Het gerucht dat Mazda wel interesse had in de hybride-technologie van Toyota lijkt hiermee te zijn bevestigd. Mazda wil groen! En daarom hebben de Japanners vandaag een overeenkomst gesloten.
Als iemand zijn hybride-business op orde heeft (afgezien van wat recalls) dan is het Toyota wel. Mazda -dat onlangs besloot flink te gaan investeren in hybride’s- mag ‘onder licentie’ de elektrotechniek van concurrent Toyota gaan toepassen in haar nieuwe modellen. De kersverse SKY-motoren (nog in ontwikkeling) worden in de toekomst gekoppeld aan de hybride-aandrijflijn van Toyota. Vanaf 2013 moet de eerste sandaalvriendelijke Mazda de weg op zoeven.
Mazda heeft het ambitieuze plan om de gehele modellenvloot zo’n 30% zuiniger te maken. Alleen zuinigere motoren en minder kilo’s was dus niet genoeg. Het moet en zal via de hybride-weg gaan. Ach, als de fameuze wankelmotor maar vrij blijft’ van groene innovaties’
Jokkebrok zegt
Ah, eindelijk een fatsoenlijke goedkope hybride!
Mr. V8 zegt
Goed, Mazda is toch wel een van de meer aansprekende Japanse merken, vind ik.
Laurens zegt
Wat valt er eigenlijk in licentie te nemen, de individuele componenten van hybriddrive (oid) bestonden al een “eeuwigheid”?
prop zegt
tja dat lijkt mij ook .. alles wordt als module aangeleverd tegenwoordig. Leuk dat mazda mee zou kunnen liften op de ‘goede naam’ onder de hippies van toyota maar zelf toegepaste techniek wordt meer gewaardeerd
MDV zegt
Dus ook Mazda kan al niet zonder Toyota!
paulusrx7 zegt
graag iets met een wankel en 2 turbo’s spv
RaKiM zegt
@paulusrx7: helemaal met je eens en dan min. 400 pk en onder de 1.400kg
jan zegt
Mazda is toch wel 1 van de weinige merken die denkt aan het gewicht van haar auto’s. Veel merken praten over zuinigheid en bla bla bla, maar ondertussen worden hun auto’s wel steeds zwaarder
prop zegt
ook dat ja .. investeren in lichtgewicht materiaal levert net zoveel op en brengt minder vervuiling met zich mee integenstelling tot het hele elektrofabricage proces
LeonPG zegt
Een kleine en nagenoeg zelfstandige fabrikant als Mazda heeft simpelweg niet voldoende middelen om zelf dergelijke techniek te ontwikkelen. Logische keuze dus.
Ben benieuwd of Toyota ook Mazda techniek in licentie zal gaan nemen. Waterstof Wankelmotor bijvoorbeeld….
W!d zegt
De RX8 wordt binnenkort gesanneerd.. Hopelijk snel een nieuwe wankelmotor!
Autogek zegt
Nee Mazda, niet doen. Straks staan jullie ook op elk hoekje tegen een muur geknalt. Oh, waren we niet “weer” de Prius aan het neerhalen? Waarom moet er dan weer een opmerking over recalls bij staan? Gaan jullie dat dan voortaan bij elk merk neerzetten? Ieder merk heeft wel recalls.
Goed idee van Mazda. Toyota de kosten laten maken voor onderzoek en daarna de ontwerpen lenen. Des te meer mensen de Priuus techniek lenen, des te meer goeie auto’s er dus op de weg komen.
Wat een onzin weer: “Waar valt een licentie op te nemen”. Elk auto ontwerp hoeft dus geen licentie meer te nemen, want ze hebben allemaal grotendeels dezelfde onderdelen! Ze stammen allemal af van de T-Ford.
