Je was het misschien vergeten (of hebt het verdrongen), maar het Zuid-Koreaanse SsangYong is nog steeds alive and kicking! Eventjes leek het erop dat de boel failliet zou gaan, maar wonder boven wonder hebben ze het hoofd boven water weten te houden. Maar voor de lange termijn is toch echt een sterke partner nodig. En laat Volkswagen nou net op overnamepad zijn. Is dit een wild loos gerucht? Of zit er wel degelijk logica achter?
Volgens de geruchtenmolen zou VW SsangYong over willen nemen met de hulp van het Chinese SAIC. Volkswagen en SAIC werken in China al meer dan 20 jaar samen via de joint venture Shanghai VW. En daarnaast was SAIC tot voor kort voor 51% eigenaar van SsangYong. Door de herstructureringen bij SsangYong is dat aandeel echter afgenomen tot 11,2%. Ok, het lijkt dus aannemelijk dat Volkswagen via partner SAIC een voet tussen de deur kan krijgen bij het noodlijdende SsangYong, maar waarom zouden ze dat willen?
Als je kijkt naar de huidige modellen van SsangYong zal je daar inderdaad niet heel erg vrolijk van worden (met 1 uitzondering), maar daar is het Volkswagen waarschijnlijk ook niet om te doen. Wel interessant voor Volkswagen is de productiecapaciteit van SsangYong. Het Koreaanse merk heeft een productiecapaciteit van zo’n 250.000 stuks en bijkomend voordeel is dat de productiekosten daar relatief laag zijn. Een ander voordeel is dat er in Zuid-Korea veel kennis en technologie mbt elektrische auto’s en accu’s aanwezig is.
Als je het zo bekijkt zouden de fabrieken van SsangYong plotseling ideaal zijn om elektrische auto’s, tegen lage kosten, te produceren. En het zou me niks verbazen als Volkswagen de technologie van de huidige SsangYong modellen zou verkopen aan SAIC. Op die manier zijn beide concerns gelukkig.
Volkswagen heeft een goedkope locatie gevonden om elektrische auto’s te bouwen en SAIC heeft eindelijk de rechten te pakken van een aantal (semi-)moderne auto’s. Die ze vervolgens voor een appel en een ei in China kunnen produceren. (via: autonews.gasgoo.com)
Eric zegt
Worden ze ineens verlost van die oude Mercedes motoren!
paulusrx7 zegt
zou zeker geen slechte zijn als je ziet wat ze met skoda en seat gedaan hebben zeg ik doen en zijn ze eindelijk af van die afgedankte zooi van mercedes
markieanta zegt
Krijgen ze er oude ratelende TDItjes voor terug
john zegt
Kan VW niet een merk uitzoeken om over te nemen met wat meer potentie? Van SsangYong moet echt elk model op de schop, zelfs die 5 liter V8 met 350 pk mag weg. Hier moet dus een totale restyling komen EN een imago-upgrade.
Laat dit merk gewoon langzaam doodbloeden en investeer in wat leukers.. Wie gaat dit merk nou missen als het zou overlijden?! Die 224 smakeloze mensen die in 2008 een Ssyong kochten?
robbie zegt
@john: Blijkbaar heb je niet de moeite genomen om het artikel te lezen? Het is VW (waarschijnlijk) niet te doen om de modellen van SsangYong! Ze hebben alleen maar interesse in de productiecapaciteit. Een bestaande fabriek kopen is altijd nog sneller (en goedkoper?) dan het bouwen van een compleet nieuwe fabriek!
WId zegt
Gelooft dat John nu wel door heeft dat niet iedereen het met hem eens is ;)
Laue zegt
@john: weet jij wel d..
ach laat maar ;) ondertussen weet je het wel.
