België heeft na zes (6!) maanden overleg met Fiat en de Federale Overheidsdienst Mobiliteit nog steeds niet kunnen achterhalen waarom tweedehands 500tjes niet door de GOCA (soort A.P.K.) komen. Daarom is het keuringsproces tijdelijk aangepast om de stadsbakjes van Fiat toch door de keuring heen te krijgen.
De achteras van de 500 zou niet helemaal in orde zijn, volgens de Belgische keuringsinstanties. Er werd al snel (ook hier) geroepen dat het aan de keuringsmethode lag. Maar volgens de Goca is daar helemaal niets mis mee en ligt het toch echt aan de 500 zelf. Directeur GOCA Johan Cobbaut zei daar toen het volgende over:
“Niets laat ons vandaag toe om te concluderen dat het gaat om een structureel probleem met de FIAT 500. Niet alle FIAT 500’s worden de facto afgekeurd. Een aantal individuele gevallen doorstonden om voor ons onbekende technische redenen de test niet. Wij hebben noch de middelen, noch de bevoegdheid om een voertuig te demonteren en zodoende de specifieke oorzaken te achterhalen.”
Omdat het probleem van de falende ophanging nog steeds niet boven water is (de helft werd afgekeurd) wordt de regelgeving veranderd waardoor Fiat 500’s nu wel moeiteloos door de Belgische keuring komen. De druk in de banden aanpassen en wat extra gewicht in de auto zorgt ervoor dat de schokdempertest geen probleem meer vormt. Voorlopig blijft deze regel tot april 2010 van kracht.
Fiat zegt dat het aan GOCA ligt, GOCA zegt van niet. Wie heeft nu eigenlijk gelijk?
Met dank aan Stefan voor de tip!
Kyanite zegt
De nieuwe Ford Ka komt dan zeker ook niet door die GOCA heen?
Laue zegt
GOCA heeft gelijk. Zij bepalen de normen in belgie. Dat ze misschien achterhaald zijn is een tweede :P
IrT zegt
“De druk in de banden aanpassen en wat extra gewicht in de auto zorgt ervoor dat de schokdempertest geen probleem meer vormt.”
Als ik deze zin lees begin ik te denken dat er een grote fout bij Fiat is gemaakt. Als je ride-gedrag zo hard gaat afhangen van belasting of niet is het voor de bestuurder ook zeer moeilijk om aan de wagen te gewennen wat op zich al op een slecht ontwerp wijst.
Waxweazel zegt
Als de helft er wel doorkomt door die test, dan ligt het wel degelijk aan Fiat zelf.
Een stuiterende achteras is nooit veilig, zeker niet op een nat wegdek. En dat is juist de achterliggende gedachte van die test en van de afkeuring.
jan1666 zegt
Niet alle FIAT 500’s
het is Fiats 500, niet fiat 500’s
het zijn namelijk meerdere fiats
SHFT zegt
@jan1666:
Scherp ;)
Waarom worden Ka’s niet afgekeurd trouwens…
Niels Popelier zegt
Paar zakken zand in de koffer … Geen probleem meer.
Kevin van Gorp zegt
Ford heeft de achter as van de KA drastisch aangepakt met een andere stabilisator stang.
Bobby Orlando zegt
Een weeral slaat Ricardo de bal mis. GOCA is de overkoepelende organisatie van de keuringstations. De Belgische APK noemt gewoonweg Technische Controle.
Dus “door de GOCA geraken” is oeverloos gezwets van iemand die niet weet waarover hij praat (zie topic Riich X1 gisteren)
ricardo zegt
@Bobby Orlando:
“door de GOCA geraken”
Doe normaal. Ik ben geen Vlaming.
Bobby Orlando zegt
@Ricardo: Google is uw vriend alvorens onzin te plaatsen.
Controleren, verifiëren en nog een controleren alvorens je iets op een blog plaatst, dat is de boodschap.
