Een op slot zittende huizenmarkt, een eurocrisis, minder boodschapgeld voor de Appie, BTW naar 21%. Nederland haalt de broekriem aan. En wat is er dan makkelijker dan bezuinigen op een autoblaadje met nieuws van gisteren?
De trend van dalende verkoopcijfers in autobladenland is niet gisteren ingezet. Ook niet vorig jaar. Nee, de verkoopstrop op gedrukt papier met schrijfsels over autogedoe is al járen aan de gang. In Q1 2009 zette Autoweek bijvoorbeeld nog 102.835 blaadjes weg, kijken we naar Q1 2011, dan is dit al teruggelopen naar 96.046 stuks. En de meest recente cijfers van de HOI – een instituut dat oplagecijfers tevoorschijn tovert – laten zien dat het Sanoma-vehikel met een copypasteverslaving is gezakt naar 83.043 stuks in het tweede kwartaal van dit jaar. Bijna 20% eraf in drie jaar tijd, waarvoor hulde.
De tweewekelijkse Telegraafgrap Autovisie doet het nog slechter. Die gaan van 52.755 in het tweede kwartaal van 2011, naar 40.261 in 2012. Een soort verkoopcrash. De Nederlandse versie van Top Gear Magazine, eigenlijk de enige stijger de laatste jaren, is van 50.615 naar naar 51.082 gegaan. Een bescheiden plusje. Slechter gaat het met Auto Review, van 29.815 naar 23.447 in een jaar tijd.
Formule1.nl zakt eveneens weg, van 17.565 oplagen naar 15.991. Eigenlijk is CARROS Magazine de enige met een noemenswaardige plus, die gingen van 26.033 glimblaadjes naar 29.524 units. Voetnoot: ruim een derde daarvan eindigde in de leesportefeuille. Makes you think… (via Driving-Fun)
De trend is duidelijk: papier heeft een houdbaarheidsdatum. Misschien hebben klassiekerliefhebbers in de toekomst alleen nog iets met paper (oud + oud), wat voormalig Autovisie-medewerker Ton Roks wellicht een kans geeft met zijn Nederlandse versie van Octane die hij in december wil lanceren. We zijn benieuwd.
Papieren autojournalistiek, hoelang geef jij ze nog? Om af te sluiten nog even deze kop/spijker-zin van ex-columnist T. Sluymer: “Het achterhaalde spelletje van de papieren journalistiek is een brandende kaars die angstig flikkert en zal doven.” En dat in een schrijfsel van meer dan vijf jaar geleden.
whoppie zegt
Because we have the internet!
sjaakk zegt
@whoppie: Inderdaad internet kan je gewoon bij wanneer je wilt en een blad/tijdschrift heb je niet altijd mee. Tja dan moet je een heel goed blad hebben willen mensen die special kopen.
appelsenperen zegt
@sjaakk: Ik ben dus ook CARROS-abonnee, en ik vind het echt een onwijs leuk blad om te lezen, met zeer mooi fotomateriaal. Heeft absoluut een meerwaarde naast bijvoorbeeld Autoblog.
gerbie zegt
Leve autoblog!
sir_smokalot zegt
‘het Sanoma-vehikel met een copypasteverslaving‘. Spoken like a true artist:
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@sir_smokalot: Tsss, meer \’wij van wc eend\’…
EFB zegt
De enige keer dat ik tegenwoordig nog een autoblaadje koop is als ik het vliegtuig in ga. (en dat is niet heel vaak)
wantthegreen zegt
@EFB: Haha, zelfde hier
spellingscontrole zegt
Ben toch al bijna 3 jaar Top Gear Magazine abonnee. Ik lees hem trouwens ook elke keer trouw uit. Maar het zou zonde zijn wanneer ik dat niet deed voor 5,95 per blad.
