De eerste volledig elektrische vijfdeurs joekel uit de Tesla-stal, de Model S, komt in 2013 naar Nederland, en dit zijn de prijzen!
De 0% bijteller is er in 3 accuvarianten: 40, 60, en 85 kWh. Hiervan komen de sterkste twee naar ons land, respectievelijk vanaf € 72.600 en € 83.150, uiteraard met 0% bijtelling. Als je heel hard je best doet, dan kan je op één lading met de Model S bijna 700 kilometer halen. In dat geval moet je de donuts wel even achterwege laten.
De Model S Performance gaat voor € 97.550 over de toonbank, dat is fors minder dan de BMW M5, die eerder door de Tesla (420 pk, 600 Nm) keihard gepwnt werd in een sprintduel. Niet slecht voor een auto die royaal meer dan 2 ton weegt.
Alle prijsinformatie en details over het eerste volwaardig eigen ontwikkelde model van het merk uit Palo Alto, dat overigens zijn Europese distributiecentrum in Tilburg vestigt, vind je op Groen 7.
ferrari94tr zegt
Toch liever een Fisker.
Gideon zegt
@ferrari94tr: Hoeveel geduld heb je?
ferrari94tr zegt
@Gideon: Geen, maar ook geen geld.
heidi zegt
@ferrari94tr:
Nou dan kan je nog altijd kijken of er hier iets tussen staat.
ferrari94tr zegt
@heidi: een uitdaging voor de fanatieke puzzelaar.
mercedesclk350 zegt
@ferrari94tr: Dus je besteed dertigduizend meer aan een auto die lelijker en duurder is dan deze die over een paar maanden komt? Jouw geduld is echt niet meer binnen de perken, vriend.
ferrari94tr zegt
@mercedesclk350: Lelijker??????? Jij hoeft niet meer naar de dokter voor een gebrek aan smaak, dat is namelijk toch al niet meer te redden.
spellingscontrole zegt
@mercedesclk350: eensch. De Karma is en blijft gewoon lelijker dan een Multipla.
mercedesclk350 zegt
@spellingscontrole: Niet tè ver gaan; een Multipla is veel duurder. Want je waardigheid gaat naar de man en al je vrienden ook. En ik wed dat jij liever een Fisker hebt dan een Multipla. Maar nog liever een Model S! ;)
heidi zegt
@ferrari94tr:
Je vindt dat mooier dan dit ?
Weten je verzorgers van het begeleid wonen dit?
ferrari94tr zegt
@heidi: heb jij beide bolides in het echt gezien? Volgens mij niet want dan praat je wel anders.
mercedesclk350 zegt
@ferrari94tr: Ik zag laatst nog een Karma, althans, mijn vriend. Toen hij het zei op 100 meter afstand sloot ik mijn ogen en deed ze pas weer open toen hij uit beeld was.
gedwongenleaser zegt
Jammer, alsnog net buiten mijn leasebudget.
wimbers zegt
@gedwongenleaser: ik heb het nagevraagd bij mijn leasemaatschappij. aangezien er geen brandstof wordt verbruikt, geen houderschapsbelasting betaald hoeft te worden etc, zijn de cost of ownership als het goed is dermate laag, dat het leasebudget ook wel toe zou moeten kunnen met een hogere aanschafwaarde..
maar ja, alleen athlon blijkt hem te leasen. dus uitsluitsel qua leasebudget per maand met 30K per jaar zou fijn zijn van hun kant.
als je een betje fatsoenlijke A6 kunt leasen zou dit ook moeten kunnen toch?
WId zegt
@wimbers: Onzin, je betaald geen brandstof misschien.. maar zeker wel energiekosten. Die zijn misschien iets lager dan een diesel of hybride uit dat segment, maar zeker niet nihil.
garp zegt
@WId: Hoezo? Moet je dan met de tankpas van de leasemaatschappij elektriciteit tanken ofzo? Energie regel je met zo’n waggie toch zelf?
