Tijdens en na een stevige winter heeft Rijkswaterstaat z’n handen vol aan alle reparaties van stukgevroren asfalt. Wanneer je vanuit België richting Nederland rijdt, hoef je niet op het bordje “Nederland” te letten, want je voelt en hoort direct wanneer je op Nederlands asfalt rijdt. Maar hoe lang nog, want Rijkswaterstaat is tegenwoordig lekker Hollands zuinig en de kwaliteit van ons asfalt wordt niet meer zo serieus genomen als voorheen.
Jij hebt misschien ook weleens een klap gemaakt toen je door een gat in het asfalt reed omdat je die te laat zag. Dit hoeft niet altijd direct zichtbare schade op te leveren, maar ga er rustig vanuit dat het niet goed is voor je banden, velgen en onderstel. Italiaanse studenten hebben daar iets op bedacht.
In de laag onder de toplaag van het asfalt, moet een opvallende kleur zijn verwerkt. Op het moment dat het asfalt dan beschadigd raakt, ontstaat er een duidelijk zichtbare “wond” die eerder opvalt. Hierdoor hebben automobilisten meer tijd om het gat te ontwijken en schade aan de auto, maar ook verdere schade aan het asfalt te voorkomen.
Het concept zal later dit jaar in Italië worden getest en wanneer dit kostenefficiënt blijkt te zijn, zullen mogelijk meer Europese landen het “gewonde” asfalt uitproberen. Een prima initiatief lijkt me. (via: carscoop)
Preske zegt
Het is al afgesproken dat ze dit in belgië sowieso al gaan doen. Maar dan wel met het truweeltje in de hand.
jelle46 zegt
“Wanneer je vanuit België richting Nederland rijdt, hoef je niet op het bordje “Nederland” te letten, want je voelt en hoort direct wanneer je op Nederlands asfalt rijdt.”
slechte bewoording, want in België is de staat van de weg ook belachelijk slecht!
Screamer zegt
@jelle46: LOL :D
Dat was eigenlijk ook het eerste wat ik dacht ;)
stopwearingpants zegt
@jelle46: meen je dit nou?
FredT zegt
@jelle46: Afgang jongen! Lees volgende keer het artikel 2x.
AlfaGTV zegt
Ik denk dat dit een best slim idee is. Als je zo’n gat dan knalgeel maakt ofzo (liefst ook nog iets met Glow in the Dark achtig spul), dan valt dat echt wel beter op dan die bodemloze putten die je nu hebt.
Dennis zegt
@jelle46: Hahaha, leuk grap.
Bas zegt
@jelle46
Daar gaat het ook juist over ;)
GTR zegt
nou belgië, maak je klaar voor de compleet gele wegen!
wel grappig, maakt de boel ook meteen vrolijker!
IksEm zegt
@GTR:
Klopt, dan zullen ze hun zeker niet gaan haasten om te repareren. Ahnee, want “ge ziet toch wel waar de putten zijn zeker”.
Ole zegt
Juist, België zal er heel wat gekleurder komen te staan :)
janmartijn zegt
ipv verf kun je ook epoxy gebruiken… wordt t asfalt wat ‘weerbaarder’
8 zegt
Haha moet zeggen dat hebben ze in italie echt wel nodig.
Zitten alleen maar gaten in de weg in dat land.
DRK zegt
Vergeet niet dat de kuilen dan niet te diep moeten zijn anders zie je het nog niet goed. Ik zie er af en toe kraters bij zitten die wel behoorlijk diep zijn.
VeniVidiVici zegt
“Maar hoe lang nog, want Rijkswaterstaat is tegenwoordig lekker Hollands zuinig en de kwaliteit van ons asfalt wordt niet meer zo serieus genomen als voorheen.” Ja en wij maar flink belasting betalen!!! :x
Wat betreft het idee van die studenten is een goede vonst alleen in dat geval hoop ik niet dat Rijkswaterstaat gaat denken, Mooi kunnen we nog even doorbezuinigen want de automobilist ziet alle gaten wel!
