Er ontstond eventjes wat onrust en verwarring over welke motor er onder de motorkap van de vijfde generatie M3 zou komen te liggen. Er werd gedacht een aan V8 (al dan niet meer turbo’s) en er dook plotseling ook een gerucht op over een V6 (blasphemy!). Toen er ook nog eens een patentaanvraag van BMW opdook voor een twinturbo V6 werden de fanboys helemaal onrustig. Gelukkig blijkt dat nu onnodig geweest te zijn.
Volgens de bronnen van Bimmerfile is er wel degelijk serieus nagedacht over het monteren van een V6 in de nieuwe M3, maar uiteindelijk heeft het bestuur toch haar veto uitgesproken. En dus zal de vijfde generatie M3 weer over een heerlijk klinkende zes-in-lijn beschikken, net zoals de tweede en derde generatie.
Wel zal deze zes-in-lijn voorzien zijn van 3 turbo’s (net zoals de superdiesels van BMW) en het vermogen zal liggen op zo’n 450 pk (net zoals als de huidige RS5).
Het blok in de M3 zal naar alle waarschijnlijkheid gebaseerd zijn op het N55 blok dat we al kennen uit de 535i, 135i en 640i.
bmwmaaktrijdengeweldig zegt
Hij zal niet onderdoen qua vermogen en geluid aan de V8 maar toch is het ergens wel jammer
alcantara zegt
Alsof de mening van die ‘fanboys’ telt. Hoeveel % van die internethelden koopt hem ook daadwerkelijk?
meneersander zegt
@alcantara: 0%?
pexiges zegt
@alcantara: Spykerboy
bassie zegt
Turbo’s? Dat kan toch niet in een m3!!
jelmer zegt
Al dat ‘een M3 hoort’-gezwets irriteert me een beetje. E36 en E46 hadden een zes-in-lijn. De E90 een V8, de E30 een viercilinder. Na de E46 werd er heftig geprotesteerd op internet: de M3 zonder zes-in-lijn was geen M3. Na slechts twee generaties met! Toen iedereen een beetje gewend was en er met de auto gereden was door journalisten, verstomde dat gegil. Toen de M5 niet meer atmosferisch was werden ook allerhande stijlbreuken vermoed, maar van die vrees is weinig over. En nu weer dit. Misschien eerst de auto afwachten voordat we uit reacties gaan bepalen wat een echte M3 is?
bassie zegt
@jelmer: “M5 niet meer atmosferisch was werden ook allerhande stijlbreuken vermoed, maar van die vrees is weinig over.”
Grapjas…
meneersander zegt
Ik hoop dat er een beetje geluid overblijft, want een 6 in lijn kan ook heel lekker klinken!
nilze21 zegt
Ach, lekker toch?
6 in lijn met 3 turbo’s.
JasperVDH zegt
Eindelijk gaan ze hun fout toch rechtzetten en terug een prachtig 6-in-lijn blokje erin leggen!!! Er zijn door die V8 veel BMW fans overgestapt naar andere merken zoals porsche!
Hubert zegt
@JasperVDH:
Ja, want bij porsche zijn volop 6 in-lijn te krijgen…
alcantara zegt
@JasperVDH: Sterker nog; veel BMW fans zijn overgestapt naar Skoda, ook viercilinder maar dan wel voor 1/3 van de prijs.
sanderbmwfan zegt
@alcantara: Maar ik vind zo’n superb met lekkere velgen toch ook wel heel goed
kogando zegt
Leuk dat het weer een 6-in-lijn wordt, die klinkt toch wel wat beter dan een V8.
E34M5Touring zegt
Mooi nieuws. Hopelijk pompen ze er een bruut geluid uit. Hopen op een CSL air intake.
fortuna zegt
@E34M5Touring: CSL air box en dan een turbo? Kan je net zo goed die airbox weglaten…
norge zegt
Er hoort ook een 6 in lijn in ,anders kan je het net zo goed een M4 noemen.
alcantara zegt
@norge: Het wordt ook M4 voor de coupé en cabrio.
W115 zegt
een snelle 3, big deal
barryb zegt
Top Autoblog! Het hele logo door de foto heen knallen dat je de uitlaatpijpen amper ziet!:?
barryb zegt
@barryb: :? .. die
syliaca zegt
@barryb: Echt vervelend.
diesel52 zegt
@barryb: amper? gewoon helemaal niet, zet dan subtiel autoblog onder in de foto ofzo…
fayamen zegt
@Diesel52: pak een potlood en teken gewoon een stuk of vier cirkels ergens onderin de achterbumper :P
ytrewq zegt
6 in lijn past goed bij de m3, beter dan een v8
Arnoud zegt
Mooi zo. Een echte BMW heeft een 6-in-lijn en ik kan geen BMW bedenken die het imago van BMW meer uitdraagt dan een M3 (Nou ja, een M5 dan maar die heeft wel een V8 nodig vanwege z’n gewicht). Toch vind ik het wel jammer van die turbo’s. De E46 M3 blijft daardoor voor mij toch de nummer 1 van de M3’s.
spykerboy zegt
jammer van de turbo’s verknallen het complete magic van de M3 nadat de V8 dat al gedeeltelijk had gedaan… E46 M3 nogsteeds FTW!
vale46 zegt
@spykerboy: Mwoah, de V8 vond ik ook nog redelijk goed. Behalve die powerdome(die bult) dan. Met een Akrapovic uitlaat klonk die echt goed, en de power was er ook.
