Zijn naam klinkt als een figuur uit een sprookje, werd vaak gezegd. Welnu, het sprookje is over. Wendelin Wiedeking is niet meer, althans niet meer de CEO van Porsche. Wiedeking, het financieel genie dat zodanig cijfers, aandelen en vooral de optiemarkt wist te manipuleren dat de winst van zijn relatief kleine autofabriekje groter werd dan de omzet (…). Waarna hij wel even het gehele VW concern zou overnemen ter meerdere eer en glorie van zichzelf.
Met zijn beursmanipulatie richtte hij op de financiële markten in 2008 een ravage aan die wezenlijk heeft bijgedragen aan de algemene crisis en die hele concerns de goot in sleurde. De Duitse ondernemer en miljardair Adolf Merkle gooide zich als gevolg hiervan voor de trein, weet u nog? Maar Herr Wiedeking kon zo ijskoud een winstgerelateerd persoonlijk jaarinkomen van 77,4 miljoen Euro uit de onderneming harken. De ‘manager van het jaar’ is krakend door de ballonmand gevallen. Veel te laat en daardoor met achterlating van een schuldenlast met 10 nullen. Het zoveelste voorbeeld van een pervers bonussysteem, dat bestuurders aanzet om de aan hen toevertrouwde onderneming ondergeschikt te maken aan hun persoonlijk belang. Dit soort bestuurders krijgt helaas meer macht dan hun karakter aan kan. Maar op 23 juli 2009 mocht de praalhans zijn persoonlijke bezittingen in een doos gooien en de deur voorgoed achter zich dichttrekken, maar niet voordat hij in het voorbijgaan nog even 50 miljoen Euro uit de kas van het zieltogende bedrijf had gegraaid. Een kas die moet worden aangevuld met 5 miljard steun die Porsche momenteel bij elkaar bedelt om overeind te blijven. Mocht u alles willen weten over de dubbele agenda van de sluwe Wiedeking, lees dan het artikel uit 2007 waarin de man ijskoud de graaicultuur in het bedrijfsleven hekelt, op het moment dat hij zijn eigen inkomen nog geheim wist te houden. Zie Wiedeking hekelt graaicultuur. Bij de door hem gerealiseerde ‘virtuele’ winsten graaide hij zich suf en bij de ontstane megaschuld blijft hij gewoon doorgraaien, een rokende puinhoop achterlatend. Deed de Raad van Bestuur aangifte? Welnee, de sukkels gingen met Wiedeking in discussie over de vraag of hij nu zijn ‘contractuele’ 240 miljoen (nee, deze kwart miljard is geen schrijffout) oprotpremie moest krijgen of ‘slechts’ 150 miljoen. Het werd uiteindelijk een schamele 50 miljoen… Pek en veren voor deze Teutoonse roofridder!
Het contract van Wiedeking liep tot 2012. Als ik Piëch was geweest had ik Wiedeking de rest van deze periode zijn reguliere salaris doorbetaald en hem met een schoteltje bij de toiletten gezet. Dan waren ze aanzienlijk goedkoper uitgeweest, ze hadden zichzelf alle verontwaardiging kunnen besparen en er gaat ook nog een fraai signaal uit naar rupsjes nooitgenoeg. Maar in zulke oplossingen zijn die krijtstreepjes van een RVB helaas niet zo creatief.
Er zijn wat mensen die over mijn opiniestukje heen vallen omdat het ‘kortzichtig’ zou zijn en omdat Wiedeking toch ook veel ‘goeds’ zou hebben gedaan. Heeft hij immers Porsche niet gered? Om te beginnen was dit gewoon zijn taak als manager. Daar is hij voor ingehuurd en daar is hij ook royaal voor beloond. Maar de mensen die de redding van Porsche aan Wiedeking toeschrijven kunnen niet rekenen. In 1992 stond de onderneming er slecht voor, want de omzet daalde en de liquiditeitsreserve slonk, maar er was tenminste nog een liquiditeitsreserve!
Wiedeking sluit zijn carrière af met een schuld van 14 miljard op de balans. Dat is meer dan hij gedurende zijn bewind aan winst heeft gemaakt. Rekent u even mee? Om 14 miljard te verdienen zou hij op elke auto die sinds 1993 de fabriekspoort verliet 20.000 Euro hebben moeten verdienen. Maar de marges in de autoindustrie liggen toch ver af van zulke bedragen. Zelfs bij Porsche, die dromen verkoopt (VW verkoopt realiteit…).
De mensen die toch nog een probleem hebben met deze ‘column’ zou ik willen adviseren om eens een stukje papier voor zich te nemen en daarop de bedragen 77.400.000 Euro (beloning voor ‘getoverde’ jaarwinst), 50.000.000 Euro (beloning toen de boel onderuit lag) en vooral de 14.000.000.000 Euro (balansschuld!) te noteren en om dat eens goed tot zich te laten doordringen. Na alle bonushorror van de afgelopen periode lijkt het wel of mensen wennen aan deze bedragen . Je zou denken dat er inmiddels in de wereld een total reset heeft plaatsgevonden, maar nee hoor… En het ergste is dat er nog steeds mensen te vinden zijn die het bonusysteem verdedigen en rechtvaardigen. ‘Het is nu eenmaal afgeproken’. Ja, vertel dat maar aan de arbeiders die nu tot hun 70e moeten doorsappelen en dan ook nog minder pensioen krijgen, als ze úberhaupt nog iets krijgen. Met die mensen was ook iets afgesproken…
Overigens heeft de Duitse pers Wiedeking zo tot zijn veters afgebrand dat hij zich niet meer op straat durft te vertonen. Dat hij maar fijn moge genieten van zijn honderden miljoenen. Wat moet een mens ermee? Hij is nu 56. Als hij de gezegende leeftijd bereikt van 86 jaar moet hij meer dan 14.000 Euro per dag uitgeven, maar dan mag hij in het weekend niet stoppen. Hij moet maar veel Panamera’s kopen. En als de asbak vol is of als er een beetje vogelstront op de voorruit zit meteen een nieuwe gaan halen. Lul ik achterlijk? Nee, als een gek tekeer gaan en andermans onderneming op het spel zetten om in één klap een paar honderd miljoen op je privérekening te kunnen bijschrijven, dat is normaal…
Let maar eens op hoeveel lijken er nog uit de kast komen rollen bij Porsche, nu Wiedeking de sleutels heeft ingeleverd. En heren critici, ik kijk de koe absoluut niet in de kont want op mijn website spreek ik al heel wat jaren mijn twijfels en bezwaren uit tegen deze praalhans. Mijn trefwoorden zijn te veel, te breed, te groot, te zwaar, te glamour, te duur. Zie tranen om de echte Porsche, speelgoed voor diva’s en ook het recente Porsche gaat retro.
