Hoewel Porsche het niet met zoveel woorden heeft gezegd, gaat het wel gebeuren: op de L.A. Autoshow staat de nieuwe Porsche Cayman. Een oplettend persoon spotte de nieuwste coupé in de buurt, met minimale camouflage.
Eigenlijk is de Cayman alles wat de 911 zou moeten zijn, maar dan in een kleinere verpakking. De motor zit op de juiste plek (in het midden), de aandrijving op de achterwielen, en het geheel schijnt perfect in balans te zijn. Het dilemma voor Porsche is dat ze deze auto niet te sterk mogen maken, want dat kannibaliseert op het Elfje natuurlijk.
Daarom schijnt de nieuwe Cayman dezelfde motorenfamilie te krijgen als zijn kleinere open broertje, de Boxster, waar hij voor de rest eigenlijk ook verdomd veel op lijkt. Dit betekent: een 2.7 liter boxer met 265 pk, en voor de Cayman S een 3.4 liter exemplaar met 315 paardjes. Op termijn al er ook wel een Cayman R komen, voor de liefhebber.
Volgens de spotter zat er alleen nog een stukje vinyl over de lampunits, om de ware lens te verhullen. Wat vinden we van deze Boxster met dak? (via VW Vortex)
UPDATE: alle informatie over de nieuwe Cayman kun je HIER vinden!
Update 27-11 – Aan de vooravond van de onthulling lekt de Cayman opnieuw, nu van af een Franse tijdschrift-omslag. In vergelijking met de Boxster krijgen beide motoriseringen 10 pk extra.
blackie zegt
Vorige generatie was ook leuk, maar deze is beter.
De mannenversie van de Boxster.
C220AMG zegt
@blackie: En de vrouwenversie van de 911 ;)
dgk1993 zegt
@C220AMG: Dan is de Cayman dus voor de man in de glazen kast?
jrk68 zegt
@C220AMG:
Je bedoelt dus de betere versie van de 911….
Het trieste is dat hij niet het 911 vermogen mag hebben van Porsche….
berlinetta zegt
Het zou eens mooi zijn als ze voor een keertje een GT3 RS versie hiervan maken. Lekker veel pk’s erin stoppen en kilo’s eraf.
btracing zegt
De Cayman blijft een beest van een wagen. Dat ding ziet er zo vet uit, vind ik. 911 is gaaf natuurlijk, maar als ik ooit het geld zou hebben weet ik het wel. Boxster of Cayman all the way!
jolig zegt
Vrij harde lijnen voor een Porsche. Ik weet niet zeker of ik die schouderlijn mooi vind. Doet een beetje Japans of Amerikaans aan.
bjr1983 zegt
Ik hou niet van auto´s die ´kunstmatig´ minder gemaakt worden, dan ze kunnen zijn.
Vind de Cayman de leukste Porsche om te zien, maar het idee dat ´ie veel beter kan zijn dan dat ´ie is, zou me tegenhouden er één te kopen. (Oké, oké, m´n bankrekening houdt me ook tegen).
StijnB zegt
@bjr1983:
Dat heb je bij elke constructeur: een M3 heeft ook minder vermogen dan een M5, een SLK AMG minder dan een SL AMG,…
mout zegt
@StijnB: Ja. En daar hou ik er ook niet van.
Al is een stukje van de verklaring de ruimte in kleine modellen: om het inlaattraject goed te maken kan het nogal wat ruimte kosten.
