De sportcoupé met achterwielaandrijving die het ingedommelde imago van Toyota weer een beetje moet opwrijven is nu al in volle glorie te bewonderen op deze uitgelekte folderplaatjes. Net een maandje te vroeg, want de onthulling stond gepland voor de Tokio Motorshow.
Toyota wil ongeveer 200 pk uit de 2.0-liter boxermotor in het vooronder trekken. Subaru’s versie van deze sportcoupé, die volgende maand ook in de Japanse hoofdstad staat, krijgt meer vermogen en wordt logischerwijs dus ook een stukje duurder. Amerikanen krijgen deze auto voorgeschoteld met Scion-badges. De FT-86 zou ongeveer 30k euro moeten kosten (ex. belastingen).
Door een rondslingerende folder die via carspyshots.net op het WWW is verschenen weten we nu al hoe de productieversie er uit komt te zien (in 2012 is de marktintroductie). De gooi-en-smijt-Jap is uitgerust met een iets minder radicale voorbumper en dat geldt ook voor de koplampen, sideskirts en achterbumper. De dubbele uitlaat is wel gebleven. Wel moet gezegd worden dat het hier gaat om een opgedirkte variant van Toyota’s huistuner Modellista. Er komen dus ook nog minder uitbundige versies.
Ook zien we het interieur. Zoals verwacht is het een sportief geheel met een hoge middenconsole, een kort schakelpookje (zesbak?) en een toerenteller in het midden van het klokkendisplay. Zoals al vaker gezegd: laat maar komen!
cumulus zegt
Ik vraag me af hoeveel seconden het gaat duren tegen dat het eerste beste petje daar een spoiler op die koffer gaat plakken… :P
kimi100 zegt
@cumulus: denk de tijd dat het kost om naar een winkel te rijden :)
mrbones zegt
@cumulus: dit model kan best een subtiele spoiler gebruiken
censored zegt
@mrbones: nr 1 ;-)
mrbones zegt
@censored: haha, ja hij is gewoon niet af zo vind ik. Ik hou normaal helemaal niet van spoilers maar deze achterkant is mij wat te bol
meneersander zegt
@cumulus: de sneeuwschuiver op de voorkant heeft Toyota er voor het gemak al opgezet:p
Haakie zegt
@cumulus: Dat kan wel even duren. Die petjes moeten eerst 30K+BPM bij elkaar gaan sparen. ;)
Esprit_de_Flandre zegt
@cumulus: èchte petjes kunnen dit niet betalen. Waarom denk je dat ze genoegen nemen met een ouwe 3 of Golf…
jack_abarth zegt
@Esprit_de_Flandre:
Sowieso met een Golf zul je bedoelen…
Esprit_de_Flandre zegt
@jack_abarth: Ik zie toch meer petjes in een ouwe 3 dan in een Golf hoor…
consumptieverplicht zegt
Dips! Die wil ik wel hebben!
bempi zegt
Kon hem net zo goed de Hyundai Genesis FT-86 noemen.
Supra1981 zegt
Ziet er zowel van binnen als van buiten leuk uit. Wordt wellicht een waardig opvolger van mijn Corolla :-)
baasbas zegt
imho nog steeds met standaard mislukte tuner sjonnie uiterlijk…
Echt kansloos.
Hier was het nog smaakvol en spannend!
G-Ammo zegt
@baasbas: Nou… dan maak je hem ook rood he :)
robbie zegt
@baasbas: de versie die je hier ziet is ook de Sjonnie tuner versie!
Deze witte FT-86 is getuned door Modellista.
masterstig zegt
@baasbas: Het concept was inderdaad veel mooier, deze auto is redelijk standaard geworden qua design.
besaram zegt
Mooie auto de achterkant heeft echt iets vn de ae-86. me like
GT4Ever zegt
30k ex. belastingen? Ik had meer gehoopt op 30k inc. Als daar nog belastingen bij komen ben ik bang dat hij net iets te duur is om een echt groot succes te worden.