Mercbenz zegt
Niet meer dan logisch, tegen de tijd dat je het blad in de bus hebt liggen heb je het drie dagen eerder al op de website van autoblog/autoweek,etc… gezien
VeniVidiVici zegt
Jahaaa AutoBlog als jullie het maar laten dat we straks 4,95 euro per maand moet gaan betalen om in te kunnen loggen voor het autonieuws ;-)
robbie zegt
@VeniVidiVici: goed idee! ;)
norge zegt
Autobladen zijn die stukjes papier met reclame en een paar oude auto foto’s die je wel eens bij de tandarts ziet liggen.
Dit ter informatie voor de jeugdige reaguurder…
Romen zegt
@norge: Je zou bijna denken dat je vooroordelen hebt voor de ‘jongeren’ ..
norge zegt
@romenkorn: Eh, bedoel je nou tegen of voor?
Seroo zegt
Top Gear magazine is het enige wat ik nog lees. Niet zozeer voor het auto nieuws, maar vooral voor de goed gebrachte teksten en de auto cult in het blad.
RubenPriest zegt
Ben zelf lid van TopGear, vroeger Autovisie. Houd meer van het losse schrijfstijltje hier op Autoblog wat je ook weer terugziet bij TopGear. Maar het nieuws lees ik vaak natuurlijk hier eerder dan in het blad maar de achtergrond artikelen en de uitgebreide tests is gewoon lekker leesvoer op een zondagmiddag.
the-budel-guy zegt
ik lees heel graag autobladen op de tablet die papieren meuk wordt toch 1x per maand aan de straat gezet.
mazdarx8 zegt
ja, internet is sneller en makkelijker, logisch dus.
maar het zou echt zonde zijn als er in de toekomst geen autobladen meer zouden bestaan!!!!
VeniVidiVici zegt
@mazdarx8: Ja inderdaad dat zou zeker zonde zijn, want soms is de toiletrol ineens op :-P
Emile_Benz zegt
Tja, als iedereen op AutoBlog zit en naar Top Gear kijkt, dan krijg je dit… :p
rubend zegt
Die \”standaard\” bladen zijn de moeite niet. Jammer genoeg bestaat GTO niet meer…
Ik heb tegenwoordig een analoog abbotje op de Performance VW. Dat blad leest pas lekker weg & geen enkel artikel staat voortijds op het internet!
germancarsftw zegt
@rubend: Ja de GTO! M’n vader was abbonnee totdat het blad stopte en ik las er altijd graag in.Ik heb er nog wel een paar liggen. Geweldig blad was dat! Ik vond het daarom ook erg jammer dat het blad stopte en we een vervangend abonnement kregen op de CARROS. Ik heb echt een hekel aan dat blad, al dat elitaire gebrabbel… CARROS opgezegd en heb nu Top Gear Magazine, echt een verademing. Erg mooie fotografie en de teksten zijn leuk geschreven. Echter de GTO had nog net iets betere fotografie in mijn ogen en was iets objectiever…
rubend zegt
@germancarsftw: Idd, de carros is 75% kak, de rest is aardig. Ik wil nu over gaan stappen op Evo Car.
Ik heb overigens alle GTO’s liggen, eerste paar nummers gekocht via marktplaats destijds (toen het feestje net was afgelopen).
pietjepuk zegt
@rubend:
Heb jij even geluk, GTO komt terug !!
sdk16420 zegt
Ik zie nog wel toekomst voor Autoweek, hun filmpjes zijn bijvoorbeeld erg goed, maar je kunt geen hele redactie betalen van een paar duizend Youtube-views natuurlijk.
sdk16420 zegt
*voor Autoweek als online medium
toontje96 zegt
hoe zou het komen?
autoblog.nl , hier staat alles al op wat over 2 maanden pas in topgear magazine nederland staat
Hupke zegt
Waarom nog autobladen als je the interwebz hebt.
awesome zegt
@Hupke: waarom überhaupt nog bladen als je beschikt over the interwebz…
raphael zegt
Ik ben erg op m’n hoede als je alleen cijfers van Q1 gaat noemen en bij een ander blad opeens alleen cijfers van Q2. Dan gaan de alarmbellen rinkelen bij dat soort selectief datagebruik.