Maar als je je hart wil ophalen, kijk mijn filmpje hier een beetje onder maar eens ;)
spykerboy zegt
@vale46: ik weet wel hoe de E46 M3 klinkt hoor ;) rij er niet voor niets een dagelijks ;)
vale46 zegt
@spykerboy: Ik had eerder verwacht dat je een spyker-driver was ;)
spykerboy zegt
@vale46: Als ik meer geld als water had gehad stond er ckr 1 voor de deur, naast me M3 ;)
vale46 zegt
@spykerboy: Wat is een CKR1? Nog nooit van gehoord.
spykerboy zegt
@vale46: ckr = zeker… alsin zeker 1…
vale46 zegt
@spykerboy: Ik ben niet zo mee met de Nederlandse/Koeweitse chattaal/afkortingen ;)
vale46 zegt
1e gedacht: Back to the roots, yeah!
2de gedacht: “…turbo’s…” Faaaakkk!
Waarom fucking turbo’s op het lekkerste speeltje van BMW??
Een echte M moet atmosferisch zijn, een M preformance mag eventueel met turbo’s, dat is geen ‘echte’ M.
Ik hoop voor BMW dat die turbo gaat aanvoelen als een atmosferische (met die combo van 3 turbo’s moet dat wel lukken) en dat er een zéér lekkere sound uit komt.
Maar ik vrees dat er nooit meer zo’n lekker geluid uit een M3 zal komen als bij deze:
(de échte oorporno vanaf vanaf 3:30)
http://www.youtube.com/watch?v=b-OsKLA55mc&feature=BFa&list=FLiXkroeLhaCScud-gHNRJog&lf=mh_lolz
costyn zegt
@vale46: Ge-wel-dig! Kriebels in m’n buik…
syliaca zegt
@vale46: HO-LY-SHIT, dat was nog eens genieten.
imdoctorbob zegt
Maakt het nou echt uit of er een 6 in lijn met of zonder turbo of een V8 in die auto komt te liggen? Tradities zijn leuk, maar om daar nu krampachtig aan vast te houden is ook zoiets. Had natuurlijk wel gehoopt dat er een speciaal blok in werd gehangen en niet nog een doorontwikkeling van het N55 blok. Verder wel heel benieuwd naar hoe deze motor zich gaat gedragen met 3 turbo’s, ik denk dat mensen positief verrast gaan worden.
jon86 zegt
@imdoctorbob: Het gaat niet zozeer om tradities te behouden, maar om er voor te zorgen dat het racy motorkarakter van een atmosferische motor te behouden. Als je dat niet begrijpt en turbo’s geen probleem vindt kan je net zo goed gaan dieselen…
dawwg zegt
@jon86: Ze kunnen niet achterblijven, de concurrentie maakt Turbo-knallers en een M3 met 100pk minder dan de rest verkoopt niet. Een dikke V8 is geen alternatief meer anno 2012. De liefhebber kan een 335i kiezen.
vale46 zegt
@imdoctorbob: Op zich maakt het niet veel uit. De eerste M’s waren zelfs met 4pitters. Dus van afwisseling kan je BMW niet betichten! Maar de 6cil was een van de lekkerste M’s ooit, bij 6cil denkt iedereen daar aan terug.
Dat het een doorontwikkeling is hoeft toch niet slecht te zijn? Men kent dat blok als hun broekzak, en met een paar tweaks kan het een geweldig blok worden.
De theorie achter de 3 turbo’s stelt mij gerust; bijna geen turbogat, min of meer geleidelijke vermogenafgifte,…
Alleen de sound, daar zit ik een beetje mee!
Nu is het aan BMW zichzelf te overtreffen en een beest van een auto neer te zetten waarmee zelfs mn oma zou kunnen driften omdat hij zo’n goede wegligging heeft.
T16 zegt
@imdoctorbob: BMW gaat i.m.h.o. nu de slag om de krachtige V6 turbomotoren verliezen door te lang vast te houden aan de traditionele 6 lijnmotoren. Deze lijnmotoren worden kunstmatig in leven gehouden door het gebruik van dure lichtmetalen en andere kunstgrepen. Maar het blijft een te zwaar en lang onding dat zijn beste tijd heeft gehad. Het was pas echt innovatief geweest als het BMW management voor de V6 had gekozen, bijvoorbeeld in combinatie met één of meer compressoren. Voordelen zijn dan een laag zwaarte punt en een mooi lineaire drukopbouw. Jammer dit, want BMW kan echt goede motoren bouwen.