Dennis zegt
Hopelijk zonder Prius Gaspedaal;-)
Autogek zegt
@Dennis: Het was het ABS systeem wat een electronica upgrade moets hebben. Niet het gaspedaal! Maar als je overal de verkeerde informatie ingeschreeuwd krijgt???
xax zegt
Nu gaan de auto’s van Mazda echt zoom’en
Laurens zegt
@autogek
je hebt je afwezigheid (?) niet gebruikt om je kennisniveau wat bij te spijkeren? Krijgen we weer die oneindige hoeveelheid Toyota reclamefolder citaten :-)
Autogek zegt
@Laurens: Ga lekker door op Autoweek.nl bij hetzelfde artikel met standaard onzinnige anti-hybride citaten, waar je nu al bezig bent met precies dezelfde domme opmerkingen! En laat mij met rust met mijn kennisniveau dat al goed genoeg is. Ik weet namelijk allang dat jij geen goed volk ben. :)
Laurens zegt
@Autogek: hebben ze je het Franciscaner klooster uitgekieperd? Maar het kennisniveau van de hybride lovers is werkelijk beneden alle peil, maar dat je dat zelf ook toegeeft door je opmerking een discussie niet te begrijpen…
Jantje_555 zegt
ai binnenkort ook mazda’s die wild gaan!
EJS zegt
Lijkt me goed! Mazda spreek mij persoonlijk wel aan, zeker omdat het denkt om het gewicht, wat mij betreft een van de betere manieren om een auto zuinig te krijgen;) Ik hoop wel dat ze de hybride techniek aan iets zuinigere motoren koppelen als bij toyota, dat snap ik namelijk nog steeds niet dat die relatief grote NA blokken gebruiken voor hun hybrides ipv kleinere, zuingere blokjes met turbo’s erop..
laulau zegt
Lijkt me een zeer goede zet van Mazda!
Beetje Verward zegt
@EJS
Nu ga ik er maar even van uit dat de ingenieurs bij Toyota meer verstand hebben van aandrijfsystemen dan ik. Maar toch even een reactie.
De benzinemotor van de Prius is speciaal ontwikkeld om samen met de electrische aandrijving tot het beste rendement te komen.
De electromotoren vervullen dezelfde functie als een turbu of compressor bij een kleine benzinemotor. Dus daarheb je de turbo niet voor nodig. Een Prius III komt vanuit lage snelheid/toeren heel krachtig weg.
De Prius III heeft juist een grotere benzinemotor (1.8) dan de Prius II (1.5) omdat dat tot een zuiniger verbruik bij hogere snelheden leidt.
EJS zegt
@Beetje Verward:
volgens mij is ’t gewoon zo dat een 1.4 turbo over ’t algemeen een groter rendement heeft als een NA 1.8 bij ’tzelfde vermogen, en dat ’t dus effectiever zou zijn om alsnog een turbo te gebruiken.. Dan zou je de auto volgens mij nog zuiniger maken;) Ik zie iig niet in waarom een NA 1.8 een voordeel zou zijn boven een 1.4 turbo(of een ander turboblok kleiner dan 1.8 liter, de inhoud is slechts een voorbeeld), terwijl ik wel kan verklaren waarom ze van 1.5 naar 1.8 zijn overgeschakeld(underpowered wordt nou eenmaal niet zuiniger..)
Rene zegt
Laurens ,je eerst eens wat beter informeren.
De hele hybride aandrijflijn van Toyota en Lexus zijn gepatenteerd.
Laurens zegt
@Rene: LOL
Beetje Verward zegt
@EJS
Tja, ik heb het me ook wel eens afgevraagd en wie weet komt het er nog eens van. Overigens vraag ik me af hoe je al dat koppel dan nog enigzins in bedwang kunt houden. Je gaat dan al gauw naar zo’n 600 tot 700NM.
En het weglaten van de hybridegrap (dus alleen een turbo/compressor) leidt niet echt tot een heel laag verbruik (zie de praktijkresultaten van de TSI’s die meestal zo rond de 1 op 14 doen tegen 1op 18/19 bij een Prius).
