EV’s: mechanisch gezien kan je er niet zo heel veel aan slopen, want zaken als injectoren, kleppen, nokkenassen e.d zitten er niet in. Het hart wordt gevormd door accu’s, die helaas nog steeds zwaar, maar bovenal erg duur zijn. En als die in de soep lopen, dan ben je zwaar het bokje. En juist dat schijnt te kunnen gebeuren.
Iedereen weet dat je een accu nooit volledig moet ontladen. Mede daarom zitten er in elektrische apparaten fail safes ingebouwd. Als je telefoon bijvoorbeeld zegt dat hij leeg is, is hij misschien voor 95% leeg, maar niet helemaal. Bij Tesla’s is dit evengoed het geval, maar deze apparaten zitten vanzelfsprekend wat ingewikkelder in elkaar dan je laptop of iPad.
In de Roadster (de enige Tesla die nu op de markt is) zijn een aantal systemen aan boord die een beetje stroom nodig hebben, zelfs als het apparaat uitgeschakeld is. Hierdoor kan het gebeuren dat de accu’s volledig uitgeput raken, waardoor de Roadster verandert in wat men in het Engels aanduidt als ‘brick’, een baksteen dus. Bij een lege accu schijnt dit al na een week het geval te zijn.
De accu’s zijn dan niet meer op te laden, in het voertuig is geen beweging te krijgen, en de enige oplossing is het vervangen van het accupakket, à 40.000 dollar (overigens staat de europese prijs voor een ‘battery replacement agreement‘ op 9.200 euro, ex BTW*). In de VS schijnen al 5 van deze gevallen bekend te zijn. Een merkwaardig verhaal, dat ons via de tiplijn ter ore kwam. (volledig artikel HIER)
Uiteraard wilden wij het fijne hier wel van weten, dus we pakten de telefoon en belden met Rogier Kroymans, Tesla Country manager Benelux. In een reactie geeft hij aan niet van deze specifieke gevallen op de hoogte te zijn. Daarnaast zijn er volgens hem door Tesla legio preventieve maatregelen genomen, die het volledig ontladen van de accu’s voorkomen.
Het begint bij een stukje gezond verstand. Net zoals je met je conventionele auto je tank nooit volledig leeg rijdt, zo is het vrij logisch dat je redelijk op tijd je Roadster weer aan de stroom zet. Dit wordt ook duidelijk aangegeven in de handleiding, en de instructie die elke koper krijgt. Het begint met een stukje gezond verstand dus.
Daarnaast schijnt het zo te zijn dat in elke Roadster een functie is ingebouwd, waarbij, zodra de accu leeg is, contact wordt opgenomen met de importeur/dealer, die op zijn beurt weer terugkoppeling naar de klant geeft. De ironie hiervan is dat juist dit systeem ook extra stroom vraagt… Zijn dit fail safes genoeg?
Kroymans is ietwat ontstemd door het feit dat sommige mensen schijnbaar altijd maar naar argumenten lijken te zoeken om te schieten op EV’s, alleen omdat het niet-conventionele auto’s zijn. ‘Als jij je BMW tot aan je bestemming in de eerste versnelling rijdt, heb je ook grote kans dat hij het niet overleeft’. Of: ‘in een dieselauto gooi je ook geen benzine.’
Ja, en hoewel het laatste argument niet zo sterk is, komt het wel op hetzelfde neer: eenieder die een Tesla in zijn bezit heeft en enigszins zijn gezond verstand gebruikt zal niet snel met een Tesla ‘Brick’ te maken hebben.
En hier kunnen we wel in meekomen. Maar toch vraag ik me af of er door Tesla niet gewoon een fail safe in te bouwen is, die ook de onderliggende stroomvragende systemen uitschakelt zodra de accuspanning bijvoorbeeld nog maar 5% bedraagt. Hiermee voorkom je dat de allergrooste dum-dumbs de fout ingaan, en verkwist je niet een peperduur accupakket. Just sayin’…
Tesla USA moet nog met een reactie komen, maar as we speak doet het eerdergenoemde artikel van Michael Degusta al flink wat stof opwaaien in de VS, getuige dit en dit artikel.
