Al geruime tijd zijn de navigatiesystemen van Volkswagen een regelrechte hit onder het Nederlands boevengilde. Reeds anderhalf jaar geleden maakten wij melding dat dit kleinood nogal vaak zonder toestemming van de VW-eigenaar wordt ‘geleend’, en ook een tijdje terug was het in Brabant weer bal, met diverse opengeknipte Volkswagens als resultaat. VW komt nu in actie en biedt eigenaren een zogeheten ‘RNS navi lock’.
Deze afdekkap is volgens VW een ‘solide mechanische beveiliging’ voor de navigatiesystemen RNS 310 en RNS 510. De grootste barrière voor steeldieven is een met kunststof afgewerkte metalen plaat. Verder moet een hoogwaardig ASSA-slot het openbreken van de kap helemaal moeilijk maken.
In eerste instantie is het ‘navi lock’ beschikbaar voor de Golf, Golf Variant en de Passat Limousine, Variant en CC. Het systeem kan door elke VW-dealer ingebouwd worden, maar vergeet niet je creditcard mee te nemen: voor inbouw in een Golf betaal je 219 euro. Passat-bezitters zijn 20 euro goedkoper uit (want?).
Dennis zegt
Het zou mij hoogst verbazen als dit zou werken.
Hooguit 2 minuten vertraging bij het stelen van je navi.
sir_smokalot zegt
@Dennis: Meten is weten! Als je ons een lol wilt doen: pak dan je eigen VW / een van een bekende, zoek een professionele navi-dief, test het, en vergeet het niet te filmen. Het resultaat mag gemaild worden naar [email protected]!
Dawg zegt
@sir_smokalot: En die inbreker vervolgens z’n kop in te slaan a.u.b…
Joop zegt
@Dennis: 2 minuten is toch een vertraging van 100%
besaram zegt
lol wat slecht bedacht Lkkere duitse afwerking !
screamer zegt
que?
wat is dit nu voor beveiliging? :X kunnen die duitsers echt niks beters bedenken?
Heinrich zegt
Nood breekt wet. Maar de kosten echt ongelooflijk. Dat zijn tom tom waardige prijzen?@?
Relief zegt
Iedereen heeft wel praatjes, maar hoe zouden jullie dit oplossen voor bestaande modellen? Voor een toekomstig model kan je wel een geintegreerde oplossing bedenken.
Maar goed praatjes vullen geen gaatjes.
woutert zegt
@Relief: dit is een oplossing voor bestaande modellen, wel opletten he.
rb zegt
@woutert: Dat zegt hij toch ook?
CarWasher zegt
@woutert: Lees dan, hij zegt toch: hou zouden jullie dit oplossen(er zijn soms meerdere manieren)
Dat bedoeld ie.
Ik vind het een goed product, hoeft er niet denderend uit te zien, zolang het maar werktr, en daar geloof ik wel in.
Nieuwe modellen zouden hiervoor al voorbereid moeten zijn(alleen kap bijkopen of helemaal inbouwen.
Vraag me alleen af, of ze die schermen niet gewoon kunnen beveiligen, dat ze in 1 auto werken(waar die in geplaatst was) en nergens anders op werken, moet best kunnen.en dan het systeem zou door het dash verwerken dat je het er niet in 1 stuk uit kunt krijgen. mischien dat dat ook afschrikt.
Martijnvb zegt
@CarWasher: Je zegt dat de voorbereiding voor die beveiliging al in nieuwe modellen moet zitten, maar het is toch van de zotte dat een nieuwe generatie Passat die pas kortgeleden geïntroduceerd is, wederom dit systeem heeft. DAAR zit het probleem.
Los van dat ik sterk mijn twijfels heb of dit helpt, ze zetten immers gewoon een koevoet eronder en slopen zo je hele dashboard…
woutert zegt
@CarWasher: mijn fout idd, en die beveiliging was er, dat het systeem maar op een auto werkt, alleen hebben ze net zo lang zitten puzzelen todat ze de code konden kraken en hij meer te gebruiken was.
Barryyy zegt
Dan zouden ze wel de “ophangpunten” ergens diep in het systeem moeten verankeren. Als je ze vast maakt aan het dashboard zoals hier simpel is afgebeeld, LIJKT het mij niet zo zeer goed te gaan helpen. Breekijzer ertussen en je breekt het Kunststof af. Dan is het RNS systeem weer vrij. Als het diep verankerd is ergens verder in het systeem zou het wel kunnen helpen, want dan is de plaat niet van zijn plek te krijgen.
getl4id zegt
en nu jatten die dieven ook nog eens je €200 kostende beveiliging,… ben je alleen maar meer geld kwijt
Joop zegt
@getl4id: nu wordt alles vergoed door de verzekering, ik zie ook de meerwaarde niet…
norge zegt
Ze hadden het wel iets goedkoper kunnen houden, als service naar de klant toe zullen we maar zeggen .