EJS zegt
@Beetje Verward:
dat koppel valt prima onder controle te houden, het gaat uiteindelijk immers om ’t vermogen aan de wielen wat uitmaakt of ’t controleerbaar blijft;)en dat wordt dan nog steeds niet echt hoog ofzo;)
en nee, maar wat je dan even vergeet is dat je een 1.4 tsi met een cvt bak ook nog een stuk zuiniger zou kunnen laten werken(en nog sneller ook, al zal dat niet zo voelen want;)), zeker als je dan vervolgens ook nog met een druppelvormige carrosserie zou gaan werken zoals met de Prius;) En kan me iig wel voorstellen dat een 1.4 tsi i.s.m. hybridetechniek nog een voordeel zou opleveren! Om gelijk vermogen te hebben kun je ’t overigens zelf af met een 1.2 tsi, nog zuinger;) En persoonlijk zou ik voor Nederland voor de veelrijders zelfs zeggen dat een dieselhybride ook een welkome toevoeging zou zijn, een 1.6 tdi zou de boel ook een stuk zuiniger maken zonder prestatieverlies, en om ’t geluid koop je een prius of andere hybride toch al niet;)
Dimglor zegt
Mja dit is wel positief… Als ze groen willen gaan en ze hebben het budget niet om zelf technologie te ontwikkelen, waarom dan niet naar een fabrikant gaan die zijn hybride zaakjes wel op orde heeft… ?
Slim gezien van Mazda….
Cantago zegt
Ah nee he… Net of één Prius-achtig-mormel niet genoeg is! Zorg nu maar eens dat auto’s echt zuiniger worden, ook als je ze goed gebruikt!
Beetje Verward zegt
@Cantago
Het is maar wat je verstaat onder “goed gebruiken”.
Als voortdurend boven de 150 knallen goed gebruiken is denk ik niet dat er ooit een techniek ontwikkeld wordt die dat tegen een laag verbruik mogelijk maakt.Ook niet door het geliefde BMW, laat staan Audi. Zie nu alvast het hoge verbruik van de TSI’tjes als je ze een beetje op de staart trapt.
Ik vind het zelf een prestatie wanneer de technici het mogelijk maken om een 4/5 persoons mormel te fabriceren die gemiddeld 1 op 20 benzine doet bij snelheden rond de 120. En dan ook nog erg snel optrekt als het moet, ook in de bergen.
Laurens zegt
@Beetje Verward: vreemd dat je hybride niet vergelijkt met diesel. Doet verder iedereen. Die dingen hebben ook niet het door je genoemde (hybride) effect van een buitenproportioneel hoger verbruik bij zwaardere belasting, en hebben ook nog eens een relatief veel lagere meerprijs.
Laurens zegt
@Beetje Verward: eigenlijk is dat het hypocriete, dat ik je verwijt. Alleen maar naar jezelf toeredeneren, voor je geliefde 14%tjes :-)
Beetje Verward zegt
Ik heb inderdaad vaker gewoon uitgelegd dat eco auto’s (en dus ook hybrides maar ook TSI’s en ED’s) een relatief hoog verbruik hebben bij zware belasting. En dat je dus voor een significante daling van het energieverbruik twee dingen tegelijk moet doen: eco techniek toepassen en de snelheid (een beetje) temperen.
Aan diesels blijft het extra nadeel van een grotere roetuitstoot hangen (en NOx, Euro 6 ten spijt: dat is nog steeds niet op de markt (voor de normale sterveling).
En noge een keer: het literverbruik van diesel en benzine kun je niet 1 op 1 vergelijken. Uitendelijk gaat het om verbruik van ruwe olie. En dan is een hybride zuiniger dan een evengrote diesel (inderdaad: als je niet constant 140+ rijdt).
En als je de behoefte voelt mij toe te dichten dat ik hecht aan de 14% bijtellingsregeling en daar een legitimatie voor zoek: ga je gang. Het is gewoon weer 1 van je smerige trucjes. Het is al lang bekend dat ik een Prius rij voordat er ook maar enige sprake was van dit fiscale voordeel.
Laurens zegt
@Beetje Verward: maar wie gelooft je?
