We bedoelen niet letterlijk waarom zou iemand Mitsubishi willen redden nu ze de EVO niet meer bouwen, maar waarom Ghosn de aangewezen man is om Mitsubishi uit het slop te trekken. Zet je schrap voor Autoblog’s Bee’s-Knees-rubriek op de vrijdagmiddag.
Lezers die behalve een gezonde interesse in auto’s ook begaan zijn met het reilen en zeilen in de hoogste management-lagen van de auto-industrie zullen genoegzaam bekend zijn met de naam Carlos Ghosn. De man is eigenlijk het beste te omschrijven door een analogie met cola te maken: als Sergio Marchionne cola is, dan is Carlos Ghosn cola-light. Veel dynamiek en prikkelende uitspraken over geweldige producten, maar onder de streep ook vooral veel kostenbesparingen en handige financiële deals. Maar laten we niet te cynisch zijn. Wat namelijk spreekt voor Ghosn is dat hij al sinds medio jaren ’90 de scepter zwaait bij Renault en Nissan en er nu nog steeds zit.
Toen hij in 1996 instapte bij Renault, lag dat concern aan het infuus van de République française. Door een kostenbesparingsronde van 20 miljard Franse Ekkèrhommes frank kreeg de Braziliaanse Ghosn het concern er weer bovenop. Het leverde hem de bijnaam ‘Le Cost Killer’ op. Ongetwijfeld werd dat doorgaans uitgesproken als ‘Le Kòst Kilheuuuûr’.
Drie jaar later werd Ghosn door de aandeelhouders verordonneerd om zijn kunstje te herhalen bij Nissan. Op dat moment was Nissan er in de voorgaande acht jaar welgeteld één keer in geslaagd zwarte cijfers te schrijven en had het een enorme schuld opgebouwd. Carlos had weer succes: in het fiscale jaar 2003 was Nissan de meest winstgevende automaker van de wereld. De Japanners gingen verder dan het geven van een bijnaam en kwamen op de proppen met een comic waarin Ghosn de hoofdrol speelt.
Volgens Automotive News is het een dikke tien jaar later tijd voor een nieuw huzarenstukje. Nissan heeft namelijk een overeenkomst met Mitsubishi bereikt om voor 2,2 miljard dollar een meerderheidsbelang in Mitsubishi te nemen. Deze move volgt op de scherpe prijsdaling van het aandeel Mitsubishi eerder dit jaar, als gevolg van de bekendmaking dat ook zij gesjoemeld hebben met uitstootcijfers. Opvallend genoeg kwam dat schandaal onder meer aan het licht door toedoen van Nissan, dat een tweetal modellen liet bouwen door Mitsubishi. Omdat Nissan die modellen wil vervangen met nieuwe exemplaren werden de huidige modellen gebenchmarkt op hun echte verbruik en daarbij bleek dat de uitstootcijfers hoger waren dan op papier werd beloofd. Het aandeel Mitsubishi stortte hierna 40% naar beneden en ook de verkoop van de kleine auto’s daalde met maar liefst 45%. De aluminium-hoed brigade kan dus flink aan de slag om complot-theorieën te verzinnen.
Hoe dan ook is het nu de taak aan Ghosn om Mitsubishi door deze moeilijke tijden te loodsen. Kota Yuzawa van opperbank Goldman Sachs schat in dat het schandaal Mitsubishi 3,4 miljard dollar aan schade oplevert door gemiste inkomsten, straffen en compensatie van klanten. Desalniettemin lijkt dat geen onoverkomelijke opgave. Hoewel wij hier alleen Outlanders op de straten zien en verder niks, was Mitsubishi vóór dit schandaal namelijk al zeven jaar achter elkaar winstgevend en is de oorlogskas dan ook flink gevuld met liquide middelen. Als Ghosn de reputatie-schade weet te minimaliseren ligt er dan ook een grote beloning in het verschiet voor het nog te vormen Renault-Nissan-Mitsubishi concern, dat het vierde grootste autoconcern ter wereld zou worden.