Met dank aan Frank voor de tip!
Foto via autojunk.
*Hierop inhakend: Dit is volgens mij niet van toepassing als je een “brick” hebt. Dit is in de VS namelijk ook zo:
Due to Tesla batteries naturally decaying over time, Tesla offered Roadster customers a $12,000 “battery replacement program”. This program is intended to replace a Roadster battery with a new one seven years after purchase. When asked, the Tesla service manager said even if owners had paid in advance for this replacement battery program, they would not be allowed to use it to replace an accidentally discharged battery — they would have to pay the full $40,000-plus cost.
Het lijkt ons dus dat je in Europa ook gewoon $40k moet ophoesten als je een Brick hebt.
UPDATE 23-02 – Jalopnik heeft een nieuw artikel, waarin een eigenaar van een van de bricks zijn zegje doet. Hij geeft aan dat hij nooit op de hoogte is geweest van deze mogelijkheid (compleet lege accu’s), of dat de reparatie hem 40+ k dollar zou kosten. Dit spreekt de Tesla-lijn tegen, en ook wat ons gisteren verteld is. Wie spreekt de waarheid?
Tesla zelf heeft een statement de deur uit gedaan waarin het volgende te lezen is:
“Tesla batteries can remain unplugged for weeks (even months), without reaching zero state of charge,” the company said. “All Tesla vehicles emit various visual and audible warnings if the battery pack falls below 5 percent SOC [state of charge].”
meneersander zegt
Dus als je 2 weken op vakantie gaat en je auto leeg op de oprit laat, dan kan je hem daarna niet meer gebruiken? Daag 100,000 euro!
sir_smokalot zegt
Jep. Gewoon even opladen voor je op verkansie gaat dus :)
meneersander zegt
@sir_smokalot: en dan als je terug is er weer 10% verloren gegaan. Dat zou voor mij de reden zijn om hem leeg achter te laten. + jatten wordt iets lastiger:P
kickass zegt
Ik heb liever dat er 10% verloren gaat dan dat je auto verloren gaat. ;)
Benjamin1 zegt
@sir_smokalot: goed artikel smoke! Veel info, geen copy paste en ook nog opinie.
Insert funny pic hieronder:
kickass zegt
Daar zat ik ook precies aan te denken, aangezien je niet met de Roadster op vakantie gaat.
rvdwal1991 zegt
@meneersander: Sorry hoor. Maar ooit van een druppel lader gehoord??
theiz zegt
@meneersander:
Of wat dacht je ervan om je auto te parkeren met 5% acculading en er vervolgens een vorstperiode langs komt zoals bij ons laatst. Als je de auto neerzet met +5 en de temperatuur zakt naar -22, dan is er van je 5% lading volgens mij helemaal niets meer over.
meneersander zegt
@theiz: Ook nog is ja.
E34M5Touring zegt
Kroymans: ‘ik word er een beetje moe van dat er schijnbaar door sommige mensen altijd maar naar argumenten wordt gezocht om te schieten op EV’s. Als jij je BMW tot aan je bestemming in de eerste versnelling rijdt, heb je ook grote kans dat hij het niet overleeft’. Of: ‘in een dieselauto gooi je ook geen benzine.’