Intussen is er ook een PM uitstoot norm voor BENZINE motoren, waarom zou dat zijn? NOx is technisch opgelost, zeker als dat een eis is in Nederland om een GELIJKE subsidie norm te hanteren voor CO2 uitstoot van diesel en benzine. Omdat dat niet zo is, en de consument er niet voor wil betalen, tatata…
Verder heb ik het NOOIT over liter verbruik, maar altijd over GRAMMEN CO2 UITSTOOT.
Kijk, het hypocriete van jou is dat je stelselmatig ontwikkelingen negeert (en niet leest, vandaar af en toe HOOFDLETTERS). Ik daarentegen ben best positief over hybride, als het niet zo’n vreselijk dure oplossing zou zijn, die in de praktijk ook helemaal niet leidt tot een reductie van GRAMMEN CO2, ten opzichte van beschikbare goedkopere ALTERNATIEVEN.
Beetje Verward zegt
Ik snap dat jij het altijd hebt over CO2. En dat is wel begrijpelijk omdat dat het meest in de belangstelling staat.
Ik vind (en vond, of iemand dat gelooft of niet)die CO2 minder belangrijk dan het opraken van de olievoorraden. En ook roet (vooral de allerkleinste deeltjes)weegt voor mij erg zwaar. En daarover kun je van mening verschillen.
Laurens zegt
@Beetje Verward: CO2 is rechtevenredig met olie. Eenvoudige scheikunde. Op moleculaire basis is benzine vrijwel hetzelfde als diesel. Dieselmoleculen zijn wat langer, vandaar de hogere dichtheid. Nog een beetje verder kraken: presto, het heet benzine.
En jammer genoeg voor jou, benzinemotoren stoten juist die hele kleine roetdeeltjes uit. Je zou zelfs kunnen beargumenteren dat een roetfilter op een diesel, een averechts gezondheidseffect heeft. Overigens, als men een rangorde maakt van oorzaken van levensduurverkorting, zijn het dingen als obesitas die scoren, en luchtvervuiling helemaal niet. Zelfde verhaal als altijd, wat is effectief als het gaat om het besteden van beperkte budgets. Kappen met hybride stimulering, direct!
Autogek zegt
@Beetje Verward: Sommige willen niet inzien dat diesels meer vervuilen dan benzineauto’s en blijven dan ook steeds hetzelfde herhalen.
Bij dezelfde CO2 uitstoot vervuilen diesels nog steeds meer andere stoffen dan benzine auto’s. Daarom heeft Het Rijk er een verschil van CO2 uitstoot. Dit om de totale vervuiling gelijk te trekken per km. Er is al vaker gezegt dat als de diesels gaan voldoen aan de Euro-6 normen en dan eenzelfde lage CO2 uitstoot hebben als benzine’s dat Het Rijk dan gaat kijken om de CO2 uitstoot regels voor benzine’s en diesels gelijk te trekken met dezelfde financiele prikkels. Maar er bestaan nog steeds geen Euro-6 normen auto’s met dezelfde lage CO2 uitstoot als de zuinige kleine benzine auto’s of hybrides.
Maar let maar op: 3, 2, 1, Er komt weer een tegenreactie dat hybriderijders dom zijn en dat ik weer helemaal van niets iets afweet. Andere weten nu eenmaal alles veel beter. Want als je hetzelfde steeds op elke autowebsite blijft herhalen wordt het misschien ooit eens waar. :)
mellie zegt
Bad choice,iedereet weet imidels toch wel dat die hybrid autos toch niet zo mileu vriendelijk zijn als dat ze doen klinken aleen al het maken van die acu’s is zwaar mileu vervuilend en bovendien is ie aleen maaar zuinig als het een kleine auto is die aleen maar in de stad rijd en en niet zo’n zware bak als de prius die alleen maar op de snelweg zit.Dus wie houd hier nou wie voor de gek mensen?
Autogek zegt
@mellie: Ken je feiten voor je wat schrijft! En zelfs ik maak niet zoveel schrijffouten. ;)