Hoe is het met jullie bezoekersaantallen ten opzichte van voorgaande jaren eigenlijk? Wees eens echt stoer en geef daar eens inzicht in.
En nee papier zal nooit verdwijnen. Nu niet en over 25 jaar ook niet. De redenen zijn zo voor de hand liggend dat ik ze niet eens hoef te noemen.
sdk16420 zegt
@raphael: http://www.hoi-online.nl/798/Opvraagmodule.html
http://i.imgur.com/OjWqR.png
E34M5Touring zegt
Ik ben lid van Autovisie en Autoreview. Daarbij koop ik regelmatig een Top Gear of Carros. Papier hoeft van mij niet weg hoor.
undifined1 zegt
@E34M5Touring:
En een blaadje leest toch net wat lekkerder dan een scherm vind ik, je hebt zo’n blad ook niet voor het nieuws (die pagina sla ik altijd over want dat weet ik toch al) Maar meer voor leuke tests en artikelen over bijzonder auto’s
E34M5Touring zegt
@undifined1: En de foto’s. Iets waar ik Carros erg sterk in vind. En het feit dat zij regelmatig een exclusieve classic testen. Vaak met period mode etc eromheen. Erg sjiek blad.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@E34M5Touring: eensch. Lees graag de Carros. Ook taalkundig en journalistiek ergggg goed blad! Kan AB.nl toch never nooit niet aan tippen…
E34M5Touring zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Ja, mag het graag lezen. Niet de goedkoopste maar wel echt kwaliteit. Mooie reportages ook.
TT225man zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: die David Bakels moet eens op Nederlandse les. Onleesbare zinnen, gekunsteld taalgebruik, en vaak ook nog onjuiste informatie. Voor de rest is Carros meer een plaatjes boek, dan informatief. Gelukkig schrijft Ton Roks tegenwoordig er ook voor, is al een stuk beter. Zelf zijn ze blij met die +13% http://www.carros.nl/autonieuws/38138-oplage-carros-magazine-stijgt/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+CarrosAutonieuws+%28Carros+Autonieuws%29
zender zegt
Op de zolder ligt voor 40 jaar aan autoweekbladen enzo.. blijven ook nog wel lid ;-)
mattraket zegt
Autovisie net vorige maand opgezegd na 20 jaar te hebben gelezen. Bleef steeds vaker ongelezen in het cellofaan, vanwege tijdgebrek. Maar ook het toontje begon te vervelen.
jrk68 zegt
@mattraket:
Zelfde hier, na wijle Nico de Jong werd het al minder en na het vertrek van Ton Roks bleef er slechts een pon magazine over….
pjotr zegt
@jrk68: Hier ook. Ton Roks begint trouwens een NL-versie van Octane. Ben benieuwd!
RazorHead zegt
omdat in autoboekjes vaak leuke dingen staan en het is leuk voor als je op vakantie bent. ik heb namelijk een abonnement op Autowereld( België) en dat is een goed blad. veel leuke reviews over allerhande wagens( van Dacia tot Bugatti) oldtimers die eens worden afgestoft.
Lucb zegt
Ik koop altijd de Carros, lees die nooit op de iPad. De Carros ziet er gewoon gelikt uit met de foto’s en opbouw. En ik vind de artikels ook veel fijner lezen dan bij Autoweek.
Ferry_76 zegt
Al jaren Autovisie hier; goede tests en mooie foto’s, maar als de Telegraaf daar nog meer invloed krijgt gaat het eruit.
De Formule 1 denk ik al een tijdje over om op te zeggen, met name door de forse en ongevraagde prijsstijgingen! Nu krijg ik ongevraagd de previewspecial, zomerspecial en seizoensoverzicht erbij waar ik niet op zit te wachten maar de prijs is voor een jaar wel ondertussen bijna 100 euro!