Met dank aan Arthur Smid voor de bijdrage!
TR zegt
Damn. Zat er aan te komen dit natuurlijk. Zonde van zo´n mooi bedrijf.
Autogek zegt
Als hij een bekende Vincent v. Gogh koopt heeft hij gelijk geen 50.000.000,- meer hoor. En moet hij ook ee krantenwijk nemen om te kunnen eten.
Panamera’s zijn trouwens wel de mooiste tanks die er bestaan. ;)
Erwin zegt
Mooie bijdrage, lekker ongezouten door iemand die zo te lezen echt van Porsche houdt :-)
Jaap zegt
Een Porsche is een droom voor jongens.
Een Porsche is realiteit voor oude kalende mannen met ruitbroeken / mannen met gouden kettingen.
C30 T5 zegt
Goed verhaal…jammer genoeg is het waarheid en niet eens verzonnen. Het zou het erg goed doen in een sprookjesboek. Spijtig voor Porsche :(
frank zegt
ach, het hele duitse bedrijfsleven heeft hem toch verkozen tot manager van het jaar?
we zijn allemaal lemmingen die achter de leider aan rennen
Rick dos zegt
“En heren critici, ik kijk de koe absoluut niet in de kont want op mijn website spreek ik al heel wat jaren mijn twijfels en bezwaren uit tegen deze praalhans.”
Dat mag dan wel zo zijn, maar zo te lezen hebben je twijfels en bezwaren niets inhoudelijks maar eerder een rancune vanuit een liefde voor Porsche.
Ook dit stukje raakt kant noch wal. Kortzichtig? Ja. Maar goed, kortzichtigheid kun je vaak nog beschuldigen van enige inhoud en waar mensen daadwerkelijk over na hebben gedacht. Dit is eerder zo’n onderbuikgevoel stukje. Ik bedoel, “schrijf eens de bedragen op een briefje” als argument gebruiken? Daarmee diskwalificeer je jezelf al…
Trouwens vraag aan die arbeiders maar ook de bonussen terug die ze gekregen hebben onder het bewind van Wiedeking, hoeven ze ook niet tot hun 70e “door te sappelen”…
wodkaspa zegt
Die 14 miljard “zogenaamde” schuld die de man achtergelaten zou hebben….. Dat geld is (in elk geval voor het grootste deel?) gebruikt om zoveel mogelijk aandelen Volkswagen te bemachtigen en daarmee het concern over te nemen. Men heeft uiteindelijk niet voldoende aandelen weten te bemachtigen, maar daarmee is het overige geinvesteerde geld toch niet van de balans verdwenen?? Aan de andere kant staat daar ook een bezit tegenover. Of is het VW aandelenpakketje van Porsche in korte tijd 14 miljard minder waard geworden. In dat geval…. :-)
Peperbus zegt
Volgens mij moet je je research beter doen: het is al een jarenlang slepende familieruzie tussen Piëch en Porsche, nazaten van de grote ferdinand Porsche.
WW heeft opdracht gekregen of er handig op ingespeeld…who knows, maar om hem nu als enige schuldige aan te wijzen is wel erg kort door de bocht.
Robert zegt
Ieder zijn mening hoor, maar ALS je zo zo’n stukje schrijft moet je natuurlijk WEL even erbij vermelden dat hij direct de helft van die bocus heeft weggegeven aan een goed doel:http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleid=GIA2D2JVR
Ik ken mensen die in hun hele leven minder dan 25 miljoen doneren aan goede doelen.
Daarbij komt dat Wiedeking door innovatief denken en veel lef Porsche uit het dal heeft getrokken. Dat wordt wel erg snel vergeten, want zonder hem was het hele merk wellicht verdwenen.
Op financieel vlak was het niet de slimste, hoewel het wel weer van veel lef getuigt, iets wat je andere grote fabrikanten nog wel eens zou kunnen verwijten.
ManicManiac zegt
Gelijk heeft ie de beste man. Use the system. En als de situatie het toelaat : abuse the system. Alsof ie het aan z’n hart gaat lat komen. Gewoon even de bezittingen in het thuisland van de hand doen, hoofd daar niet meer laten zien en aan Cuba Libres nippen ergens op Belize. Simpel toch?
Dat soort mensen is niet geïnteresseerd in het klootjesvolk rondom hem, of jawel, maar dan enkel tot op hoogte van hoe dat klootjesvolk hem rijker en beter kan maken. Ik begrijp je frustratie en afkeer autoblogger, maar delen doe ik ze niet. Integendeel, ik zou de beste heer Wiedeking zowaar een staande ovatie willen geven.
Leven is een krachtmeting, en sommige mensen beschikken gewoon over wapens die zo krachtig en desastreus zijn dat ze enorm veel schade aanrichten wanneer aangewend. Maar… vechten is vechten, no rules apply… En alle wapens zijn toegestaan…
En dan kun je als “buitenstaander” twee dingen doen… Of accepteren dat je niet met gelijke wapens strijdt en je proberen te wapenen tegen die wapens sterker dan de jouwe, of puberaal blijven uitschreeuwen hoe unfair het leven allemaal wel niet is en je tijd (en echt wel je eigen tijd) verkwanselen aan onbenulligheden en in elke lichaamsopening genaaid blijven worden op systematische basis door figuren à la Wiedeking.
“but first you must learn how to smile as you kill…” Maar begin toch maar allereerst met leren hoe je moet killen… Die glimlach komt later wel…
“Life is not about being fair, it’s about making it fair for you.”
Rob zegt
Porsches zijn dus jaren veel te duur geweest. Hadden ook voor de helft over de toonbank gekund.