Wanneer ‘gewone’ merken met een mega recall komen wordt daar ook over geschreven dus………
desoper zegt
@E34M5Touring: klopt, maar niet als er een stel domme amerikanen hun bmw aan gort rijden, omdat ze vergeten te schakelen
RoT___ zegt
@desoper: Meeste handbakken in de VS worden gereden omdat mensen dat bewust willen, lijkt me dat zij wel weten dat je moet schakelen ;)
wooter zegt
Zelfs met een failsafe systeem… Dan nog kan de accu volledig ontladen worden na weken of maanden van niet gebruik. Een accu met nog 5% aan energie over die aan z’n lot wordt overgeladen ontlaad ook.
http://en.wikipedia.org/wiki/Nickel%E2%80%93metal_hydride_battery#Self-discharge
Voor een normale NiMH zit je makkelijk aan een half percent aan ontlading per dag bij niet gebruik.
Als je dus een Tesla Roadster koopt om er enkel op mooie dagen buiten te komen, is het toch wel belangrijk ‘m aan de lader te houden in de garage.
widodh zegt
@wooter: ‘Lader’ is een beetje een overdreven woord. Je moet hem gewoon in een stopcontact prikken, meer niet.
De Roadster zorgt dan zelf voor een optimale State-of-Charge en dan is er niets aan de hand.
kogando zegt
Waarom bel je daarvoor Kroymans? Ik ben laatst de shop in LA binnengewandeld en kreeg alle uitleg die ik wilde over de auto. Bel dan gewoon gelijk Tesla.
MarkieS zegt
@kogando: “Rogier Kroymans, Tesla Country manager Benelux” (en Frankrijk). Te moeilijk?
Ferry_76 zegt
“Daarnaast schijnt het zo te zijn dat in elke Roadster een functie is ingebouwd, waarbij, zodra de accu leeg is, contact wordt opgenomen met de importeur/dealer, die op zijn beurt weer terugkoppeling naar de klant geeft.”
Ja Hallo? Met Tesla Nederland. Je auto belde net, of je hem even op wil laden. Dank je wel!
awesome zegt
@Ferry_76: LMAO! :D
RubenPriest zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Jantje_555 zegt
Foutje. Het is laptop of ipad al begrijp ik niet waarom er niet tablet staat…moeten die mensen met een galaxy tab (om maar een van de zovele te noemen) weer worden buitengesloten?
RubenPriest zegt
@Jantje_555: ja
TimoBac zegt
@Jantje_555: ja inderdaad. iPad rulezz
awesome zegt
Hahaha! Ik lees ‘gezond verstand’ en ‘VS’ in 1 artikel? Zo bijzonder is het niet dat er 5 gevallen in de VS bekend zijn, where else?
norge zegt
Only in the uuusoffee ,wanneer komt de eerste die benzine in zijn accu’s gooit?
topless zegt
Mijn “ouderwetse, benzine gestookte” roadster staat regelmatig wekenlang stil. Zal bij Tesla’s niet anders zijn. Niet erg handig dat je dan steeds eraan moet denken de accu’s voldoende op te laden. Ook niet omdat je ze pas weer moet opladen, wanneer ze vrijwel leeg zijn. Anders wordt de levensduur ook weer korter.
RoT___ zegt
@topless: Zal denk ik wel een druppelaar voor bestaan? Ken genoeg mensen die op die manier ook de conditie van de accu van de motor/auto op pijl houden als die een tijd niet gebruikt wordt.
Tonnie zegt
Tja, het staat ook nog maar in de kinderschoenen. Daarom zal het nog jáááááááren duren voor wij allemaal elektrisch rijden :D
rotarypowah zegt
@Thijsj: jáááááááren geleden reden wij allemaal al elektrisch :D
Tonnie zegt
@rotarypowah: oja? volgens mij niet, want die elektrische porsche van vroeger, dat waren er niet veel ;) en jaaaaaren geleden reden wij nog helemaal niks behalve paarden en vrouwen ;)
kogando zegt
@MarkieS: Ja, snap ook wel dat ze importeur zijn maar dat neemt niet weg dat de fabrikant waarschijnlijk beter weet hoe de vork in de steel zit. Je gaat toch ook niet de Mediamarkt bellen als Sony TV’s blijken te smelten.
Bovendien staat er dat er in de VS vijf gevallen bekend zijn, niet in regio Nederland.
