Cadillac is al een tijdje de weg kwijt. Daar lijken er meer last van te hebben onder de General Motors vlag. Tijd om het hogerop te zoeken, meer luxe, meer geld en meer hebbehebbe.
Met alleen een ATS, CTS en XTS kom je er niet. De ATS is een aardig begin maar kan zeker nog niet op alle vlakken 3 Series en C-Klasses aan. Eenzelfde verhaal geldt voor de CTS ten opzichte van zijn vooral Duitse concurrentie en de XTS vergeten we voor het gemak maar even. Hoog, vierwielaangedreven, geen diesel, niet echt snel en zeker niet interessant voor wie een auto met luxe Amerikaanse rijervaring zoekt. Leuk feitje dat het matige presteren en de ‘ongewildheid’ demonstreert: in Duitsland verkocht Cadillac meer Escalades dan CTS’en (10 tegen 1 in juni dit jaar).
Ooit was Cadillac een merk van extremiteiten. Luxe, comfort en alles zo Amerikaans als maar kan. Terwijl Cadillac zich nu naast BMW en Audi plaatst vervulde het ooit een extreem Amerikaanse Bentley-rol. Cadillac’s met een dergelijk gedachtegoed hebben we de laatste tijd alleen in concept-vorm gezien. Een Sixteen, Ciel en nu de Glamour.
De Glamour Concept op deze plaatjes past goed in de aankondiging van een S-Klasse concurrent. Cadillac wil met de S-Klasse concurreren en laat als concept een strak gelijnde CL-achtige zien. Ciel-kenmerken, zelfs Ciel-velgen in tweedeurs Coupé vorm. Hebben ze weer een stijgende lijn te pakken? Ultieme Amerikaanse luxe mag best weer invulling krijgen op de huidige auto-markt. In een wereld waar autorijden weer luxe wordt kan je maar beter dure auto’s verkopen. (bron: gminsidenews.com)
Bastiaan zegt
Ze moeten gewoon de Ciel maken!
babybenzer zegt
@bastiaanstultjens: true story
bbroek zegt
wheeeehhhhhh, waarom zitten ze je altijd te pesten met dit soort teasers?
desjonnies zegt
De dag dat de Designers weer terug komen bij GM en de kantoren van de marketing jongens bezetten en hen op straat gooien, die dag gaat het weer goed komen met GM
norge zegt
@desjonnies: Techneuten dan toch ook?
ar156sw zegt
Hmmmm…. CL, C-L, Cee Ell, Ciel! Zie de link nu pas OT: mooi concept!
Tonnie zegt
Cadillac moet die concepts maken, die zijn gewoon echt serieus mooi!
norge zegt
Mooi maar niks voor Nederland .
smoked zegt
@norge: En noorwegen?
norge zegt
@smoked: veel amcars fans hier.
Corrado16v zegt
Hoe is het eigenlijk afgelopen met de Cien concept ?
adyton zegt
@Corrado16v: Jammer genoeg maar een vingeroefening en een rolletje kunnen versieren in ‘The Island’. Zou het niet fantastisch geweest zijn mochten ze de Cien en de Sixteen (zie hier onder) uitgebracht hebben. 2 heerlijke wagens.
jrk68 zegt
@Corrado16v:
Die heeft een tweede leven gekregen in games geloof ik..
xilver zegt
De gewone Ciel is beter gelukt.
dubhead zegt
Kubisme niet direct mijn ding maar als ze Volt Tech erop steken hebben ze al een streepje voor.
De oude hadden toch echt wel een veelvuldig hoger eye candy gehalte.
adyton zegt
Cadillac blijft nu toch wel wat steken.
carmasterr zegt
Zo mooi als dit wordt het toch nooit meer…
featherlight zegt
Ik denk nog steeds dat ze met de Sixteen echt iets unieks hadden. Welke merk had er toen een V-16, 1000pk, 2300kg luxe sedan? Wie heeft dat nu? Niemand (Bugatti Galibier is voorlopig nog niet op de markt). Het was maar een “oefening”, maar als ze het in productie hadden gedaan (wat overigens voor een hele korte tijd een mogelijkheid was)..zucht. Ik hoop echt dat ze het nu wel gewoon doen met de Ciel (of iets vergelijkbaar), en als ze die V16 er ook in willen lepelen dat mag ook nog. Lol.
dubhead zegt
@featherlight: Ik vraag me altijd af waarom ze niet gewoon een korte productie doen voor de verzamelaars – vooral in het geval van functionele concept cars. Het kan alleen maar uw brand-image verbeteren. Ipv zoveel moeite steken in een concept car die dan vergeten word.
Mensen betalen voor custom shit. Als je toch over de faciliteiten beschikt…
En, als je concept cars maakt om ze echt te doen werken dan ga je misschien nieuwe dingen leren en ontdekken, wat vroeger de bedoeling was van prototypes.