Antonius86 zegt
@Robert. Het gaat niet er niet om waar hij het geld aan uitgeeft, maar dat hij het geld als het ware van Porsche heeft gestolen terwijl het bedrijf gewoon dikke schulden heeft. De helft van die bonus had hij dus beter terug kunnen storten op de rekening van het bedrijf…
Wat betreft: “Er zijn wat mensen die over mijn opiniestukje heen vallen omdat het ‘kortzichtig’ zou zijn en omdat Wiedeking toch ook veel ‘goeds’ zou hebben gedaan. Heeft hij immers Porsche niet gered? Om te beginnen was dit gewoon zijn taak als manager.”
Het was inderdaad zijn taak, maar dat wil nog niet direct zeggen dat een manager zijn taak ook goed kan/zal uitvoeren. Wiedeking deed dat dus wel en (zoals Robert dat ook zegt) dat MOET ook genoemd worden.
Eric zegt
Niet tegenstaande heeft hij mooi werk geleverd in de jaren ’90. Hij zou nu voor GM kunnen gaan werken tegen andere contract voorwaarden. (lees=gratis) Of voor Unicef of WWF om zijn gezicht terug op te frissen. Maar ja, in Monaco kan hij vrij rondlopen want daar lopen nog van dit soort rond.
PHSK zegt
Duidelijk voorbeeld van een blog geschreven vanuit het hart, en geen kille journalistiek. TOP. Wiedeking heeft een schop onder zijn kont nodig, inclusief alle mensen die accoord gingen met zijn contract. Het is doodzonde als Porsche onder gaat als gevolg van deze prutser.
Twin-Cam zegt
Als deze “prutser”er niet was geweest in 1993 , hadden we inmiddels
allang geen Porsche meer gehad.
Klassiekerrally zegt
Fijne column! Meer artikelen van dit niveau zijn wat mij betreft welkom.
Hupke zegt
Euhm, hier is iemand die geen rationele blog geschreven heeft. Die niet wil informeren maar overtuigen.
Ik ben van dit soort verhitte artikels geen fan. Ik weet te weinig over bedrijf wetenschappen (voorlopig) om mee te discuteren. Maar ga hiermee niet akkoord.
Ik kan maar met 1 ding antwoorden en dat is:
WHAT OBOUT AL THE GOOD THINGS (HITLER) WIEDEKING DID?
pieter zegt
1. Beetje teveel HBO-niveau: leeg gebral.
2. Ben je al lid van de SP? Of denk je er misschien aan om naar Noord-Korea te emigreren?
3. Of misschien ben je gewoon jaloers?
Klassiekerrally zegt
Mensen, dit is een column. Volgens Wikipedia: Een column is een kort stukje proza waarin de auteur spits en uitdagend zijn mening ventileert.
En dat doet Arthur naar mijn bescheiden mening perfect: Het stukje roept immers voldoende reacties op.
Het betreft geen opsomming van feiten met een nauwkeurige analyse en conclusie. Dus moet het ook niet als zodanig beoordeeld worden.
donaldduck zegt
Hoezo failliet met een schuld van 14 miljard?
wat is de totale waarde van bezittingen dan?
En hoezo heeft WW het slecht gedaan, wat was de totale waarde
van de toko toen hij begon?
w0o0dy zegt
Goed voorbeeld van hoe het fout gaat: iemand belonen op basis van winst ipv sustainable cashflow (geldstroom exclusief buitengewone inkomsten).
Feit is dat Porsche van de ondergang gered moet worden dankzij de ambitie en het gebrek aan realiteitszin van dit soort lui. Ja hij heeft goede dingen gedaan alleen vallen die in het niet bij zijn laatste kunstje. Dat zoiets beloond wordt toont spijkerhard aan dat toezicht door de RvB niet werkt en dat zij hun taak verzaken ten faveure van het spekken van hun vriendjes. Dat zagen we bij de banken en hier weer. Maar veranderen zal het niet, de RvB’s gooien hun vriendje eruit (no worries je krijgt een leuke zak geld mee en als de storm is gaan liggen dan regelen we een leuke plek in een Rvb voor je) en vegen zo hun straatje schoon en niemand die de macht heeft hen aan te pakken. Goed geregeld, keearol!
ManicManiac zegt
Net even gedaan wat je voorstelt aan het einde, namelijk de bedragen op een papiertje uitschrijven. Behalve een hartverwarmende glimlach en visioenen van Thaise villa’s in natuurrijke gebieden op m’n netvlies toveren doet het me niet veel… Ik denk dat het bij Wiedeking niet veel anders zal geweest zijn…
Nogmaals, ik snap je standpunten allemaal wel hoor, en ik kan zeker de achterliggende gedachtengang begrijpen etc., maar, that’s it. Ik vind deze column vooral vrij onvolwassen overkomen. Het heeft iets kinderlijk idyllisch over zich. Zoiets van “oh hoe stout, iemand heeft zich niet gedragen en aan de regeltjes gehouden.” Ik vind het een flauwe rant vooral, en stiekem heb ik het idee dat er een zekere vorm van persoonlijke wrok in het artikel verscholen zit.
de sjonnies zegt
@ autoblogger – dank u wel voor dit verhelderend stuk proza, idd, spelen met andermans geld en er een casino mentaliteit op na houden !
Verder bent u de enige die durft te zeggen waar het op staat :
Hij was ingehuurd en werd goed betaald om Porsche op de rails te krijgen en nu laat hij idd een zieltogende onderneming achter; Porsche moet nota bene overgenomen worden.
Om met Theo Maasen’s ‘Mengvoeders United ‘sketch te spreken : Ze zouden je kapot moeten schieten, al bedoel ik dit niet persoonlijk.
Er is een lichtpuntje : Heb Ferdinand Piëch niet als uw vijand, ik hoop dat de man nooit meer aan de bak moge komen !
ManicManiac zegt
“hartverwarmende glimlach op m’n gezicht tekenen” moest het eigenlijk worden, maar goed…
frans zegt
@Twin-cam; een totaal onzinnige redenering. Zoals in de column hierboven gesteld wordt, WW deed slechts zijn werk. Dat hij dat toentertijd goed deed, is erg mooi meegenomen, daardoor hebben we immers Porsche nog. Maar daarmee is allesbehalve uitgesloten dat een andere kundige CEO Porsche eveneens had kunnen redden. Niets zegt dat alléén WW dit had kunnen doen. En zoals bekend, hij is er rijkelijk voor beloond.
