Er ontstaat langzaam weer iets meer interesse in LPG. Vorige maand schreven we dat de af-fabriek LPG installaties verantwoordelijk zijn voor een kleine opleving. Dit gecombineerd met de huidige hoge brandstofprijs, maakt dat steeds meer automobilisten LPG serieus overwegen als alternatief.
Een liter autogas is momenteel ongeveer een euro goedkoper dan een liter euro 95. Nadeel is wel dat LPG een hoger verbruik en hogere onderhoudskosten met zich meebrengt. Daarbij moet er voor een auto op LPG veelal meer wegenbelasting worden betaald, maar er zijn nu ook auto’s met af-fabriek LPG-installatie waarvoor geen BPM en wegenbelasting betaald hoeft te worden.
De gasprijs is gekoppeld aan de olieprijs, waardoor een hoge olieprijs ook leidt tot duurdere LPG. Het is wel zo dat LPG uit butaan en propaan bestaat; gassoorten die o.a. worden gebruikt voor de verwarming van binnenruimten. De vraag naar deze gassoorten neemt af in het voorjaar af, waardoor LPG weer iets goedkoper wordt, aldus Kees Goudberg, voorzitter van Stichting Autogas Nederland. (via: pzc.nl)
desjonnies zegt
Slecht starten
Verbrande kleppen
Ingebrande klepzetels
’s winters bokken omdat de verdamper niet op temperatuur wil kopen
Of slecht lopen op benzine of slecht lopen op gas
lastig tanken
Altijd rekenen hoe ver je nog kunt
Zoeken naar een GPL station in Frankrijk of in Duitsland
Nee dank u liever een HDI’tje
flutterby zegt
@desjonnies:
Slecht starten:
Hij start gewoon op benzine hoor…
Verbrande kleppen: Geen last van, mijn auto rijdt nu alweer 160-170k op gas, zelf 70k km met 200 euro onderhoud.
Ingebrande klepzetels:
Idem
‘s winters bokken omdat de verdamper niet op temperatuur wil kopen: LPI heeft hier geen last van
Of slecht lopen op benzine of slecht lopen op gas: 70k km zonder klachten.
lastig tanken:
Inderdaad een minpuntje, maar met 1 tank per maand heb je het eruit en rijd ook perfect op benzine, alleen heb je dan het gevoel dat je een dief ben van je eigen portemonnee.
Altijd rekenen hoe ver je nog kunt:
Idem.
Zoeken naar een GPL station in Frankrijk of in Duitsland: Idem.
Nee dank u liever een HDI’tje: Ieder zijn mening, ik blijf bij gas.
406_v6 zegt
@bigcar: Nee, diesel ruikt lekker… :roll:
Klojum zegt
@desjonnies:
Wat een hersenloze reactie, zeg. Heb je zelf toevallig een keertje problemen gehad met een LGP-auto? En DUS… zijn alle auto’s rijdend op LPG ineens ALLEMAAL KUT-auto’s?
Vroegah reed mijn auto beter op LPG dan op benzine, in de zomer EN in de winter. Mijn net zo botte conclusie: jij kan niet met een auto omgaan.
jack_abarth zegt
@Klojum:
Nadat de nokkenas 2 keer is buiten komen kijken, ja inderdaad nooit meer een LPG wagen voor mij.
desjonnies zegt
@Klojum: Gevoelig typje ben jij zeg, bedrijfswagens reden allemaal op jouw fijne LPG, totdat ik eens ging rekenen :
de onderhouds kosten van 10 LPG bestelwagens tegen de meerprijs van Diesels.
En wat denk je dat de uitkomst was? Onmiddellijk andere bestelwagens.
Natuurlijk hadden we Neerlands 10 slechtse chauffeurs in dienst.
flutterby zegt
@desjonnies: Ja want met bestelwagens wordt altijd zeer rustig en zuinig gereden.
LPG is ideaal voor privé, niet voor zakelijk/lease.
Griffin zegt
@desjonnies: misschien even een sprintje zetten zodat je ook weer in de 21ste eeuw terecht komt? De tijd dat LPG voor problemen stond in de vorm van verbande klepzetels en kleppen is al lang voorbij hoor. Een moderne wagen met goed geïnstalleerde en onderhouden LPG installatie rijdt prima. Nauwelijks vermogensverlies meer en geen problemen. Okay, je staat wat vaker bij de pomp. En je kan altijd nog terug naar benzine als dat pompstation in der Heimat of la douce France geen LPG aanbiedt…
deedrieen zegt
@desjonnies:
Hmm allemaal aannames zonder daadwerkelijke feiten.
Mijn Alfa (onbetrouwbare roestbak?) met 1.6je staat inmiddels op 3ton met alleen nieuwe kop, en normaal onderhoud… en rijdt nog als nieuw, niks noppes nada olie verbuik en voor 1.6je zeer pittig.
Kan geen diesel rijden met zoveel fun voor dat geld
RobTWo zegt
@desjonnies: Zeker geen ervaring met LPG? Ik heb ooit een AR 155 met bijna 3 en een halve ton op LPG gereden en nu een 156 met 230.000 km zonder noemenswaardige problemen. Ja, en keer een LPG-injector of een brandstofpomp, maar dat mag best met die km-standen.
bigcar zegt
lpg stinkt. lang leve benzine!
straatpiraat zegt
Ik vind op gas rijden alleen de moeite waard als je een auto hebt waar geen wegenbelasting voor hoeft betaald te worden. Bijvoorbeeld een oude auto. Dan is het pas goedkoop:) Voor de rest nee bedankt. Ik ben een petrolhead, geen gashead. :P
RobTWo zegt
@straatpiraat: een auto van 1300 kg kost zo’n €250,- per jaar meer aan wegenbelasting. Dat heb je er met 300 liter brandstof uit.
straatpiraat zegt
@RobTWo: Ja dat snap ik, maar ik zou de nadelen van gas pas voor lief nemen als het een wegenbelasting vrije auto is.
