Opstekertje voor het Roemeense merk met Franse roots dat ons vorige week nog zachtjes liet huilen toen de Lodgy op ons netvlies werd geprojecteerd.
Maar over die MPV gaat het nu even niet. Er is namelijk een grootschalig onderzoek geweest door consumentenorganisaties. En de meerderheid van 30.000 ondervraagden uit België, Frankrijk, Italië, Spanje en Portugal gaven aan dat kiloknaller-in-autovorm Dacia het meest betrouwbaar is. Beproefde Renault-techniek in een nieuw jasje stoppen en veur weinig aanbieden werkt dus prima. Qua tevreden klanten.
Uit voorgaande onderzoeken van deze consumentenorganisaties kwam Dacia al eens als twee na beste uit de bus, maar nu mogen ze doorstomen naar de eerste plaats en laten ze Honda (2e) en Kia (3e) achter zich. Toyota en Subaru komen op de vierde en vijfde plek en daarmee is het standaard rijtje van Aziaten die maar niet tot zelden kapot gaan weer compleet. Ook werd nog even uit de doeken gedaan welk merk het minst in trek is bij de ondervraagden: dat zijn Jeep en smart.
Al met al leuk nieuws voor Dacia, want onlangs scoorden ze ook al retegoed in de WaardevastheidsMonitor. En pas nog liep de vier miljoenste Dacia van de band. 4.000.000 Dacia-rijders can’t be wrong?
Verder bleek dat 19% van de ondervraagden wel eens pech heeft gehad tijdens de hele periode dat ze de wagen in gebruik hadden. En in 33% was het euvel van elektronische aard. Op de vraag “welke auto zou jij je vrienden aanbevelen” werden Honda, Subaru en Dacia het vaakst als antwoord gegeven. Mm, ligt het aan ons, of is hier een grote afwezigheid van de Duitse overheersers te beproeven?
Met dank aan iedereen voor de tips!
Northwestern zegt
Wat nou “Renault technisch bagger”… :D
Jochempie zegt
@Northwestern: In een Dacia zitten alleen de Renault onderdelen die geen complexe elektronica vereisen ;)
Northwestern zegt
@Jochempie: Tegenwoordig komt bijna alle complexe elektronica van Renault bij Nissan vandaan.
Jochempie zegt
@Northwestern: En tegenwoordig zijn Nissans een stuk minder bedrijfszeker dan vroeger. Waar komt dat dan vandaan?
Northwestern zegt
@Jochempie: Ze gebruiken diesels van Renault :’)
faalhaas zegt
@Northwestern: En mercedes heeft de roest overgenomen.
betonstaal zegt
@Northwestern: door veel lease-maatschappijen wordt Renault niet meer gevoerd wegens te veel storingen.
Northwestern zegt
@betonstaal: Noem er maar een paar.
Abarth zegt
@Jochempie: Dat verklaart toch niet dat 1/3 van de pech van dacia’s van elektronische aard is?
Jochempie zegt
@Abarth: Jawel, als we kijken naar de meest vernuftige elektronica, de stereo, dan komt het wel eens voor dat een soldeerpuntje op de 5 watt speaker loslaat door het pakken van een b-weggetje.
Dimglor zegt
@Abarth: Dat stuk ging weer over de gehele ondervraging, dus niet enkel over Dacia ;-)
Megakix zegt
‘na’= ‘naar de eerste plaats’
fluvioglacialeafzetting zegt
Ligt het nou aan mij, of staat daar nou dat Dacia het meest betrouwbare automerk is?
Twan zegt
Ja, als er niets op zit. Kan er ook niets kapot he.
Megakix zegt
@Twan: ..en toch was ‘electronica’ de grootste faal bij Dacia… :lol:
imba zegt
@Twan: Als het propvol japanse electronica zit zou het ook niet stuk gaan. Het is nu eenmaal zo dat veel europese auto fabrikanten de voorkeur geven aan kwalitatief slechte electronica en de consument er de hoofdprijs voor laten betalen.(voornamelijk duits)
masterstig zegt
@imba: Onzin, maar praat lekker door…
imba zegt
@masterstig: De waarheid komt hard aan he, knul.
masterstig zegt
@imba: Onzin komt bij mij nooit hard aan, sorry…
Dimglor zegt
Zijn gewoon degelijke auto’s… maar langs de andere kant is er nog altijd de regel: “als er niet veel op zit, kan er ook weinig aan kapot gaan…”
norge zegt
Wat nou Koreaans technisch bagger… :D
Megakix zegt
De ‘onderzoekers’ is er héél veel aangelegen, om hun eigen autoindustrie te behouden, hahaha, inderdaad geen enkele duitser ertussen. En van Dacia heb je niet zozeer last met ’twijfelkopers’. Goed onderzoek dus ! Maurice de Hond kan er een puntje aan zuigen.
