De vraag “wie heeft de langste” blijft mensen toch altijd fascineren. Daarom hebben we speciaal voor jullie een lijstje gemaakt met de 10 langste bruggen ter wereld. En dan uiteraard alleen bruggen waar je ook met je auto overheen kan rijden. Bruggen waar je alleen met de trein overheen kan hebben niks te zoeken op Autoblog.nl
Bovendien, als we de bruggen hadden meegenomen waar alleen treinen overheen gaan dan was het een vrij eenzijdige lijst geworden aangezien die bijna allemaal in China liggen… Here we go:
10 Kanpur City Bypass (India) – 25 kilometer lang
Deze zogenaamde “overbride” maakt onderdeel uit van National Highway 2 (NH 2) in India. Het brug deel start in Panki, vlakbij Kanpur en eindigt bij Ruma vlakbij het Kanpur Instittute of Technology (KIT). Op onderstaande afbeelding is de gehele lengte van NH2 te zien.
9 King Fahd Causeway (Saoedi-Arabië – Bahrein) – 25 kilometer lang
Deze verbinding tussen Saoedi-Arabië en Bahrein werd gebouwd in de periode 1981 en 1986 en had tot doel om de betrekkingen tussen beide landen te verbeteren. Een leuk detail is dat een van de belangrijkste aannemers van dit $1,2 miljard kostende project was het Nederlandse Ballast Nedam.
8 Atchafalaya Basin Bridge (VS) – 29,3 kilometer lang
Deze brug tussen Baton Rouge en Lafayette in de Amerikaanse staat Louisiana bestaat eigenlijk uit 2 bruggen die parallel aan elkaar liggen, maar op 2 punten zijn ze aaneengesloten. Dat is wanneer de brug over het Whiskey Bay Pilot Channel en de Atchafalaya rivier gaat.
7 Donghai Bridge (China) – 32,5 kilometer lang
In 2002 werd begonnen met de bouw van de “Grote Oostzeebrug” en in 2005 werd deze brug uiteindelijk opgeleverd. Het grappige is dat deze brug eigenlijk helemaal niet nodig was. Het was ook een optie geweest om de haven bij de nabijgelegen stad Ningbo uit te breiden.
6 Runyang Bridge (China) – 35,6 kilometer lang
De hangbrug bestaat eigenlijk uit twee bruggen en deze bruggen verbinden Zhenjiang met Yangzhou. De brug loopt over de Yangtze rivier en werd in 2007 geopend.
5 Hangzhou Bay Bridge (China) – 35,6 kilometer lang
In 2007 werd deze brug tussen de Chinese steden Jiaxing en Ningbo feestelijk geopend, maar pas in 2008 werd de brug echt in gebruik genomen. Grappig is dat halverwege de brug een rustplaats inclusief restaurant en andere voorzieningen is gebouwd op een soort eiland. Dit deel van de brug heeft de naam “Land between the Sea and the Sky”.
4 Manchac Swamp bridge (VS) – 36,7 kilometer lang
Deze brug ligt in de staat Louisiana en Interstate 55 loopt over deze brug heen. De opening was in 1970 en destijds kostte het bouwen $7 miljoen per mijl.
3 Lake Pontchartrain Causeway (VS) – 38,4 kilometer lang
Dit is de oudste brug in de top 10 en werd geopend in 1956. Overigens claimt de Verenigde Staten nog steeds dat dit de langste brug ter wereld over water is. Deze brug is namelijk redelijk “rechttoe, rechtaan” terwijl de Jiaozhou Bay Bridge meerdere op- en afritten heeft en veel complexer is. Guinness World Records heeft dat opgelost door twee categorieën in het leven te roepen: Longest bridge over water (continuous) en longest bridge over water (aggregate).
2. Jiaozhou Bay Bridge (China) – 42,4 kilometer lang
Deze brug werd eerder dit jaar geopend en bezit het Guiness World Record voor langste brug over water. De brug wordt ook wel Qingdao Haiwan-brug genoemd en onder andere bijzonder omdat hij niet 2 punten met elkaar verbind, maar 3.
1. Bang Na Expressway (Thailand) – 54 kilometer lang
Deze brug staat bekend als de langste brug ter wereld, al zijn er mensen die het daar niet mee eens zijn omdat de brug voornamelijk boven land ligt en niet boven water. De brug ligt in Bangkok werd geopend in 2000 en als je er overheen wil rijden moet je tol betalen.
