Zou het kunnen dat als je alle spannende, sportieve, grote, kleine, dure en goedkope auto’s gehad hebt, je uitkomt bij een Audi S8 MTM? Een tikje fout en toch bescheiden, snel genoeg en een altijd aangenaam geluid.
De mogelijkheden in autoland zijn eindeloos, en als autoliefhebber wil je er zo veel mogelijk van meemaken. Snelle auto’s, comfortabele auto’s, schreeuwerige auto’s en speelse auto’s. Allemaal hebben ze hun charme. Helaas is niet alle auto’s het eeuwige leven beschoren. Sommigen gaan gewoon stuk. Tegelijkertijd gaan grote voordelen vaak hand in hand met flinke nadelen. Geen probleem als het een auto is voor ‘erbij’, maar als je er dagelijks in moet rijden best vervelend.
De oplossing: een goede ‘daily drive’. Een bruikbare auto om de échte kilometers in te maken. Een auto met ‘genoeg’ vermogen. Een snelle auto die nooit onhandelbaar wordt. Groot genoeg voor vakanties, comfortabel genoeg om lange afstanden mee af te leggen en niet te opvallend. Ik hou wel van een beetje wolf in schaapskleren. De MTM-kuur? Die is eigenlijk helemaal niet nodig, maar maakt de Audi S8 wel net wat spannender. Perfectie wordt op den duur saai, een foute uitlaat zorgt voor het behoud van een gezonde ‘spanning’.
Tuners die wat veranderen aan het vermogen van de S8 komen niet/nauwelijks voorbij. MTM haalt wel de begrenzer van de S8 af, maar geen van de aanpassingen zorgen voor meer vermogen. Bekijk meer plaatjes op autojunk.nl.
UPDATE: De S8 in kwestie blijkt weldegelijk meer vermogen te hebben. Om precies te zijn: 510pk en 550Nm, dankzij een software, uitlaat en katalysator-upgrade van MTM. Bedankt Thamar!
SLR zegt
De audi S8 is mooi dus het is niet raar als je er eentje koopt
Tonnie zegt
Die audi zo verschrikkelijk mooi… en deze uitlaten zijn écht niet fout..
fritsdeblitzzz zegt
geen upgrade in het motormanagement? nouja dan maar een beschaafde ”normale” S8 voor mij
mbaas zegt
Dikke bak, ziet er allen wel al gedateerd uit
Hupke zegt
Voor mij nooit een audi, tenzij een urquattro of een RS2, RS4 mk1.
Doe dan maar in dat segment een S-klasse en als ik wat impulsief zou zijn bij de aankoop een B7 alpina.
Voor normale wagen, hangt het ervanaf wat de bedoeling is, als je vaak in de steden moet zijn, een passat there’s no substitute. Of als je gewoon veel km’s afleggen moet zonder op riskante plaatsen te komen, liever een CLS.
VW Freak zegt
@Hupke: ee… Papa rijk ofniet ?
Hupke zegt
@VW Freak:
Wat is rijk? (en nee hierover wil ik geen discutie)
We komen thuis helemaal niets te kort, al lijkt het dat jij vermoed van wel. Aan de auto word thuis niet zo’n groot deel van het budget uitgegeven. Maar we hebben al wel leuke dingen gehad. Een laguna V6, passat 2.5 (die met de rode TDI die niet in België te koop was), passat w8, e60 530, passat r36, … en nu dat ik pas m’n rijbewijs heb een peugeot 407 en een passat 2.0 tdi, kwestie van me in leven proberen te houden zeker.
Ik bedoel maar als je in een grootstad komt zo heel af en toe voor je werk. Moet je tenminste niet opletten waar je je wagen zet met een passat. We hebben daarmee nog nooit opzettelijke krassen in de lak gehad, nog nooit FUCK of LUL in de lak of op de ruit met alcoolstift zien verschijnen en andere vandalen streken.
Misschien had ik duidelijker moeten zijn maar tenzij je alleen van je huis naar beveiligde parkeer garage of afgelegen bedrijven terrein rijdt kan je beter een “saaie grijze” passat of mondeo hebben ipv een BMW of Mercedes.
En moest ik in de S8 klasse een wagen uitkiezen (wat ik als student voorlopig niet zal doen, zou het een S-klasse of alpina B7 zijn, en eigelijk liever een CLS als het om in te rijden is, als ik daarin meerijd lijkt de rijder meer plezier te hebben dan in een alpina)
@ Svenska Aeroplan AB:
Hetzelfde wat hierboven staat, het gaat hem om het met rust gelaten worden/kwaliteit gedoe.
En nee op een pug 407 na of eens rap blokje rond in een ander heb ik nog geen andere auto’s gereden. Vind moto’s trouwens leuker als het om plezier draait.
Kyanite zegt
De A8/S8 is in mijn ogen nog steeds de mooiste in de grote klasse (S-klasse/7-serie). Een enkele ronde uitlaat links en rechts vind ik mooier dan dubbelrond links en rechts.
Die oranje Focus ST op de achtergrond is ook leuk :P
Svenska Aeroplan AB zegt
Ik hou wel van dit soort alleskunners…
Maar wat voegt MTM nou WEL toe? Uitlaatjes?
Beetje non-nieuws dus…
@ Hupke: ‘een Passat, there’s no substitute’?? Je hebt zeker weinig anders gereden dan…
zdev zegt
Snel, groot, luxe maar saai. Als er een achter je rijdt kan het van alles zijn tussen de nummers A3 en 8. Maar ja het publiek dat hier voor kiest gaat ook meer voor de degelijkheid denk ik.
clijde zegt
@zdev
Dat hebben we al meerdere keren gehoord, het begint erg vervelend te worden. Als je het verschil niet ziet, aan de achtgekant van een a3 t/m a8, moet je de oogarts maar eens bezoeken :)
Dennis zegt
Als ze wat 6 jaar oud zijn dan is het een pauperbak waar pooiers of bouwvakkers in willen rijden.
bozewolf zegt
Een van de weinige Audi’s die mij kan bekoren.