WId zegt
@garp: En wie betaald die?
straatpiraat zegt
Waarom komen alleen de twee sterkste varianten naar het grootste muesliland van de wereld?
screamer zegt
@straatpiraat: sterkste 2 vind ik raar gezegd. het is meer de 2 versies met de grootste accu.
Met die prijsklasse wil je als nederlander wel heel het land kunnen doorkruizen, dus mss dat ze daarom alleen die 2 doen, en niet degene met de kleinste accu (die haalt 100-200KM ? das op zich ook nog aardig veel trouwens)
bungabungastig zegt
@screamer: broodje poep prater, want:
60kWh/300pk/430Nm, 85kWh/360pk/440Nm en 85kWh/416pk/600Nm.
straatpiraat zegt
@bungabungastig: Je bent me net voor vent!
daandaan zegt
Hartstikke mooi die 0% bijtelling, maar ik denk dat de prijzen voor veel mensen toch net even boven het leasebudget liggen.
ar156sw zegt
@daandaan: Is er al iets bekend trouwens over leaseprijzen? Ik kan me zo voorstellen dat de inruilwaarde nog een angstpuntje voor leasemaatschappijen is, waardoor de tarieven hoog uitkomen.
daandaan zegt
@ar156sw: Ik weet wel dat Athlon car lease er al 150 heeft gereserveerd om ze als eerste aan te kunnen bieden, maar over de tarieven is nog niets te vinden.
pier zegt
Leuk als je een eigen zaak hebt dit :) En die sprint naar 100km/u is fenomenaal!
chrisej2 zegt
@straatpiraat, omdat wij zunige Nederlanders anders massaal aan de goedkoopste variant zouden gaan. En dan gaan klagen dat de range te klein is.
straatpiraat zegt
@chrisej2: Onzin, ik doelde op het feit dat als de zwakste variant al niet geschikt is voor Nederland dan is die voor geen enkel land geschikt.
Simpson zegt
als de formaliteit van het winnen van de eindejaarsloterij achter de rug is maar eens contact opnemen met Tilburg dan.
gorre zegt
hahaha , zal wel een grote flop worden , voor zo’n prijs kan je wel wat beters kopen
Want 700km met een volle accu zou ik wel nog is willen zien , 300 zal al realistischer zijn
Pas op , ik ben Pro electrische wagens maar zoals gezegd zullen de meeste ervan verkocht worden aan de zoals hier altijd gezegd wordt ” de musli etende medemens ” en laat net die geen 80000 euro besteden aan een auto , die gaan eerder voor een Zöe of een Leaf
In Amerika zijn er mensen zat met veel geld die zo’n wagen uit standing kopen maar hier in Europa denk ik niet dat het een succes zal worden
OverSoft zegt
@gorre: Dit gaat zeker geen grote flop worden. Verreweg de grootste markt is niet de “muesli etende medemens”, maar de zakelijke markt, net zoals dat met de huidige hybrides ook is.
Waarom? Heel simpel: geld. 0% bijtelling en een shitload aan subsidies zorgen ervoor dat als je een goed verdienende eenmanszaak hebt, je de Tesla al voor €460,- per maand kan rijden (€500,- indien je een BV hebt), inclusief opladen. Daar heb je nog geen BMW 520d of Mercedes E200 voor…
Ook zorgen deze regeltjes er voor dat je geheel gratis thuis een laadpaal krijgt als je geen garage hebt, en da’s toch ook best prettig.
Let maar op, deze auto gaat nog HEEL veel verkocht worden, 99% aan de zakelijke markt.
solmatje zegt
@OverSoft: Het lijkt me alleen irritant voor langere afstanden.. langer dan 500 km dan zeg maar.. Dat zijn toch normale afstanden voor veel mensen? Waar kan je opladen, en hoe lang duurt dat?