Oeps was vergeten dat het VAG was ,die kennen geen service.
Relief zegt
@norge:
Ik wist niet dat een hoge prijs gelijk staat aan geen service.
406_v6 zegt
@norge: :lol: :lol: :lol:
woutert zegt
@norge: ze hebben een hele goede service bij mijn weten.
Alexander zegt
@norge:
Jij snapt er niks van.
Grote beurt + wintercheck gehad voor € 19,-. Geen extra “problemen” gevonden, zoals wel vaker gebeurd.
Dus slechte service? Dacht het niet.
florisw zegt
@norge: Norge! Bekend van Autoweek! Kan je ook iets anders dan alleen maar zagen en zagen op VAG producten?
derdaniel zegt
@norge: Ben ik met je eens! Deze oplossing is gewoon te zot voor woorden en maakt dat je niet serieus wordt genomen.. als klant en als automaker. Je koopt een ‘nieuwe’ Passat met navi en betaalt daarbij 200 e voor een opzetstuk wat nog meer aandacht trekt, want extreem lelijk. Het gestolen navi probleem is al heel lang bekend bij VW, verbeter het of bied het desnoods gratis aan. Het zijn echt dit soort dingen die hogere Passat klanten voor een ander merk doen kiezen. Dat is een oplossing
derdaniel zegt
@derdaniel: het opzetstuk gratis moet er staan ;)
Jogie zegt
Heb deze zelf ook, weegt ongeveer een kilo. Wat hieronder geschreven wordt is niet juist, het systeem met de 4 pinnen is prima weggewerkt in het dashboard en valt bijna niet op.
Het is helaas niet anders dat dit moet, aangezien je niet om de week naar de carglass toe wilt gaan.
Zolang VW de navi niet compleet integreert in het dashboard maar het een losse unit blijft, zal dit helaas noodzakelijk blijven.
O ja, vergeet ik bijna de mensen die gewoon niet met hun tengels van andermans spullen kunnen blijven. Is toch de oorzaak van dit soort gedoe.
Den zegt
@Jogie In mijn ogen een beetje nutteloos kapje, waarom:
1. Als je zo’n bult op je dashbord hebt, dan weten dieven automatisch dat daaronder iets zit wat te halen valt en ze vinden hoe dan ook een manier om eraan te komen.
2. Het materiaal dat gebruikt wordt om de auto in te komen is ongetwijfeld voldoende om ook dat kapje kapot te maken.
3. Fabrieksnavi’s moeten ingebouwd worden zoals BMW, Mercedes, Renault etc. dat doen. Je betaalt er toch snel enkele duizenden euro’s voor.
4. Volkswagen geeft impliciet toe dat dieven vrij gemakkelijk in hun auto’s kunnen komen. Zouden ze beter niet iets kunnen doen aan de dikte van het glas, sloten, of alarm?
Alexander zegt
@Den:
Inderdaad kunnen ze betre kijken naar bijv. kogelwerend/kogelvrijglas en stevige deuren dmv een extra plaat in de deur.
Die paar kilo maak ook niet zoveel uit.
rb zegt
@Den: Je komt altijd makkelijk in een auto. Je moet er immers ook makkelijk uit kunnen. Je kunt een ruit altijd kapot slaan met een Life Hammer. Kun je dat niet, dan kun je dus ook niet meer uit je auto komen bij een ongeval.
Jogie zegt
@Den:
Je kunt niets aan de navi zelf, de sloten of de ramen veranderen. Die zijn nu eenmaal zoals ze zijn.
Dus het enige dat je kunt proberen is de dieven te ontmoedigen. Dat kan door een alarm of deze afdekplaat.
Ook bij MB en BMW worden auto’s opengebroken. Niet de navi wordt dan gejat maar bijvoorbeeld de spullen onder de afdekhoes in de bagageruimte, of het dashboard kastje.
Kortom diefstal is nooit te voorkomen, maar je kunt ze alleen ontmoedigen.