Denk erover een abonnement op de RTL GP te nemen voor 35 euro per jaar.
tweede_woning zegt
Krijg een indruk dat Autoblog zich wil vergelijken met autovisie of Carros e.a. . Kom op , hier is geen journalistiek en helemaal geen ( technische ) kennis aanwezig . Sensatie , opruiing van en voor brommerjeugd en meer.
wederom , een auto heeft ook een handling , stuurgedrag en daar moet je kennis voor hebben .
RazorHead zegt
@Tweede Woning: true story
autoblogger zegt
@Tweede Woning: als je echt zo goed op de hoogte bent van wat wij doen, en wat die bladen doen, dan zou je ook weten dat ze onze info/artikelen vaak genoeg gebruiken voor eigen doel. Zonder bronvermelding uiteraard. Tja, als je dat hoogstaande journalistiek noemt, dan wil ik daar liever niet aan mee doen.
tweede_woning zegt
”En wat is er dan makkelijker dan bezuinigen op een autoblaadje met nieuws van gisteren?”
kijk , dat zegt eigenlijk alles.
jrmpower24 zegt
Auto Review in mijn favoriet. heerlijk blad!
timmmehhhh zegt
Vind het toch wel een beetje jammer dat er nou weer zo denigrerend over wordt gedaan. Een beetje goedkoop scoren. Het klopt dat autobladen voor nieuws niet meer relevant zijn, door de opkomst van internet. Een goede ontwikkeling inderdaad. Echter, er is zoveel meer. diepere achtergrondverhalen over auto’s en mensen uit het wereldje, rijindrukken met meer technische expertise en mooie sfeerreportages over evenementen en bijzondere (klassieke) auto’s zijn zaken die websites als Autoblog toch echt ontberen.
Ik ben jarenlang trouw Autovisie abonnee geweest. Heb deze recentelijk opgezegd wegens geldgebrek. Ik ontvang nog wel TopGear Magazine, maar ik vind Autovisie toch eigenlijk wel het betere blad. Al zijn ze de afgelopen jaren toch wel een beetje onderuit gegaan. Teveel Telegraaf-invloed naar mijn idee..
Ik zou het jammer vinden als de bladen uiteindelijk onderuit gaan, want hiermee gaat wel een hoop kennis verloren.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@timmmehhhh: klopt, ik kreeg dat goedkoop scoren gevoel ook meteen. Erg jammer, dat heeft autoblog helemaal niet nodig. Een blog en een magazine zijn in mijn ogen totaal.verschillende media. Vergelijk het met de krant. Ik kijk op mn nieuws-app\’s voor snel, en lees de krant voor goed…
autoblogger zegt
@timmmehhhh: tuurlijk is er zoveel meer, zoals klassiekerdingen en technische artikelen. Daar zijn dan ook specialistische bladen/sites voor, het zou niet leuk zijn als iedereen hetzelfde zou schrijven. Gelukkig hebben wij een beetje onze eigen stijl (denk ik).
bass1103 zegt
Ik ben het volledig eens met met Tim hierboven. Ik lees regelmatig Autoblog en dat doe ik met plezier. Maar achtergronden zoals die in bladen als Autovisie en Autoweek aan bod komen vind je hier niet terug. Jammer als we dat zouden moeten missen!
Martijnvb zegt
Dit verbaast me niks. Ik ben zelf op dit moment nog abonnee op Autoweek (is ondertussen wel opgezegd), maar de kwaliteit loopt met de week achteruit. Ook schreeuwen ze steeds meer met koppen als: ‘Primeur: de nieuwe BMW M3’ en als je het blad openslaat zie je gewoon de standaard renders die al weken op internet staan (in een kleine hoekje staat er dan bij: ‘impressie door …’.
Daarnaast worden de autoreviews in die bladen ook steeds minder… Voorbeeld: afgelopen week een vergelijking tussen een Audi S6 en BMW M550d, gaan ze lopen zeiken over het verbruik. Alsof je een S6 koopt wanneer het verbruik je interesseert…
dubhead zegt
Is er al een spotify voor periodieke vakbladen enzovoort?