De ‘upside’ is groot, maar een flinke beer op de weg is nog het onderzoek dat bij Mitsubishi wordt uitgevoerd om te bepalen hoe ver het emissie-schandaal reikt. Een van de positieve punten die Ghosn ziet voor een fusie met Mitsubishi is bijvoorbeeld een uitbreiding van het concern in Zuid-Oost Azië, een gebied waar Nissan momenteel wordt afgetroefd door Toyota en Honda. Belangrijk is dan echter om precies te weten of het schandaal ook auto’s in dat gebied, waar Mitsubishi sterk is, raakt. Ghosn heeft al aangegeven dat hij niet bereid is om blind in een ‘black box’ te stappen en dat bij teveel onzekerheid de hele deal alsnog van de baan geveegd kan worden.
Vooralsnog lijkt het dus alsof Ghosn weer een handige deal bij de kladden heeft. Als de onderzoeken positief zijn koopt hij voor een appel en een ei een in de basis winstgevend concern en zo niet kan hij nog altijd weglopen van de deal. Je zou zeggen waarom springen andere concerns hier niet in. Volgens Edwin Merner, president van Atlantis Investment Research in Tokyo, komt het omdat Ghosn een ander dier is:
“He is a different animal. He sees things in a very objective way. Mitsubishi is about to learn that firsthand.”
Koop jij nog snel een paar aandelen van de Outlander PHEV-bouwer?
hummer95 zegt
Laten we hopen dat hij Mitsubishi gaat redden…. En ze gewoon weer evo’s laat bouwen.
Edge zegt
@hummer95: Lijkt mij best aannemelijk dat ze dat gaan doen zodra de boel weer wat beter loopt. Nissan mag de GT-R ook bouwen en Renault krijgt met de terugkeer van Alpine ook een soort eigen sportieve topmodel, dus waarom zou Mitsubishi dan geen toffe auto mogen bouwen?
roppp zegt
@Edge: waarom wel? Jij krijgt ook geen snoepje als je net stout geweest bent.
xiran zegt
@hummer95: laat ze eerst maar een normale personen auto bouwen. Ik wil graag een nieuwe Mitsubishi kopen. Alleen geen space star of SUV. Buiten dat segment is er geen keuze.
Dutchdriftking zegt
Ik wens hem heel veel stertke.
lincoln zegt
In de philipijnen Maleisië Indonesië Vietnam Thailand Laos nog steeds een hele sterke naam ..
Vooral in lichte vracht en busjes ..
Met diesels waar je hier de doodstraf voor krijgt ..
Hier ken ik ze alleen maar van akelig volk in een spacestar en videorecorders met veeeeeeeel te veel knopjes ..
Godspeed Carlos ..
toyotafortuner zegt
@lincoln: ‘Met diesels waar je hier de doodstraf voor krijgt . .’ Helemaal gelijk. Blijft grappig om te zien dat ze in Indonesië vrolijk doortuffen in vrachtwagens en busjes waar vol trots EURO 2 op staat. Diezelfde Colt Diesel truckjes en busjes stammen uit de 80s, maar daar maalt niemand om.
lincoln zegt
@toyotafortuner:
Om verwarring te voorkomen wou ik de colt niet noemen ..
Top dat jij ze kent ..
Waardevolste pick ups ter wereld .. Echte kruiwagens ..
Ook de volgeplamuurde stads en schoolbussen op gladde banden hebben Mitsubishi blokken uit jaar kruik ..
Gewoon de bergen in ..
Jakarta zal inmiddels verboden terrein zijn ..
toyotafortuner zegt
@lincoln: Ik weet even niet hoe dat zit met de ‘regels’. want ik ben vorig jaar voor t laatst daar op vakantie geweest.