Alexander zegt
Moet dit nu echt € 219,- kosten?
st zegt
@Alexander: tja eerst verdienden ze lekker aan nieuwe navigaties verkopen door al die diefstal.
Nu ze zich gedwongen voelen er iets aan te doen compenseren ze het verlies aan inkomsten op deze manier..
Overigens zijn mensen toch te lui om 100% van de tijd zo’n ding erop te zetten.
En voor ritjes waar je de navigatie niet nodig hebt, laat je dan zo’n lelijke plastic pyramide op je dashboard zitten??
Ik zou hem er niet afhalen voor een ritje naar de supermarkt, maar zou me er wel aan storen. Ik bedoel, het zijn geen dacia rijders.
RickB. zegt
Hebben ze niet door dat de RNS 510 ook in Skoda’s en Seat’s worden geleverd?! :P
drowel zegt
lekker premium…
vitorio zegt
en dan mag je dus elke keer die kap er op/af gaan schroeven als je iets met je navi doet, kan je net zo goed gewoon een tom-tom kopen….
vitorio zegt
@vitorio:
Nog dikkere faal, ik zie net dat die kap ook de CD-sleuf, en dus ook meteen de hele audio installatie blokkeert (ben zelf niet bekend met die RNS-jes, dus kwartje viel wat later)
je mag dus elke keer als je je auto aan/uitzet met die kap aan de gang.. lovely
Jogie zegt
@vitorio:
Je kunt de kap ook laten zitten. Als je de radio niet uitzet als de auto uitgaat (wie doet dat uberhaubt?!) blijft ie gewoon werken en kun je deze gewoon bedienen via het stuurwiel. Heb je geen stuurwiel bediening, tsja, dan wordt het lastiger, maar muziek heb je dan nog altijd wel.
Voor korte ritjes haal ik dat ding er ook niet iedere keer af.
Bob zegt
Het blijft triest dat mensen niet van je spullen kunnen afblijven.
Faalhaas zegt
Voor 219,000 euro lever ik een anti-diefstal overkapping voor je auto.
Megakix zegt
Weinig geld hoor, als je bedenkt dat je je heeeeeel veel ellende kunt besparen. Ik bedoel, je moet aangifte doen bij een stel Mavo-scholiertjes in de wetenschap dat die er geen ene ruk mee doen….vervolgens kom je dán pas in aanmerking voor een vergoeding van de verzekeraar…nadat je een complete schets (kleuternivo) van de situatie hebt afgegeven…en de volgende dag is je auto wéér gekraakt.
Het prijsverschil is inderdaad ‘want?’…Que ?
Martijnvb zegt
@Megakix: Het is nog erger: aangiften hiervan moeten via internet zodat ze meteen weer de prullenbak in kunnen en er dus niet iemand zijn tijd aan hoeft te verdoen.
tss68nl zegt
@Megakix:
Huh? Nouja, als jij je voor 219 euro legaal wil laten afzetten prima, maar mij niet gezien. Ze rukken toch gewoon je dashboard eruit, en halen die kap er thuis wel even rustig af…
Ik woon in Utrecht in een niet al te slechte wijk, en iedere vrijdagavond is het raak. De autos staan letterlijk 3 meter van het raam vandaan, en ze breken nagenoeg ieder weekend in, in een of meerdere van de VAG autos.
Politie doet niets, we hebben ze zelfs gefilmd, en geprobeerd te verjagen door zodra we wat horen de deuren van de bovenverdieping open te doen. Men zwaait een keer beleefd, en rent vervolgens heel snel naar de scooter inclusief buit.
Ik heb mijn A3 na 4 inbraken nu voorzien van een standaard radio. Navigatie tegenwoordig op de telefoon.
Bisazza zegt
Ik geloof dat alle VW’s en Audi’s in de Oostbloklanden inmiddels navigatie hebben……
Los van het feit dat je van andermans spullen moet afblijven
vind het persoonlijk ook niet goed van VAG dat je het hele systeem er binnen 1 min. uit hebt gehaald…
tom vw zegt
Dit systeem is al vanaf 8 september 2010 te bestellen bij de dealer…
hieronder een quote van de “bedenker” van dit systeem:
Beste mensen,
Eindelijk, eindelijk kan ik jullie updaten over het systeem dat je RNS 510 navigatiesysteem beschermt tegen diefstal.
Het is gelukt. De beschermer is vanaf vandaag te bestellen bij de dealer.
Hoe is de beschermer tot stand gekomen?
Ik heb medio december 2009 een uitvinding gedaan die samen met PON verder is ontwikkeld.
