De speculaties rondom de meest heftige A4 waren de laatste tijd niet van de lucht. Zou de auto geschrapt worden? Komt ‘ie er alleen als Avant? Vragen, vragen en vragen. Een PDF-documentje van de Zwitserse Audi-importeur maakt nu een einde aan de meeste geruchten.
Het gaat hier om een overzichtsdocument waarop alle Audi’s staan weergegeven die worden voorgesteld op de Autosalon van Genève. En ja, hij staat er echt tussen. De Audi RS4 Avant, voorzien van een 4.2-liter FSI V8 en gekoppeld aan een snelschakelend S Tronic-bakje. Zelf roeren in een handbak? Dikke pech, aldus Quattro GmbH.
Eigenlijk is het geen verrassing, want de RS5 wordt al langer geleverd met deze setup. Toch is een bevestiging altijd mooi. Helemaal voor de nog niet overtuigde nee-sayers zoals ondergetekende, die rekening hielden met de komst van het nieuwe 4.0-liter twinturboblok in de RS4. De sedanversie wordt overigens nergens genoemd, en volgens onze intel zal die er ook niet meer komen.
Hieronder een stukje uit het doc. Let ook even op het motorenaanbod van de nieuwe A3. Dat was namelijk nog niet bekend. Verder blijkt ook dat de Audi TT-RS Plus (met 360 pk) op de beursvloer aanwezig is. (via Asphalte.ch)
De Audi RS4 Avant zal in het derde kwartaal van dit jaar op de markt komen.
Impressie RS4 Avant: Fourtitude
opjebumpert zegt
Lekker hoor, 450pk. Wel jammer dat ie niet als sedan komt
trisx zegt
Station is zeer mooi 450 netjes
akrapovic zegt
Zal idd een hele leuke auto worden! Wat zal de prijs zijn voor dit? iets boven de ton?
robbie zegt
@akrapovic: wel iets hoger gok ik zo.
FlorisVanRooij zegt
@akrapovic: Ik denk dat de prijs zo rond de 110.000 euro zal liggen.
jaapiyo zegt
@akrapovic: ligt eraan hoeveel die verbruikt. Een paar gram in deze regionen scheelt je zo een paar K (belachelijk maar waar). Zo kost een M3 MT al 129.000 Euro tegenwoordig (was nog niet heel lang geleden iets meer dan een ton) en een iets zuiniger M3 DKG 118.115 Euro.
FlorisVanRooij zegt
@jaapiyo: Nja, de prijs van deze RS4 is wel ongeveer uit te rekenen. De prijs van een A4 Avant is voor elke motorisering ongeveer zo’n 5% minder dan een gelijkwaardige A5. Dus haal eens 5% van de prijs van een RS5 af, en je hebt om en nabij de prijs van een RS4 Avant. Of zie ik iets over het hoofd?
mark88 zegt
Bovenop 2 GT-jes..Prachtig.
rufctr01 zegt
Indrukwekkende prestaties.
Maar ja, echt mooi is dat ding niet….
gedwongenleaser zegt
@rufctr01: bedoel je niet specificaties ipv prestaties anders heb ik iets gemist want ik zie nergens iets over prestaties genoemd? (niet bijtend bedoeld, gewoon interesse vraag).
OT: ik ben onderhand alweer een tijdje uitgekeken op de huidige A4, je ziet ze gewoon te vaak. Deze RS4 kan daar helaas geen verandering meer in brengen, hadden ze wat mij betreft veel eerder mee moeten komen.
The360box zegt
Misschien de enige maar dit was het nieuws waar ik de laatste maanden op wachten. Beestig dat de S5 van deze wereld een V6TT krijgt en de RS4 een V8. Alleen raar dat de RS4 alleen in avant trim geleverd gaat worden, de RS6 is als Avant erg mooi maar de RS4 niet echt, was deze er überhaupt wel als Avant?
RubenPriest zegt
@The360box: ehh ja?
TF_Bundy zegt
@The360box: ?? Uiteraard iedereen zijn ding. Maar velen weten toch: De eerste RS4 (B5, 2001) was er ook alleen maar als Avant! Toen was het devies: “Beter voor de wegligging en handling”. En nu dus weer alleen een Avant… De filosofie van Quattro GmbH is dit keer: Als je geen Avant wil, koop je maar een RS5. Tja… They have a point. Zelf ook een limo/sedan/saloon fan, vind ik het wel jammer. Maar een Avant in het D-segment met 8 cilinders en 450pk is geen straf! Ben benieuwd naar de body gezien van 3/4 gezicht en voor en achterkant gezien. De B8 Avant vind ik zelf niet de mooiste A4 ever. Maar een breder voorkomen, zou precies kunnen zijn ‘what the doctor roderend!’ Mijn bescheiden mening natuurlijk..! ;)
bempi zegt
Vreemd geen sedan ? Durven ze bij Audi de concurrentie niet aan te gaan tegen de M3 sedan / C63 AMG. Typerend hoor
StijnB zegt
@bempi:
The original (RS2) was ook een Avant, het gros van de verkopen bij de laatste edtitie waren ook Avant’s. Niet zo verwonderlijk toen. Van de E46 heeft BMW ook nooit iets anders dan een coupé of cabrio uitgebracht, was dit dan ook uit schrik voor de B5 RS4? Ze kijken (vermogen, prestaties) heus naar elkaar maar omkaderen dit op hun eigen manier.
bempi zegt
@StijnB:
BMW is terug gekomen met de E90 M3 op de B5, maar Audi durft nu geen antwoordt te geven met een RS4 sedan.
