Hier is de 2013 Hennessey VR1200 Twin Turbo Coupe, met 1.081 pk op de achterwielen. Er worden er 12 van gemaakt. Nog vragen?
De Texaanse tuning-tovenaars van Hennessey Performance Engineering doen nooit te lullig over een pak extra pk’s in hun bolides. De Venom GT ligt nog vers in het geheugen, en ook de Camaro ZL1 werd al eens de vier cijfers in geschopt. Waarden die normaalgesproken voorbehouden blijven aan extreme GT-R en Gallardo-projectjes.
Deze Cadillac CTS-V met VR1200 Twin Turbo-kit heeft een dikke 7 liter V8 LS7 (in de basis atmosferisch, en het grootste blok dat GM af fabriek in zijn modellen lepelt) onder de kap, en aangezien het blok werd vervangen, zijn er meteen maar twee turbo’s op geschroefd. Goodbye, supercharger-jank, hello turbo-gefluit en -gesis, dat op de gemiddelde dubstep-plaat niet zou misstaan.
Aan de krukas wordt een Bugatti-pestende 1.243 pk gegenereerd, genoeg om de bandjes mee aan het roken te krijgen lijkt ons. 0-100-tijden zijn irrelevant, tussensprintjes des te leuker.
Om achterliggers extra duidelijk te maken dat ze wel even heel rap van die linkerbaan op moeten teffen, heeft Hennessey een hele dikke power bulge met godse veel ventilatieroosters gemonteerd. This Texan means business… VIDEO!
MARS zegt
Ik heb nog een vraag, is ie er ook in blauw?
MARS zegt
Sommige auto’s zijn door lelijkheid mooi, dat is deze ondanks zijn vele paarden niet…
stanny zegt
Lekker! Kom hem maar brengen. (Of mag ik hem komen halen?)
stanny zegt
@stanny: Had leuker geweest met 1.234 pk…
maxx1 zegt
@stanny: tuurlijk niet man! Scheelt 9 pk!! 9 paarden, straks moet je nog vertellen dat dat hij slecht 1234 pk heeft!
E34M5Touring zegt
Gaat alleen maar hard rechtdoor, only in America en flutinterieur…. Zo, hebben we die ook weer gehad…… OT Whoaahh wat een vette bak. 4th gear burnout FTW
iphonistvongates zegt
ik heb ook nog 2 vragen…wat is de bijtelling mocht je deze ahmmm ‘auto’ zakelijk willen rijden? Kan ik mijn airmiles-pas koppelen aan de tankpas van de zaak, AUB?
desoper zegt
@iphonistvongates: Als jouw baas zo gek is, om jou deze auto zakelijk te laten rijden. Dan is het slim voor hem om meteen wat aandelen van de shell te kopen.
Salaris hoeft ie jou niet meer te betalen, want aan air-miles haal je maandelijks genoeg binnen.
kaasboerin zegt
Oh god.. Doekje ahhhhssssssjeblieffffff…..
bbroek zegt
Waarom moet iets dat getuned is met 800+ pk bijna altijd lelijk zijn???
anakiet zegt
@bbroek:
Een Underground Racing R8 GT dan ?
Sowieso laten ze het uiterlijk redelijk standaard bij Underground Racing.
Maar de meeste autobloggerts vinden waarschijnlijk de R8 een onwijs lelijke auto. Maar hij is iig redelijk standaard.
ej20g zegt
@anakiet: R8 is (vind ik) standaard al niet mooi… Maar het klopt inderdaad, verder dan velgen gaan ze bij UGR niet.
anakiet zegt
@ej20g:
Idd zijn er genoeg die hem niet mooi vinden. Maar zag die rode gister avond ergens voorbij komen, en die vond ik persoonlijk erg geslaagd. Die stond nog vers in mijn geheugen.
autobart zegt
@ej20g: Inderdaad, kijk de Twin-turbo Gallardo of de Twin-Turbo Aventador maar eens, het uiterlijk laten ze zo mooi als het al was, alleen geven ze hem flink wat krachtvoer.
kaasboerin zegt
bullgod76 zegt
Euh, waar zit de afterburner??
redbeams zegt
Prachtbak alleen jammer dat die lelijke bult t zo verpest.