Hierbij heeft PON alle mogelijke medewerking gegeven; zij wilden het probleem ook zo snel mogelijk oplossen.
Waarom heeft het zo lang geduurd?
Dat had drie belangrijke oorzaken:
– Er zijn verschillende sterkte-tests uitgevoerd in samenwerking met PON. Pas na verschillende tests waren we echt tevreden over de inbraakwerende werking.
– De beschermer moest ergonomisch en mooi worden vormgegeven en zeer precies passen. Dat vereiste geavanceerde techniek en meerdere prototypes.
– Voor de beschermer is patent aangevraagd. Dat kost tijd en vereist radiostilte. Ik kon dus niet eerder communiceren over welke vordering dan ook.
Voor welke auto’s is de beschermer nu beschikbaar?
Op dit moment is de beschermer beschikbaar voor de VW Passat (v.a. 2005) en de VW Golf VI.
PON heeft aangegeven dat de komende maanden ook beschermers voor alle andere VW-modellen worden ontwikkeld.
Dan volgen ook beschermers voor SEAT en Skoda. Hier hoeven alleen de bevestigingspunten voor te worden ontwikkeld, wat veel minder tijd kost dan de beschermer zelf.
Hoe kom ik aan een beschermer?
Vanaf vandaag is de beschermer te bestellen bij de VW-dealers. Zij zijn gisteren geïnformeerd over de beschermer. Er is ook informatie verstrekt aan enkele fleetowners van leasemaatschappijen. Inbouw moet plaatsvinden door de dealer. Dat is zelf nauwelijks te doen. Is echt precisiewerk, de dealer heeft hier (speciaal) gereedschap voor.
Wat gaat de beschermer ongeveer kosten?
PON heeft aangegeven dat de beschermer tegen kostprijs wordt geleverd. Reken op ongeveer EUR 200,– inclusief inbouw door de dealer.
Hoe werkt de beschermer?
De beschermer bestaat uit een mooi vormgegeven zwarte metalen kap. Hij kan eenvoudig op vier stalen ‘paddestoeltjes’ worden geschoven die in het dashboard zijn aangebracht.
Deze paddestoeltjes zijn met een slim systeem zeer vast gemonteerd in het dashboard. De kap bedekt het navigatiesysteem volledig en wordt met een sleuteltje op slot gedaan.
Monteren of losmaken van de kap kost slechts enkele seconden. De kap kan opgeborgen worden in je portiervak. Je dashboard of je navigatiesysteem beschadigen niet bij monteren of losmaken. Je navigatiesysteem / radio / DVD speler kan gewoon blijven werken, zelfs als je de kap laat zitten tijdens de rit (dan bediening via het stuurwiel).
Beschermt dit systeem werkelijk afdoende?
Volmondig: JA.
De beschermer is bestand tegen boren, slijpen, schroevendraaiers, breekijzers, etc.
Samen met PON zijn zeer grove en brute slooptests uitgevoerd: Hij gaat niet stuk. Je navigatiesysteem is niet toegankelijk.
Het gehele systeem, de beschermer, de bevestigingspunten en het slot zijn van topkwaliteit en worden in Nederland geproduceerd.
Bovendien is je navigatiesysteem volledig afgedekt, dus van buiten is wel te zien dat de beschermer aangebracht is, maar niet welk systeem erachter zit.
Is er al praktijkervaring opgedaan?
Ja, het prototype is drie weken geleden in mijn auto ingebouwd.
Het werkt perfect.
Zijn er foto’s?
Ja, ik heb er twee toegevoegd, van de vier (sierlijk vormgegeven) bevestigingspunten (‘paddestoeltjes’) en van de gemonteerde beschermer.
Ik ben erg benieuwd naar jullie reactie.
Met vriendelijke groet,
Bron: http://www.vwpassat.nl/viewtopic.php?f=125&t=36378
cooper25 zegt
Beetje loze gadget, als ze het ding er niet uit kunnen krijgen zoals hier het geval is en bij de bekende “one way screws”, dan snijden ze gewoon het dashboard open met als resultaat nog veel meer schade.
DavidZ zegt
Neem een smartphone met navi, heb je al dit gezeik niet, en nog een stuk voordeliger ook…….
MJ zegt
erg premium dit.
Megakix zegt
Staat me bij, dat VW destijds de radio-delen (waardoor het werkt zegmaar…) op 6 punten onder de motorkap verdeelde. Als ze dan een cryptootje op de radio zelf zetten, die gelinkt is aan je auto, dan is het probleem toch ook verholpen ?
ibix zegt
FAIL! Dit ziet er toch niet uit. Wat een premium oplossing zeg….