Spotify is trouwens een goeie manier om SABAM kwijt te geraken – ofniet. Als die service automatisch de leidjes kan bijhouden die bvb in een caffee zijn gespeeld – dan kan die op een directe manier de specifieke artiesten de gepaste royalties toewijzen. Heb je die SABAM toestanden niet meer nodig.
Romen zegt
Alleen Top Gear zo nu en dan, voor de rest hebben we Autoblog!
jack_abarth zegt
Een beter milieu begint bij jezelf. Dus om mijn carbonfootprint te compenseren i.v.m. wagen ben ik maar gestopt met blaadjes lezen.
Ontopic:
Ik denk niet dat bladen zomaar zullen verdwijnen. Waarschijnlijk gaan de bladen wel steeds meer specialiseren. Zoals bijvoorbeeld de youngtimerbladen. Hier komt bijvoorbeeld zeer diepe informatie naar voren die je moet verkrijgen via mensen die zo’n wagen gereden hebben. De algemene praat zoals bijvoorbeeld AutoWeek zal in mijn ogen wel op korte termijn verdwijnen.
AlfaGTA zegt
Waarom zo zwart-wit? Of websites of papier? Zelf lees ik al jaren Autovisie met veel plezier op papier. Net zoals Autoblog.nl, Autoweek.nl en Autoedizione.nl. Over het algemeen vind ik de sfeer van het papieren exemplaar prettig en de artikelen hebben vaak meer diepgang. Volgens mij is de wereld meer grijs……dan zwart-wit.
freezzr zegt
Is toch veel lekkerder dat je op je iPad of ander tablet gedrocht kan checken wat je leuk vindt? De gedrukte magazines lopen vaak al achter als ze nog maar net in de supermarkt liggen en vaak is de helft niet interessant. (waarom in godsnaam drukken ze trouwens altijd die 50pagina\’s tellende prijslijsten achterin de Top Gear??)
135i zegt
Van de week nog autoweek opgezegd.. Ach, we moeten toch bezuinigen. Leven het internet zeg ik maar zo.
phantom zegt
Ben abonnee van autoweek en autovisie, Vers uit het plastic trekken, het cadeautjes gevoel! GTO was echt koning wat mij betreft.. beter dan carros die eigenlijk teveel reclame-pagina’s telt. Heel erg jammer dat ze met GTO zijn gekapt
ronin1130 zegt
Het is jammer genoeg een algehele vaststelling dat de verkoopcijfers van de geschreven en gedrukte pers achteruitgaan. Hoewel als je een serieuze tekst wil lezen geef ik nog de voorkeur aan een papier in de hand. Een scherm is goed voor korte(re) teksten. Zie ook de online versies van de kranten. Die hanteren ook dit principe.
thomaz zegt
Nogal jammerlijk afzeikerig artikel. Volgens mij is zo ongeveer het eerste wat je leert (bij sales bijvoorbeeld) dat je niet je concurrent moet afzeiken. Heb zelf al 10 jaar een abonnement op Autoweek en lees het nog steeds iedere dag met plezier. Daarnaast ben ik een fervent bezoeker van zowel Autoblog.nl als Autoweek.nl. Verder kunnen jullie moeilijk ontkennen dat de website van Autoweek de laatste jaren enorme progressie heeft geboekt. Ik moet jullie nageven dat jullie zijn gestart met het maken van online filmpjes, inmiddels ligt Autoweek qua kwaliteit op hetzelfde niveau en zeker qua frequentie van de filmpjes veel hoger. Jullie Autowiki is slechts een sneue poging om carbase van Autoweek ook maar enigszins te benaderen en met een beetje geluk hebben we op maandag een (goed!) filmpje. Daarnaast maak ik ook uit de correspondentie op Twitter op dat het contact tussen de redactieleden van AB en AW wel goed zit dus waar deze sneer vandaan moet komen… Wat mij betreft kunnen beide media prima naast elkaar bestaan en laat elkaar in elkaars waarde.