Als je voor specifieke klanten werkt dan kan je misschien ook beter nadenken over wat mensen eigenlijk leuk vinden.
Er zijn 63.000 mensen die over meer dan $100M beschikken – dacht ik gelezen te hebben. Duidelijk willen ze niet allemaal een Lambo en zeker al geen Maybachs. Misschien willen ze wel iets origineels dat niet metteen een arosticratisch imago meebrengt. Misschien verklaart dat waarom Victoria Beckham zoveel kan vragen voor haar ogenschijnlijk ordinaire Range Rover (zie gisteren).
Dus ik stel voor: Cadillac – probeer eens op bestaand platform en in (extreem) lage productie te ontdekken wat mensen zoal verwachten van een Cadillac. De dozen vallen bij mij niet in de smaak en ik denk niet dat ik alleen ben. Maar als je als McLaren en de X1 eens iets nieuws probeert – dat functioneel (begeerlijk) is – dan staat uw merk misschien weer op de voorpagina.
adyton zegt
@featherlight: Deze wagen heeft ook bij mij iets teweeg gebracht. Daarvoor lag mn intresse voor Cadillac enkel bij de mooie oldtimers. Toen deze wagen op de Detroit Autoshow werd voorgesteld was ik zo verrast. Deze wagen blijft me bij, telkens als ik Cadillac zie.
Citrofieleviltwin zegt
Ze hebben al een coupe in hun gamma… Precies dat er iemand op de ciel zit te wachten en dan nog daadwerkelijk zal kopen. Een kleine stadswagen zou een betere zet zijn. Een die de strijd aan kan met de BMW 1,…
davido89 zegt
@Citrofieleviltwin: ik ben het met je eens dat ook de premium merken het tegenwoordig van de kleine sedan’s/zuinige stadsauto’s moeten hebben, echter deze merken hebben wel een vlaggenschip nodig. De meeste mensen kopen een 1 serie omdat ze in dat segment bmw kunnen rijden wat status meebrengt en technologische hoogstandjes afgeleid uit de 7serie, mercedes idem dito waar de sklasse al jaren zorgt voor de status en techniek van het merk. Cadillac is jarenlang de top geweest op autogebied, in de jaren ’50 t/m 80 waren het de beste, duurste en meest luxe auto’s die je kon kopen. Echter het cadillac van vandaag de dag is geen schim meer van het statusmerk van welleer. Een grote luxe auto als de sixteen of ciel is dus nodig om de markt te tonen dat cadillac nog steeds nummer een is, want eerlijk is eerlijk, een sklasse, 7 serie en zelfs een rollsroyce phantom vallen in het niets bij de klasse en status van de sixteen. Met zo’n vlaggenschip krijgt een merk als cadillac veel meer kleur en dat is naar mijn mening wat het nodig heeft. Op dit moment kan je nog steeds de stokoude deville (DTS) bestellen in de states, wat dus eigenlijk het vlaggenschip is. Een typisch voorbeeld van een jaren’90 amerikaanse luxewagen en hoewel deze auto qua comfort, lengte en luxeopties nog steeds het beste van het beste is kan hij zich qua design (conservatief) en performance niet meten met de concurrentie uit duitsland.
mrsjaak zegt
Leljk. punt.
reggie-boy_rood zegt
http://www.google.nl/imgres?imgurl=http://4.bp.blogspot.com/-gVwbV22MqM0/Tk5P35iskuI/AAAAAAAE4Vw/HG0Y8F-WjdU/s1600/CadillacCielConceptRev49.jp.jpg&imgrefurl=http://carscoop.blogspot.com/2011/08/new-cadillac-ciel-4-door-convertible.html&h=902&w=1600&sz=281&tbnid=78YFT6S9tIv7vM:&tbnh=68&tbnw=120&zoom=1&usg=__rRpzu3QbGpar-JThJS8GcMJaS_c=&docid=0TWgq3K7iPWK0M&sa=X&ei=YLk1UNeEIqmp0QWZp4HwCg&ved=0CFUQ9QEwAQ&dur=476
JAAADOOEENN!
carmasterr zegt
@Reggie-Boy Rood:
bordeaux zegt
Goeie lijnen! Nu nog ff met Lancia gaan buurten om goeie materialen in het interieur te gebruiken
carmasterr zegt
@bordeaux:
Je verwart Cadillac (General Motors) met Chrysler.
adyton zegt
@carmasterr: Deze wagen heeft ook bij mij iets teweeg gebracht. Daarvoor lag mn intresse voor Cadillac enkel bij de mooie oldtimers. Toen deze wagen op de Detroit Autoshow werd voorgesteld was ik zo verrast. Deze wagen blijft me bij, telkens als ik Cadillac zie.
adyton zegt
@carmasterr: Oops. Dat was duidelijk geen reactie op jou :)
mellie zegt
gaat niks worden