En het is ook grappig om die busjes in de bergen gezien. Enorm underpowered en wel toeristen vervoeren. En af en toe moet er iemand zelfs er uit omdat t echt niet vooruit gaan.
lincoln zegt
@toyotafortuner:
Alles constant overbeladen ..
En banden pas vervangen als ze aan gort zijn ..
Midden op de weg dus altijd ..
Leen daar altijd een Suzuki APV .. En betaal met nieuwe banden rondom ..
lekbak zegt
Goh, toevallig dat in het begin van deze eeuw Nissan beslist niet meer de betrouwbaarheid had van de jaren ’90. Hoe zou dat nou komen?
Maar ach, als er maar winst word gemaakt natuurlijk…
Erg knap wat deze man twee keer heeft gedaan. Maar alles heeft een prijs, ook winst.
Edge zegt
@lekbak: Maar geldt dat niet voor alles? Ik hoor met regelmaat verhalen van mijn oma over dat vroeger dingen veel steviger waren en producten nog werden gebouwd om meerdere mensenlevens mee te gaan.
lekbak zegt
@Edge: vroeger, toen mensen nog bereid waren om geld uit te geven voor kwaliteit. Toen metaal nog niet vervangen was door plastic.
lincoln zegt
@Edge:
Onzin ..
Plastics zijn prima vervangers voor gebruiks artikelen ..
Je oma liegt dat ze barst ..
thefmanl zegt
@lekbak: Renault is veel betrouwbaarder geworden dus het klopt gewoon voor geen ene fuck wat jij zegt
lekbak zegt
@thefmanl: ten eerste heb ik het over Nissan, niet over Renault.
Daarnaast hebben Renault soms zo hun charme, maar zelfs de grootste fan geeft schoorvoetend toe dat Renault echt belachelijk onbetrouwbaar was zo’n 15 jaar geleden. En in de jaren ’90 waren ze ook niet het toppunt van degelijkheid.
thefmanl zegt
@lekbak: jij bedoelt toch dat Nissan zo onbetrouwbaar is geworden sinds ze met Renault samenwerken? Als dat niet zo is excuses ik heb een fout gemaakt. Maar inderdaad Renault was vroeger niet betrouwbaar, maar he vroeger was vag betrouwbaar en die rollen zijn nu ook omgedraaid. Maar die BMW, MB lovers zeggen altijd dat die zo betrouwbaar zijn, maar als er vroeger auto’s konden roesten waren zij het wel samen met alfa natuurlijk
lekbak zegt
@thefmanl: Nissan is niet extreem onbetrouwbaar geworden maar heeft jarenlang moeite gehad de betrouwbaarheid van de jaren ’90 te evenaren.
Daarbij is het echt de grootste onzin die er is als je zegt dat mb en bmw van vroeger roesten. Dat, samen met volvo’s, zijn juist nog de enige auto’s die je nog veel ziet omdat ze zoveel minder hard roesten dan de rest. Mercedes heeft een aantal zwakke jaren gehad 15 jaar geleden maar dat valt alsnog mee als je het vergelijkt met Japanners tien jaar daarvoor of met alfa. Die roesten nog veel harder destijds.
xiran zegt
@thefmanl: ik heb een alfa 166 uit 1999. Daar zit nergens roest. De c klasse van mijn klasgenoot uit 2006 daarentegen…..
Off topic met de verjaardagspraat over alfa ben ik wel een beetje klaar mee. Als je niks van auto’s weet snap ik het na praten. Aangezien je op autoblog reageert neem ik aan tot je wel iets weet. Ga zelfs eens alfa rijden in plaats van alfa zus en alfa zo.
mrrallycross zegt
Haha bazen! ” Waarom zou je Mitsubishi willen redden ju ze de evo niet meer bouwen” haha
ty5500 zegt
@mrrallycross: Niet te vergeten de 3000 gt en de eclipse gsx. Hoop echt dat hij het wordt en terug wat budget maakt voor zo’n speelgoed.
xiran zegt
@ty5500: vergeet de galant vr4 niet.
baasbenz zegt
Hahaha Ekkérhommes…
desjonnies zegt
Ik zit me heel de tijd af te vragen of er iemand is die beter is in zijn vak dan Ghosn.