Dan nog CARROS: vind dat zij het heel leuk doen op Twitter (ook qua interactie met volgers). Misschien binnenkort toch maar eens een los exemplaar daarvan kopen.
Arnoud zegt
Ik las eerst Autoweek maar dat boodschappenkarretjesblad begon me de keel uit te hangen. Nu al jaren Autovisie. Begon onder regie van Ton Roks steeds meer een life-style blad te worden. De reisverhalen begonnen de boventoon te voeren met als absoluut dieptepunt een reisverslag van een reis met de Trans Siberian Express. Een treinrit in een autoblad! Maar sinds Ton weg is vind ik het juist weer de goede kant op gaan. Het gaat weer over auto’s. Maar ik mis Eric Crama wel. Die kon geweldig schrijven. Hij gebruikte prachtige superlatieven. Peter Hilhorst vond ik eerst maar een jongetje maar hij is heel snel volwassen geworden.
Al met al kijk ik nog steeds uit naar de twee wekelijkse donderdag waarop de Autovisie op de mat valt.
driftje zegt
@Original_Arnoud: Eric Crama was top. Thomas Bangma is ook geweldig, in de wat sportievere (race)autotests. Crama ging toch overigens weer iets doen in de journalistiek?
supercarwaar zegt
Ik heb gewoon een abonoment op Top Gear en op de Autoweek, dus aan mij lig het niet
midasracer zegt
Ik vind het onzin te roepen dat je geen bladen meer leest omdat je alles op internet ziet. Er is meer dan alleen nieuws. Ik vind het prettig verhalen te lezen met wat diepgang, debouw van een auto, een restauratie van een auto, een reisverslag, een vergelijkende autotest, het hele verhaal van de historie van een merk, auto of zelfs speciale auto. Dat vind je hier niet. Wel in diverse bladen waarvan inderdaad de spoeling steeds dunner wordt. Steeds meer populair en flitsend gedoe met weinig diepgang en heeel veel reclames van horloges, kledingmerken, parfum enz. Dus eigenlijk hebben de bladen het aan zichzelf te danken. Vroeger was ik een vaste Autovisie klant, maar nadat Ton Roks is weggegaan is het blad bedroevend slecht geworden, veel teveel gerestyled. En zo zijn er nog een paar pareltjes verdwenen. Daarom kocht ik de laatste paar jaar Engelse bladen, maar die zie je hier vrijwel niet meer in de kiosk liggen.
StijnB zegt
@midasracer:
Helemaal juist, internet is vluchtig een magazine blijft. Autoblog gebruik ik voor de nieuwtjes maar echte tests lees ik wel in een magazine (het Belgische Autogids doet circa 3000 kilometer met een wagen inclusief prestatiemetingen, zo’n test heeft nog altijd waarde)…
StijnB zegt
@StijnB:
En dan bedoel ik vluchtig als in een pagina lezen en nooit meer bekijken. Sommige magazines ga ik eeuwig koesteren.. Internet an sich is ofc niet vluchtig!
driftje zegt
Ha! Autovisie en Carros staan kwalitatief toch echt even 10 treetjes hoger dan Autoblog. En om een ander magazine te betichten van copy-paste, terwijl verreweg het grootste deel van de foto’s, filmpjes en nieuwsberichten op Autoblog van een andere website is gesnaaid, getuigd van weinig zelfkennis. Zelf lees ik Autoblog voor kort hap-snap nieuws of om snel de nieuwe foto’s van een lancering te bekijken. Absoluut niet voor deskundige autotests of anderzijds goede journalistieke stukken. Dan nog moet ik vaak door 6 dashcam filmpjes van Russische truckers scrollen. Best leuk af en toe, maar wel een teken dat Autoblog de concurrentie met de gevestigde bladen nog lang niet aankan.