(@Hupke, je bent geen uitblinker in je talen hè?)
@pieter.. waar heb jij het allemaal over? Kun je iets van wat je zegt ook beargumenteren?
autoblogger zegt
@de sjonnies: dank u, maar de auteur is Arthur Smid ;) (gastbijdrage)
de sjonnies zegt
@ autoblogger – dan hulde aan Arthur Smid maar ook hulde aan u voor het plaatsen !
ManicManiac zegt
En Wiedeking deed gewoon z’n werk… Tuurlijk deed ie gewoon z’n werk, de jongen had een doel voor ogen, en z’n werk doen was de weg naar dat doel.
Dat er dan nog mensen zijn die het willen verbloemen ook. Alsof de Nazi’s snelwegen bedacht hebben om de burgers meer autonomie te geven. Zichzelf ja, screw de burgers. Alsof dat soort mannen iets doet waar ze op korte, middellange dan wel lange termijn niet zelf beter van worden. Liefde voor het merk? Laat me niet lachen…
Liefde voor geld ja.
Noem de dingen toch ‘ns gewoon bij hun naam. Het is een oplichter pur sang en hij heeft een pracht van een heist op zijn conto mogen schrijven.
de sjonnies zegt
@ wodkaspa – wat dacht je dan waarom de man door de mand is gevallen ?
Google eens David Ross, een 43 jarige tycoon uit Engeland, vorig jaar goed voor 900000000 pond (negenhonderd miljoen) nu goed voor 400 miljoen pond schuld, er is een verschil met Wiedeking, dit was de man zijn eigen geld,
lees maar over deze man zijn tragedie : Greed !
AJ zegt
Als je dit als gewone noeste werker tot je door laat dringen blijft er maar 1 ding staan…Hoe maak je in relatief korte tijd het mooiste merk Porsche kaput!!
Wiedelin “der kaputmacher” wieder een brand naar de kl*te!!
yanktank zegt
@ twin cam
ik had liever gezien dat porsche [niet al te] gloriues ten onder was gegaan dan dat het was overgenomen door vw
maar het is wel hun verdiende loon, die vieze hufters wouden een perfect gezond bedrijf verscheuren en verdelen net als bij ABN AMRO is gebeurd
ManicManiac zegt
Weet je, sorry dat ik er zo op in ga, maar… ik begrijp gewoon niet wat je met dit artikel probeert te bereiken?
De heer Wiedeking een geweten aanpraten?
Mensen die hetzelfde van plan zijn op andere ideëen brengen?
Frustratie ventileren, ok, zoveel is wel duidelijk. Maar meer dan dat bespeur ik er niet in. En van een column verwacht ik toch echt wel wat meer dan een enkel belerend vingertje.
Hoe oud ben je eigenlijk Arthur? Want nogmaals, deze column heeft echt zoiets infantiel over zich als in “oh wat een grote boze wereld is het toch daarbuiten”. Reken maar van yes dat het dat is, en je kan er maar beter aan wennen.
Wat mij betreft een autoblog-dieptepunt deze column. De verburgertrutting van Autoblog is begonnen… Jammer.
wodkaspa zegt
@ de sjonnies – de man is zoals jij het noemt ‘door de mand gevallen’ omdat hij, naast natuurlijk de personlijke hetze van de familie Piech (stukje politiek), ontegenzeggelijk verantwoordelijk is voor de huidige financiele nood van Porsche (te weinig liquide middelen). Maar dat is volgens mij heel wat anders dan de eenzijdige opmerking als zou hij het bedrijf hebben opgezadeld met een schuld van 14 miljard. Volgens mij is voor een bedijfsvoering het saldo van bezittingen minus schulden een stuk belangrijker. Ik mag tenminste hopen dat Wiedeking voor die 14 miljard ook daadwerkelijk iets gekocht heeft ;-)
Rutger zegt
De kolom zou een stuk interessanter zijn als iets meer verdieping zat in de cijfers. Het basissalaris van Wiedeking was niet zo heel erg exorbitant dacht ik met € 1.000.000,-. De verdiensten zaten voor Wiedeking vooral in de bonussen omdat hij bedongen had (in de tijd dat Porsche verlies maakte) dat hij 0,78% van de winst als bonus kreeg.
Het is wat makkelijk om nu Wiedeking te veroordelen over zijn bonussen al was het maar omdat er jaarlijks door de aandeelhouders wordt gestemd over de beloningen en het beloningsbeleid.
Sebastian zegt
Als hij het toch voor elkaar had gekregen VW over tenemen, wat dan !!
(het schelde echt niet veel, Ferdinant Piech heeft hem tegengehouden omdat die machtiger als piech zelf werd alleen daarom is het Wiedeking niet gelukt ) Dan was die een legende geworden en. Ik kan alleen maar zeggen dat je inderdaad te kortzichtig dit artikel geschreven hebt.
Wiedeking heeft een top prestatie bij Porsche verricht daar twijfelt bijna niemand aan, (alleen jarloerse mensen die geen verstand van bedrijfsvoering hebben kunnen dat niet begrijpen) met als basis een Porche 911 model dat qua design minimaal over jaren verandert een bedrijf in stand te houden is geniaal.
Race_Kees zegt
Taalkundig zwak en slecht onderbouwd, jammer want het onderwerp is interessant.
ManicManiac zegt
OK ja, een discussie aanwakkeren over hoe pervers het bonussysteem wel niet is en blablabla.
Moet je het maar afschaffen. Maar als je denkt dat het afschaffen van het bonussysteem dit soort heerschappen gaat tegenhouden dan ben je gewoon naïef. Want het ene systeem zal gewoon vervangen worden door een ander systeem en wat is regel nummer één die van toepassing is op alle systemen? Inderdaad, het kan gekraakt worden.