K. zegt
Of je laat gewoon een RCD300 inbouwen, geen hond die het jat.
Echte autorijders kunnen gewoon kaart lezen. :p
midasracer zegt
Oh wat triest weer, zo’n deurtje wat je open moet klappen voor je navigatie. Ik zou ook niets anders legaal weten te bedenken (niet legale dingen legio natuurlijk, akkuspanning via condensator op frame zetten, boksbal, spijkerbom enz.) Ik ben blij dat ik geen VW rijd. Ik zal er in ieder geval op letten, dat als ik een nieuwe auto koop er zo’n kek in het dashboard wegzakkend navi paneeltje in zit.
the-budel-guy zegt
gewoon zo als vroega bij vw een radio die alleen op die volkswagen werkt
florisw zegt
Tja, breekijzer eronder en je navigatie is alsnog weg! Zonde dan van je 219/199 euro!
hubert zegt
Moet je nu echt dik bijbetalen om te voorkomen dat je originele VW radio gejat wordt???
Omgekeerde wereld.
jack_abarth zegt
@hubert:
Moet Sony mijn huisalarm betalen omdat ze m’n tv jatten?
hubert zegt
@jack_abarth:
Mijn TV zet ik niet op straat (alhoewel je dat met een Sony gerust kunt doen ;-) )
Mijn auto met fabrieksnavigatie wel.
Dus moet VW er maar voor zorgen dat het onaantrekkelijk is om deze te jatten. En niet achteraf er alsnog voor geld voor gaan vragen.
jack_abarth zegt
@hubert:
Wat ik wil zeggen is dat ze het niet verplicht zijn om het aan te bieden. Dus dat ze er geld voor vragen is niet vreemd.
Want je kunt het zoveel ontmoedigen als je wilt.
Wanneer ze erbij willen komen, lukt het, hoe dan ook.
Jipp zegt
@jack_abarth: Als ze erbij willen en ze beschadigen hiermee het systeem hoeven ze hem niet meer, want dan word hij onverkoopbaar. Ook wanneer je er een breekijzer tussen zet, duw je deze door het beeldscherm uiteindelijk waardoor er geen waarde meer aan zit.
CSL zegt
TE LELIJK VOOR WOORDEN…
Koop gewoon een tomtom of een Iphone en zet daar tomtom op ;)
Thomaz zegt
Tsja, volgens mij is het iets van alle merken.
Maatje van mij werkt bij een BMW-schadehersteller en daar komen wekelijks E60’s binnen die op de één of andere manier opengebroken zijn en waarvan vervolgens de xenonverlichting, de navigatie (jawel, de i-drive) volledig eruit gebroken, leren interieur eruit, velgen eraf etc.
Verder is het iemand bij mij in het dorp overkomen dat zijn Mercedes GL450cdi ook zonder sleutel of braakschade geopend is waarbij ook xenon, navi, airbags en schermen achterin gestolen zijn.
Deze zijn dus wel beter beveiligd dan de VAG-mobielen maar nog steeds is het dus mogelijk, als de dief maar wil. Verder kun je in de VAG-werkwijze ook veel voordelen zien: als jij een tweedehands VAG-mobiel koopt kun je er nog mooi RNS510 in laten zetten, of bij zakelijk gebruik kun je het mooi achteraf in laten bouwen wat een flinke sloot aan bijtelling scheelt. Het probleem ligt mijns inziens dus bij de dieven en de gebrekkige aanpak van autodiefstal door de overheid.
FrieZ zegt
Zag toevallig vanochtend nog een Audi A3 staan met ingeslagen zijruit en verdwenen navi!
cooper25 zegt
wat kost zo’n “tweedehands” systeempje?
Emc zegt
Het is zo makkelijk, laat ze een gedeelte van de hardware, de printplaat, aan het frame vastmaken. Als je dan de radio eruit rost breekt de printplaat in 2en. Dan is ie waardeloos en niet interessant voor dieven.