Alex zegt
Ik werk nabij een asfaltcentrale (autocad-tekenaar dus niet enorm veel asfalt kennis), maar het is bijvoorbeeld mogelijk om met blanke bitumen en een gekleurde korrel te werken, zo kun je bijvoorbeeld rood asfalt maken voor fietspaden. Gekleurd asfalt is echter ca. 2 a 3 keer duurder. Om nu overal gekleurd asfalt onder aan te gaan brengen gaat behoorlijk veel geld kosten en om nu (wees eerlijk) daar alleen sporadisch voordeel bij te hebben lijkt me wat overdreven. Misschien is het wel slim om wanneer schade is vastgesteld, in plaats van pas na enkele weken reparatie uit te voeren(kleine reparaties worden vaak opgespaard en in één grote haal uitgevoerd), er met een spuitbus even een gele vlek in te spuiten. Maar op zich is dit wel leuk onderwerp om een keer met de technische mannen te bespreken. Misschien zijn er andere mogelijkheden.
jelle46 zegt
@ stopwearingpants: waarom niet, als ik buiten rondrij zie ik alleen gaten en putten en zelfs putten in eerder gerepareerde gaten, vooral op de secundaire wegen.
marijn zegt
@ jelle46
Ongeveer even slecht als jou punt voor begrijpend lezen op de middelbare school?
jelle46 zegt
@marijn: Dankuwel marijn, maar waaraan heb ik dat nu weer verdient? Ik wil gewoon ook even de belabberde staat van de belgische wegen aankaarten, waarbij hier duidelijk wordt gesproken van het rijden vanuit België RICHTING nederland.
dikke richard zegt
zijn er wegen op pluto,is er asfalt op de maan,is er wegdek tussen de sterren waar ik heen kan gaan….
boxster zegt
@jelle46 Je begrijpt het niet. Dennis schrijft hier niet dat het asfalt in Nederland slechter is dan in Belgie, maar bedoelt juist het tegenovergestelde. Alleen stelt hij dat dit wel eens zou kunnen veranderen door de zuinigheid van Rijkswaterstaat. Het punt dat jij probeert te maken heeft Dennis allang gemaakt en is juist de reden van zijn artikel. Lees anders nog maar eens: “Wanneer je vanuit België richting Nederland rijdt, hoef je niet op het bordje “Nederland” te letten, want je voelt en hoort direct wanneer je op Nederlands asfalt rijdt. Maar hoe lang nog, want Rijkswaterstaat is tegenwoordig lekker Hollands zuinig en de kwaliteit van ons asfalt wordt niet meer zo serieus genomen als voorheen.”
T16 zegt
Deze zuinigheid is best wel duur: schade claimen doe je hier.
http://www.rijkswaterstaat.nl/contact/index.aspx
akif7 zegt
als ze nou de drempels minderen en kuilen vullen heb je de evenwicht al !
Jelmer zegt
Balkenende I (uit de categorie: herinnerd u zich deze nog?) heeft fors bezuinigd op asfaltonderhoud. Want zo doen rechtse kabinetten dan: de uitgaven kunnen wel wat minder.
Dat leid tot hogere uitgaven later. Dank het CDA, de VVD en die andere partij nog even voor elk gat.
Bartdep zegt
@ Jelmer
En met dank aan links is er extreem bezuinigd op het onderwijs, wat wel aan je grammaticale fouten te zien is.
MercedesForum zegt
Pffff en dan van die mensen die in één keer uitwijken als ze zoiets doen en hierdoor ongelukken veroorzaken…
DOMME actie vind ik, ik vind mensenlevens toch iets belangrijker dan kapotte velgen, banden, schokdempers, ophangingen e.d., dat is vervangbaar….
Ach hebben ze weer iets om over te vergaderen, testen enz enz.
Wie weet ondertussen al waar de regenboogtoestanden voor dienen?
http://www.autoblog.nl/archive/2008/08/19/ons-landschap-en-het-uitzicht-van-de-automobilist
http://www.autoblog.nl/archive/2008/05/10/speelse-stickers-langs-de-a12-120000-euro
MaXX99 zegt
Na deze strenge (?) winter zijn de wegen inderdaad barslecht in België .. nog erger dan anders! Door de aanhoudende koude willen ze niet meer strooien op secundaire wegen en moeten de chauffeurs maar oplettender zijn. Deze besparingsmaatregel gaat ook door de volgende jaren !
En als je naar het weerbericht luisterd hebben we een doodnormale winter achter de rug … het zijn de vorige x jaren dat de winter abnormaal warm was …
In elk geval goed plan om de putten te taggen zodat ze zichtbaarder worden, totdat de tijd word gevonden om ze te repareren, behalve dat ze dan bij ons (België again) helemaal oplichten :) … Hopelijkj gebruiken ze wat verschillende fluo tintjes, dan kunnen ze een wedstrijdje paintball houden … voor het meeste tags. Dat wordt lachen !
Dimglor zegt
Mja in België zijn de banen inderdaad slecht…
Ik moet elke dag over een baan rijden waar er een stuk vol met putjes is en ze gaan dan een stuk baan vervangen die nog in orde is, maar het kapotte stuk gaan ze zo laten…
De logica ontbreekt mij helaas….
marijn zegt
@ jelle46
Ik had het misschien iets anders moeten brengen, maar volgens mij snap je niet dat dennis met juist bedoeld dat de kwaliteit van het belgische wegennet er ondermaats is. En zoals jij het in je eerste reactie zei leek het erop dat je bedoelde dat dennis zegt dat het wegennet in Belgie juist goed is. Van Belgie (slecht) naar Nederland zonder naar het bordje te hoeven kijken (goed).