Dan leechen ze de pensioenkas wel leeg of zitten ze met hun lange vingers aan het jaarbudget van Het Rode Kruis dat eigenlijk bedoeld was om een 200.000-tal vluchtelingen van een tentenkamp te kunnen voorzien. Ik noem maar wat.
You cannot beat people like that. They know no limits, no boundaries, no rules. They have no handicaps, unlike most other people…
Naïviteit, het blijft op me werken als een rode lap op een stier…
Oftewel : bij voorbaat een zinloze discussie. Oftewel : mission failed. Volgende keer beter Arthur.
Who is God? Yes indeed, you are. Act accordingly and quit the whining.
Wat ik trouwens zelf ook ga doen, het is veel te mooi weer om me op deze manier en (vooral) hierover op te winden. We praten over een jaartje of 20 nog wel eens Arthur ;)
MacReady zegt
Klassiekerrally @ 29 July 2009 om 11:00
Waren het maar feiten, zelfs dat zijn het niet. Voornamelijk aannames gepresenteerd als feiten, om de onderbuikgevoelens kracht bij te zetten.
Als de schrijver daadwerkelijk zelf een beetje in de zaak gedoken was en bijvoorbeeld een paar jaarrekeningen van Porsche erbij had gepakt, dan had hij kunnen zien dat de nettowinst van de laatste 10 jaar de 15 miljard al overstijgt. Eenvoudig te verifiëren. Eenieder weet dat Porsche nie slechts verdiende aan de verkoop van auto’s, al z’n rekensommen ten spijt.
ManicManiac zegt
Wil wel nog even zeggen dat het aanzienlijk scheelt dat het niet door iemand van de vaste ploeg is geschreven, want ik was al serieus aan’t overwegen om AB voor bekeken te houden. Niet meer doen aub, kom op, jullie hebben net zo’n leuk unpolished imago, keep it that way, please?
Dreke zegt
@Pieter
Dat is nog eens een goede, juiste comment! Goed beargumenteerd en daarmee volledig berustend op werkelijkheid!
Zonder cynisme, eerst roepen “HBO – leeg gebral” en dan vervolgens niets?
Hmmmmm….
@ManicManiac
Al ik me niet vergis heb nu 9 posts gebruikt om je mening te uiten, je bent toch niet gefrustreerd? ;)
simon zegt
Ik reageer bijna nooit op een artikel maar dit slaat echt werkelijk alles. Ik denk dat het dieptepunt van Autoblog hiermee wel is bereikt. Jammer erg jammer….
ManicManiac zegt
Dreke : awel, JA. Reken maar dat dit artikel me frustreert.
En bloody fucking hell, ik ben toch nog steeds half opgewonden dus let’s take another shot at it, laat ik even uitleggen waarom.
Als allereerste is er het artikel zelf en wat het vertelt over de schrijver ervan. Namelijk het zoveelste grote kleine jongetje dat een beetje triestig loopt te wezen omdat andere mensen capaciteiten hebben waar hij nog niet eens aan kan beginnen van ze te begrijpen én die bovendien ook nog ‘ns het arrogante lef heeft om het diezelfde mensen kwalijk te nemen dat ze hun capaciteiten ten volle benutten. Had ie maar niet zo braaf naar mama en papa moeten luisteren en wat meer z’n eigen ding moeten doen. Ie heeft z’n kans gehad om een volwaardige homo sapiens sapiens te worden, ie heeft z’n kans verkeken. Accept your loss and move the fuck on.
Dan punt twee. Het allereerste waar ik aan moest denken onmiddellijk na het lezen van deze, mja, kom op, laat ik vriendelijk blijven, column was HUMO.
En dan vooral de teloorgang van dat ooit wonderbaarlijke tijdschrift.
Autoblog geniet wat mij betreft evenveel liefde en warmte als het vroegere HUMO. Geen belerende vingertjes, gewoon feiten, overgoten met leuke humor daar waar gepast en soms ook daar waar ongepast. Een vrij blad voor vrije mensen maar vooral : met respect voor die vrijheid. En dan wordt er zoiets als dit gepost. Ik kreeg eerlijk waar angstzweet, visioenen van autoblog die Flair-abbonementen begint weg te geven en zo. Alsjeblieft niet doen. Echt vrije sites gerund door naar mijn mening best wel vrije mensen zijn een zeldzaamheid en o zo broodnodig. Ga dat nou alsjeblieft niet lopen verpesten door het een spreekbuis te maken voor emotioneel overladen naïevelingen.
Columns zoals autoblogger’s fenomenale “Ferrari zuigt” illustreren perfect wat ik bedoel. Zo moet het.
909 zegt
Interessant en scherpe column!
autoblogger zegt
@simon: ons dieptepunt wordt wekelijks bereikt, je weet toch ;)
9000cse zegt
@ Arthur Smid + autoblogger
Mijn welgemeende complimenten! De een voor het schrijven, de ander voor het plaatsen.
Deze column is voor mij in ieder geval aanleiding, om Autoblog.nl weer hoger en beter in te schatten dan tot kort geleden het geval was.
Voor mij betekent het een algehele kwaliteitsverbetering, die er blijk van geeft, dat jullie toch ook rekening houden met het begrip maatschappelijke verantwoordelijkheid.
Ik vind, dat deze column op critische manier de feiten weergeeft. Precies zoals het hoort en ik het verwacht.
Daarom nog een keer: Mijn welgemeende complimenten!
PS: En hoed je voor diegenen, die de graaicultuur à la Wendelin Wiedeking, met al zijn gevolgen, goedkeurend menen te kunnen verdedigen onder het motto: “Het ligt nou een maal in de menselijke natuur”, of “Maar ze hadden of hebben ook wel goede dingen gedaan”. Op die manier praat je de grootste dictators nog naar de positieve kant, ondanks al hun gruwelijkheden.
ManicManiac zegt
autoblogger : bedankt om me er even aan te doen herinneren dat ik het allemaal niet zo serieus moet nemen, want ik was alweer vergeten dat jij dat zelf ook niet doet.
Maar toch, pas op met het plaatsen van dit soort zaken, want ze jagen bezoekers weg én ze bezoedelen toch echt wel je imago. En dan kan je wel doen of dat je niet scheelt, maar we weten beide ook wel dat dit (deels?) je broodwinning is.
