Het is heel lang stil geweest rond de nieuwe Trabant die begin 2008 werd aangekondigd. Maar ineens, uit het niets, zagen we een bericht waaruit blijkt dat de moderne Trabi in september op de IAA Frankfurt zal staan. Kijk, grote autofabrikanten, ook zonder teasers en ’toevallige’ spyshots krijg je onze aandacht.
Bovenstaand plaatje is slechts een miniatuurstudie van het bedrijf Herpa. De firma IndiKar, die de daadwerkelijke auto ontworpen heeft, doet nog erg geheimzinnig over het uiterlijk. Op de site van AutoBild laten ze met loense gezichten een spatbord zien, terwijl op de achtergrond een behoorlijk retro-hoekige gestalte onder een rode doek staat te prijken. Op de IAA wordt de Trabi onthuld, waarna er gezocht zal worden naar investeerders om een serieproductie van de auto mogelijk te maken. Duitsland staat er in ieder geval om te springen…
DD zegt
Lijkt me een stoere auto, als deze nou goedkoop en veilig wordt, dan wordt het een succes!
W115 zegt
ja, een leuk retro design, en hij zal goed verkopen zoals de 500 en de cooper
mb zegt
Met tweetakt motor?Blijft een guitig karretje
Mika Hakkinen zegt
Mijn oom heeft de eerste van de 7 klaar met restaureren.. zit ook een erg coole station bij.. misschien dat ik die koop… blijft gewoon cult wagens uit de koude oorlog..
Race_Kees zegt
Is deze nu ook van kunststof?
lincoln zegt
Trabant heeft geen ludieke ondertoon van “kijk mij eens yuppie zijn in mijn Mini of 2CV” ..
Trabant is onsproten uit communistische armoede ..
geen bedrijf die dat wil leasen ..
dus grote productie kunnen ze vergeten ..
dus goedkoop barreltje kunnen ze dan ook shaken ..
yanktank zegt
miniatuur studie is in ieder geval dikke gangsta shit
hoe dan doe mij maar de ouwe trouwe mini
ChryslerFan zegt
@lincoln
ik ben heel benieuwd wat deze auto gaat doen in de lease.
ik vind hem aantrekelijk voor mijn personeel.
kleine auto betekend meestal weinig verbruik.
maar we wachten af.
lincoln zegt
@Chryslerfan ..
lease maatschappijen durven er toch niet aan ..
dus ga maar over op Panda,s ..
100X sympathieker dan een auto die toch niet van de grond komt ..
Kootje70 zegt
Wordt dit dan de tegenhanger van de Tata?
Esprit_de_Flandre zegt
Dat spatbord is ook nog maar van karton hoor. Ze staan dus nog niet ver. En het zal er alleen maar komen als ze een bestaande constructeur vinden die een chassis en motor wil voorzien. Misschien iets voor Magna/Opel? Trabant erbij als budgetmerk…
michielh zegt
Hé, een platgeslagen Mini/Swift/Fabia
backfire zegt
Euh? Yuppie en 2cv? Volgens mij haal je iets door elkaar, ik neem aan dat je Mini / Fiat bedoelt, want van de 2cv bestaat geen retro.
En ja ja een 2cv eigenaar (pas 17 jaar in mijn bezit)
backfire zegt
Dat het spatbord van karton is, is natuurlijk wel in de geest van de trabi, ok eigenlijk textiel, maar toch. Laagje hars er door en je bent klaar.
Als het een eenvoudige auto wordt, zuinig en je kunt nog wat meenemen, dan sta ik er zeker open voor, laat maar komen.
XM Break 3.0 V6 automaat zegt
Dit wordt niks, retro-auto’s zijn leuk en hebben een aandoenlijke uitstraling (behalve de new beetle..wat een lelijk ding was dat!) Maar ze zijn te duur en lijken qua eigenschappen in niets op hun voorgangers.
Een Trabant was een auto die door een timmerman of banketbakker onderhouden kon worden, in de DDR waren amper garages en als je je auto erheen bracht diende je zelf je onderdelen mee te brengen! elke automobilist in de DDR had het boekje “wie helfe ich mir selbst” aan boord en een doos bougies, bouten en moeren en een V-snaar in de kofferbak.
De feiten:
Wat zit er niet op/in een Trabant:
Géén benzinepomp, geen injectie, geen verdelerkap, geen kleppen, geen nokkenas, geen benzinemeter, geen waterpomp, geen radiateur, geen ventilatiesysteem, geen kachelradiateur, enz, enz.
Het is een luchtgekoelde 2takt met de benzinetank recht boven de motor, hij loopt 1 op 18 en alle indianenverhalen over enorme vervuiling van het 600cc 26 pk motortje zijn zwaar overdreven, ze halen een co- waarde van ca 1 tot 1,5 en zijn daarmee veel schoner dan een Audi Q7, BMW X5 of Mercedes ML, die wel in grote getale rondrijden met Duitse milieusticker in de binnenstad.
Zo’n auto wil men niet meer, omdat ze er 18 jaar op moesten wachten en er 30 jaar mee moesten doen.
Een slechte auto was het beslist niet, vanwege de Duroplast koets en het goede staal wat de fabriek gebruikte gingen ze zeer lang mee, het was dan ook een groot bezit en geen wegwerpproduct zoals auto’s in west europa.
Een mini is gewoon een BMW met een grappig koetswerk, een Fiat 500 gewoon een Panda met een grappig koetswerk (het is niet niet eens een 500 maar een 900cc, dus de naam slaat ook nergens op)
Als er werkelijk behoefte is aan auto’s met maximaal 30 pk, hooguit 600 kg zwaar en voorzien van uiterst eenvoudige techniek, dan moeten eerst alle zware auto’s van de weg en dient de terreur op de snelweg van de +100 pk voertuigen te verdwijnen, anders maak je in je lichte voertuigje geen schijn van kans.
Ik vind mensen die een Hyundai Atoz of Suzuki Alto rijden erg flink! ik zou met zo’n karretje in het huidige verkeer doodsbang achter het stuur zitten!!