OverSoft zegt
@solmatje: Nou nee hoor, ik rij erg weinig woon/werk verkeer, omdat ik een eigen zaak heb in mijn eigen woonplaats. (Is ongeveer 5 km)
Maar als ik naar een klant moet in Amsterdam (kom zelf uit omgeving Eindhoven), dan is dat heen/weer 240km. Dus dat kan makkelijk. Verdere afstanden gaan gewoon met het vliegtuig.
Ik weet niet waar jij werkt, maar ik ken eerlijk gezegd niemand die 500km/dag rijdt, sales medewerkers daargelaten (maar die rijden meestal ook geen Tesla Model S).
Daarnaast kost laden vanuit een paal maar een uur, dus in principe zou jij makkelijk verder kunnen.
solmatje zegt
@OverSoft:
Je hebt het over sales medewerkers die de afstanden wel afleggen, maar zo’n auto niet kopen. Een eigen ondernemer verkoopt meestal ook een dienst of product (sales) en maakt die afstanden dus soms ook. Mijn ervaringen vanuit huis zijn dat mijn pa veel in Duitsland en Frankrijk werkte en die afstanden altijd gewoon met de auto aflegde. (eigen ondernemer btw)
Het is natuurlijk niet zo dat iedereen in Nederland werkt en dat voor afstanden eventueel naar het buitenland een vliegtuig altijd praktischer is. Vooral niet als je meerdere adressen af moet. Ik heb het dus over afstanden tussen de 500 en 1500 km.
Maar je hebt gelijk over het feit dat het misschien best een goede optie is voor ondernemers die vooral in Nederland werken, wat geld voor een auto te besteden hebben, niet al te veel km afleggen en elektrische auto’s cool vinden..
Ik zou persoonlijk voor een dikke diesel gaan..
OverSoft zegt
@solmatje: Ik heb nu al een dikke diesel (530d), maar financieel is dit toch wel interessanter. ;)
solmatje zegt
@OverSoft: Eindhoven de gekste!
alassad zegt
@OverSoft: Hoe heb je dit berekend? En vanwaar het verschil tussen eenmanszaak en bv?
OverSoft zegt
@alassad: en @gorre: http://steinbuch.wordpress.com/2012/05/25/elektrisch-rijden-voor-de-zzper-heel-goedkoop/ <- Download ff het excelletje, bereken het zelf.
Daarnaast heeft mijn accountant en mijn vriendin (toevallig ook accountant) hier al naar gekeken en de berekening klopt 100%.
gorre zegt
@OverSoft: denk het niet , ten eerste zijn er in België dan totaal geen subsidies meer voor EV , weet niet hoe het in Nederland gaat zijn de volgende jaren , ten tweede rijden veel mensen met een eenmanszaak of KMO niet met een wagen van 80000 euro rond , toch niet alle zaakvoerders die ik kan , misschien 5 jaar geleden wel maar dat is verleden tijd
Op de leaseprijs zit je denk ik ook fout , in de restwaarde zal serieus rekening gehouden worden met de staat van de batterij en na 5 jaar is het beste er van af dus voor de wagen op de tweedehandsmarkt komt lepel je er best een batterijtje van 15000€ in
Ik hoop de de EV van de grond geraken , vindt ze heel prettig rijden maar ik denk eerlijk gezegd dat het van de kleinere/goedkopere modellen moet komen
pascalr zegt
@gorre:
De Tesla heeft 8 jaar onbeperkte garantie, incl batterij. DAt geeft een enorme positieve boost aan de lease prijs!
garp zegt
@gorre: Een beetje bedrijf doet tegenwoordig aan ‘maatschappelijk verantwoord ondernemen’. Deze wagens passen precies in dat plaatje en in de Nederlandse gedachtegang dat CO2 viesbah is. Verwacht flinke verkoopaantallen, mits productie op orde en restwaarde niet te belabberd.
bass1103 zegt
Niet slecht. Best een leuke auto voor ondernemend Nederland lijkt mij! (-:
C220AMG zegt
Ik vind de model s een leuke auto maar dat interieur dat kan echt niet! Je middenconsole vervangen door een beeldscherm… Hou het gewoon stijlvol en elegant zoals het exterieur.