Verder wel een leuke auto, al oogt de voorkant een beetje rommelig.
towi1989 zegt
@GT4Ever:
Hier in nederland wel ja :<
baasbas zegt
@GT4Ever: Goed punt. Als de belastingen er nog bij moeten, dan is een Hyundai Genesis zelfs goedkoper uiteindelijk (42.000). Die heeft dan door een turbo nog meer koppel ook…
crash zegt
Gatver wat een verneukt design weer. Veel minder clean dan het concept (logisch, maartoch) en het lijkt behoorlijk sjonnie achtig te worden. Jammer…
robbie zegt
Jammer dat de versie die wij zullen krijgen een stuk minder dik zal zijn. Dit is namelijk een FT-86 die is getuned door huistuner Modellista.
Deze FT-86 is dus voor zien van een dikke bodykit, grotere velgen en een opgeleukt interieur.
Haal de scherpe randjes er vanaf en je hebt de versie die wij krijgen!
baasbas zegt
@robbie: Oh gelukkig, dus er is nog hoop dat hij er beter uit gaat zien dan dat…
Deze lelijke uitvoering doet me denken aan:
Esprit_de_Flandre zegt
@baasbas: Ai, das idd lelijk. Standaard is ie nochtans zeer te smaken, deze Hyundai…
burninrubber zegt
@baasbas: Hey achterkant ferarri california!
G-Ammo zegt
Ik vind hem in ieder geval super nice!
Dit is echt geen sjonnie bak, beste mensen.
Alleen omdat hij wit is en andere velgen heeft?
zeevink zegt
Ik zeg motortje tunen voor extra koppel en vermogen. extra camber erop en een setje lichtgewicht velgen met performance banden. En driften maar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Zal het erg goed gaan doen in de amerikaanse en aziatische markten als basis voor de driftscene.
Sportspotter13 zegt
Ik heb de FT-86 concept eens in Parijs gezien.
http://www.autojunk.nl/2010/11/toyota-ft86-concept
towi1989 zegt
Waarom maken ze de productieversie altijd zo saai en braaf?!?!?!
sdk16420 zegt
IMO een kruising tussen een Porsche (maakt niet uit welk ‘model’) en een Nissan 370z
Jochempie zegt
Mwah, ik vind de 370Z en de Genesis er beter uit zien.
jack_abarth zegt
Nette wagen dat sowieso, maar ik ben bang dat het prijsverschil met de 370Z niet groot genoeg zal zijn en hierdoor veel mensen voor de V6 Nissan kiezen.
jack_abarth zegt
@jack_abarth:
Hmm even de prijs van de 370Z erbij gepakt, maar die begint pas vanaf 55k.
Dan zie ik toch nog wel een kansje voor deze wagen.
baasbas zegt
@jack_abarth: Hyundai Genesis is vanaf 42.000. Daarvoor heb je 200 turbo pk’s. Maar waarschijnlijk een bult meer koppel?
jack_abarth zegt
@baasbas:
Ja er zit alleen wel een “maar” aan wat je eigenlijk niet mag tellen maar toch mee zal spelen.
Ik heb gewoon liever een Toyota dan een Hyundai.
baasbas zegt
@jack_abarth: Haha, mee eens. Maar niet déze Toyota wat mij betreft. Ik ben nogal teleurgesteld met het eindresultaat. Tijdens de ontwikkeling hoopte ik op een kleine, low-tech, lichtgewicht coupé die erg goedkoop is, met een leuke body. Uiterlijk is dan smaak, oke. Maar een Hyundai Genesis V6 is ook nog voor minder dan 50.000 te krijgen en die scoort toch 300+ pk. Krijgt die Toyota het toch moeilijk misschien?
vale46 zegt
Ik vind em mooi!
Moet zeker niet onder doen voor de concept.