DennisS65B40 zegt
En met een handbak!!!! Woehoe!!
featherlight zegt
Ehm.. De LS7 (oftewel “427”) is niet de grootste motor van GM. De LSX blokken lopen tot en met “454” (7.4L) en dan heb je nog de “big blocks” die tot “502” cubic inch te krijgen zijn bij GM zelf. Dan zijn er altijd nog de “stroker” big blocks van “572” enz.
featherlight zegt
@featherlight:
“572” is trouwens 9.37 liter.
sir_smokalot zegt
crate enigines ja. Maar die stoippen ze niet in std modellen.
featherlight zegt
@sir_smokalot:
De CTS is niet standaard met een LS7 van fabriek af, ze hebben het hier al over een crate engine wat erin gepropt is. De CTS-V gebruikt de LSA blok (6.2 Supercharged).
De LS7 komt alleen standaard in de Z06 Corvette en de gelimiteerde “427” Corvette Convertible (blijkbaar was er in 2009 ook een Holden HSV427).
De “427” is niet de ‘grootste blok van GM’ zoals in de artikel staat. Er staat ook nergens bij dat het alleen om productie uitvoeringen gaat. Just sayin’
KUYL zegt
@featherlight: Misschien handig bij het uitlegggen:
http://www.chevroletperformance.com/Parts/showcase.jsp
sir_smokalot zegt
@featherlight: Allemaal bekend op de redactie, maar ok, je hebt een punt. Zal even toevoegen dat het om standaard modellen gaat,.
mout zegt
1.081 (eerste regel) of 1.243 (kopje & vierde paragraaf)?
Die 1.081 zouden best eens Nm kunnen zijn?
sir_smokalot zegt
Wiel- vs krukas-pk’s
trolle zegt
Die 1081 is op de wielen dus die 1243 zullen de gewone pk’s zijn zeker?
ej20g zegt
@trolle: exact.
autobart zegt
@trolle: Wow, dus er wordt eigenlijk 20% aan vermogen in de bak en andere delen van de aandrijving verloren!
michelyman zegt
Ziet er best goed uit! Leuk vermogen btw!
vali1992nl zegt
Ik heb ook 1 vraag:
Komt ie ook als estate?
Hoe zou dit zich trouwens verhouden tegenover bijvoorbeeld een g-power m5?
MLTB zegt
Een gedrocht en draak van een auto ja!
ej20g zegt
Mooi project weer van Hennessey. Mooie spec’s ook. Maar ik had eigenlijk wel gehoopt dat er foto’s bij zouden staan van hoe de turbo’s gemonteerd zijn. Ben daar eigenlijk wel benieuwd naar.
featherlight zegt
@ej20g:
Als ze het hebben gedaan zoals op de Camaro, dan zijn de turbos laag en naar achteren in de motorruimte geplaatst waar je ze niet ziet (niet hoog en naar voren zoals NRE dat doet).
Hennessey Camaro :
Ter vergelijking een NRE setup:
ej20g zegt
@featherlight: dat bedacht ik me inderdaad achteraf. Waarschijnlijk naast de transmissie, zoals vaak ook bij Corvette’s gedaan wordt. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de setup van Nelson Racing Engines mooier vind. Hou ervan om naar techniek te kijken. En efficienter lijkt het me ook omdat de turbo’s dichter bij de intercooler zitten.
featherlight zegt
@ej20g:
Ja NRE bouwt echt mooie dingen. Ze hebben zelfs een nieuwe turbo housing laten maken om alles mooi symmetrisch te houden. Alleen wel heel duur allemaal, maar ja. If you want the best….