Bonus: Zeelandbrug (Nederland) – 5 kilometer lang
Toen de Zeelandbrug in 1965 werd geopend droeg deze nog de naam Oosterscheldebrug en pas in 1967 werd de naam Zeelandbrug geïntroduceerd. Destijds was deze 5.022 meter lange brug de langste brug van Europa. Vanaf 1 januari 1993 hoef je geen tol meer te betalen om over de brug te rijden, maar sinds 2005 is er wel trajectcontrole aanwezig op de Zeelandbrug.
amg77 zegt
Tja meeste bruggen die lang zijn zitten in China, echt ongelofelijk 46 km! En die van thailand 52!
amg77 zegt
@amg77: sorry 42 km china en 54 thailand.
label89 zegt
@amg77: tja, China… Ook genoeg mensen om dat soort bouwwerken te realiseren!
jzaero zegt
@amg77: Die van Thailand hebben wij ook nog een aantal keer overheen gereden. Het is echter niet een echte brug, maar een verhoogde snelweg en dat geldt wel voor meerdere bruggen hier. Wat spectaculairder is, is de overspanning van een brug, gemeten vanaf het centrale punt, van poot tot poot. Dit record ligt nog steeds op net geen 2km, Japan.
amg77 zegt
@jzaero: bedankt, Japanners zijn echt met veel dingen de beste, deze bruggen zijn ook bestand tegen aardbevingen e.d. dit noem je Top Enginering Maar ja ze verdienen op het eind wel heel erg veel met die brug. Mooi stuk btw.
umadbrah zegt
@amg77: Nep patriot. Nederland beste bruggen bouwer.
fiatsco zegt
Mooi stuk! Die Chinezen houden blijkbaar erg van bruggen bouwen!
Lijkt me ook mooi om een artikel over de 10 hoogst gelegen berijdbare passen van Europa te lezen. Misschien een tip? ;)
Seroo zegt
@fiatsco: Dat lijkt me wel een leuke inderdaad. Heeft er iemand op de AB redactie nog vrije tijd over of ruzie met de vrouw dit weekend?
petervee zegt
Als ik me niet vergis is er toch ook een lange brug in Frankrijk
Hubert zegt
@petervee: bij milau. niet de langste maar wel de hoogste.
sir_smokalot zegt
@Hubert: een na hoogste inmiddels :-)
jzaero zegt
@sir_smokalot: is maar net hoe je het bekijkt. Het is op het oog een minder moeilijke overspanning dan die van de Milau brug. Die brug heeft zowel de lengte als de diepte.
StijnB zegt
@jzaero:
Klopt, heeft eveneens de hoogste steunpalen (wat de hoogste zelfs helemaal niet heeft). Komt er dus gewoon op aan een zo hoog mogelijk (en liefst smalle) kloof te vinden en te overspannen…
jzaero zegt
@StijnB: Klopt, de Milau brug blijft qua hoogte toch wel de koning, enorme pilaren, boven de grond. Een diepe kloof van 3 meter breed vind ik niks, overspan maar eens 3 km aan kloof ;)
mrbones zegt
Het is spannender om te lezen als je van 10 naar 1 telt (countdown)
pinokotsbeer zegt
@mrbones: lijkt mij ook, maarja autoblog hé
autoblogger zegt
@mrbones: check, ik heb het aangepast!
pinokotsbeer zegt
@autoblogger: Top! zo is het beter
vale46 zegt
LOL @
BTW: Het is er duidelijk aan te zien dat de komkommertijd aangebroken is!
mout zegt
@vale46: Met de onvermijdelijke vraag ‘Wie heeft de langste komkommer?’
caddy3 zegt
Interessant :D
zdev zegt
Tijd voor een brug naar Londen. En eentje recht naar boven naar Oslo.
En eentje over Frankrijk heen naar Spanje!
marbre zegt
@zdev: In Italië is er een geweldig project gestart, een hangbrug met een overspanning van 3 km, al moet ik nog zien of die brug er echt gaat komen. Linkje: http://nl.wikipedia.org/wiki/Ponte_di_Messina
Seroo zegt
@marbre: Hebben ze daar geld voor dan?
norge zegt
@zdev: Neeeeee!!! Niet naar Oslo :(
syliaca zegt
@zdev: je kan ook overdrijven :P
Dev zegt
Interessanter zijn de bruggen met de grootste technologische uitdaging. Als het puur gaat om de langste is het gewoon een kwestie van copy+paste van bestaande bruggen.
Hupke zegt
@Dev:
Als het zo simpel was moest je niet 5-6jaar unief doen en dan x-aantaljaar in opleiding om dan in een team zo’n ding te ontwerpen, maar je hebt een punt, alleen is de langste makkelijker te meten dan de moeilijkste.
mercedesfan zegt
Die Thaise Bang Na Expressway is geen brug, maar een verhoogde autosnelweg op pilaren.
laurensl zegt
@mercedesfan: IS dat niet de definitie van een brug?
“een verhoogde weg op pilaren.”
BaRa zegt
@laurensl: Als hij over land gaat, is het een viaduct.
roquez zegt
@BaRa: en over water is het een aquaduct. Dus wat is je punt?!
sdk16420 zegt
@roquez: Aquaduct is een brug voor water:
marbre zegt
Mooi rijtje, kende de meeste al omdat dit ook een onderdeel is van mijn studie (civiele techniek). Al had een rijtje met bruggen met de grootste overspanning of hoogte misschien interessanter geweest, dit is allemaal (behalve de lengte) niet zo heel indrukwekkend.