Met kunstmatig zwakkere auto’s heb ik hetzelfde als met loze knoppen / paneeltjes. Ik hoef niet zo nodig extra’s, maar vind het echt onprettig om tegen loze knopjes en paneeltjes aan te kijken.
darkpluisje zegt
@StijnB: ja maar dat komt omdat de m3 de ”instap” versie is en de m5 de snelste versie. Bij porsche is de boxster de instap versie en de 911 de grote versie. De cayman heeft echter alleen maar een soort instap versie. Bij de boxster maken ze hem niet sneller want dan is het egwoon een 911 maar bij de cayman doen ze het niet omdat hij anders de 911 compleet voorbij rijd, dat is het jammere. Je weet dat de m3 beter kan zijn maar je kan ook de m5 kopen, je weet dat de cayman beter kan zijn maar je weet dat je die niet kan kopen omdat porsche de 911 niet in de weg wil zitten.
Wel een mooie auto maar vind een 911 toch mooier, vind het achterklepje hier wat vreemd en ben geen fan van centrale uitlaten (is bij de jaguar v6 ook zo jammer :( )
StijnB zegt
@darkpluisje:
Je vindt de 911 mooier en beter, en je kan deze (hypothetisch kopen) wat is dan het probleem?
P.S. Het middenmotorconcept is ook niet heilig hoor, je moet nog steeds een aardig potje kunnen sturen. Met de vorige Cayman S PDK op circuit meegereden en deze voelt nerveuzer aan op de limiet (kwispelende staart) dan een moderne 911.
darkpluisje zegt
@StijnB: omdat je weet dat als ze een 911 zouden hebben met een middenmotor hij waarschijnlijk nog een stuk beter zou zijn als de huidige 911. En de reden dat de cayman op zijn limiet minder voelt is omdat er nogsteeds een groot prijsverschil in zit ewat je terugziet in ophanging etc.
Ik snap dat als je dat gevoel hebt dat je nooit zomaar een cayman zou kopen, zelfde reden dat ik het ook niet zou doen (uiteraard speelt ook eerst de prijs een grote rol :P)
StijnB zegt
@darkpluisje:
De Carrera GT werd op de Ring ook snel verslagen door een opgevoerde 911. Onderschat nooit de tractie komende vanuit een bocht dat die motor achterin geeft. Bij de huidige 991 is de gewichtsverdeling al flink minder scheefgetrokken en hebben ze toch nog die schitterende tractie kunnen behouden. Middenmotoren, zoals de CGT, 360 Modena (berucht) en in mijn opinie ook de 987 Cayman kunnen op de limiet wel erg plots uitbreken…
voytekbe zegt
Ziet er weer wat volwassener uit maar wel heel subtiel gedaan. Zo’n grote verschillen zijn er niet.
Toen ik in januari een nieuwe wagen ging bestellen nog lang getwijfeld voor de cayman. Ding rijdt echt geweldig! Toch maar geskipt aangezien ze me bij Porsche konden vertellen dat de nieuwe in 2013 eraan kwam en zeg nu zelf, wie wil met een oud model rondrijden als je een nieuwe wagen koopt. Soms toch wel een beetje spijt moet ik zeggen. Jaja, deze pruim ik wel!
jack_abarth zegt
@voytekbe:
En wat voor wagen is het nu geworden? (gewoon nieuwsgierig)
straatpiraat zegt
@jack_abarth: Opel Agila (gewoon uit jaloezie)
voytekbe zegt
@jack_abarth: Een zwarte BMW Z4 28i met de nieuwe N20 motoren. Heb nog getwijfeld om de 35i te nemen maar met de zware belasting die je erop krijgt gewoon de 28i. Als je met een Porsche rondrijdt neem je die taksen er gewoon bij maar voor ‘maar’ een BMW vond ik dit voldoende. Gaat echt wel goed vooruit dat mormel. Iets over de 16000km nu en enorm tevreden van!