Belachelijk dat Ricardo dit wel pretendeert in dit stuk.
awesome zegt
@driftje: treden hoger? Alleen omdat ze elitair over willen komen?
Autovisie is gestorven met het vertrek van Ton Riks, en Carros… Ach, dromen blijft leuk.
De enige reden dat TopGear nog bestaat, is omdat de redactie uit 3 mensen bestaat die vrijwel alles vertalen
awesome zegt
@awesome: *Roks
alassad zegt
@awesome: voor.auto-review geldt nagenoeg hetzelfde. Voor mij prima, hoe meer info en testen hoe beter
Arnoud zegt
@awesome:
Ze willen helemaal niet elitair over komen. Ze zíjn elitair! Zeker in vergelijk met autoblog. Autoblog is leuk voor de filmpjes en de auto’s die de bladen niet halen omdat ze maar een beperkt aantal bladzijden hebben. (En om Audi fanboys te bashen natuurlijk ;-) ). Maar voor een gedegen testverslag moet je toch echt een ander medium zoeken. Dus hebben bladen zeker nog bestaansrecht.
pietjepuk zegt
@driftje:
Autoblog zegt van zichzelf ook dat ze geen journalisten zijn, maar een stelletje knapen die leuke dingen met auto’s doen. Dus verwacht ook niet dat je diepgaande journalistiek verantwoorde items krijgt geserveerd via dit blog. Het is vermaak, niets meer of minder.
De kracht van Autoblog ligt in de reaguurders die voor traffic zorgen. De vraag voor adverteerders is echter hoe kwalitatief deze bezoekers dan ook zijn. Sowieso komt 10% van de pageviews door een bepaalde Noorse bezoeker, dus niet interessant voor Nederlandse adverteerders. Autoblog.be wordt ook doorgelinkt naar de .NL-versie. En volgens mij is ten minste 25% van de bezoekers minderjarig, en daarmee ook niet interessant voor het gemiddelde automerk om te adverteren. Misschien juist wel voor Clearasil of Chupa Chups …
Allemaal prima, Autoblog is een blog met een hoog copy/paste gehalte, en geen journalistiek onderlegd platform. Niks mis mee, wat het trekt voldoende bezoekers, en dat kun je vertalen in advertentietarieven.
driftje zegt
@pietjepuk: Moet je niet zo’n stukkie schrijven als het bovenstaande.
autoblogger zegt
@pietjepuk: fyi, slechts 1% van onze bezoekers plaatst een reactie.
pietjepuk zegt
@autoblogger:
Snap ik, maar de reaguurders zijn wel de meest frequente bezoekers …
autoblogger zegt
@pietjepuk: dat weet ik niet, zou ik niet durven zeggen. We zijn uiteraard erg blij met onze bezoekers en/of reaguurders. De reaguurders zijn over het algemeen wat jonger, waardoor een bepaald beeld kan ontstaan over de rest vd bezoekers. Persoonlijk denk ik dat er meer kinderen zijn onder autovisie/carros lezers (ik had vroeger ook een abo en een poster boven mn bed). De helft(!) van onze bezoekers is echter 35 jaar of ouder.
En nog een paar extra cijfertjes over autoblog: ruim 90% van onze bezoekers heeft een auto. Ongeveer 30% van de bezoekers rijdt een middenklasser, 20% rijdt executive en de andere helft is onderverdeeld in SUV’s, MPV’s en stadsauto’s.
pietjepuk zegt
@autoblogger:
Ben ik eigenlijk wel heel erg nieuwsgierig waar die cijfers vandaan komen ….
badsaying zegt
Oorzaak: autoblog
awesome zegt
De abonnees die dergelijke bladen nog hebben, zijn vast die stakkers die een waardebon in het kerstpakket vonden…
driftje zegt
@awesome: Vast.
lemans96 zegt
Ik koop enkel het beste autoblad ter wereld, het engels EVO.
Het beste blad van Nederland koop ik ook altijd en dat zijn er maar vier per jaar, Mark Koense’s RTLGP.