WId zegt
@john.. VW poetst liever merken met een slecht imago op. Zie skoda, vroeger in 1 zin genoemd met Lada en nu toch een gerenomeerd merk!
jack zegt
@John,
Enig idee wat investeren is? Wanneer je geld stopt in iets wat al goed draait zul je nooit ontzettend veel verdienen. Wanneer je in iets slechts geld stopt met de hoop dat het goed gaat draaien, dan maak je pas geld.
de sjonnies zegt
Piëch is natuurlijk wel een slimme vos die heeft bewezen dat hij een neus heeft voor dit soort zaken!
john zegt
Ik was alleen even aan het kijken of jullie scherp waren.. En dat zijn jullie… *gaat nu koffie halen*
Citrofiel zegt
Slim bekeken. Banen behouden, goedkope fabriek gekocht, lelijke auto’s doorverkocht aan een fabrikant die een klantenkring heeft die toch lelijke auto’s kopen, en belangrijke kennis binnengehaald. Win-win-win.
Stuko zegt
Het gaat VW hier niet om het merk, maar om de productiecapaciteit/kosten… Erg rendabel!
DenE zegt
groot, Groter, GROOTST !!!!
Daar gaan we…
bengelke zegt
Vw was toch, met renault als tegenstander, ook in de running om suzuki over te nemen? Gaan ze nu nog een belang nemen in suzuki, of gaan ze dat aan renault overlaten?
robbie zegt
@bengelke: Over Renault & Suzuki heb ik nog nooit iets gelezen of gehoord. Volkswagen schijnt wel voor het einde van dit jaar bekend te maken dat ze (ongeveer) 10% van Suzuki gaan kopen.
Dimitri zegt
Hebben dit jaar maar 224 mensen een SsangYong gekocht? Ik ken denk ik wel 6 mensen die dit jaar een SsangYong gekocht (Ja nieuw ja).
bengelke zegt
@robbie suzuki zou veel ervaring hebbe die renault zou kunnen gebruiken, vandaar dat renault in onderhandeling is met ze. Nu is der echter een kaper op de kust gekomen, nl vw. Zo las ik een tijdje terug op autoscoops (kan ook elders zijn)
bengelke zegt
renault wil meer & meer gaan downsizen, en daarvoor zou het de know-how van suzuki wel goed kunnen gebruiken. Zij maken immers kleinere wagens
robbie zegt
@bengelke: Volgens mij ben je een beetje in de war. Laat mij eens een artikel zien waarin staat dat Renault & Suzuki iets samen willen doen?
PS Volgens mij heeft Renault al redelijk wat kleine auto’s in hun gamma zitten. En Nissan heeft als Japanse fabrikant ook al meer dan genoeg ervaring met de zogenaamde Kei cars (=kleine auto’s).
robbie zegt
@robbie: *kuch* heb er zelf (uiteraard ;)) ook iets over geschreven, maar volgens mij is de link tussen Renault & Suzuki niet meer dan een vaag gerucht.
http://www.autoblog.nl/archive/2009/08/20/volkswagen-wil-verkering-met-suzuki
Reuters zegt in elk geval:
The magazine [Manager Magazin] said, without citing sources, that Volkswagen was interested in taking a 10 percent stake in Suzuki or forming a joint venture. It said France’s Renault was also in talks with Suzuki. Renault was not immediately available.
http://www.reuters.com/article/rbssAutoTruckManufacturers/idUSLK46057920090820
pizzakoerier zegt
Volkswagen + Ssangyong = saai én lelijk?
bartinspace zegt
Hi-technology VW Santana.:D Kom niet meer bij. :D :D
Grappenmakers… :P
robbie zegt
@bartinspace: Stop eens met lachen en begin eens met goed lezen ;)
De technologie is aanwezig in Zuid-Korea, waar SsangYong is gevestigd. Ik schrijf nergens dat SAIC/Shanghai VW deze technologie levert!
peter zegt
@ dimitri: 6 mensen die een SsangYong hebben gekocht? je werkt vast bij een dealer….:)
Frederik zegt
@peter: Jammer dat wilde ik ook gaan typen :( ;)
Cantago zegt
Doe maar gewoon niet;)
audi4ever zegt
wow vw heefd
audi
lamborghini
seat
bentley
skoda
BUGATI
porsche 51%
MAN 29.9%EN SCANIA voor 37.73%
ik heb gehoor nog suzuki of zo
en ook nog lotus en ducati
en nu DIT ???? SsangYong
waar gaat die eindigen als die maar die trup BMW niet koop
DannyHoff zegt
Het zou zomaar een kunnen dat als vw SsangYong koopt, dat ze gaan investeren in een cuncurrent voor de BMW 5 serie GT.