Wie weet zal BMW volgend jaar met een M3 touring komen.
Audi probeert de laatste tijd al vaker uit het vaarwater te blijven van BMW. Ik ruik bloed !
E34M5Touring zegt
@StijnB: Zou Audi dat destijds niet gedaan hebben, juist omdat BMW geen Touring leverde voor de M3. Ik doel dan op de E36/46 modellen. Die RS2 is gewoon eindbaas en voor mij een van de meest begeerlijke Audi’s ooit. Vooral in het blauw.
TF_Bundy zegt
@E34M5Touring: Voor de B4 RS2 en de B5 RS4 was de reden voor een Avant toentertijd wegligging en handling. Vond dat eigenlijk wel een stoere reden! ;) Het moet een Avant zijn om al deze rauwe power goed op de weg te houden en in de bochten lekker te laten sporen…
E34M5Touring zegt
@TF_Bundy: Hey heb zelf een grote voorkeur voor Tourings. Ik zou graag een RS4 avant (mk1) naast mijn BMW zetten. Vond de T5-R in BTCC ook altijd de coolste.
kenner zegt
@bempi: daarvoor hebben ze de rs5 toch?
bempi zegt
@kenner:
Nee dat is een middelmatige coupé. Ik heb het over sedan versies. Waarbij de C63 AMG, M3, RS4 en IS-F eindelijk eens the battle aangaan.
Alwood zegt
@bempi: mjah.. nuttig, geeft vast een heel andere uitkomst dan C63 coupé vs M3 coupé vs RS5… overigens zijn regelmatig de RS4 sedan, C63 sedan en M3 coupé naast elkaar gezet. Heel veel verschil in eigenschappen zit er niet tussen die 2 carrosserie vormen.
bisazza zegt
V8 FTW!!
StijnB zegt
Hm, weinig vooruitgang. De B5 RS4 (V6 Bi-turvo 380pk) zette in Autogids net dezelfde prestaties neer als zijn opvolger (V8 420 pk) met dezelfde verbruikscijfers. Benieuwd of er nu wat verandering in komt.
tborre zegt
dat a1-tje gaat ook een scheurijzertje worden …
The_12oach zegt
@tborre: Daar zat ik ook meer naar te kijken. Ik ben daar zwaar benieuwd naar. Golfjes en Polotjes aan de kant Audi moet er eventjes keihard tussen. :D
driftje zegt
Waarom deze motor niet in de TT-RS Plus lepelen? Gaat dat RS4’s kosten?
TF_Bundy zegt
@driftje: Nee joh…! Juist niet! De 2.5 5-cylinder turbo heeft naast grote Audi-historische waarden, echt een brute rauwe rij ervaring! Die moet juist in meer C-segment Audi’s! :)
driftje zegt
@TF_Bundy: Die 5-pitter is wel een gaaf ding inderdaad, klinkt heerlijk. Toch moet er meer vermogen uit te krijgen zijn denk ik, zal wel weer een kwestie van positionering zijn. Hij kan natuurlijk geen match zijn voor de RS5, en daarmee een concurrent van voorgenoemde en de M3.
audi18 zegt
Gave auto, maar wie wist dit nog niet? Had niet anders verwacht. Weet iemand misschien wat het vermogen is van die tweede 1.8 variant in de A3?
The_12oach zegt
@audi18: Ik gok op een 140pk versie om er precies tussen in te zitten.
victor1111 zegt
hier zat ik ook al op te wachten!! Wel jammer da er geen sedan-versie van komt. Wanneer zou deze officieel zijn?
The_12oach zegt
En zo zie ik het graag. Iedereen zeuren over de strijd tussen de m3 en de rs4. Maar niemand die even verder gaat kijken en dan bedenken: Hey Audi doet gewoon een n/a motor erin lepelen. Bij mij een grote stap voor op de BMW want die v8 klinkt echt heerlijk.
TF_Bundy zegt
@The_12oach: Vind het naar mijn bescheiden mening allebei een bruut geluid. Sterker nog. Het steekt mekaar niet. Want de hoogtoerige BMW maakt een wezenlijk ander geluid als de lage toeren van de RS4. Het kan wat mij betreft prima naast elkaar bestaan.
