Weet je nog, die dikke Vito BlueEfficiency? Goed nieuws voor busjesvolk, want Mercedes-Benz heeft nu ook een volledig elektrische Vito onthuld.
Volgens Daimler is deze Vito de eerste bestelwagen ter wereld die reeds af fabriek met deze technologie wordt geproduceerd. Dat komt omdat de montage van de elektrisch aangedreven Vito in de normale serieproductie is geïntegreerd. In de loop van dit jaar zullen meer dan 100 van dit soort Vito’s aan twintig klanten worden uitgeleverd. Het gaat daarbij om beheerders van grote wagenparken en openbare instanties. Na de introductiefase is de productie van nogmaals 2.000 voertuigen gepland.
De energie voor de Vito wordt geleverd door een krachtige lithium-ion batterij, waarna een topvermogen van 90 kW en een actieradius van gemiddeld 130 km kan worden behaald. Dat laatste is natuurlijk zeer afhankelijk van de rijstijl van de betreffende Pool bestuurder, maar de topsnelheid is gelukkig begrensd op 80 km/u. Het voertuig is namelijk alleen bedoeld voor het transport in de stad en het regionale verkeer. Beladingsgraad en het transportvolume doen overigens niet onder voor de conventioneel aangedreven Vito en daardoor is een nuttig laadvermogen van meer dan 900 kg mogelijk.
super458 zegt
Nou, het hoeft niet hoor. Maar het zou wel handig zijn
Kuukske zegt
Elektrisch rijden gaat het niet worden, ik zet m’n geld nog steeds op waterstof
autoblogger zegt
@Kuukske: heel misschien over 10 of 20 jaar, maar tegen die tijd zijn er wel weer nieuwe alternatieven. Komende jaren wordt alles elektrisch, dat moge inmiddels wel duidelijk zijn.
BaySideBlueBoy zegt
Leuk als het vriest, gaat het vermogen van de Li-ion accu’s hard achteruit. zie: http://www.autoblog.nl/archive/2009/11/24/nieuwe-porsche-accu-veel-goedkoper-dan-liposuctie
autoblogger zegt
@BaySideBlueBoy: Yep, ook de elektrische MINI heeft bijvoorbeeld een veel kortere actieradius als het koud is…
KaCh1ng zegt
een bestelwagen doet toch meer KM/dag… ik zie het nut ervan niet
lamborgfan zegt
Ik zie niets in het elektrische rijden, ik ga ook voor waterstof daar zie ik meer in omdat water nooit opraakt en je geen accu’s hoeft te produceren (die een hoop wegen)kijk maar naar die tesla, onderstuurd meer dan een normale elise.
Gnermo zegt
Ik heb nog nooit een Pool in een Vito zien rijden, alleen transporters
RickB. zegt
Kost dat?
80.000 euro?
Hupke zegt
in de “automotive engineering” die ik daarnet onder ogen had (zat te wachten in de bib) spraken ze nog over een 70kw motor met een ellectrische versnellingsbak met 2 versnellingen.
bpc zegt
kijk dit mag van mij electrisch worden: het vrachtvervoer, toch zie ik hier nog geen markt voor , het rijbereik is niet spectaculair en das wel ecentieel denk ik ze hadden er beter een aandrijftype alla chevy volt in gepropt er e-is plaats genoeg is zo een van voor al die baterijen en systemen het is goedkoop in verbruik en het rijbereik probleem is opgelost.
maar het idee is goed…
Simpson zegt
prima initiatief, ik zie de postbestellers van de gemeente hier wel in rondcrossen. wel luid toeterend, of met een zwaailamp om de mensen niet te laten schrikken.
Citrofiel zegt
Straks stikt het in de stadscentra van de elektrische auto’s, want dat is de enige plek waar ze tot hun recht komen. :roll:
406_v6 zegt
@Citrofiel: Zou handig zijn als ze dan net als een trolleybus kunnen rijden op de bovenleidingen ;)
406_v6 zegt
@autoblogger: een Accu heeft energie in voorraad, dit wordt aangegeven met Ah, dat is wat anders als kW. Die 90 kW slaat dus op het VERMOGEN van de e-motor, niet op de hoeveelheid ampere die de accu kan leveren.
autoblogger zegt
@406_v6: I know, het stond er misschien een beetje vreemd maar ik bedoelde inderdaad het vermogen (er stond ook “topvermogen”). Heb de zin iets herschreven, thanks.
ML Benz zegt
@ autoblogger: Heeft niks met polen te maken hoor, of waar haal je die informatie
vandaan? Beetje vooroordelen hebben. Lekker bezig hoor, erg volwassen.
OT, leuk initiatief van Mercedes, alleen zie ik zelf ook niet helemaal het voordeel
van elektrisch aangedreven auto’s, elektrische energie moet ook verkregen worden
en dat is ook kostbaar, vaak milieuonvriendelijk etc…
BananaFlip zegt
Begrenst op 80 km/u? PDK-bak erin leggen, verhoudingen flink naar beneden en je hebt een 0-80 km/u-beest! Busje… :roll
Relief zegt
@ML Benz
Waar wou je energie dan vandaan halen? UIt de lucht? Energie blijft altijd nodig.
Er zijn 3 ontwikkelingen nodig om elektriciteit succesvol te maken:
– Ontwikkeling van milieuvriendelijke accu’s met een 10-100x grotere capaciteit (hier is men mee bezig en dit gaat wel lukken als ik de uitvidingen/ontdekkingen beetje analyseer)
– Ontwikkeling van een systeem waarmee men binnen 5 minuten oplaadt. (ook hier is men heel erg ver mee en is een kwestie van tijd voordat er een fatsoenlijk systeem komt)
– Het duurzaam maken van energiecentrales. (schone energie is in opkomst en kan voor een deel bijdragen aan het schoner maken van de huidige elektriciteit. Het is nu een kwestie van meer kerncentrales, liever niet, maar het beste zou zijn als de ontwikkeling van kernfusie snel resultaten laat zien. Hiermee kunnen we een hele lange tijd weer verder)
Het zou me niet verbazen als we binnen nu en 20 jaar een nieuwe bron van energie vinden die al onze problemen oplost.
BananaFlip zegt
@Relief: Waterstof is da bomb!
ML Benz zegt
@Relief. Je hebt gelijk. Ik ben ook benieuwd wat het allemaal gaat worden.
Er zijn nog grote stappen te maken.
meneersander zegt
het is nog een concept dus vergeet het maar.
Vince zegt
Maar waterstof heeft ook een hoop nadelen. Denk aan het explosiegevaar. Bovendien is er voor het maken van waterstof energie nodig, die logischerwijs het makkelijkst uit elektriciteit te halen valt. En bovendien, voor het vervoeren van waterstof moeten een hoop investeringen in infrastructuur gedaan worden.
Cantago zegt
Maximaal 80? Hopeloos apparaat dus…
advandermeer zegt
Weer een mooi staaltje greenwashing van de firma Mercedes Benz. De enigste reden om een dergelijk concept te maken is om de subsidiestroom uit Berlijn en Brussel in stand te houden. Ik voorspel dat MB de eerste 5 jaar niet met een elektrische auto op de markt komt.
Als dit het beste is dat MB kan maken, dan kunnen ze de deuren beter maar gewoon sluiten. Als ze echt willen dan kunnen ze bij partner Tesla veel betere techniek inkopen.
Ik begrijp de weerstand wel, want het hele opzet van de organisatie moet op de schop. Nu verdienen ze nog zeer goed aan onderdelen en onderhoud, maar met de elektrische auto is dit veel minder. Waarom innoveren als je nu ook goed geld verdient?