Ik meen het though, ik draag jullie een heel warm hart toe, en je moet wel heel goed zijn wil ik je dat geven.
primramessar zegt
manic mania:
niet zo zeuren. Als het je niet aanstaat, kijk je er toch gewoon niet naar. Er zijn genoeg andere auto sites waar je je informatie kan halen.
Probeer niet het beleid van autoblog te veranderen in wat jij denkt dat het zou moeten zijn.
Net zoals jij zegt dat je moet accepteren dat de wereld niet altijd in elkaar zit zoals je het graag zou willen hebben, moet je die regel bij jezelf toepassen en accepteren dat autoblog niet kan zijn zoals jij dit graag ziet.
Autoblog mag plaatsen wat hij wil, net zoals wiedeking en smith en jij en ik ieder zijn tijd besteed naar eigen goeddenken.
Sorry, no offense.
JPM zegt
God wat sneu. Ik zou hier 10 kantjes kunnen vol schrijven waarom deze man verdiend wat hij verdiend. Misschien doe ik dat ooit ook nog. Maar ik vraag me af of het niveau hier hoog genoeg voor is.
Frapant dat je even vergeet te melden dat deze ‘gigantische boef’ 140 miljoen euro kreeg bij vertrek, dat hij toen persoonlijk genoegen nam met 50 miljoen waarvan hij de helft afstaat aan goede doelen. Inderdaad wat een graaicultuur genoegen nemen met 25 als je ook 140 miljoen zou kunnen krijgen tsss.
pieter zegt
Er zit weinig analyse, diepgang, subtiliteit en nuance in de column en teveel frustratie en behoefte om te shockeren. Er is al genoeg over de case geschreven met goed onderbouwde analyses (kijk maar eens in de Financial Times bijvoorbeeld), dus dat ga ik hier niet nog eens herhalen (kan het wel, maar wil het niet). Verder sluit ik me aan bij de comments van ManicManiac in deze topic.
Het gaat in de column vooral om het bashen van de graaicultuur (vandaar mijn SP-comment), terwijl het er in feite op neerkomt dat WW gewoon zijn contract voortreffelijk heeft uitonderhandeld, iets wat iedereen zou doen en waar niets onethisch aan is. Het enige wat je hem kan verwijten is dat hij de kredietcrisis en de daaropvolgende recessie heeft onderschat en daardoor achteraf gezien een veel te hoog risico heeft genomen, wat de aandeelhouders (lees: de Porsche en Piëch families) de schrik op het lijf heeft gejaagd (al waren zij net zo verantwoordelijk voor de genomen beslissingen). Dus iedereen was verblind door hebzucht, hoogmoed en macht op het hoogtepunt van de bull-markt. Typisch menselijk, eigenlijk.
Een schuld van 14 miljard hoeft op zich helemaal geen probleem te zijn, als er maar genoeg rendement op de investeringen gemaakt wordt en er voldoende cash-flow is (dat laatste is het probleem). Veel bedrijven werken met een nog veel hogere schuld/activa ratio, en dat zijn lang niet alleen hedge-funds en andere financiële instellingen.
ManicManiac zegt
@ de PS van 9000cse : da’s de hele point nu net man…
Het gaat niet over het al dan niet goedkeuren of goedpraten, het gaat over psychologisch in staat zijn om je voor 100% in iemand anders z’n leefwereld te kunnen verplaatsen. Goedkeuring heeft daar niets mee te maken, acceptatie des te meer. Het is niet omdat je iets kan aanvaarden dat je het ook meteen moet goedkeuren eh.
Je moet je niet hoeden voor zo’n mensen, je moet je beschermen tegen zo’n mensen. Hoeden is laf gedrag. Beschermen, dat is wat echte mensen doen.
Maar jah, da’s de mens eh… Dat wat ie niet kan vatten volledig uitsluiten. In plaats van er je voordeel mee te doen. Ach ja. Blijf maar lekker vasthouden aan je peutertuin-principes allemaal, blijf maar lekker op je onderbuikgevoel leven omat je het hogere gedachtengoed blijkbaar toch niet wil vatten. It’s what sets us apart from the animals, en wat doet iedereen ermee? Er als een bange wezel van gaan lopen, en hard. Zo jammer.
Enfin, ik ga er echt mee stoppen want nog even en m’n humeur is echt wel finaal verkloot voor vandaag. Geen zin in, echt niet. Adios people!
ManicManiac zegt
primramessar : none taken. Is ook m’n punt niet. Dit is gewoon totaal ondermaats als column en AB onwaardig. Een beetje lopen janken kunnen we allemaal, maar om het meteen tot column te bombarderen?
En nu ben ik écht weg.
Peer zegt
@ManicManiac
Quit the focking English! Je maakt jezelf belachelijk…
Als Hans Teeuwen jouw teksten voordraagt in een theater heeft-ie een show.
Bob zegt
Zijn er doden gevallen ofzo? WTF
JPM zegt
@ Peer
Goed argument man, echt sterk.
Peer zegt
@JPM
Dank je. Al was het geen argument, maar een aanbeveling…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Fantastisch stuk! AB.nl, aannemen die gast…
Z’n site is ook ge-wel-dig trouwens!!
Woord van de dag: ‘praalhans’!!
hahahahaha, briljant!
:D
v8x zegt
Is dit nu een column of gewoon een verdoken poging Mr Smid om wat hits op zijn belabberd websiteje te krijgen?
Klassiekerrally zegt
Bij veel van de reacties op deze column denk ik: ‘Indien u twijfelt of u tot de doelgroep behoort, behoort u niet tot de doelgroep’… :roll:
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ ManicMania: het leuke is dat je exact hetzelfde doet als wat je vervloekt bij de schrijver van dit stuk!
Daarnaast heb je ook niet verder gekeken dan je neus lang is, je zegt dat het een klein jongetje is, maar op zn site staat dat hij in de jaren ’60 zn rijbewijs haalde. Op zn site had je ook kunnen zien dat die man hart en ziel voor Porsche heeft, er zelfs een zeer leuke site aan gewijd heeft!