De rest kan me gestolen worden…
pietjepuk zegt
Beetje goedkoop scoren van AutoBlog, schot voor open doel. Het is al jaren zo dat de betaalde oplages van tijdschriften -gemiddeld genomen- aan het afnemen zijn. Uitzonderingen zijn bijvoorbeeld LINDA, Quest, Grazia. Daarom zie je ook bij de grotere uitgeverijen (zoals Sanoma, TMG, etc) dat ze fors investeren in online, iPad, App’s, Rich media, etc. Er vind een verschuiving plaats van print naar online, op zicht niets nieuws. Tijdschriften zijn voor wat meer diepgaande artikelen, achtergrond, etc. Online is vluchtig nieuws, korte berichten. Het vult elkaar wat dat betreft prima aan. Een aantal grote uitgeverijen spelen daar goed op in. Dus om nu een ‘afzeik-nieuwsitem’ te plaatsen zoals dit is wellicht wat flauw.
Overigens zou AutoBlog / Motomedia er goed aan doen om de site te registreren bij STIR, het orgaan wat voor adverteerders uniek bereik en pageviews registreert. Om nu te koketteren met HOI-cijfers, en zelf niet met de billen bloot willen bij STIR, dat is natuurlijk een beetje flauwtjes … Volgens mij zijn de bezoekersaantallen van AUtoBlog helemaal niet slecht, erg goed zelfs, dus laat het dan ook registreren door STIR …
autoblogger zegt
@pietjepuk: lol! We zitten al jaren bij de STIR maar hebben dat dit jaar opgezegd (net zoals vele andere sites). Cijfers kloppen geen fuck van.
pietjepuk zegt
@autoblogger:
Ook al kloppen de cijfers bij jullie en alle andere sites niet, dan toch heb je in ieder geval wel dezelfde maateenheid waarmee je meet en met elkaar een realistische CPM vergoeding afspreekt.
Mediabureaus en adverteerders verlangen een eenduidig vergelijk binnen online advertising. Dus in plaats van je keutel terug te trekken bij STIR, zou je ook kunnen aansturen op verbetering, zodat er een wel werkbaar model voor de branche komt ….
Roepen dat “er geen fuck van klopt” lijkt me ook niet professioneel naar adverteerders !?
autoblogger zegt
@pietjepuk: dan kun je net zo goed de cijfers van Google Analytics gebruiken, dat doen we dus ook. STIR is jaren bezig geweest met verbetering maar blijkbaar lukt dat niet. Prima, iedereen kan overigens Analytics gebruiken en dan is dat opgelost. Scheelt iedereen ook weer een flinke fee.
En je weet toch dat we niet professioneel zijn;)
pietjepuk zegt
@autoblogger:
Voor de meeste mediabureaus is STIR nog steeds maatgevend, dus dat is toch een ‘feit’ waarmee je maken hebt. Ik zeg niet dat STIR perfect of ‘heilig’ zou zijn, maar veel adverteerders vragen er om. De grote exploitanten zoals TMG, Sanoma, etc zijn om die reden nog wel aangesloten bij STIR, net zoals HOI waar @ricardo hier zo’n heibel om maakt. Bij HOI is het namelijk ook discutabel of “partij-oplages” (zoals doorverkoop tegen minder dan 25% van de coverprijs) meegeteld mogen worden. Als je een bulkoplage in de markt zet via een actie met derden, dan telt deze ook niet mee voor HOI.
midasracer zegt
Vorig jaar een proefabonnement op Carros genomen. Wat een teleurstelling. Droge hautaine meuk. Kraak noch smaak. Nee dan ben ik heel blij met de recente classics en youngtimers specials van Autoweek. Dat was ouderwets genieten. En de Onschatbare Klassieker wil ik ook nog wel eens kopen. Wat mensen in Top Gear zien is mij een raadsel. Het is de Donald Duck onder de auto magazines.
autoblogger zegt
@midasracer: eensch!