berlinetta zegt
Hele leuke auto die zeker interessant is, maar wel een erg anoniem uiterlijk.
darkpluisje zegt
@berlinetta: ja, achterkant is wel mooi maar voorkant is echt lelijk en saai… Als ze die wat sportiever hadden laten ogen was het al beter geweest
faalhaas zegt
Haha, en je bijrijder willen vermoorden omdat ie met zn vette jatten aan het beeldscherm zit! Goed over nagedacht.
lamborgfan zegt
Nu nog een 3.0 v6 erin met zo’n 300 pk, dan praten we verder..
bart123456 zegt
@lamborgfan: dat is wel grappig, je praat dus verder als ze er een motor inleggen met mindere specificaties.
Ik denk dat een cd’tje met een uur aan V6 geluid in dat geval een betere oplossing voor je is ;-)
lamborgfan zegt
@bart123456: Haha ja misschien wel!
T gaat mij niet zo zeer om de prestaties, maar meer om de beleving. Vind het een geslaagd ontwerp alleen de aandrijflijn vind ik 3x niks. Ben toch echt een petrolhead..
bart123456 zegt
@lamborgfan: Kijk, zo’n reactie kan ik nou waarderen! Veel petrolheads komen aan met slechte argumenten waarom elektrische auto’s het niet zouden gaan redden en dergelijke, jij geeft gewoon aan dat het je gaat om de beleving van het autorijden.
Ik vind het geluid van een italiaanse v8 ook mooi om te horen, maar denk dat elektrische auto’s binnen nu enkele decennia het over gaan nemen van de auto’s met verbrandingsmotor.
En laten we wel wezen, de meeste van ons hier rijden waarschijnlijk gewoon een viercilinder benzine of dieselmotor, en die maken helemaal niet zo’n mooi geluid ;-)
garp zegt
@bart123456: [quote]En laten we wel wezen, de meeste van ons hier rijden waarschijnlijk gewoon een viercilinder benzine of dieselmotor, en die maken helemaal niet zo’n mooi geluid ;-)[/quote]
Understatement of the year award is voor jou. ;-)
Dev zegt
Eerst maar eens range en betrouwbaarheid uit de praktijk afwachten. Volgens mij gaat het namelijk iets minder rooskleurig uitvallen allemaal. Kom d’r maar in 5th/top gear/evo.
Vanquish zegt
Jaja! Dit vind ik toch wel de eerste serieuze poging om iets elektrisch op de weg te zetten die ook nog een beetje presteert. Mooie auto, mooie prestaties, goede actieradius en eigenlijk ook een behoorlijke prijs voor dit alles. Ik ben onder de indruk!
gorre zegt
@Vanquish: inderdaad , maar dit is ook een wagen die niet bedoeld is voor 80% van de bevolking , is zoals de dikkere modellen van BMW , Mercedes en Audi
Zoals bart123456 al zei rijdt het gros onder ons met gewonen 4 cilinder benzine of dieselmotoren en deze personen zullen ooit misschien overschakelen op de gewone electrische of hybride modellen en niet de Tesla’s
Vanquish zegt
@gorre: Wat heeft dat met mijn reactie te maken?
bart123456 zegt
@gorre: Ik snap niet zo goed wat mijn reactie hier mee te maken heeft.
Wat ik wilde zeggen is dat er hier mensen zijn die elektrische auto’s categorisch afwijzen, simpelweg omdat ze niet de charme van een v8 hebben in hun ogen.
Ik denk wel degelijk dat er mensen zijn in het hogere audi/bmw segment die over willen stappen op de Tesla Model S.
Ik denk dus dat je mijn reactie verkeerd begrepen hebt…
erwh zegt
Dat eeuwige ge-emmer over de range… Hoe vaak tank je nu per week? Als dat 1 keer of minder is kan je prima uit met de reikwijdte van deze Tesla. Voor de vakanties zet je het ding gewoon lekker op de autotrein en gaat zelf aan het bier. De volgende ochtend kom je uitgeslapen of brak aan in zuid-Europa.