Dit stuk ik emotioneel en dus niet rationeel geschreven en dus ook niet rationeel te interpreteren, hoe je ook je best doet met je holle retoriek…
Lachen ook dat je ‘het belerende vingertje’ vervloekt, en vervolgens 9 posts vol belerende tekst schrijft!! Pot-ketel, je snapt het wel.
Dus dat ‘hogere gedachtengoed’ waar je over praat moet je zelf ook nog maar eens goed induiken!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ klassiekerrally: kijk, dat is nu eens een waar woord! Ik bagon al te denken ‘ben ik nou raar dat ik het een erg goed stuk vind??’
:D
PS: zn site al gezien? meer tekstuele goodies!
Klassiekerrally zegt
@ SAAB (Sorry, maar ik ben veeeeeel te lui om je nickname volledig in te typen! :lol: ):
Zoals gezegd, het is een COLUMN, geen opsomming van feiten. Maar dat wordt door veel lezers niet helemaal begrepen geloof ik…
Vanavond zal ik Arthur’s site eens aandachtiger gaan bestuderen. De 911 was ook jarenlang mijn droomauto (tot ik er in reed eigenlijk…).
MacReady zegt
@ Klassiekerrally
De column ventileert een mening (tot zover geen probleem, ongeacht de mening) en poogt deze te onderbouwen met getallen en rekensommen. Als laatstgenoemde onderbouwingen niets dan feitelijke onjuistheden zijn, dan mag je op z’n minst vraagtekens bij de gehele column plaatsen. Kritisch zijn is één, goed onderbouwen van je kritiek iets anders.
automofiel zegt
Schrijft een ouwe man die terug wil naar de tijd van toen…
Je bent vast ook zo oppervlakkig over de jeugd, als ik je site zo doorneem.
GranTurismoS zegt
Misschien mag er wel bij dat onder zijn bewind, de verkopen van Porsche verachtvoudigd zijn en de productiviteit met 70% is gestegen. Ook niet onbelangrijk is dat €25 miljoen van de €50 miljoen naar een fonds gaat.
Die schuldenberg is gigantisch groot, al denk ik niet dat dit een groot probleem is, aangezien het een zo goed draaiend bedrijf is, en samen met VW..
Anders, €60-€70 miljoen verdienen per jaar :-), wat is er mis met €10 miljoen…
Klassiekerrally zegt
@ MacReady: daar zit dan ook wel weer wat in…
Maar ik haak af: ben eigenlijk veel te druk om dit te volgen :)
G. de Groot zegt
Toen ik klaar was met het lezen van de eerste paar zinnen van dit stukje venijnig azijngezeik kon ik al duizend redenen geven waarom de auteur er faliekant naast zit, maar het doet me goed om te zien dat vele anderen dat al hebben gedaan. Dat houdt nl. in dat het niveau van de lezers tenminste nog niet zo diep is gezakt als het niveau van de columns.
Mijn vraag aan de auteur; Waarom stuur je dit naar autoblog als je stukje zó perfect in de Telegraaf zou passen?
Arthur Smid zegt
Ik heb het niet gestuurd. Autoblogger vroeg me of hij het mocht plaatsen, toen hij het op mijn website had gelezen. En ik heb me kostelijk vermaakt met alle reacties vandaag, moet ik zeggen.
Laurens zegt
Leuke Porsche site via links, duidelijk een echte liefhebber, misschien met bijbehorend gekleurd levensbeeld (vroeger was alles beter)?
Deep zegt
T O P _ B I J D R A G E
Tommy zegt
OMG al meer dan 70 reacties(!)
Ik heb het stukje gelezen en er zit zeker een kern van waarheid in, maar het wordt wel iets teveel van één kant belicht. Desalniettemin wel intresant!
G. de Groot zegt
Oke, dan hierbij een reactie voor autoblogger:
Ik tik om de zoveel tijd ‘www.autoblog.nl’ in mijn adresbalk in, en geniet van de vele auto-gerelateerde nieuwtjes die hier altijd staan. Ik geniet zelfs van de minder auto-gerelateerde nieuwtjes zoals vrachtwagen-rijtests.
Waar ik helemaal niet van geniet is het eeuwenoude niet-nieuws dat mensen altijd wel een zondebok zoeken als er iets gebeurt wat hen het hoofd te boven gaat, als ik zoiets wil lezen ga ik wel naar ‘www.telegraaf.nl’, ‘www.ad.nl’ of elk ander dagblad met een hoop journalisten die nog net kunnen schrijven maar voor de rest niet veel kunnen.
De enige link die dit artikel heeft met auto’s is dat het hier om een bedrijf gaat dat auto’s maakt, voor de rest is het hele artikel van het soort boehoe-wat-zijn-executives-toch-kwaadaardig waar de kranten van barsten. Schoenmaker, blijf bij je leest.
En nu weer on-topic:
Het is niet alsof de overname gepland was om te mislukken, het zal over honderden, zo niet duizenden bureau’s zijn gegaan van mensen die uiteindelijk besloten hebben dat de mogelijke winsten groter zijn dan de risico’s. Dat alles dan uiteindelijk toch iets duurder uitvalt dan gedacht door hoge speculaties en kleinere winsten (Allemaal externe effecten), kan niemand zien aankomen.
O, en als de boeren nou echt met de hooivorken en fakkels achter iemand aan willen gaan, Holger Härter was de Chief Financial Officer.
Gerben zegt
Goede “kolom”!!
en zoals de schrijver zelf zegt… het is een opiniestuk.
Gezien het aantal felle reacties is het opzet geslaagd lijkt me.
Wil even melden dat bij Fortis alles ook heel goed ging totdat ze zich vergaloppeerden aan ABN. Waren het al die jaren slechte bestuurders? Hebben ze een kapitale fout gemaakt?
Probleem van de bonussen en ontslagvergoedingen:
Bij veel mensen komt het onrechtvaardig over dat je als hoofd van een bedrijf toch nog veel geld kan verdienen terwijl door verkeerde keuzes hen bedrijf op de rand van de afgrond staat. (dit slaat nu niet expleciet op WW)
@ManicManiac
Wat is er mis met jong en naief zijn. Vooruitgang en verandering komt er niet van oude zakken die berusten in hun lot en vergeten zijn dat ze ooit jong waren. Van hen moet je geen verandering verwachten want ze leven in een wereld of systeem dat ze zelf gecreëerd hebben.