Spijtig van de hoge prijs, maar je zal er vast veel rijplezier van terug krijgen :)
gforce zegt
Ontiegelijk lelijke achterkant zeg… Al die concepten zagen er veel beter uit naar mijn mening. Als ik hierop zou wachten met de hoop dat in ieder geval het uiterlijk enigszins hetzelfde zou blijven zou ik nou toch wel balen.. :P
DennisS65B40 zegt
Op het eerste gezicht dacht ik dat er weer een Panamera getuned was…
speedlimit zegt
@audir8v10:
Ja die heeft idd ook maar 2 deuren he ;)
DennisS65B40 zegt
@speedlimit: ja dat zag ik ook pas later.. Was op mijn werk ;-) Maar verder vind ik het wel een bruut apparaat om te zien.
raoulkroes zegt
Ziet er leuker uit dan ik had verwacht!
pinokotsbeer zegt
hmmz we wachten nog maar even de introductie af maar als toyota fan doet het me niet veel. Ook de prijs verwacht ik boven de 40K
gserban zegt
Gatver hoe lelijk kunnen ze een auto maken met al dat tupleware erop
kakhead zegt
Doet me toch wel een beetje denken aan een Nissan 350z/370z
mazdarx8 zegt
leuk ding, behalve die neus.
die is het gewoon net niet. :?
knalfa zegt
@mazdarx8: Achterlichten, bah bah.
Matthijs0402 zegt
Wat een lelijk interieur en achterlichten.
Supra1981 zegt
@Matthijs0402: daar heb je met jouw auto vast geen last van :-)
Joerek zegt
200pk wel erg teleurstellend voor zo’n wagen…
pikes83 zegt
@Joerek: maar hij weegt volgens mij minder als elf honderd kilo ,dus die twee honderd pk meer dan zat.
masterstig zegt
@Joerek: Zo weinig is dat ook weer niet, maar van een 2.0 verwacht je misschien wel wat meer.
jack_abarth zegt
@masterstig:
100pk/L voor een NA-motor is wat dat betreft geen score om jezelf voor te hoeven schamen.
masterstig zegt
@jack_abarth: Misschien met een turbo kan je het vermogen wat opkrikken, kan een turbo op een boxer motor eigenlijk :lol:? 200 PK voor een 2.0L is niet zo veel vind ik, zeker niet weinig maar…
jack_abarth zegt
@masterstig:
Of een turbo op een boxer kan? Wat denk je van een Impreza of nog een beter een 911 ?!?
Shame on you!!
masterstig zegt
@jack_abarth: Dan kan het vermogen dus opgekrikt worden, dat was mijn vraag.
masterstig zegt
@jack_abarth: Ik geef toe het was niet zo slim van me, maar dan kunnen er nog wat pk’s bij (vraag of Toyota dat doet natuurlijk).
baasbas zegt
@masterstig: Hoezo niet zoveel… Ga jij eens stallen schoonscheppen van 200 paarden. Benieuwd of je het dan nog steeds niet zo veel vindt…
masterstig zegt
@baasbas: Goeie :lol:!
baasbas zegt
@masterstig: 200 pk stinkt ook machtig trouwens… ;)
babbaloerie zegt
Gebeurd zelden dat ik een productiemodel mooier vind dan het concept.
Ik wou dat ik het geld had om m’n MR2 te vervangen!
speedlimit zegt
Afgezien van de achterlichten ziet er best goed uit :)
Ben alleen benieuwd of ie alsnog de naam “celica” gaat krijgen.
baasbas zegt
@speedlimit: Uit historisch oogpunt? Dan zou hij juist Corolla moeten heten toch?
speedlimit zegt
@baasbas:
Ja idd…denk alleen dat toyota die naam alleen voor de sedan aanhoudt.