straatpiraat zegt
@voytekbe: Hmm toch nog mensen met smaak op deze site. :-)
voytekbe zegt
@straatpiraat: Boxster kon me niet echt bekoren maar de nieuwe, das weer heel wat anders. Carrera interieur, goeie motoren, … Ben op uitnodiging ermee gaan proefrijden en rijdt echt fantastisch maar aan de andere kant, stop ermee aan de lichten en als er dan een Carrera naast je komt staan ga je toch altijd het gevoel hebben van; eigenlijk wou ik die. Denk dat je dat bij de Cayman minder hebt aangezien het toch echt wel, voor mij dan, een model op zich is. Middenmotor, 2-zit coupé, …
straatpiraat zegt
@voytekbe: Ik bekijk modellen altijd los van elkaar, vind het altijd zulke onzin dat er gezegd word dat goedkopere en kleinere modellen verkocht worden omdat men de duurdere niet kunnen betalen.. Dat kun je dan bij elk model wel zeggen.. X3 , X5, Q5, Q7, Ghost, Phantom, Polo en de Golf.. Of hoor deze: Haha zie je die man in die Passat? Die kan geen Pheaton betalen! Gaat toch nergens over? Is er al iemand al naar je toe gekomen die je uitlacht omdat je geen 6-serie hebt? Lijkt me sterk, is wel het zelfde als de Cayman met de 911 vergelijken.. Zoals je al zegt is de Cayman een model op zich en biedt weer heel ander soort driving fun!
mercedesclk350 zegt
@voytekbe: Je skipte de Porsche voor een BMW? Hallo concurrentie!
Simpson zegt
Lijkt me een prima auto om Zwitserland mee te mijden.
en ik denk niet dat ik veel last zou hebben van het gebrek aan vermogen tov de 911 :)
StijnB zegt
Zouden het exact dezelfde motoren als bij de Boxster worden? Tot nu toe was de Cayman steeds een fractie krachtiger (om het hogere prijskaartje wat te verantwoorden).
voytekbe zegt
@StijnB: Ja een andere mapping erop is snel gedaan hé :) Denk wel dat ze motoren gaan delen
StijnB zegt
@voytekbe:
Dat ze motoren zullen delen is zeker, nu nog het exacte aantal pk’s afwachten.
the-budel-guy zegt
ziet er mooi uit op die dingen langs het kenteken na.
stanny zegt
@the-budel-guy: volgens mij enkel voor de US modellen (zoals de reflectoren op de zijkant). Hier in EU zit de verlichting bij Porsche boven de plaat. (Zie de nieuwe Boxster)
RazorHead zegt
gaan ze bij porsche ook al de niet-911’s zo traag laten evolueren?
StijnB zegt
@RazorHead:
Feesten de Duitser nog steeds mit Bier und Bratwurst?
kaasboerin zegt
@StijnB: Lol, nice one.
jack_abarth zegt
@kaasboerin:
Speciaal voor jou: Bier Mit Würst
stanny zegt
Mooie wagen! Een 911 is natuurlijk baas, maar met de nieuwe Boxster of Cayman zou ik me niet schamen. Deze komt zeker op mijn kertslijstje!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Voor Porsche-kopers MET zelfvertrouwen… Die kiezen voor het mooiste en beste produkt en niet voor het naampje!
StijnB zegt
@Svenska_Aeroplan_AB:
Inderdaad niet de naam Cayman maar het nummer 911…
stanny zegt
@StijnB: (aanvulling) het nummer 911…GT2 RS
gedwongenleaser zegt
@StijnB: heb je een 911 of ben je gewoon giga fanboy dat je telkens zo in de verdediging gaat?
linealuna zegt
achterkant doet me een beetje denken aan de crysler crossfire, maar dan platter
mout zegt
Die camouflage doet me normaal weinig. Maar wat voor geweldigs kan er nou achter dat miezerige A4-tje op die deur verstopt zijn?
stanny zegt
@mout: TFT schermpje! (Suzuki was wel eerst)
mout zegt
@stanny: Lol!
roberto zegt
En het mooiste vind ik nog wel de eerste reactie.. “Boxter rijden??” lekker toepasselijk :p
urtarget1992 zegt
zeer mooi! wordt zeker 10 pk extra ofzo tov de boxter, jammer geen gt3 blokje of turbo(liefst gt3)
kickass zegt
En dan stug volhouden dat dit geen Boxster coupé is… Dik is ‘ie wel!
g00f81 zegt
Ruf mg er dan weer een waardige porche van maken..
pieter-jan_catteeuw zegt
Hij ziet eruit alsof hij volwassen is geworden. Het origineel had nog meer iets van een hardtop-look. Dit lijkt al ernstiger. Meer GT coupé dan midlife crisis.