Hoop dat het nu wat duidelijker is en je inziet dat je het verkeerd gelezen had.
jack_abarth zegt
@Jelle46
floryn zegt
geen slecht idee van de Italianen alleen wat gaat dat extra kosten per kilometer weg? En is er hier beend hoe duur en kilometer asfalt nu al is? Volgens mij echt belachelijk duur.
jelle46 zegt
Ok, ik geef toe dat ik het artikel fout geïnterpreteerd had, my bad!
Maar zo’n hyserie errond breien was ook niet nodig, hoor :D
_eend_ zegt
Symptoombestrijding.. Ik heb altijd geleerd dat voorkomen beter was dan genezen. Betere kwaliteit asfalt helpt al veel, Rijkswaterstaat moet eens gaan buurten bij onze Oosterburen.
Maarja, een autobahn is veel duurder in aanleg dan een Nederlandse snelweg. En ons Hollanders benne zuunig.
Linkador zegt
Net de ervaring gehad, in Nederland hebben ze zelfs verkeersborden die ze in Belgenland nooit zullen nodig hebben… “Opgepast nieuw wegdek, remafstand kan verlengd zijn”.
Op de Brusselse ring is het verschil tussen Vlaanderland en Walenland ongeveer 15cm. Hier en daar een barst in het wegdek in Vlaanderland en kraters waar je aan paard in kunt verstoppen vanaf de Walanlandse grens. (‘k Pendel dagelijks tussen de 2)
Indien het Italiaans voorstel een 5cm dikke kleurenlaag is, dan is het regenboogasfalt der wereldkampioen makkelijk te vinden.
tss68nl zegt
@jelle46
Je meent het dus echt. Oh god ;) Lees het artikel nog eens a.u.b.?
On topic:
Ik ben van mening dat rijkswaterstaat haar verantwoordelijkheid moet nemen en de wegen moet repareren. Dan werken ze maar ’s nachts, lang, veel. En ja dat kost wat, maar daar betalen we toch ook voor? De wegenbelasting en alle andere vormen van belasting op de autogebruiker zijn altijd verdedigd onder het mom dat een goede infrastructuur nou eenmaal veel geld kost.
Als ik er voor betaal, wil ik dus ook gewoon een fatsoenlijk product er voor terug zien. Op dit moment zakken we af naar het niveau van omringende landen, en dan wil ik ook niet meer ervoor betalen dan dat onze zuiderburen bijvoorbeeld doen. Ondertussen zit m’n auto vol deuken en krassen, en m’n voorruit lijkt een maanlandschap.
Timmie zegt
Zichtbare kuilen vind ik net gevaarlijker! Een uitwijkmanoevre kan rampzalig aflopen…
majinstar zegt
Ja vooral doen en lekker handig als je op een eenbaans weg rijdt en dan zo´n gat probeert te ontwijken, terwijl een tegenligger eraan komt ? Probeer liever een vorst vrije asfalt te ontwikkelen ( kost meer tijd, geld en energie, maar het betaald zich op de lange termijn uit ).
HDM zegt
Ja leuk joh, ipv repareren gewoon laten zitten en markeren. Worden we allemaal testrijder, kunnen we meemaken hoe onze auto’s door de elandtest kwamen door als een malloot te zigzaggen.
Prima initiatief idd, Dennis ;) . Vooral als de kuilen alleen maar dieper worden omdat de regering zal denken, och ze kunnen het toch ontwijken, dat kan nog wel effe een jaartje zitten.
petervd3 zegt
Inderdaad een prima initiatief, maar komen ze daar niet wat laat mee aan het einde van de winter? En hoe willen ze dat nu op de bestaande wegen nog invoeren? Dan zullen ze zich zeker op de nieuwe wegen moeten concentreren.
skip_GT zegt
klopt, onze wegen zijn echt verschrikkelijk. op de ring rond mijn stad zitten putten van 10-15 cm diep, hier moet je haast je tweewieler binnen laten staan wil je nog levend thuiskomen. als ik de kans heb rijd ik altijd over nl, zalige snelwegen !
Niels zegt
Wat een domme tekst.
Smit zegt
Betalen we hiervoor wegenbelasting?
Cantago zegt
Simpel en goed idee! Maar de politie en Rijkswaterstaat een bus fluorverf geven kan ook een kwaad lijkt me?