Ook qua rijgedrag totaal anders. RS4’s sporen in bochten met onuitputtelijke grip geweldig. Echter is dat voor hardcore-rijders (Not me, by the way hoor. Hou van flink doorrijden, maar ben geen drift-king ;)) saai te noemen. En de BMW heeft natuurlijk ook fantastisch rijgedrag, maar kan zo lekker oversturen en uitbreken = echt sportief rijden! Het zijn verschillende kopers en rijders, denk ik te weten… :)
The_12oach zegt
@TF_Bundy: Klopt zeer zeker in de huidige generatie maar deze RS4 zoals hierboven geldt toch voor de opvolgende generatie van de macedonten. En de BMW krijgt als ik de berichten vertrouwen mag een tri-turbo 6 inlijn en ja die turbo’s nemen toch geluid weg en hij zal denk ik niet zo hoogtoerig zijn als de e46 6 in lijn of de huidige v8 van de e92. Rijgedrag laat ik buiten de kwestie want ik vind de manieren van deze 2 allebei geweldig.
crackdavid zegt
@TF_Bundy: Jij noemt de V8 uit de RS4 laagtoerig? De B7 RS4 had 420 PK @ 7800 toeren en kon tot 8250 toeren doorgetrokken worden. Totaal niet laagtoerig dus..
bisazza zegt
@The_12oach: dit zal ook meteen de laatste V8 N/A zijn in een RS4 ben ik bang.
Lucb zegt
Zitten er nu echt mensen te wachten op die A1 met 2.0 en quattro?
TF_Bundy zegt
@Lucb: Er is wel markt voor denk ik. Maar klein. En dat is puur om de hooooge prijs.
tborre zegt
Is er trouwens ergens een link naar dat “pdfje” waar voeral naar verwezen is? mss staan er voor ons wel meer andere dingen op…
ericc zegt
Allemaal goed en wel, maar wat de R8. De instap heeft 420pk en het wordt tijd dat deze een upgrade krijgt. Ik verwacht echter dat de nieuwe 4.0L twinturbo wel in deze R8-facelift komt te liggen. >450PK???
baasbas zegt
@ericc: at your service
;-)
Benjamin1 zegt
Lever VAG die 1.4 TSI nog steeds? Ik dacht dat die extreem
onbetrouwbaar was?!
meneersander zegt
Lekker hoor 450pk!!
jaapiyo zegt
Shop met oude voorlichten of niet?
love4sportcars zegt
Yeeessss! Nog een V8! Mijn droom komt uit, danku oo machtige heer!..
anuspraeternaturalis zegt
@love4sportcars: Je mag nog niet eens autorijden. Haha. Laat staan dat je een RS4 kunt betalen…
bisazza zegt
@anuspraeternaturalis: ? En??? Wat is je punt? Ik had als menneke vroeger ook een F40 boven mijn bed. Kon ik toen ook niet betalen maar droomde ik ook van…
honeyhanger zegt
@anuspraeternaturalis: ja dus? Wat is dat nou weer voor een reply? Word volwassen zou ik zeggen :D
love4sportcars zegt
@anuspraeternaturalis: Hoe kan jij nu weten of ik al met auto’s rij. Ik durf er om wedden dat ik beter auto rij dan jij.
Bye the way, wie kan er zeggen zeggen dat hij thuis 2 generaties RS4’en heeft, en die derde zal er ook wel komen.
BAM!nu gij!
honeyhanger zegt
@love4sportcars: 1
crackdavid zegt
@love4sportcars: Gast, je bent 16-17 jaar oud. En die RS4’en op jullie oprit zullen niet door jou betaald zijn, dus wat loop je stoer te doen…
love4sportcars zegt
@crackdavid: wat boeit dat nu? Wild dat zeggen dat ik niet kan rijden?
E320cdi zegt
@love4sportcars: Nee… Dat wil zeggen dat je loopt te pochen met andermans spullen. Zo komt het namelijk over. Neemt niet weg dat het dikke Audi’s zijn natuurlijk!
nissangtr zegt
Zie ik nou dat de A1 een 2.0 TFSI heeft?De RS4 zal natuurlijk weer een gave auto worden,liefst met V8.
ytrewq zegt
jottum!
Megakix zegt
Bjurk….maar er zijn vast kopers voor.
Volgens mij blijft in autoland de TT-RS en de 1M één van de weinige echte hardcore auto’s !? Waarbij de TT-RS de lijstaanvoerder is. De ‘grotere jongens’ zoals de C63, de M3 en de RS4/5 hebben steeds minder èchte beleving in hun series. Rijden ze goed ? Tuurlijk ! Sssspannend ? Nah…
Wordt tijd dat BMW met de komst van de M550d hun echte M-versies terugschroeft naar pure prestaties, pure rijbeleving en pure agressie.
kevinRS6 zegt
Ben al vaker met een rs5 mee geweest! Heerlijk blok maar een nieuw ( kleiner ) turbo blok had ook niet verkeerd geweest
kliko zegt
Volgens mij zelfde blok als de vorige RS. Maar dan met 30 peekaa meer…
Maaarrrrr:
Zet maar voor de deur! :D
barry zegt
mooi zo als ie staat in die kleur en velgjes
E320cdi zegt
Super beslissing wat die RS4 betreft als je het mij vraagt. Een A4 of A6 in RS uitvoering hoort gewoon een avant te zijn!!!
grandmasterb zegt
Voor de prijs van die auto kun je waarschijnlijk een echte sportwagen kopen i.p.v. zo’n saaie vertegenwoordigersbak. Je moet dus wel knettergek zijn om zoiets aan te schaffen.