Neem maar eens een kijkje in de foto galerie :
http://www.nelsonracingengines.com/the-gallerry.html
Staan ook veel engine dyno videos op hun site.
baasbas zegt
Oeh, als ik toch veel geld had.. Ik had snoeihard een station-variant hiervan besteld. Doe maar in candy apple rood. Oh en liefst een iets kleinere powerdome, als dat kan… Strik er omheen hoeft niet
baasbas zegt
Ik zou’m met dit jasje bestellen dus…
meneersander zegt
Heeft die auto nou een handbak?? Dat kan toch niet met deze vermogens. En een navi schermpje kan er niet eens vanaf:p
featherlight zegt
@meneersander:
Navi schermpje?
Pop-up unit boven op de ‘center stack’, boven het klokje.
1000pk handbak ?
http://www.libertysgears.com/
http://www.ppgearbox.com.au/
http://www.rpmtransmissions.com/
meneersander zegt
@featherlight: OO:p Had wel ene foto met het scherm omhoog verwacht dan:p Foutje!
En handbak? Kijk maar hij heeft drie pendalen…
featherlight zegt
@meneersander:
Ja, die drie links zijn voor bedrijven die versnellingsbakken bouwen die 1000pk+ aan kunnen.
Liberty heeft er zelf eentje voor racen die 3000hp/3600lbs-ft aan kan. (dan wel met V-gate shifter)
En ook opties voor clutchless builds.
ej20g zegt
@featherlight: er zijn ook bedrijven die je standaard versnellingsbak versterken. Ik denk dat Hennessey dat uitbesteedt heeft aan zo’n bedrijf of de tandwielen en behuizing zelf hebben versterkt. Het is denk ik maar net waar je voorkeur ligt. Voor dik boven de 2000 pk heb je inderdaad ook speciale versnellingsbakken die vaak (ik geloof) hydraulisch bediend worden (Lenco 3-speed dragracing transmission bijvoorbeeld).
featherlight zegt
@ej20g:
Deze bedrijven doen dat soort werk ook. Is vaak erg duur om van “scratch” te beginnen. Tremec T56 en TKO zijn nog al populaire als basis. En als ik me niet vergist zit er in de CTS-V standaard al een T-56. Ik weet ook niet of Hennessey het zelf in-huis doet of bij iemand anders laat doen.
Met “pistol grip”…. yum :O..|
meneersander zegt
@featherlight: Oo oké. Moet heel eerlijk bekennen dat ik alleen de eerste link heb aangeklikt, en daar toen ik niet gelijk een handbak zag, gelijk weggegaan ben:p
Ik dacht dat je bedoelde van ben jij gek een handbak:p
lincoln zegt
man man man ..
absurder gaat het vandaag niet worden ..
ik ga net als @baasbas voor de shooting brake (break mag ook) ..
kaasboerin zegt
@lincoln: En parkeersensoren natuurlijk!
Ik dacht dat de Camaro al moeilijk kijken was met het achteruit parkeren.
E34M5Touring zegt
@kaasboerin: LOL, ja dat is inderdaad wel lastig bij de Camaro. Kan je vertellen, heb ook in de stock coupe CTS gereden en dat is net een brievenbus.
pursuit zegt
Heerlijk afkicken van het VW. Golf nieuws
smoked zegt
Zo! Beste powerdome!
vrobinv zegt
dat ding is zeker linkerbaan werk!
jordy14 zegt
Erg subtiel;)
dnadave zegt
Crazy shit!
Allleen jammer van die “fast” tekst op het motorblok. Komt een beetje halfords achtig over. Deze auto heeft geen plakplaatjes nodig.
berlinetta zegt
Hij lijkt wel op quasimodo, zo gebocheld issie
motherlover zegt
Heerlijk anders deze bruut!
kuzydude zegt
de techniek is WAUW , maar de auto is strontlelijk
stihl zegt
Hmm die ‘VIDEO’ is ook alleen maar een slideshow van fotos…
Tonnie zegt
Wtf, looks like a 666 spaceship.
kickass zegt
Die powerdome is vet! De rest van de auto ook eigenlijk.