Die paar % bestuurders die meer dan 300 km per dag rijden hebben genoeg alternatieven.
bempi zegt
Dit model doet me denken aan de Ford Mondeo van 3 generatie’s terug.
wimbers zegt
ik zou dit graag rijden, op vakantie kan je vliegen, ook wintersport. niks aan het handje.
kom mar door met die sub 1500 leaseprijzen :)
Martijnduif zegt
Dikke subsidie (MIA, KIA & VAMIL) erop, geen HSB, BPM en 5 jaar bijtelling vrij en je rijdt super voordelig. http://www.leasebijtellingvrij.nl
arthur zegt
Het opladen van een 85 kw accu is met de huidige elektriciteitsprijzen ongeveer 8 a 9 euro. Niet gek voor een range van 500km!
WId zegt
@arthur: Stroom kost ongeveer 0,20 euro per kWh, dus 85 is ongeveer 17 euro.
Theoretisch range 500 km -> 3,4 ct/km.
Een DS5 Hybrid verbruikt 3,6 liter per 100 km -> momenteel prijs ongeveer 1,40 per liter -> 5,0 ct/km.
Je hebt dan inderdaad minder pk’s (200) en beide zijn theoretisch waarden.. maar stroom kost ook gewoon geld!
kickass zegt
@WId: De prijs is momenteel zelfs 1,79. Stukkie duurder dus.
arthur zegt
Ik bedoelde kWh..
s60d5 zegt
@bungabungastig: Volgens mij heeft de accugrootte niks met vermogen te maken, die worden alleen bepaald door de grootte van de electromotoren toch? De grotere accu geeft alleen meer rijafstand….;-)
heidi zegt
En dan te bedenken dat deze in de USA bijna $24.000,-/€18.000,- kost.
kickass zegt
@heidi: $50.000 Bedoel je natuurlijk.
kickass zegt
Een kennis van mij gaat de Performance versie kopen! Hij wilde eigenlijk voor een M550d gaan, totdat ik hem deze Model S liet zien.
yellobeard zegt
Zal ik dit draadje even in leven houden met een paar opmerkingen??
Met de S heeft Tesla volgens mij een mooie troef in handen. Ook nu de prijzen in ons landje redelijk mee lijken te vallen, denk ik dat de verkoop goed zal gaan.
Wat betreft de prestaties, best leuk, maar bijkomstigheid: Er zijn maar een paar mensen op de weg die stoplicht-sprintjes willen houden, de rest wil toch nog steeds gewoon van A naar B.
Die mensen hoor (of zie) je hier ook niet. Maar als die mensen in dit model S ook hun ding kunnen vinden (comfort, interieur en accessoires), dan gaat het wel goed komen.
Dan nog even over de verschillende accu-capaciteiten: Ik heb het nog nergens zien noemen, waarschijnlijk omdat men alleen de voordelen in het licht wil plaatsen:
Maar een accu heeft nog altijd een interne weerstand, en die is van invloed op de prestaties.
De interne weerstand loopt merkbaar op als de accu leger raakt, hetgeen duidelijk van invloed is op die prestaties.
Een kleinere accu heeft per definitie ook weer een hogere interne weerstand dan een grotere. Wellicht dat de invloed daarvan op de prestaties wel weer (deels) gecompenseerd wordt door het lagere gewicht van de auto.
Ik durf te wedden dat alle tests en proefritten (youtube ed.) met volle accu’s plaats hebben gehad..
Ik lijk hier sceptisch, dat is niet de bedoeling, gelukkig wordt er heel hard aan gewerkt om accu’s (nog) betere gewichts/prestatie- verhoudingen mee te geven, en ook te zorgen dat de accu’s ook bij lage temperaturen goed hun werk blijven doen.
Want aan de rest van het concept mankeert echt helemaal niets !!!
Groetjes, yb.