De sleuf in de zijkant is ook een mooiere oplossing. Vond ik altijd een beetje een zwak detail vd Cayman/Boxster.
Maakt het veel uit of de 911 nog voor zit? Als je daar zoveel om geeft dan moet je uw autos zowiezo tunen om voor te blijven. En met 315pk laat je de meeste 911fjes achter u. Zou me niet verbazen mocht dit sneller zijn dan een 997S.
Aan de andere kant, dit is waarschijnlijk wel de beste basis om met de GT-R te concurreren. Steek er gewoon een centraal diff op achteraan – laat de vooras onder(door) de motor lopen – zorg dat je ieder wiel onafhankelijk kan beïnvloeden.
Waarom geen electromotortjes in de satteliet wieltjes van een diff? Of twee electro motoren met PSD verbindenen aan beide kanten van het diff. Dan kan je misschien gewoon 3 open diff-en steken en 4 (8 met Prius PSD) elektromoteren op de assen – zodat je tegelijk hybride krijgt en torque-vectoring full AWD – ipv LSDs, ESPs en/of slippende koppelingen). Heb je dan nog een versnellingsbak nodig? Ik denk van niet.
Op deze manier behoud je de mechanische torque sensing diff functie. Dus als alle electromotoren evenveel vermogen leveren dan functioneert die als een traditionele full AWD. Maar door vermogen bij te geven of af te tappen kan je alle drie de diffs beïnvloeden en de wagen bijsturen of wielslip opvangen. In rust is het bvb 50/50 tussen voor en achteras. Rem de de vooras af door de generator functie – dan krijg je RWD bias – elemineer je onderstuur. Om op te trekken kan je dan bijvoorbeeld de achterste wielen meer vermogen geven (meer frcitie-weerstand door gewichtverplaatsing) terwijl een traditioneel diff net de voorste wielen zou bevoordelen.
In een bocht werk de diff functie ook zoals normaal. Dus minder weerstand – meer vermogen (draaiïng) . Wil je de neus wat insturen dan geef je de buitenste electromotor wat meer vermogen of/en rem het binnenste wiel af door de generator functie. En als de twee wielen vooraan afremmen dan krijg je automatisch meer RWD vermogen – wat de neus nog verder naar binnen duwt. De ICE zorgt eigenlijk gewoon voor de energie – en de diffs+electromotoren besturen de auto.
Doe daarbij nog eens 4wheelsteering en de maximale neutraal balans komt al heel dichtbij.
En omdat het de versnellingen-rolweerstand elemineert, plus regeneratie van momentum, de hybdride boost en plug in capaciteiten – is het systeem misschien effeciënter dan een traditionele aandrijving. Zou ook met KERS type energie opslag kunnen werken.
En misschien eens één turbo bovenaan op die Boxer 6. Dan heeft die vooras meteen wat meer ruimte.
Voor de GT-R vervangen word moet Porsche toch een antwoord hebben uitgebracht. Ze hebben een lichter chassis – even potente motoren – onbreekt nog alleen een volledig controleerbaar full AWD systeem. Je laat de GTR toch niet de geschiedenis ingaan als de Porsche killer.
Om de 911 niet te schamen met een Cayman die de GTR verslaat – geef hem een 961 body kit – dat het niet opvalt. De prijs zou toch min of meer die van de GTR moeten zijn. Omdat het half elektrisch is kan je wel meer vragen voor de gadget factor.