The360box zegt
Werd er tijdje geleden op geattandeerd dat dit een ander systeem is en die ministers en andere eikels maar zeggen jà “ een elektrische auto werkt net als je mobiele telefoon qua accu enz. “. My ass dus want een telefoon moet je juist pas opladen onder de %5.
En daarom mensen, koop never nooit een EV, voor hetzelfde geld rijdt u een dikke V8 en levenslange benzine!
Seroo zegt
@The360box: Een telefoon moet je ook gewoon als het kan opladen. Ontlading is alleen maar slecht voor Li-ion accu’s (bijna alle accu’s tegenwoordig dus). Alleen vroeger met de Nikkel-anhydride accu’s moest je ze zo leeg mogelijk laten gaan voordat je ze weer oplaadde.
Nogmaals, Li-ion accu’s opladen zodra het je uitkomt (ik hang mijn mobiel iedere nacht aan de lader ookal is hij nog maar op 60%, dat is gewoon beter voor je accu).
RoT___ zegt
@Seroo: Hoe zit dat dan met laptops? Ken genoeg studiegenoten met redelijk nieuwe laptops en een verpestte accu, puur omdat ze als het even kan aan de 230v gaan. Ik werk altijd volgens het 100%-0%-100% principe en mijn accu is na 2 jaar nog niets van zijn capaciteit verloren.
The360box zegt
@RoT___: En zo hoort het ook, accus hebben een soort van geheugeneffect waardoor ze denken dat ze leeg zijn,
widodh zegt
@The360box: Onzin! Lithium-Ion accu’s hebben _geen_ geheugen effect!
Elke EV kan je ook ALTIJD ingeprikt laten, de onboard lader zorgt voor dat de accu netjes vol blijft en ook onderhouden.
Altijd ingeprikt blijven is geen enkel probleem.
Geen stomme dingen zeggen over accu’s als je er niets vanaf weet.
The360box zegt
@widodh: Ja, ik zie door het bos de bomen niet meer, mijn telefoon en laptop laad ik pas op als ze onder de %5 zijn omdat ik weet dat die een soort van geheugeneffect hebben, klaar, hoe het bij die Ev is boeit me eigenlijk niet.
heidekonijn zegt
@smokalot
Zonder iets of iemand willen af te fakkelen, mag een kleine kanttekening? Memory effect is grotendeels een hoax, als het al voorkomt is het bij NiCd, en EV’s rijden over het algemeen LiON of NiMH.
Een zin als “Iedereen weet dat je een accu nooit volledig moet ontladen. Mede daarom zitten er in elektrische apparaten fail safes ingebouwd. Als je telefoon bijvoorbeeld zegt dat hij leeg is, is hij misschien voor 95% leeg, maar niet helemaal.” slaat dus de bal mis, tenzij je met een eighties telefoon rondloop met een auto-accu op lood.
Kans op een stel amerikanen dat zijn huis/zwembad/tesla lening niet kan betalen en geld probeert los te krijgen is dan ook 100%.
heidekonijn zegt
@smokalot: Mogelijk interessant om eens na te lezen, de zin en onzin over de EV en waarom hij zo snel mogelijk dood moet : http://www.ev1.org/ Je zal zien dat in de US nog steeds oude EV’s rondrijden zonder een centje pijn.
sir_smokalot zegt
Dus jij zegt dat Li-ion accu’s nooit 100% ontladen kunnen worden, waardoor ze in een catatonische toestand terecht komen? Ik ben geen technicus, maar hoe verklaar je dan die 5 stilgevallen Tesla’s in de VS. Inclusief die van de update?
heidekonijn zegt
@sir_smokalot:
Toch altijd weer dat “bewijs jij maar” toontje. Is iets typisch voor Hollandse fora weet je?