Overigens zou ik een dikke vette Audi 8 nooit als “wolf in schaapskleren” willen betitelen. Mijn moeder heeft b.v. geen flauw idee wat een zuigerstang is, maar een dikke duitse bak kan ze prima herkennen.
i-love-suv zegt
Beetje zonde, investeren in een auto die uit productie is. En zitten S8 bezitters, behalve oosteuropeanen en rappers, wel op een schreeuwerige S* te wachten?
thamar zegt
Auto van één van onze members:
http://www.theautounion.net/index.php/topic,5007.0.html
thamar zegt
Ter info over deze:
MTM Exhaust,cats, engine/gearbox software and suspention software
510hp 550Nm
Electronically limited at 295km/h (depends on tires you have when you get software)
the-budel-guy zegt
heerlijk ik wil hem ook wel zonder MTM spul
Benz.. zegt
Een mooie, anonieme limo is het.. Mooier dan een 7-serie of LS van Lexus.
Mijn absolute nummer 1 is toch wel de S-klasse.
Mooi statig uiterlijk, een zeer hoog comfort (daar kan geen 7-serie tegenop, echt) en als S500 een must have voor mij (een S320 CDI is al rap genoeg eigenlijk)
As_long_as_it_is_fast zegt
en dit is dan de ultieme droombak….
AGERA zegt
Gewoon een pure tank op wielen en zeer strak vormgegeven. Maar ja wie ben ik om te oordelen over de design van de huidige Audi’s.
Lariekoek van een argument dat de nieuwe Audi A8 is ontworpen om minder op te vallen of wat ik ook vaak voorbij zie komen is dat ze gekozen hebben voor een behoudend design.
Mensen van de marketingafdeling gooien met termen en woorden die sommigen niet eens kennen en woppaa de hele massa doet eraan mee door hun na te praten.
Audi durft gewoon niet te zeggen dat het huidige ontwerp van de A8 is mislukt of gewoonweg niet mooi genoeg is.
Het is onzin om deze auto te kopen vanwege de goede kwaliteit en hoe degelijk deze auto wel niet is. Als je zeker in deze klasse zoveel uitgeeft verwacht je ook gewoon wat moois voor je deur. Gewoon lelijk en ook dat ze dat klakkeloos doorvoeren op de andere modellen.
Dimglor zegt
Is gewoon een prachtige wagen… Zowel in- als exterieur.. Een wolf in schaapskleren zoals al eerder gezegd werd…
Ook zit ie blijkbaar vol opties als ik de link van Thamar bekijk… Leuke optie vind ik wel de B&O luidsprekerset… Kost maar rond de 10000 euro… moet kunnen :)
raoulkroes zegt
http://www.youtube.com/watch?v=hUalwk23wHM&feature=player_embedded
raoulkroes zegt
http://www.youtube.com/watch?v=n5eOzqAPyyI
bereboot81 zegt
Mooi en snel maar ook: zwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaar
TSI-tje zegt
Heerlijke auto zo’n S8. Kan je nagaan nadat MTM z’n klauwen er in gezet heeft. Niet zo schreewerig als een S63, kleine subtiele veranderingen. Doemijdiemaar.
(effin, een S63,B7 etc. zou ik ook geen nee tegen zeggen :-P )
tarquesh zegt
gek dat met de begrenzer eraf een S8 niet sneller te krijgen is. Dan maar een R8 blok erin?
romeogigli zegt
ik ben zelf in het bezit van een S8 en ik vind de S8 standaard al brutaal genoeg vooral in bij het optrekken in eerste/tweede.. in automatische nagenoeg veel koppel om in hogere versnelling te rijden dan normaal gebruikelijk.. enkel als je echt nog bruut wilt gaan bij hernemeningen of op autosnelweg er alles uit wilt halen dan zou ik hem nog willen chippen in combinatie met een nieuwe uitlaatlijn. Als je steeds een sportieve sound wilt kan je gaan voor de mtm of een milltek exhaust. Deze laatste vindik wel het mooiste klinken. De mtm is té ‘brullerig’ voor een S8, eerder voor een kwieke RS4 of RS5 ofzo. Heb winterbanden op de standaard velgen gezet en tegen de lente een set 3-delige velgen erop met chrome rand. Dan nog de achterlichten van de facelift en dan is-ie af. De nieuwe A8 vind ik trouwens niet mooi, lijkt een grote A4 achteraan. En vooraan weinig veranderd behalve de nieuwe daylight-kerstverlichting dat-ie moet onderscheiden van de andere feest-ledjes. Geef mij maar deze transporter versie ;) meer nieuws binnenkort van mijn S8-adapties te vinden op deze site.
Wat betreft het design vind ik het goed gekozen. Discreet en toch krachtig, strak, breed, vrij laag (missch. iets te lang, mr het is nu eenmaal een sportieve versie van het grootste model). Als je gewaagder wilt gaan dan moet je maar een Maserati quattroporte kopen of een Lamborghini Estoque of dergelijke. Veel sportiever ga je niet vinden in deze grootte.
@tarquesh: met de begrenzer eraf gaat-ie sowieso sneller, maar dit geeft geen prestatie-vermeerdering natuurlijk. Ik snap je argument van het R8-blok niet. De R8 heeft ofwel een V8 of een V10. In de S8(D4)en de Gallardo zit ook een V10.. Enkel de Gallardo heeft iets van een 560pk. Met iets meer dan 500pk zal ik wel al tevreden zijn ;)
Bye