35i zegt
Het blijft een stom autotje
autoblogger zegt
@35i: inderdaad! Lelijk retro mormel.
jakob zegt
interessant om te lezen, ik vroeg mij al af hoe dit ging aflopen…
SimonMc zegt
Jaja, België suckt blablabla.
Ben benieuwd of hier ook een topic verschijnt als GOCA gewoon gelijk blijkt te hebben
…maar dat valt nog af te wachten.
Jerudo zegt
Bij de test voor de achteras verlaag ik m’n bandenspanning ook. Als je de wagen nog eens voltankt dan heb je ook wat extra gewicht. Scheelt zo een pak om door de keuring te raken in België. Heb het al meerdere keren voorgehad dat bij normale bandenspanning de vering afgekeurd wordt.
lodewijk zegt
Het ligt aan GOCA.
Binnenkort krijgt GOCA concurrentie en zal er wel wat veranderen.
Frederik zegt
De vuilnis in met die “stekkedozen” (op zijn Gents) “luciferdoosjes” (op zijn AN). Conclusie is toch simpel? Niet door de test = afgekeurd = brol = niet op de openbare weg.
Straks komt Dacia en weet ik veel welk goedkoop merk, ook aandraven met commentaar over de Belgische keuringsmethode.
Back to the sixties? I don’t think so! Keep our roads save I say!
Frederik zegt
safe*
bmw zegt
@Bobby Orlando: niet muggeziften, Ricardo is geen Vlaming en het is voor iedereen perfect duidelijk waar het over gaat, dus het maakt echt niet uit dat GOCA de naam van de organisatie is. Trouwens, ze hebben de facto een monopolie, je kan dus wel degelijk spreken van “door de GOCA geraken”.
@Frederik: wel aandoenlijk hoe slaafs jij vertrouwen hebt in de keuringsmethode, terwijl de Fiat 500 het gevolg is van het vele werk van bekwame ingenieurs. Was het eenvoudigweg het gevolg van die “brolauto” geweest, dan zou Fiat geen verhaal hebben kunnen halen bij GOCA. GOCA moet dus beseffen dat er iets schort met de validiteit van hun test, weliswaar in interactie met de specifieke eigenschappen van de 500. Tot slot: ik zie niet in waarom een kleine auto omschreven moet worden als een luciferdoosje. Of heb jij liever enkel olifanten op de weg?
Voor de rest: don’t you love Belgium, na zes maanden hebben we een oplossing die geen begin van een oplossing is en kan de boel gewoon voortkabbelen, terwijl individuele eigenaars misschien weer problemen gaan ondervinden, en dan spreken we niet enkel over Fiat 500-eigenaars, want er zijn tal van modellen (niet enkel Fiat!) die problemen ondervinden met deze test. Vive la Belgique!
Mean_Green zegt
Waren worden auto’s jonger dan 3 jaar überhaupt gekeurd in België? Om de zakken van de ambtenaren te vullen? ;)
upstream zegt
@ Mean Green,
Autos van jonger dan 3 jaar moeten niet gekeurd worden behalve indien men ze wil doorverkopen. Dan is de keuring op kosten van de verkoper verplicht. Dit om de koper van een tweedehandswagen te beschermen tegen verborgen gebreken
anonimo zegt
de andere helft die er wel is doorgeraakt, heeft gewoon de keurder omgekocht…die gast van goca weet dit natuurlijk ook wel, maar da’s natuurlijk niet zo fraai om te zeggen.
die test is altijd al een probleem geweest voor lichte autotje’s. jaren geleden ’t zelfde met de R5, 205,…
Neal zegt
die ’truuk’ met zachtere banden en gewicht inde koffer wordt al jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaren toegepast. Wat een heisa om niks…
Ik kan leukere verhalen vertellen over de Belgische keuringscentra…
Activa zegt
Er zijn wel meer kleine wagens die problemen hebben om door de test te geraken. Ik had vroeger een kleine sportieveling (merk doet er niet toe) die daar ook problemen mee had. Op gegeven ogenblik afgekeurd, dus nieuwe dempers eronder (originele wisselstukken) en terug naa Goca. Resultaat nog slechter!! Discusie met mensen van de keuring, waarbij (een jonge en onozele) controleur vroeg wie die dempers eronder had geplaatst en of ze niet ondersteboven stonden??!! Ik antwoorde dat ik dat zelf had gedaan en (kwaad) dat ze idd ondersteboven stonden. Ter inlichting je kan die niet verkeerd monteren, maar zo slim zijn ze bij Goca niet.