Citrofiel zegt
VW heeft het leuk bekeken. Eerst een slechte beveiliging van het navigatiesysteem ontwikkelen zodat er veel vervangende onderdelen nodig zijn (vergoed door de verzekering natuurlijk, dus winst voor VW) en dan pas na een veel te lange tijd met een veel te dure optie komen om dit tegen te gaan, maar het lijkt tenminste nog alsof ze er wat aan doen…
Jogie zegt
@Citrofiel: Grappig, je hebt wel opmerkingen over de producent, maar diefstal en het slopen van andermans spullen is in jouw wereld normaal? Diefstal van Navi’s is overigens geen probleem van VW, maar van alle (populaire) merken. Zie de reactie hierboven met BMW, maar datzelfde geldt voor MB, Audi etc. Hoe meer er van rondrijden, hoe makkelijker door te verkopen in zowel binnen als buitenland.
Citrofiel zegt
@Jogie: Natuurlijk is diefstal niet goed, maar over al die individuele diefjes valt zo weinig te zeiken. ;) Diefstal beter aanpakken is leuk gezegd, maar probeer het eens. Als je in een paar minuten een navigatiesysteem in je handen kan hebben, dat valt moeilijk tegen te gaan door de politie.
Verder is het zo dat VAG het de dieven veel te makkelijk heeft gemaakt door het hele systeem bij elkaar in te bouwen, als bijvoorbeeld alleen het scherm voorin zit en de andere hardware ergens anders in de auto, dan is het veel lastiger mee te nemen. Daarbij getuigt het van desinteresse voor de problemen van de klant dat ze dit systeem gewoon blijven gebruiken.
Jipp zegt
@Citrofiel: wanneer je het systeem inbouwt zoals jij nu suggereert zal dit alleen maar extra kosten met zich mee brengen, het systeem is een optie die er dus makkelijker in moet zijn te zetten, anders past het niet in het bouwsysteem, wanneer je het scherm voorin moet zetten, en het brein ergens achterin zal dit dermate veel kosten met zich mee brengen dat je het beter op deze manier kan doen, daarbij is 200 euro voor een beveiliging die afschrikt nog niet eens zo veel geld. Je beveiligd je huis toch ook niet voor een appel en een ei? Daarbij zal het inbouwen in 2 delen ongeveer 2000 euro kosten, grof geschat, kun je beter een systeem laten jatten…
Daar komt nog is bij dat ieder merk hier last van heeft, en vag nu extra omdat daar de systemen over verschillende modellen uitwisselbaar zijn, iets wat niet bij ieder merk kan. Maar zo zijn bijvoorbeeld bij bmw en mercedes de xenonverlichting in trek, dat is iets waarvan je eerder zegt, hoe krijgen ze het voor elkaar.
Citrofiel zegt
@Jipp: Het is wel mogelijk. Audi schijnt het weer wel te hebben, iets met een MOST-bus o.i.d. Hier had ik het vandaan.
Jipp zegt
@Citrofiel: audi en vw maken ook niet altijd gebruik van de zelfde onderdelen en technieken. Daarbij betaal je, wat ik net uitleg meer voor een audi, met een mooi systeempje dan voor een volkswagen waardoor het wel mogelijk is.
Het probleem zit hem dus zoals gewoonlijk in het geld.
Jipp zegt
@Citrofiel: overigens kan de politie wel degelijk wat doen, bijvoorbeeld eens via marktplaats gaan kijken naar de systemen, wanneer iemand er meer dan 3 aanbied eens een bezoekje gaan brengen.
Citrofiel zegt
@Jipp: Dat zou ideaal zijn, het schijnt alleen dat ze hen dan niets meer kunnen maken. Daar zal dus een verandering in de regelgeving aan vooraf moeten gaan.
Jipp zegt
@Citrofiel: wanneer het aantoonbaar is dat het om gestolen waar gaat, wanneer de serienummers bijvoorbeeld overeen komen met voor gestolen opgegeven systemen kunnen ze direct mee voor heling… Enig nadeel is dat de politie iemand een week achter een computer moet zetten om het programma wat word gebruikt voor serienummers van bankbiljetten die worden vermist om te zetten naar nummers van navigatiesystemen wat misschien al simpel kan met een goed excel bestand. Alleen zie dit maar is voor elkaar te krijgen in brabant waar de meeste diefstallen hebben plaatsgevonden waar ze al het leger nodig hebben, helaas in onze mooie provincie.
Citrofiel zegt
@Jipp: Ah, jij bent ook een fan van de ambtenarij. ;)
Jipp zegt
@Citrofiel: nouja, ik denk dat ze in brabant wel een punt hebben gemaakt, de helft minder politie terwijl er meer criminaliteit is in de o zo (on)belangrijke randstad.
Kor zegt
Goed initiatief van VW!