Niet dat ik de nood voel om Tesla’s of EV’s te verdedigen of “verklaren”- de helft van mijn auto’s hebben dubbele carburatoren – maar de waarheid heeft zijn rechten. Dit is een hoax zoals dat hele Toyota remgedoe een hoax bleek te zijn.
Je kan een batterij 100% leegladen. Maar als je een *beetje* moderne batterij hebt, zelfs lood (maar dan wel sealed), dan maakt dat niets of weinig uit. Mogelijk heb je bij NiCd wat verlies. Maar een percentage verlies is geen brick. Een brick = kapot. Dat krijg je enkel als je een cheap-ass ‘open’ autobatterij van de vorige generatie leeg laat lopen. Dat komt door de opbouw van de batterij die NIET overeenkomt met die van een moderne batterij.
Maarrr wat wel een issue is, is dat elke batterij jaarlijks een percentage van zijn vermogen om op te slaan verliest. Afhankelijk van het type batterij. Dat kan 10% zijn, 20%, etc..
En omgevingstemperatuur is een belangrijke factor. Autobild heeft recent uitgevogeld dat een Nissan Leaf en zijn consoorten meer dan 50% aan range verliezen bij strenge wintertemperaturen.
M.a.w. met een EV met batterijen van een paar jaar oud tijdens een strenge winter kom je niet ver.
En een hybride zoals de Ampera of de 508 die over een jaar of vier moet verkocht worden met een batterij-pack dat amper meer werkt, ga je niet veel meer terugkrijgen. Prijs van een dergelijke pack gaat nu rond de 9000 euro.
Pervers effectje : herverkoop waarde daalt tot tegen of onder de prijs van de dure battery packs. Waarde van voertuig is kleiner dan de herstelkost, zegt je dat iets? Dat is de definitie van ’total-loss’. Een hybride rijdt zichzelf dus op een jaar of vijf, zes total-loss.
Het is niet erg zinnig om zo’n ding te kopen, maar niet om reden dat je plots een brick zou hebben. Het bricken gaat trager dan dat.
sir_smokalot zegt
Nee hoor, ik stel gewoon een vraag. De intonatie lees je er zelf in vrees ik. Verkleinde range met lage temperaturen is een bekend fenomeen, hebben we op g7 geloof ik ook al e.e.a. over geschreven. Het technisch total loss-rijden is inderdaad een aparte kwestie, daarom is het voor velen een verademing/verlaging van de drempel dat Renault de accu’s als leasepakket aanbiedt.
heidekonijn zegt
@sir_smokalot: in dat geval : sorry. Kan zijn dat mijn referentiekader me parten speelde. De Renault aanpak is idd van day one al een interessant model voor de eindgebruiker. Ik vraag me wel af hoe ze dat financieel kunnen dragen en volhouden.
widodh zegt
@heidekonijn: Ik ben alleen benieuwd hoe het gaat met verkoop van je auto. De lease van de accu stopt dan. Hoe je auto dan verkopen?
sir_smokalot zegt
@widodh: Is toch vrij simpel? Accupakket blijft van Renault. Je koopt dus alleen de auto, excl. batterijen. In het geval van een verkoop zal je er vermoedelijk zelf zorg voor moeten dragen dat het leasecontract van de accu’s op naam van de nieuwe eigenaar komt te staan. Doe je dat niet, dan betaal je voor zijn accupakket.
jordy14 zegt
Ik ben nog steeds geen fan van de Tesla, en dit helpt ook niet echt!
TIMVR zegt
Die eerste foto van dit artikel komt mij wel heel bekend voor. Heb hem zelf gemaakt in het Westerpark;)
syliaca zegt
@TIMVR: Keigaaf!
autoblogger zegt
@TIMVR: klopt, die staat ook gelinkt in het artikel. Thanks!
http://www.autojunk.nl/2011/12/tesla-smart
reed zegt
Een zonnepaneeltje op de auto?
Niet om de hele accu op te laden, maar dus voor de reserve’s