Piëch -Nein, Winterkorn geht es auch nicht worden, der Snor von Mercedes, nee, allemaal best wel goede managers maarrrrrrr wat Ghosn heeft gedaan VOOR Renault en NIssan, twee failliete boedels winstgevend weten te maken in een vijver vol haaien, de enige die in de buurt zou komen is Jacques Calvet, ex bankier die Peugeot voor de poorten van de hel weg wist te slepen en een andere legende : Lee Iacocca.
Ghosn met Marchionne vergelijken nee, die is ook te licht (denk ik zo)
lincoln zegt
@desjonnies:
Hoort idd meer in het rijtje diplomaten dan autoverkopers met een grote smoel en “vrienden” ..
Absoluut geen Iacocca dus ..
lincoln zegt
Sergio is wel meer een soort Iacocca ..
Maar dan een pretentieuze ..
En schaamt zich voor boeren 1+1 logica ..
Zullen allemaal vast voor de volle 100% hun best doen ..
Bedelen bij banken overheden en vakbonden ..
Zou mijn job niet zijn iig ..
Arnoud zegt
@desjonnies:
Het is dat ie zich in Volkswagen verslikte, maar verder is Wendelin Wiedeking een gouden vondst geweest voor Porsche.
lincoln zegt
@jaapiyo ..
Goed verhaal trouwens ..
Creepy basterd Carlos laat idd weinig van zichzelf vernemen en is wel een serieus belangrijke speler op mondiaal niveau ..
Kan je uitzoeken of die beste kerel wel een spiegelbeeld heeft ??
Bij voorbaat dank ..
spec zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
dunhozzie zegt
@spec: fixed!
OT: kende de beste man niet, maar Renault en Nissan zijn beide prima bezig. Goed imho Renault vaak te braaf en Nissan vaak te truttig maar beiden hebben leuke uitschieters en zeker ook nu (historisch gezien helemaal) bestaansrecht. Dus dat doen zijn team en hij prima.
Kijken wat hij Mitsubishi kan brengen als hij er voor gaat.
Arnoud zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
imba zegt
Renault-Nissan moet met z’n poten van Mitsubishi’s auto divisie afblijven.
Niemand zit te wachten op Mitsubishi’s die kapot zullen gaan zoals Nissan nu.
ty5500 zegt
@imba: Verklaar je nader? Volgens de betrouwbaarheidsenquetes doet nissan het zeker niet slecht en beter als mitsubishi. http://www.autoblog.nl/nieuws/en-het-meest-betrouwbare-automerk-is-77968
toyotafortuner zegt
Ik hoop van harte dat Ghosn wordt aangenomen en daardoor idd meer focus legt op Zuid-Oost Aziatische markten als Indonesië. Zoals waarde reageerder @lincoln terecht zegt: het zijn de oude Mitsubishi dieseltrucks en busjes met EURO-2 in grote chocoladeletters erop die voor de meeste verkopen zorgt. Dus die liggen vgm niet zo snel wakker van t huidige schandaal.
Puur kijkende naar de personenauto’s heeft Mitsubishi daar slechts 3 verkooptoppers:
De Mirage (Space Star), Outlander Sport (ASX) en de Pajero Sport (L200 pickup omgebouwd tot 7-zits SUV)
Ze missen daar tegenwicht in veel segmenten: tegenover de March (Micra)/ Vios (Yaris sedan), Corolla, Accord. Mitsubishi heeft ook geen (budget) MPVs die het de gevestigde orde lastig kan maken.
Ik zeg neem die Ghosn aan en laat hem meer focussen op de ZO-Aziatische markten
pinut187 zegt
Succes! Hopen dat ze de Evo weer terug brengen.