KaCh1ng zegt
eerst al zoveel voor een navi betalen en dan nog 220 euro voor dit , haha , doe mij maar een VW zonder navi :)
Robbie Hifi zegt
Die dubbel DIN oplossingen moet Volkswagen niet meer monteren. Ben je van het boevengilde af, die verzinnen dan wel weer wat anders. Het gilde heeft natuurlijk wel omzet nodig ;)
Spiderman zegt
Gewoon geen navi in je dashboard nemen, in 95% van de gevallen weet je toch waar je moet zijn en voor die enkele keer neem je gewoon een losse TomTom. Scheelt geld en diefstal en bovendien zit je niet met zo’n lelijke en afleidende tv in je middenconsole. Geef mij daar maar gewoon drie klassieke ronde meters (oliedruk, olietemp en accuspanning of zo), dat waren nog eens tijden…
Jipp zegt
@Spiderman: hij zit ook niet in het dashboard maar in de middenconsole, en daarbij is het meer dan een navigatiesysteem, ook een multimediasysteem. En daarbij een accuspanningsmeter in een oud dashboard, hoe oud ben je, 12 want dat is iets van de nieuwe hybride wagens vriend.
Dennis21 zegt
@Jipp: miss te vaak in een oude gti ofzo meegereden ;)
Barnevelder zegt
Stelletje krenten, dit moet je er gewoon gratis bijleveren.
220 euro voor zo’n stukkie stom plastic.
Jipp zegt
@Barnevelder: als het plastic was wel ja, maar dat is het gelukkig niet, en daarbij vergeet je naast het optische deel ook het deel waarin het is vast geankerd.
Flamingo zegt
auto pantseren helpt ook
yerrie zegt
Ik heb een RNS310 en savonds staat de auto binnen in hartje rotterdam dus ik hoop dat dat net genoeg is, gaat al 2 maanden goed, waarvan hij 2 x een week op schiphol heeft gestaan.
Style zegt
Wij bij ING Car Lease gaan dit systeem verplicht stellen bij alle Passats en Golfs met dit navigatiesysteem.
Echter wel kostenneutraal voor berijders/klanten
norge zegt
@Style:Kijk dat is nou mooi ,had alleen VAG zelf moeten wezen die het kosteloos verstrekte .
Ben overigens voorstander voor het verwijderen van stelende handjes
babar zegt
@Den:
“1. Als je zo’n bult op je dashbord hebt, dan weten dieven automatisch dat daaronder iets zit wat te halen valt (…)”
En als je niet zo’n bult op je dashboard hebt, dan weten dieven zelfs wàt er te halen valt. Het is idd de eerste stap van ontmoediging.
KoenMB zegt
Schandalig dat het wel weer +200 euro moet kosten. De klant moet dus opdraaien voor iets wat VW fout heeft gedaan. Dit zouden ze gratis moeten aanbieden aan iedereen die een VW met navigatie heeft…
Jipp zegt
@KoenMB: het is al gezegt, maar ik eis toch ook niet van apple een nieuwe Iphone omdat de mijne uit me jas gejat is in de kroeg?
KoenMB zegt
@Jipp: Ja, want jouw iphone is in jouw jas ingebouwd…
Jipp zegt
@KoenMB: ja en die kan er niet uit, beetje kansloze reactie.
KoenMB zegt
@Jipp: Snap je zelf wel wat voor onzin je uitkraamt? Zoveel merken bieden tegenwoordig een GPS in dubbel DIN formaat aan en zouden volgens jouw gedachtegang even veel gepikt moeten worden, dat is dus niet het geval. Bij VW hebben de dieven ook nog geen minuut nodig om de GPS eruit te halen en binnen diezelfde minuut is u passagiersdeur ook al kapot en u alarm gaat niet af. Dat zijn dus twee cruciale fouten, want al zeker u alarm moet afschrikken tegen inbraak/diefstal en blijk in dit geval compleet nutteloos.
Beste Jipp, ik zie al maanden hoe jij je leven wil wijden aan het verdedigen van VAG-producten omdat je waarschijnlijk in een Golf rijdt, maar er is meer dan dat in het leven. Wij hebben thuis een VW Golf Plus en hoewel we tevreden zijn over die wagen, zijn we tenminste kritisch over dit soort zaken. Als iedereen jouw mentaliteit aanneemt over VAG, had bovenstaande afdekplaat waarschijnlijk 2000 euro gekost of was er deze niet eens gekomen…
Jipp zegt
@KoenMB: en nog een kansloze reactie.