Meer nog, het is zelfs de taak van de jeugd om naïef te denken, idealen te hebben en huidige regels, systemen, wetten in vraag te stellen.
Idealen zijn naïef maar is het daarom verkeerd om ze na te streven?
JH zegt
Het lijkt me te simpel om te denken dat Wiedeking schuld van alles is. Hij was geen alleenheerser en zijn plannen vereisen goedkeuring van andere (lees grootaandeelhouders) dus die zijn net zoveel schuld.
En ik vraag me altijd nog af welke adviseur “aanbevolen” heeft om VW te kopen want dat komt beslist niet van Wiedeking zelf…de beslissing om dat te doen mag gedeeltelijk bij hem liggen en overigens zoals RickDos al eens gezegd heeft, heeft de crisis de plannen gedwarsboomd want anders deze “overname” zomaar gelukt zijn
Overigens heeft Porsche volgens mij de hoogste marge per auto van alle fabrikanten dus 20000 per auto zou zomaar kunnen (bij een 911)
mashell zegt
14 miljard klinkt veel maar ze hebben dan ook de helft van VW gekocht. Dat staat niet bepaald waardeloos op de balans. Ik denk niet dat Wiedeking echt iets fout gedaan heeft, VW kopen was een beetje ambitieus maar als de economische crisis een paar maand later was gekomen was het gewoon gelukt. Porsche heeft er geen schade van opgelopen.
Net als JH denk ik dat een winstmarge op een 911, Cayenne en Panamamera van 20.000 bepaald niet onrealistisch is.
Het is fijn dat Arthur zo’n passie heeft, het is jammer dat ie het een beetje zuur brengt.
Ado zegt
Ik vind het een goed stuk, behalve delen dat de schrijver zicht steeds verdedigt. Jezelf verdedigen is niet nodig. Feiten spreken voor zichzelf. Negatieve reacties krijg je toch altijd.
Voor mensen die vinden dat Wiedeking wel een goede manager was, zou ik zeggen: “Lees het stuk nog eens”. Met 14 miljard schuld heeft hij het bedrijf toch niet gered of uit de slop gehaald zoals sommige beweren. Als je dat wel vindt, dan ben je kortzichtig.
RijNouNsDoor! zegt
Wat een gezeur over die 14 miljard schuld: Porsche heeft nog lang geen negatief eigen vermogen, er stonden in 2008 nog 45 miljard aan bezittingen tegenover. Eerst gegokt en 5 miljard verdient (op papier), daarna verslikt in VW vanwege liquiditeit en het gegeven dat VW Qatar beter kon overtuigen van Porsche zelf.
Geen massaontslagen,geen faissementen, geen gekke dingen (50 miljoen is veel okee, geen hetze waardig). Nu weer allemaal rustig worden en naar buiten kijken waar het best moi weer is.
Hupke zegt
@ 9000cse
Euhm wat is er mis met het rationeel bekijken van zaken die gebeurt zijn?
Is het zo dat waneer er doden vallen of iets eventueel oneerlijks gebeurt emoties perse de overhand moeten krijgen?
Men moet dingen altijd in hun context bekijken en kunnen relatieveren niet?
Alberto Bertorelli zegt
RijNouNsDoor, die 14 miljard is een balansschuld; ik denk niet dat Porsche daar 45 miljard aan liquide middelen tegenover kan stellen…
k.franssen zegt
dat deze aso,s nog bestaan,als maar graaien
nooit genoeg.bijna het einde van porsche!!!
gelukkig was er volkswagen die de zaak moest redden.
k.f.
9000cse zegt
@ Hupke
Jij vindt dus, dat je “dingen” altijd in hun context moet bekijken en moet kunnen relatieveren. Goed punt! Doe dat dan ook!
Ik vind, dat je “dingen” ook ruimer mag bekijken dan uitsluitend rationeel. Emoties mogen daarbij gerust een rol spelen (volgens mijn psychiater althans ;) ).
En laten we wel wezen: We hoeven het echt niet met elkaar eens te zijn over de manier waarop we reageren op de diverse posts, als er maar over is nagedacht. En van mij mag je weten, dat ik vaak gemotiveerd wordt door een innerlijke drang, om op mijn manier iets te doen tegen het “ding”, dat ook wel verloedering wordt genoemd. Maar ik denk, dat het op deze plaats te ver zal gaat, om dat uit te spitten.
En verder: Iedereen op deze blog heeft toch zijn eigen interpretatie van het begrip “vrijheid van meningsuiting”? :roll:
9000cse zegt
@ al het lezersvolk
schrik ik toch op dit uur ineens wakker en moet ik G”)^%#&)(e bekennen, dat “relatieveren” => relativeren moet zijn! ’tis wat! Nu weer vlug m’n droom gaan oppakken. Ging over Porsche dacht ik. Was in gesprek met Piëch. Of was het toch zijn vrouw? Nou ja, we zien wel……. :?:
BananaFlip zegt
Geweldig verhaal!
Normaal gesproken lees ik nooit al die cijfertjes en het geneuzel over aandelen enzo, maar na het introotje moest ik gewoon verder lezen!
VwGroentje zegt
Nu ik pas een VW gekocht heb, wil ik ineens ook alles weten over het merk VW.
Nu heb ik op internet heel wat artikelen over Wiedeking gelezen.
Wiedeking vindt of vondt Piech’s Pheaton en de aankopen van Lambourgini en Bougati maar onzin en niet rendabel. Piech wilde dolgraag de Pheaton al zorgt die auto niet voor winst. Nou en! Prima van die kleinzoon van Porsche. Tenminste een dikke auto zonder poehaa zoals die schreeuwlelijkerds van een Audi’s.
Porsche is louter een overbodig merk. Ik zou alleen maar auto’s willen bouwen voor iedereen. Voor mij is het geen jongensdroom, nee mijn jongensdroom is iets dat ik werkelijk kan betalen zoals mijn huidige VW en de mooie Honda die ik had.
Auto’s die niet veel kosten en mij bergen rijplezier bezorgen.
De enige droomauto die ik leuk vindt die wat kost is een Bentley Continental GT.