Baas van het station erbij die dan schoorvoetend toegaf dat ze zo’n kleine lichte wagen in feite niet op de juiste manier kunnen meten op de juiste manier en dat mij wagen best wel in orde was!! Volgens mij zijn die 500’tjes ook in orde, er is trouwens geen weet van ernstige rijgedragproblemen (toch nog niks over gehoord).
York zegt
Ooow.. 6 maand.. Ik dacht bijna 6 jaar.. Ze zijn dus pas begonnen met debatteren.. Tot over 5,5 jaar. Misschien komt er dan wel een oplossing. Stel je voor.. Een oplossing in België!!! Dat zou dan meteen ook een primeur werden!
Off Topic:
Binnenkort mogen moto’s tussen de files slalommen.. Er zijn nog geen genoeg ongevallen met moto’s zeker? Ik ben voorstander! Hoe meer we er zo uit verkeer maaien hoe minder we in de spiegels hoeven kijken en.. bwaaa dan kunnen ook wel eens een auto de pas afsnijden zeker?
sid3windr zegt
Ik laat ook m’n achterbandenspanning af naar 1.9 (van 2.7) om door de keuring te geraken. Is gewoon een rommeltest.
PS: “Door de GOCA komen” is een beetje het zelfde als “door de Nederlandse regering komen”… fout dus ;)
360spider zegt
gefeliciteerd !!!!!!
en nog vele jaren
johnny m zegt
autoblogger : je mag je mening hebben (al weten we dat wel een keer..) maar je bent in mijn ogen niet bepaald een autoliefhebber als alleen 500 plus pk je interesseert.
Dat is ook gelijk het manko van deze site .
funcup zegt
elke BMW 6-reeks met runflatbanden wordt ook afgekeurd in België! Vele 5-reeksen (E60-61) met runflatbanden hebben hetzelfde probleem. Gewone banden monteren en klaar is kees. Zegt veel over de kwaliteit van de keuring zelf…..
Bob zegt
Hoe kan een keuring in een individueel land nou strenger zijn dan de Europese toelating/eisen? Erg merkwaardig.
johnny m zegt
En als het een Fiat betreft staat autoblog er weer mee bovenaan…..
nou , op naar de volgende 600 pk twin -charger 4 weel drivecar ……
Nijntje_ zegt
@Bobby Orlando: Keuring, GOCA, wathever, je laat je voertuig altijd keuren bij een ‘Goca’ keuringsstation…
Wat Ricardo bedoelt is voor iedereen duidelijk…
Henk zegt
Een BMW 6-reeks met runflatbanden, is daarom ook een gevaar op de weg! Vrijwel iedere BMW heeft daar last van, met dat soort banden, omdat het onderstel niet gemaakt is, voor hobbels en je op die manier van de weg stuitert. In België gebeuren veel ongelukken met BMW’s.
M-lover zegt
Banden platter laten en gewicht in de koffer is een standaardprocedure ;) keuring is slechts goed om een papiertje te krijgen… veiligheid maakt hun niet uit!!
XytraS zegt
Het ligt wel degelijk aan GOCA, moneyhorny bastards! Heb zelf met een saxo 16v gereden en dat was elk jaar x op x prijs. Zelfs na nieuwe vering (wat uiteindelijk niet gehoeven had) had ik nog prijs en toen ik eiste dat ze me gingen vertellen wat ik dan wel moet doen konden ze niets antwoorden. Maar bon, liever liegen dan je ongelijk te te geven, niet GOCA?
Eric zegt
bij goca beseffen ze niet dat wij hun klanten zijn.