Arnoud zegt
@T16:
Beide configuraties hebben zo hun voordelen. 6 in lijnmotoren zijn perfect in balans en zijn goedkoper te produceren.
V6 motoren zijn compacter maar ook complexer.
Ik ben meer een voorstander van de 6 in lijn, maar dat heeft vooral met geluid te maken.
T16 zegt
@Original_Arnoud: Briljante 6 lijn motoren, maar echt niet racy. Ik ben meer voor de V6 motoren met al hun nukken maar ik rij dan ook een GTA.
mightymike zegt
Maar wat voor inhoud moet deze gaan krijgen of heb ik daar overheen gelezen ? Want geen 4.0 V8 maar dan een 3.? V6?
jrmpower24 zegt
Ik kan echt niet wachten! en die zes-in-lijn klinkt ook heerlijk!
http://www.youtube.com/watch?v=jeOsjLw711s
vale46 zegt
@jrmpower24: Klikt echt wel goed! Akrapovic er onder en het komt helemaal goed :)
BTW: spyvideo nemen die mensen nogal letterlijk. Aan de fabrieksgebouwen op een bandenstapel gaan liggen om toch maar een stukje te kunnen filmen… No life :D
De nieuwe M6 ziet er ook goed uit, voor zover ze iets van te zien viel.
jrmpower24 zegt
@vale46: Akrapovic mag er van mij wel van af blijven!
en die de nieuwe M6 wordt inderdaad ook zo lekker!!!
erwh zegt
@jrmpower24: Klinkt inderdaad best lekker!
love4sportcars zegt
Spijtig, het aantal cilinders bepaalt de klasse waar een auto zich in bevindt, vind ik.
Vb. M3 en Rs5 = V8, M5 en RS6 = V10, Hoger hebben ze 12 cilinders, vb. S65 AMG.
jammer…
Arnoud zegt
@love4sportcars:
De klasse bepaalt het karakter van de auto, M5 en RS6 stoere snelle zakensedan, M3 en RS4 weekend speeltjes, SL65, is voor aandeelhouders die vooral een commissariële functie hebben.
De weekend speeltjes hebben een echt racy karakter, een 6 in lijn heeft dat in mijn ogen meer dan de vaak romige V8.
eklasse zegt
@Original_Arnoud: meen je deze bullshit nou werkelijk?
SimonMc zegt
Ik hoop wel dat er een fatsoenlijke geluidsinstallatie in ligt, want ik wil wel nog motorgeluiden binnen krijgen.
zakar36 zegt
@SimonMc: Inderdaad! Ben benieuwd hoeveel subwoofers ze voor deze M3 gaan gebruiken. :D
bohica zegt
Gelukkig riep ik dit al 9 maanden ofzo maar niemand geloofde me.
En de E46 m3 motor is nog altijd de beste ooit geweest.
eklasse zegt
@bohica: ja, gelukkig riep jij het al.
vale46 zegt
@bohica: Het linkje van je bron naar [email protected] sturen was te moeilijk ofzo?
Dan wisten wij het ook al 9 maanden…
fouad zegt
@vale46: LOLLL :P
Megakix zegt
Waarom die PK-rally tussen concerns…had het gewoon bij een hele lekkere snelle L6 gehouden, meer hardcore (omdat M-sport nu ook al op gangbare modellen verkrijgbaar is, zoals de M550d). Kortom, een M3 met ‘oude CSL’ genen, en een motorblok dat ongeveer 350Pk levert in optima forma. Lichter door carbonstoelen, alcantara bekleding en stuur, klein glimmend pookje, M-speeksel all through the design etc…Hardcore met een supergeluid. Niet zo snel dus als een Audi RS5, maar wel véél leuker.
bassie173 zegt
beste geluid ooit
http://www.youtube.com/watch?v=sUHkDXDRTU8
syliaca zegt
@bassie173: Mwah, dit is net de DNRT met allemaal alfa 75s met Plymouth Firebird spoilers.
isobmw zegt
@bassie173: that’s THE sound! Muziek in mijn oren! :-)
pikes83 zegt
Jammer dat er turbo’s in komen,kunnen ze niet gewoon een zes in lijn bouwen zonder turbo’s die gewoon genoeg pk s levert.
The360box zegt
zoals als de huidige RS5 och lekker Nederlands weer, is het nou zo moeilijk? Ik vind 3 turbo’s in elke vorm saai, ik weet dat hij moet meekomen met de rest maar installeer dan gewoon een V8, die tijd zal wel over zijn.
tino zegt
M3 pfff leuk voor mannetjes met sjaaltjes en handtassen … Echt snel is ie toch nooit!
bempi zegt
En bij de volgende M3 krijg je een 4 cilinder met 6 turbo’s.
Nee een V8 is verplicht in een M versie. Lager dan dat is geen echte M versie voor mij.
coppy zegt
allemaal goed, maar wie koopt dat 1 op de 1000 Bmw-rijders ????