_Eend_ zegt
@Megakix: Dat is toch altijd zo? Een paar jaar geleden was er een onderzoek verricht door Israëlische onderzoekers naar welk volk het slimst was. 3x raden welk volk als slimste uit de bus kwam?
Maar kunnen ze bij Dacia geen betere namen verzinnen? Logan is tot daar aan toe. Maar Duster? Het klinkt als een stofzuiger, en dan heb ik het nog niet gehad over die nieuwe SUV/MPV/SPV Koektrommel
luwek zegt
Mijn fiets is ook betrouwbaar..
norge zegt
@luwek:Ga toch fietsen joh…
luwek zegt
@norge: je snapt m’n punt niet.. En ik haat fietsen overigens:p
Tonnie zegt
@luwek: mijne ook, zitten net zoveel onderdelen op als die dacia, alleen 2 wielen minder. Stuur, trappers, ketting, wielen en een framepje, achteruittraprem.
Daniel073 zegt
@luwek: mijn fiets gaat altijd kapot…
love4sportcars zegt
Niet moeilijk, daar steekt ook geen technologie in. Ik wil wel eens een lijstje zien met auto’s die volgepropt zitten met technologie welke daarvan het beste merk is. :!
integraturbo zegt
@love4sportcars: Nou laat me verrassen. Dat is volgens jou Audi..??
jzaero zegt
@integraturbo: dan zet ik mijn geld in op een Nissan GTR
love4sportcars zegt
@integraturbo: heu… Hoe weet jij dat? ;)
bozewolf zegt
Logisch, als er niks op zit kan er niks kapot gaan.
Wel een mooie validatie voor Dacia als merk. No-nonsense auto dat je van A naar B brengt en je zo min mogelijk in de kou laat staan.
Back to basics!
bozewolf zegt
@bozewolf: erp…die*
(E-D-I-T K-N-O-P W-A-N-T-E-D_
kickass zegt
Mensen die Dacia’s kopen, hebben geen verstand van auto’s, dus ze weten niet beter…
dutchiehd zegt
@kickass: heb je bewijs?
geengehoorisrechtdoor zegt
@kickass: Ik zie mijzelf niet als ”autokenner” maar ik vind een Dacia altijd wel een verleidelijk aanbod. als je genoeg sheit hebt aan de mening van een ander dan kun je heel veel lol beleven aan je Dacia.
CedricH zegt
Inderdaad, ik rij liever rond in een ietwat minder betrouwbare auto met meer speeltjes dan zo’n Dacia… Als er niets is kan er inderdaad niets kapot gaan ;) en zoals gezegd is het de vrij simpele beproefde Renault techniek
luwek zegt
@CedricH: zeg dat niet.. Ken iemand die een dacia rijdt.. En dat interieur is een drama, valt aan alle kanten uit elkaar. Elektrische ramen (!) doen het niet en hij lekt als het regent. Kan dus wel degelijk kapot:p
liquid zegt
Wauw, dit verbaast mij. Ik woon zelf in Roemenie. en wij, als nederlanders steken altijd de draak met dacia’s omdat ze (de oude modelen) zo slecht bleken te zijn.. maar blijkbaar is dit veranderd nadat renault dacia heeft overgekocht.
willemseles zegt
@liquid:
gokje: je hebt het zeker over het 1310 jaren ’70 model ?
De aloude renault 12. 95% van de taxi’s is een dacia, nu vooral de logans.Tellerstanden van 170 dkm met een 1.4 benz. heb ik vaak genoeg gezien en op het Roem.wegdek zijn dat tropenjaren. Ze kosten daar trouwens E 5000,- nieuw, voor een daar wonende NL-er een prikkie. Dankzij Dacia heeft RO een goede exportpositie opgebouwd.
meneersander zegt
Nou dat is fijn, als ze nou nog is mooie auto’s gingen maken…
dutchiehd zegt
Tevens is er met de renault techniek sinds 2007 niks mis.. Zolang je maar van de renaults die tussen 2003 en 2007 gebouwd zijn afblijft. Ik rij ni mn 2e Laguna III GT met vierwielbesturing, en heb met beide auto’s geen problemen op electrisch gebied, heb met de eerste 200.000km gereden in 3 jaar. De 180pk/400nm diesel motor is gewoon super.