RobTWo zegt
@straatpiraat: Welke nadelen zijn dat, dat je graag zoveel meer aan accijnzen betaalt?
straatpiraat zegt
@RobTWo: De bovengenoemde natuurlijk. Meer onderhoud en enkele praktische nadelen. Maar goed. Een wegenbelasting vrije auto op gas is spotgoedkoop.
Sjonny zegt
Ik ben ook een beetje aan het twijfelen, elke week 80 euro neerleggen voo een volle tank gaat me wel wat ver, Voor de apk kan hij tog gewoon eruitgehaald worden
nickelb zegt
welke benzine auto rijd meer als 3ton. dan is er onderhoud nodig benzine of lpg. dat maakt niet uit. oude mk2 1.8 mondeo gehad op lpg. ton mee gereden in 2 jaar. met aankoop van 800euro maar 1300 gekost. en ruim 5000 euro bespaard met aftrek van wegen belasting in die 2 jaar. mijn keus is weer een op lpg
cj87 zegt
O lord, het is weer zover.. de benzineprijzen stijgen, en de lpg komt weer op. En natuurlijk, zodra er maar iets gezegd word over lpg komen de ramp/succesverhalen weer kijken.
Sorry heren, maar dit is en blijf triest, jammer dat je er slechte ervaringen mee hebt, maar ga dan bij je dealer klagen ofzo..
Robert zegt
Ik heb nu twee Honda Accords opgereden, op lpg. Altijd prima bevallen, zeker financieel.
Nu net twee maanden terug een belastingvrije youngtimer gekocht, daar zit nu ook een conventionele lpg installatie in. 50 liter voor € 37,- Je blijft lachen bij de pomp.
En kwa gezeur met storingen, slecht lopen, etc.; stop er een flashlube smeersysteem in (kost € 100,-) tegen kleppen inbranden, hou de klepspeling in de gaten (1x per 10000 km nastellen) en rij een keer in de maand een stuk op benzine en je hebt in principe niet meer of minder storingen te verwachten dan met een TDI, FSI of ander modern diesel- of benzineaggregaat.
tstile zegt
Op lpg kan je prima rondkarren. Vooral in een lichte auto is de besparing groot omdat de wegenbelasting korting voor G3 een vast bedrag is tov de oudere G2 systemen.
Bij een wat zwaardere auto kan je net zo goed een diesel nemen.
Hoe dan ook, ik heb 4 auto’s op gas gehad en op 1 verdamper na nooit problemen gehad.
Rover 620, met 2 liter honda motor erin. Altijd blazen, nooit warmrijden etc. 270.000 km, verkocht aan een irakees met familie door heel europa, die heeft er nog tig probleemloze km’s bijgezet.
Opel Ascona 1.2 uit 1974 met 4 bak, geloof me, dat motortje moest werken, reed nog beter op gas dan op benzine!
2x Audi A4 op gas ook nog gehad, 1 met 250.000 km, verdeler vervangen.
Andere met 360.000 km, nooit probleem mee gehad.
Dit alles op gas en met een pittige rijstijl!
Ik was aan boetes meer kwijt dan aan onderhoud enzo
Maar inmiddels ben ik er wel achter dat een diesel vrijwel net zo goedkoop rijdt, en dan hoef je je reservewiel niet op schoot te houden:D
Femme zegt
@tstile: Als je het niet alleen te doen is om goedkoop rijden maar ook om rijplezier heeft lpg juist in grote motoren veel meer voordelen dan in een kleine. Lpg maakt het rijden van grote motoren betaalbaar. Een V8 op lpg biedt veel meer rijplezier dan een diesel met een waardeloos geluid, beperkte powerband, lompe vermogensontwikkeling en trage gasrespons.
mashell zegt
Voor mij is het grootste probleem met LPG dat er achteraf wat ingebouwd moet worden, en de meeste van deze bedrijven het hobby niveau nog niet overstegen zijn. LPG prima maar dan alleen met een installatie af fabriek.
tarquesh zegt
Ik heb 9 jaar rond getuft in een LPG auto. Nu rij ik Diesel en dat bevalt me 50% beter.
Ten eerste rij je de dubbele actieradius en ten tweede heb je geen storingen.
Het kost ongeveer hetzelfde, alleen je staat niet zo vaak meer te tanken. Luxe.
Go Diesel!
reed zegt
Rij al meer als 10 jaar op LPG. Waarvan zeker 750.000 km bijna probleemloos. (meerdere auto’s)
1 x bevroren verdamper (klep op uitlaat voor warme lucht vergeten over te zetten.)
1 x verdamper stuk (mag dat een keer na 300.000 km)
Rij nu nog steeds op LPG, en eigenlijk te weinig km per jaar. Kan nu op de fiets naar het werk. Maar 1 of 2 keer tanken per mnd en toch ben ik voordeliger als benzine.
De teller staat nu op 350.000 en op de verdamper na is bijna alles nog origineel.