Waar we Mercedes eerder vandaag succes zagen oogsten tegen hun vermeende intellectuele eigendom, moest VW het met een nederlaag stellen. In een rechtzaak die het had aangespannen tegen Suzuki over het gebruik van de aanduiding ‘GTI’ gaf de Europese rechter Volkswagen ongelijk.
Mocht je denken dat dit een soort van kinderachtige reactie is op het uiteenspatten van het samenwerkingsverband tussen de twee, dan heb je ongelijk. Hoewel beide partijen zich in hun conflict niet van hun meest volwassen kant hebben laten zien, stamt de huidige zaak al uit 2003, toen Suzuki het merk deponeerde.
Onderwerp is het gebruik van de term ‘GTI’: naast de bekende VW-modellen (Polo, Golf) heeft Suzuki ook een GTi (met kleine ‘i’) in de pijplijn, wat niet naar de zin van VW is. Volgens de rechter kan er echter geen sprake zijn van een verwisselingsgevaar tussen beide merken, waarmee VW’s klacht ongegrond is verklaard. Tough luck. Ik zie het probleem verder niet zo, leven en laten leven toch?
Bovendien heet de sportieve Swift in Nederland al jaren ‘Sport‘ (sinds ’95 is er geen Swift GTi meer), maar het ging er om dat Suzuki van plan zou zijn nog een Swift GTi op de markt te brengen. En bovendien: Peugeot heeft toch ook al sinds jaar en dag GTI’s?
Met dank aan iedereen voor de tips!
Update 24-09 : Volkswagen heeft alle bezwaren laten vallen. Suzuki mag de term GTI derhalev gebruiken.
conny zegt
Losers die van vw!
mrbones zegt
Weet iemand waar GTI voor staat?
meneersander zegt
@mrbones: gran turismo injection? :P
porschegt2rs zegt
@meneersander: ow staat het echt voor gran turismo injectie? Sorry, mijn fout(:
stekel zegt
@mrbones: Gordijn Trekhaak imperial toch?
porschegt2rs zegt
@stekel @meneersander wat zijn we weer grappig zeg. Hij stelt een serieuze vraag, ikzelf weet het ook niet. Iemand die het wel weet?
MAB zegt
@porschegt2rs: Wat meneersander zegt klopt, vroeger tenminste nu is het weer iets anders
meneersander zegt
@MAB: Weet het niet 100% zeker, maar dat was het vroeger iig.
piebepost zegt
@porschegt2rs: Ach man doe niet zo zuur, dat is een algemeen bekende grap om aan te geven dat oude GTI’s zijn vervallen tot Turkenbakken.
Bullet zegt
Hmmmm VW het Apple van de autowereld?
ovalracerh120 zegt
Grand turismo injectie
gijsso zegt
Vreemd van VW, al komt dit uit 2003. Hoeveel merken gebruiken de term RS? Even snel uit m’n hoofd Renault, Ford en Audi, zijn er zeker meer. Maar geen van die merken hebben tot nu toe niet echt geklaagd, zeker niet Renault naar Ford of andersom, al zijn die wel direct concurrenten. Het is weer lekker kinderachtig zijn van VW, al komt dit nog niet uit de tijd dat ze zichzelf zo geweldig vinden.
911GT2 zegt
@gijsso: Klopt, maar bij GTI denk je al snel net als bij TDI eerst aan VW.
sjonniek zegt
@911GT2: Als ik aan GTI denk, denk ik aan Peugeot 205 GTI
fisto zegt
@gijsso:
heeft er misschien mee te maken hoe generiek en oud de gebruikte aanduidingen zijn. Zo staat RS bij chevy voor Rally Sport, en bij Porsche weer voor Rennsport. GTI is naar mijn idee een stuk specifiekere aanduiding, die bovendien minder oud is.
W115 zegt
Bij het woord gti denk ik vooral aan peugeot, en volkswagen natuurlijk
Jansen zegt
@W115: Ik denk hier aan:
Pallas zegt
@Jansen: Yeah! Een echte hot hatch, waar de CX GTi meer een echte gran turismo is in de letterlijke zin.
eklasse zegt
@Jansen: Ik dacht er zelf niet aan maar meneer google dacht ook aan deze:
kevinh zegt
@Jansen: Jesus wat een lelijk ding.
sjonniek zegt
@kevinh: Die polo van jouw trekt volle zalen. Das ook een grafkist 1ste klas. Zo’n Polo kun je voor 50 euro kopen, kijk maar eens of je zo’n Visa GTI voor 3000 euro kunt krijgen
brekkenbats zegt
Ach ja! Als suzuki een verdere samenwerking met VW niet zit zitten gaan ze bij VAG stokken zoekne om mee te slaan.
En terecht dat VW de rechtszaak heeft verloren.
911GT2 zegt
@brekkenbats: Euh dit liep er al ver voor! LEZEN!
SDM zegt
If you can’t beat them, sue em!
akrapovic zegt
Kinderachtig van VW. Begin steeds meer een hekel te krijgen aan dat concern
GOD zegt
VW heeft het zelf ook van een ander gekopieerd dus wat lopen ze te zeiken.
jack_abarth zegt
@GOD:
Van welke dan eigenlijk, want ik heb dat vaker gehoord en dacht eerst van de 205. Maar die bleek toch later uitgebracht dan de eerste golf GTI.