OT: Goed bezig Dacia! Hulde!
nibor zegt
@dutchiehd: Hulde! Eindelijk iemand die weet waar hij over praat. Renaults tussen 2001 & 2005 zijn electronisch zwak (mechanisch wel sterk), alles van ervoor (m.u.v. de R14) en zeker daarna is gewoon prima spul. En ja, ik weet het uit ervaring… (Full-option Laguna uit 2001 gehad… Zucht…)
nibor zegt
@RRenault: lees: mijn vader heeft gehad. Ik kan helaas nog geen eigen Laguna betalen ;)
dutchiehd zegt
@RRenault: dus conclusie, modellen van 2000 tot 2007, niet kopen! Alles daarvoor of daarna (vooral daarna) zijn gewoon super auto’s!
Northwestern zegt
@RRenault: Espace III 2.2 dCi uit 2000 was ook al een drama hoor… :/
alcantara zegt
Mijn vader heeft z’n X3 ingeruild tegen een Dacia Duster, geen dag spijt van gehad! Rijdt net zo lekker alleen kost geen drol qua aanschaf en onderhoud in tegenstelling tot de Bimmer, en hij is lekker zuinig! Snap echt niet dat mensen nog voor een Duitse wagen kiezen, status zeker?
flutterby zegt
@alcantara: Als jou vader geen verschilt merkt tussen een X3 en een Dacia dan heeft die waarschijnlijk achterstallig onderhoud op zijn X3, of gewoon geen gevoel met auto rijden.
Niet lullig bedoeld, ik wou dat ik zelf genoegen kon nemen met een budget auto, maar ik stoor me aan alles aangezien ik mijn duitse wagen gewent bent.
sir_smokalot zegt
Misschien kan Ali G ook eens bij Da CIA langs gaan. De FBI heeft ie al eens gehad:
http://www.youtube.com/watch?v=wGTcMW0kk_k
willemseles zegt
Ik kom en rijd aldik 12 jaar vaak in Roemenië. Met Dacia’s van kennissen of in taxi’s. Die dingen blijven rijden en het gezegde’krakende karren blijven altijd rijden’ is zeker van toepassing.Heb meegemaakt, dat chauffeur lekke band of kromme velg kreeg door het slechte wegdek (soms 2km goed en dan …een klap)en gewoon van een sloopauto lang de weg een ander wiel demonteerde.Dat is het grote voordeel; altijd identieke onderdelen voorradig. Helaas moet je wel passen op je ruitenwissers, spiegels, alles.Techniek is beproefd en gewoon jaren ’90. Niet zuinig, maar elektr.storingen zul je niet krijgen.En nog een opmerking: Renault is 1 van de betere merken gezien alle autosportsuccessen en daaruit voortvloeiende techniek voor productiewagens. Heb je het over de ontwikkeling van turbo’s , dan heb je het over renault. Een zwaar onderschat merk.
dutchiehd zegt
@willemseles: mee eens met alles, vooral dat gedeelte van renault sport, Heb met de laguna GT met vierwielbesturing veel meer plezier dan welke duitser dan ook, BMW 3 en 5 serie, mercedes C klasse, zelfs Porsche Boxter S, Impreza WRX STI etc, maken geen kans qua wegligging TOV de Laguna GT.
kaasboerin zegt
Jongens, jongens.. Het interview is gehouden in vrijwel elk EU land dat zo goed als pleite is.. Die rijden dus gewoon allemaal Dacia, valt dus weinig te vertellen over de superieure Deutschers…. (lekker puh!) :lol:
Lan_Evo zegt
Wel eigenaardig dat boven aan de lijst van modellen allemaal Franse autos staan en onderaan ook, maar dan oudere modellen. Met andere woorden je moet gewoon je Franse auto verkopen na 3-5 jaar probleemloos rijden en dan valt die bij de volgende eigenaar pas uit elkaar. ;)
speedie zegt
Rijd ook al 30 jaar met “Duitse” merken en maar 1 keer pech gehad door gebroken ventilatorriem. Met Dacia heb je geen veilige wagen, kraakjes en gerammel, slechte stoelen, geen comfort, zuipt meer, slechte wegligging enz. Neen, bedankt hiervoor.
toyotafortuner zegt
En toch (ook al ben ik een 18-jarige rijbewijsloze student) zweer ik bij de japanners.