Esprit_de_Flandre zegt
@baasbas: Dat zou de grootste marketingblunder in de geschiedenis zijn. Misschien dat het nog wel lukt in Japan, maar nergens anders…
jack_abarth zegt
@speedlimit:
Dan hoop ik wel dat er nog de spoiler van de GT-four erop komt, dat hoort gewoon op zo’n wagen.
speedlimit zegt
@jack_abarth:
Yup…die 3s-gte die daarin zat was z’n tijd ver vooruit ;)
pikes83 zegt
prachtige japanse gooi en smijt auto weer van onze japanse vrienden.veel spannender als die vag zooi
dennisr zegt
valt me niet tegen! ben benieuwd naar foto’s waar hij in het wild te zien is,
norge zegt
Iets braver als het concept maar nog steeds leuk .
desjonnies zegt
Volledig geslaagd model.
Mag hopen dat Subaru het model nog verder weet te veruinineren.
Dat is Subaru verplicht aan zijn stand.
Waardeloze modellen, maar als je dan het gaspedaal intrapt………….
flutterby zegt
Doe mij maar een 1 serie coupe… (of 2 serie) Prijsklasse is ongeveer gelijk…
speedlimit zegt
@flutterby:
1 nadeel…de 1-serie is foeilelijk.
burninrubber zegt
@speedlimit: Waar blijft die ” like” button hier op AB?? xD
lincoln zegt
mooie hoofdlijnen ..
maar kan je daar anno 2011 nog mee aankomen ??
ik bedoel ..
hebben die ontwerpers daar nog nooit een Peugeot RCZ gezien ??
mashell zegt
@lincoln: vast wel maar ze wouden een Hyundai Genesis concurrent bouwen en dat lijkt ze aardig gelukt.
Esprit_de_Flandre zegt
@lincoln: Ja, maar ze wilden een ‘mannelijke’ auto…
lincoln zegt
@Esprit_de_Flandre:
mannen die dit soort meuk 20 jaar geleden “mooi” vonden (want toen bestond dit ook al) zijn nu wel capabel om em te betalen ..
dus dat is opzich geen slechte zet ..
jdmfan zegt
ik denk dat er op de subaru versie nog wel een flinke taartschep op komt
burninrubber zegt
@jdmfan: lol
paere zegt
De voprkant heeft iets weg van de LF-A vind ik
agera zegt
Ik ben er (nog) niet kapot van.
bigcar zegt
@agera: me2 ;)
KaCh1ng zegt
‘lexus’ achterlichteh haha =) , vond concept veel mooier
SJ zegt
De vorige Supra was niet bepaald een schitterende auto (qua uiterlijk), dus die lijn heeft Toyota mooi weten door te trekken (zelfs weten te overtreffen)… En waar de vorige nog in ieder geval een geheel eigen design had, zou je deze op straat bijna over het hoofd zien.
spylegion zegt
Benieuwd naar het gewicht..
Daar valt of staat deze machine mee imho
mdemooistelettervanhetalfabet zegt
Waarom zijn die achterlichten zo lelijk geworden? Bij het concept zijn ze nog mooi.
Ram-G-maN zegt
Chromen stootstrips?! :-/
reality2030 zegt
Ik vindt echt dom van mensen dat ze zoveel lullen over nieuwe modelen auto’s alle vormen en maten van auto’s zijn al tot nu toe gemaakt er is niks heel aparts en nieuws kunje meer ontwerpen…. Alles wat nu en in toekomst zal komen dat zal natuurlijk op elkaar lijken. Dus we moeten alleen op de kwaliteit van auto’s kijken en niet meer van merken en vormen ik vindt al lang niet meer belangrijk…
Nico94 zegt
Mooi hoor!
reality2030 zegt
@Nico94: Alle auto’s hebben 4 wielen maar als eentje kan nog vliegen we moeten daarvan dromen… Het maakt niet uit wat van auto jij rijdt je moet toch even wachten voor de stoplichten en die zijn genoeg in de wereld…