GOD zegt
@jack_abarth:
1961 Maserati 3500 GTi
bozewolf zegt
@GOD: Van de Italianen gejat (Maserati)
joeytrambel zegt
Gordijn Trekhaak Imperiaal…
bullgod76 zegt
@joeytrambel: Volgens mij is er nog nooit een T1/T2 GTI geweest. Maar was dat wel zo dan klopt het over het algemeen wel.
speedie zegt
@joeytrambel:
komt uit een site van 3 mei 2007 http://forum.fok.nl/topic/1018759
Ook niet echt origineel hé
jack_abarth zegt
Ik snap het eerlijk gezegd van beide niet helemaal. Van Volkswagen snap ik niet dat ze liggen te piepen als Peugeot het wel mag gebruiken. En van Suzuki snap ik niet dat ze het probleem sowieso gingen opzoeken.
fluvioglacialeafzetting zegt
Volgens mij moeten die fabrikanten hier niet eens aandacht aan schenken… Je imago wordt er echt niet beter op ofzo… Kijk de andere reacties hier maar :P
Imom zegt
Willen of niet maar bij het horen van GTI denk je automatisch aan VW en das maar héél normaal eigenlijk,de rest is namaak daar hoef je geen proces voor in te spannen dat weet je gewoon of anders weet je geen bal over autogeschiedenis.
snakemind zegt
@Imom: Ehm… Wie weet er nou blijkbaar niets van autogeschiedenis??? #faal
bisazza zegt
Losers?? VW heeft de naam GTI al sinds jaar en dag gedeponeerd en heeft daar grof geld voor betaald. Logisch dat je je hier dan druk om maakt. Niets met zielig zijn te maken.
xilver zegt
@Bisazza: VAG heeft de naam ‘GTI’ gedeponeerd… niet ‘GTi’? klein lettertje… enorm verschil. Dit verklaard ook waarom de rechter Suzuki gelijk heeft gegevens.
brekkenbats zegt
@Bisazza: Dan hadden ze bij VAG kloeker moeten zijn en octrooi op de typering GTI aan moeten vragen!
Eigen schuld,dikke bult.
xilver zegt
@brekkenbats: Met een octrooi op ‘GTI’ bereik je nog niets… de benaming die Suzuki volgt is GTi en dan ben je daar geen bal mee.
aadzor zegt
Volgens mij staat iig bij Peugeot GTI voor: Gasoile Turbo Injection dus Benzine Turbo Injectie
carfreaky zegt
@aadzor: dat klopt niet want een 206 GTI heeft geen turbo!!
Het begrip GTI staat voor: Grand Turismo Injection.
Verder kan je een end weglullen maar het is gewoon zo!!
bungabungastig zegt
Citroën, Nissan, Peugeot, Proton, Rover, SEAT, Suzuki en Volkswagen. Overeenkomst: geen van allen maken ze een echte GT, laat staan eentje met injectie.
michelyman zegt
@bungabungastig: Vergeet Toyota niet.
rogierrs zegt
volkswagen moest gewoon even de wijsneus proberen uit te hangen
jeba zegt
Citroën AX GTi, Citroën BX GTi, Citroën CX GTi, Citroën VISA GTi, etc etc
bozewolf zegt
http://www.ehow.com/facts_5038974_gti-stand-car.html
“History
The first car to be marketed with the abbreviation “GTI” was Maserati’s 1961 3500 model. This car introduced fuel injection to the grand tourer class, hence the addition of an “I”. Since then, GTI has become associated with performance.
Significance
GTI belongs to a whole group of grand touring classes, including GTO, GTR and GTA. These cars all claim high performance, comfort and luxury as defining traits, hence “grand touring”–they’re supposed to be ideal for long-distance trips.”
norge zegt
@bozewolf: Eigenlijk bezopen dat je het uit moet leggen…..
brieanova zegt
Volgens mij gaat het niet om een meningsverschil met de Swift gti maar de Ignis gti… Die in 2003 uitkwam…
ytrewq zegt
@jeba
Nissan gt-r? Of is die niet luxe genoeg?
Ikzelf vind de bentley continental, maserati gran turismo/cabrio, rolls royce phantom drophead coupe, ferrari california, 599, 612, 456, 250 gte, maserati 3500gt, horch 853 en nog wat auto’s echte gt’s. Ik denk dat iedereen daar zijn/haar eigen opvatting wel over heeft, net als het woord ”premium”. Maar tegenwoordig heeft bijna elke sportwagen te veel luxe om echt sportwagen te zijn.
michelyman zegt
Owjeee, geen ze nu ook nog Nissan, Toyota, Peugeot aanklagen? Wat een onzin.
speedie zegt
GTI kan ook staan voor Gasoline Turbo Injection of niet ?
GTI stond synomiem met de snellere Golf versie en was als het ware een merknaam. Dat andere merken van dit imago willen profiteren siert VW en is een goedkope manier om hetzelfde image trachten naar voor te brengen. Gebrek aan inspiratie. Terecht dat VW dit aankaart. Maar soit, als je GTI vernoemt denkt iedereen aan de Golf GTI, ook zij dit het niet leuk vinden. Weer een reden voor VW om hun 20 % aandeel in Suzuki te laten gelden. Als het op een eerlijke manier niet kan dan koopt VW Suzuki op en is het PROBLEM van de baan. Ik hoor te top van Suzuki al zeggen : wir haben es nicht gewüsst.