Dennis21 zegt
dan kun je net zo goed een zwart doek over je dashboard leggen….
Jipp zegt
@Dennis21: dan kun je er net zo goed niets overheen leggen.
Dennis21 zegt
@Jipp: tja eigenlijk hadden ze gewoon van te voren een betere montage methode moeten gebruiken en gesplitste modules want nu zit alles in die dubbeldin (eruit trekken en meenemen:) )…snap wel alles is te jatte natuurlijk
Jipp zegt
@Dennis21: ook dat heb ik al uitgelegd aan citrofiel, als je even naar boven scrollt.
C5 zegt
Je kunt nu net zo goed een losse navigatie kopen. Die moet je ook altij opruimen en deze die er vast in zit altijd op slot doen. Deze oplossing is echt om te lachen. Zo word je als merk toch niet serieus genomen.
Jipp zegt
@C5: Ik weet nog wel dat de tom toms in opkomst waren een paar jaar geleden, en toen gingen de dieven af op zuignap afdrukken op de voorruit en werden auto’s ook massaal opengebroken. daarbij waarom zou je niet serieus worden genomen, ze komen juist met een oplossing tegen een probleem.
Dimglor zegt
220 euro voor een stuk plastic als bescherming?? Dat vind ik toch wel redelijk prijzig hoor… Hoeveel kost zo’n gps? En dan nog.. Wordt zo’n diefstal niet terug betaald door de verzekering?
AudiQuatro zegt
ik heb gewoon een oude radio waar je t frontje vanaf kan halen. en voor die 200 euries kan je 3 tomtoms kopen! Stelletje afzetters!
Style zegt
Tja beetje jammer dat particulieren wel flink moeten betalen.
Ik weet dat bij ons op de afdeling schades en verzekeringen er echt belachelijk veel meldingen zijn geweest van gestolen RNS510 systemen.
Het is moeilijk te adviseren wat een berijder kan doen, ja goedkoper systeem nemen maarja voor de rNS510 is al betaald en het zit in het leasecontract. De investering is al gedaan dus die blijft hetzelfde. Alarm is een goede optie maar dat kost weer extra centjes en zit niet iedereen op te wachten.
Dit systeem is dan ideaal.
Voorwaarde is wel dat elke berijder het ook gebruikt natuurlijk!
en ja ook ik vind het niet mooi maar je moet er toch iets aan doen aan het stelen van die systemen…
Style zegt
ow en wj hebben een demo van het systeem gehad, het is niet zomaar plastic, het is echt een degelijk en zwaar systeem, lijkt net een kluis!
bimota zegt
Af fabriek voorzien van springstoflading, dat automatisch ontploft wanneer het apparaat 50 meter van de auto vandaan is. Apparaat wel kwijt, maar niet alleen dat.
hape zegt
@KaCH1ng 14:34
Doe mij maar een navi zonder vw.
OT: 219 euro minus de productiekosten van 19 euro (of minder)…. kijk da’s nog eens handel. En nu maar hard schreeuwen in de media dat het dievengilde zo gek is op vw navi’s.
Jipp zegt
@hape: ga jij zo’n systeem goedkoper proberen te maken, ik wacht op jou vindingen.
Dennis21 zegt
dan is de dader ook meteen weg :) nee die gast moet wel eerst pijn lijden…
dirk zegt
schitterend, € 219 ex. btw betalen voor een afdekkapje van een auto van € 40.000,-. Hoe arrogant kun je als fabrikant zijn. Op een Aygo van € 10.000,- zit een standaard uitneembaar navigatiesysteem in.
Jipp zegt
@dirk: het gaat meestal niet alleen om een navigatiesysteem maar ook een multimedia systeem met touchscreen wat je niet zomaar er af kunt halen en in je jaszak stoppen. Daarbij zit er ook nog eens 60 tot 80 gb harddisk op voor muziek.
Svenska Aeroplan AB zegt
Je kan ook gewoon een auto kopen die minder populair is in Oost Europa…
OPGELOST!
Sorcerer zegt
Betalen om hun eigen probleem op te lossen?
cooper25 zegt
Het is aan de verzekeraar om er iets aan te doen want op deze manier word de premie voor anderen alleen maar hoger. Gewoon een mooi systeem waarbij mensen een RNS systeem willen, even dik mogen bijbetalen. VW komt vanzelf met een echte oplossing vanwege de dalende verkoopcijfers in plaats van dit gerecycelde colablikje.