BTW @ricardo: Moet dat niet en het meest betrouwbare heten?
Van het betrouwbaarste heb ik echt nog nooit van gehoord.. :s
flutterby zegt
@toyotafortuner: Jij spreekt duidelijk uit ervaring.
Benjamin1 zegt
Wat een onzin braken sommige mensen ook uit….
faalhaas zegt
5-10 jaar geleden reden we er massaal mee rond (de techniek) – En nu is het klagen dat het troep is. :’) Het zal dan niet de afwerking en opties hebben van een nieuwe bmw of audi, maar wat erop zit werkt wel over het algemeen.
visconty zegt
@faalhaas: +1 (als ze nog wat minder techniek van Renault over hadden genomen was het nog beter ;))
Sm0keGun zegt
Simpele techniek ,weinig problemen . Weet je nog de problemen van mercedes begin 2000 … met elektronica enz …
RoT___ zegt
Renault en bagger? In 4 jaar een Laguna diesel naar 160.000 gebracht, enige onvoorziene was een turbosensor die de weg kwijt was, binnen paar minuten opgelost. En ja, het was er een van het vorige type.
dutchiehd zegt
@RoT___: hier een Laguna GT in 3 jaar probleem naar de 200.000 geholpen, en nu heb ik weer een Laguna GT phase 2 :)
dutchiehd zegt
@dutchiehd: allebij een Laguna GT III btw.
RoT___ zegt
@dutchiehd: Zijn nu aan een Ph.2 van de Laguna III begonnen, dCi150. Heerlijk stil, ondertussen 40k op de klok.
alfamail zegt
Taai bakkie!
RoT___ zegt
Onderzoek verbaast me overigens niet. Techniek heeft zich al jaren in Renaults bewezen. Desalniettemin wel een paar keer een knipperend motorstoringslampje gehad, kwam op bij 5-10min op 175km/u en verdween als ik terug zakte onder de 140. Dwazensnelheid met dat ding overigens, harder dan 160 moet je er niet mee willen, daarboven zwalkt het ding alle kanten op.
moondustfocus zegt
Wat er niet op zit, ken ook nie stuk gaan…
Flatfour zegt
dutchiehd zegt
@Flatfour: cool story bro, now get back into the kitchen and make me a sandwich!
joeke zegt
Ik vind de dacia (logan mcv 1.5 diesel) wel vrij degelijk hoor. Een carpoolcollega heeft er 120.000 km op 4 jaar meegedaan en het ding rijdt nog steeds goed, hij heeft nog geen enkele panne gehad en hij heeft een gemiddeld verbruik van nog geen 5 liter. (vooral snelwegkilometers) De logan mcv is toch minstens even groot als een 5-serie en maar liefst 2/3de goedkoper! (in belgië toch)
En wat dat gerammel betreft…hij is een heel pak stiller en dan mijn 10 jaar oude zafira, is op dit vlak natuurlijk niet te vergelijken met een nieuwe bmw en het uiterlijk is ook niet zo geweldig, maar voor de rest gewoon goed! En je zou ervan verschieten wat er ook zonder al die opties nog allemaal kan kapot gaan.
The360box zegt
Best wel zielig dat goedkoop per definite als slecht wordt gezien/ervaart. Dit is een degelijke auto met wat oudere Renault technologie, ik rijd echt liever in een Dacia dan een Audi dezer dagen.
mercedesfan zegt
Dit gaat toch tegen de logica in. De onderdelen zijn oude stukken Renault. Uit de tijd dat Renault niet echt het betrouwbaarste merk was(jaren 90 en 2000). De productie gebeurt in Roemenië in een fabriek stammende uit de communistische tijd.
De vraag stelt zich dan, moet een mens dergelijke enquêtes geloven of niet. Telkens er een enquête gehouden wordt komt men tot een ander resultaat.
jazzzo28 zegt
Hulde aan kia!
Jammer dat het merk bij de tevredenheidstrofee zo slecht scoorde…
aschie1 zegt
Het zijn egt lelijke auto’s
schnitzerken zegt
Volgens mij heeft test-aankoop net een hoop nieuwe dacia’s gekregen.. Anders is dit onmogelijk.. Of is de vragenlijst afgenomen voor mensen die < 10000 EUR willen uitgeven voor een auto..