JaxDryke zegt
vandaaaaaarrrr dat ik een boete kreeg door het rijden over de zeelandbrug. Het was mistig en ik zag geen bordjes op de stukjes waar je op sommige stukken maar 80 mag ipv 100. Boete is overigens op 2 punten ingetrokken:
– Ik kon aantonen dat het mistig was (en dat ik er echt nog nooit eerder overheen was geweest)
– Eikingsrapport stelde dat de trajectcontrole 18% afweek :P
xilver zegt
@JaxDryke: oO Hoe toon je aan dat je nog nooit daar bent geweest :D Goedgelovige rechter gehad? ;-)
mattraket zegt
@JaxDryke: als het zo mistig is dat je de borden niet kon zien, dan reed je dus alsnog te hard (slecht zicht) ;-)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Mooi artikel! Je ziet ook mooi de stand van de wereld erin… De Amerikaanse bruggen zijn allemaal ouwe meuk, die Chinese 10 keer moderner en mooier! Wordt de US zélf ’the old country’…
xilver zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: De USA hebben een enorm verouderde infrastructuur omdat ze niet, zoals in Europa, op regelmatige basis budgetten voorzien voor hun wegennetwerk. Vaak halen ze dit geld uit budget surplussen… maar aangezien de USA wel wat schulden heeft komt hier niet veel van in huis. Het gevolg is dat heel de infrastructuur (en niet alleen wegen maar ook spoorlijnen, kanalen,…) sterk verouderd is en dringend aan vernieuwing toe is want het kost de Amerikaanse economie stukken van mensen om met deze verouderde infrastructuur te werken.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@xilver: ah, weer wat geleerd! Dank u. LOL@ ‘overschot’ en ‘Amerikaanse economie’ in 1 zin trouwens! ;)
sir_smokalot zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: daarnaast:, de wet van de remmende voorsprong doet hier ook opgeld.
xilver zegt
@sir_smokalot: Dat zal ook wel met Europa gebeuren vrees ik, alles hangt er een beetje van af hoe vooruitstrevend onze Europese leiders zijn en dat ze de USA als niet-te-volgen voorbeeld nemen.
xilver zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Np ;-)
sdk16420 zegt
@xilver: Zie ook die ene brug die vorig jaar instortte.
sebasjuhh zegt
zeelandbrug!!! altijd mooi om er onderdoor te varen
snorris zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Benz65 zegt
@snorris: Yep, die zou ik wel willen afsluiten voor een dag en dan gebruiken om lange drags op te houden.
OverSoft zegt
Ik heb over 2 bruggen in dit rijtje gereden, namelijk de Atchafalaya Basin Bridge en de Manchac Swamp bridge. De Atchafalaya Basin Bridge is heel vreemd, omdat je eigenlijk totaal niet in de gaten hebt dat je op een brug rijdt, het lijkt net of je gewoon door een bos aan het rijden bent. Pas als je er weer af rijdt richting New Orleans denk je: he verrek, dat was een brug!
Benz65 zegt
@OverSoft: Jaja of jaahjaah?
OverSoft zegt
@Benz65: Top, goede bijdrage…
Fidenza zegt
waarom maken ze geen brug tussen Dover en Calais?
mattraket zegt
@Fidenza: omdat de Chunnel dan helemaal failliet gaat!
Benz65 zegt
@Fidenza: Die bestaat al, maar dan onder water om alle scheepvaart te ontlasten. (Eurotunnel)
Hupke zegt
@Fidenza:
Scheepvaart, soort bodem, prijs, zwaar weer, nut ervan?,…
Benz65 zegt
Waar is marokkaanseheld gebleven, die zal nu vast lobbyen voor een brug van Spanje naar Marokko.
jzaero zegt
De werkelijke langste brug is een hogesnelheidslijn vanuit Beijing-Shanghai met een lengte van 164km. Niet voor auto’s, maar wel een constant verhoogde spoorlijn. Natuurlijk ook over land.
doba95 zegt
Hey, ik zie dat ik over 1 van die bruggen gereden heb. Namelijk de bonusbrug.
Kunnen we ook een lijstje maken met de langste tunnel?
Dan weet ik wel een mooie. De Laerdaltunnel in Noorwegen van 24,5 km. Tevens de mooiste tunnel die ik tot nu toe (in levende lijve) gezien heb.
http://www.google.nl/search?q=laerdaltunnel&hl=nl&rls=com.microsoft:nl:IE-SearchBox&rlz=1I7MDND_nlNL441&prmd=imvns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=61IbT6GzJoju-gbI5-TFCg&ved=0CFQQsAQ&biw=1280&bih=797
mrB zegt
-=edit: je mail is ontvangen, bedankt!=-
The360box zegt
Krijgen we dit nu elk jaar? Totaal niet relevant wat al gezegt wordt, bruggen over land, water, met afritten.