heel breed. Van gymkhana drift parcours tot circuit en dragstrip. Iets wat ook geïllustreerd wordt natuurlijk door bijgaande video. De Mach-E 1400 is voorzien van 4 stoelen, dus ‘passenger rides’ staan zeker op het programma als de omstandigheden dat weer toelaten. Ford zal de auto eerst in de VS houden. Maar een tour door Europa zal ook ingepland worden in de nabije toekomst.
Vaughn Gitting Jr.
‘Professional fun-haver’, zo omschrijft Ford Vaughn Gittin Jr. en daarmee zitten ze er natuurlijk niet ver naast. Maar hij heeft met zijn eigen bedrijf ook een grote vinger in de pap gehad bij de ontwikkeling. Gestart werd met de body van een Mustang Mach-E GT en die werd aan alle kanten aangepast zodat de auto uiteindelijk kan. Ford leverde de accu’s en motoren en RTR was belast met onderstel en assemblage. Vooral het op de weg brengen van het vermogen was een grote uitdaging volgens Ford en Vaughn.
Wij hadden afgelopen week de mogelijkheid om hem ‘online’ wat vragen te stellen over dit project. Vaughn werkt inmiddels 13 jaar samen met Ford en zijn bedrijf RTR Vehicles levert performance onderdelen voor veel Amerikaanse Ford modellen. Los van dit demonstratiemodel zal RTR in de nabije toekomst ook de reguliere Mach-E gaan aanpakken. De productieversie van de Mach-E zal wereldwijd geleverd gaan worden. Dus uitbreiding van de RTR activiteiten naar Europa ligt voor de hand. Daar naar gevraagd door ons was het antwoord van Vaughn duidelijk: “that’s quite possible”.
Omdat de 1400 niet voldoet aan reglementen zal hij ook niet ingezet worden voor competities al zou de auto met het huidige battery pack wel een run op Pikes Peak kunnen voltooien volgens de Amerikaan.
Logisch dat Vaughn alleen maar positieve dingen te zeggen heeft over een model wat hij zelf heeft helpen ontwikkelen. Maar zijn enthousiasme over de auto was duidelijk voelbaar. “Wat opvalt voor een auto met een dergelijk gewicht is het lage ‘center of gravity’ en het gevoel dat je onderweg bent in een ‘magnetic rollercoaster’. “
Wij hebben in ieder geval al een taxi-ritje gereserveerd voor het moment dat de Ford Mustang Mach-E 1400 naar Europa komt.
gio_goedhart zegt
Al maak je nog zo’n leuk filmpje, het blijft een opgevoerde stofzuiger
vacano zegt
van een grasmaaier een auto maken, ok . Maar van een stofzuiger is er iets over!
Dyson is ermee gestopt !
deeberton zegt
iK vInD eLeCtrIscHe aUto’S sTOm!
De mens heeft de laatste 80 jaar van zijn 200.000 ontwikkeling in een auto gezeten met verbrandingsmotor. Nu zit dat ineens in zijn natuur en kan hij niet meer zonder.
De mens is raar.
Jochempie zegt
Gek he, het lijkt wel alsof iedereen bij z’n geboorte die 200.000 jaar compleet vergeten is! En het gekke is, dit is uniek voor onze diersoort. Geen enkel ander dier kan zich aanpassen aan nieuwe omstandigheden, daarom zijn ze allemaal uitgestorven.
kminne zegt
Al zetten ze er 14.000 pk in, de Mach-E blijft gewoon een SUV varken dat de naam Mustang volstrekt onwaardig is. #NOTaMUSTANG
paulvtec zegt
Al rukt dat ding de straatstenen uit de grond, dan hoef ik zo’n ding nog niet te hebben. Het geluid is irritant en doet mij denken aan een RC auto. Ik vind de auto’s op nitro nog steeds leuker dan die met een accu. Dan maar een dinosaurus maar de beleving is met een brandstof auto toch leuker.
tjorque zegt
Qua hoogte breedte verhouding is dat al een stuk beter dan deze on-auto zijn vertrekpunt.
Maar het blijft een uniek obese-show-model om de nog dikkere (in de negatieve zin) “veelling-zus” te verkopen.
str8six zegt
Gewoon gaaf! Mooi filmpje met dito wagens. Als je dan elektrisch doet, doe het dan goed zoals hier.
arta zegt
Super dik!
Over the top en zinloos. Maar wel dik. Super goed om wat demo’s te doen en shows langs te gaan.
ArnoldH zegt
Al geef je een aap een gouden ring…
O plaat zegt
Dat gedrocht past even goed bij de rest van de Mustangs als ‘rapper’ boef bij een bijeenkomst van feministen. #notAmustang
tuuff zegt
Best aardig filmpje, jammer dat er continu iemand met een luchttol doorheen zit…