De Noorse minister van Financiën Kristin Halvorsen (uiteraard een vrouw) heeft het briljante plan opgevat om vanaf 2015 de verkoop van alle auto’s te verbieden die worden aangedreven door een motor die loopt fossiele brandstof. Oftewel benzine en diesel.
Wat haar betreft mogen er vanaf dat jaar alleen nog maar elektrowaggies, hybride’s, waterstofauto’s en auto’s verkocht worden die rijden op biofuel. Waarom? Auto’s die rijden op fossiele brandstof zijn veel te vies. En mevrouw (uiteraard van de Socialist Left Party) denkt dat ze op deze manier de machtige autofabrikanten kan dwingen om schone en zuinige modellen te ontwikkelen. Ze vergeet alleen een paar dingen.
a) Vorig jaar zijn in Norwegen slechts 150.000 auto’s verkocht. Oftewel peanuts.
b) Prima dat je wil dat mensen groen gaan rijden, maar het is wel een beetje zuur als je dan verplicht een extra dure hybride of wat dan ook moet aanschaffen.
c) Legt ze dan ook gelijk een infrastructuur aan van waterstoftankstations, biofueltankstations en oplaadpunten voor elektrische auto’s?
Overigens is de kans heel erg klein dat het plan er ook daadwerkelijk doorheen gaat komen. De premier van Noorwegen, Jens Stoltenberg, is sowieso tegen. En daar komt nog eens bij dat de partij van Kristin Halvorsen de kleinste is van de regering. Ze is er wel trots op dat zo’n beetje alle milieu- en hippieorganisaties ter wereld haar plannen steunen.
Saillant detail in dit verhaal is dat Noorwegen een van de grootste olie exporterende landen ter wereld is. Laten we wel hopen dat Femke Halsema en consorten dit niet lezen, want voor het je het weet brengen we ze nog op een idee. (via: Automotive News)
Destroy the Hybrids!
JamesBond007 zegt
Dat word snel sparen dan als je daar nog eens naar toe wilt toeren met een lekkere Alfa ofzo.
HDM zegt
Nederland zal het direct invoeren, en pas na 3 jaar en tig miljard erachter komen dat ze iets vergeten zijn.
robbie zegt
@JamesBond007, beter lezen! Je mag er nog wel mee rijden, maar ze mogen niet meer nieuw verkocht worden. Is het nou echt zo moeilijk om iets goed te lezen?
AutoInformatief zegt
En die denkt dan ook echt dat in 6 jaar tijd overal waterstof en oplaadstations te vinden zijn? Vrouwen……. :P
“Saillant detail in dit verhaal is dat Noorwegen een van de grootste olie exporterende landen ter wereld is”
Pas op straks komen ze hier zelf ook achter! Stoppen ze dat en betalen we 5 euro per liter.
Eric zegt
@Autoinformatief heeft gelijk. Hun welvaart is afhankelijk van de gas- en olieuitvoer. Deze vrouw zal na de volgende verkiezingen van het toneel verdwenen zijn…
bozewolf zegt
Doorgeslagen milieuhetze…debiel plan. Geen principieel verkeerd idee, maar 2015? Lmao.
Beeeeeeeetje vroeg dag!
Ferdinand1 zegt
Hoe komen dat soort mensen toch in de politiek terecht?? :cry:
Wollie zegt
Goed plan. En meteen ook alle stinkhippies naar Noorwegen. Permanent. Dan komt de snelweg weer vrij voor normale mensen.
bobo zegt
Ik voorzie een stijging in de belangstelling voor LPG in Noorwegen.
Jesper zegt
Ze vergeet ook even dat ze met de 150.000 auto’s die daar dan per jaar minder worden verkocht ze een flinke klap Noorse BPM (of wat dan ook) mist.
Spijker Hard zegt
Rijden ze daar al auto dan?
blokker5 zegt
2015? ik neem aan dat deze vrouw dan geen minister meer is? en wat heeft ze er uberhaupt mee te maken als minister van financiën?
ps. Southpark is altijd leuk
BananaFlip zegt
Hahaha, die foto is echt cool.
En die video ook.
En die Krisin, ook hilaaaaarisch!
Wat een belachelijk idee.
Maar zoals Wollie ook al zegt, is het eigenlijk helemaal geen slecht idee.
Alleen een beetje zielig voor de normale bevolking van Noorwegen.
Lustigson zegt
Dan moet mevrouw Halvorsen ook consequent zijn en alle elektrische auto’s laten opladen met stroom die niet via fossiele brandstoffen is opgewekt, en waterstofauto’s mogen alleen waterstof tanken die is gemaakt met behulp van elektriciteit die niet via fossiele brandstoffen is opgewekt. Los daarvan wel prijzenswaardig dat iemand oppert om iets rigoureus te doen aan ons oliestoken.
Citrofiel zegt
Alsof de fabrikanten al hun auto’s aangepast kunnen hebben en nieuwe technieken uitontwikkeld hebben voor 2015. Get real, Kristin…
Buyck zegt
Noorwegen is al vergevorderd met hun groene politiek en haalt al veel energie uit alternatieve bronnen. Ik denk dat het land daarin het verst staat op dat vlak in de wereld.
Laurens zegt
Een van de redenen dat de Chinezen vrij fanatiek zijn op EV gebied, is dat dat land voor minstens 100 jaar steenkool heeft om stroom te koken. En net weer geen olie of gas.
Voor de Noren geldt dat ze heel veel waterkrachtstroom hebben. Kost ze geen drol, stop het in een auto in plaats van het naar Nederland te sturen. De olie die ze hebben raken ze toch wel kwijt.
Zo heeft ieder land een andere ideale oplossing. Den Uyl gaf het aardgas destijds aan Italië, omdat kernenergie de toekomst was (misschien nog steeds). Nu moet Nederland juist weer aan de aardgasauto?
We zien het wel. Het is crisis, en er wordt naar kosten-baten gekeken. Zo zijn de hippies de vorige keer ook verdwenen :lol:
ivanadrive zegt
Slim gezien van die mevrouw, Th!nk is een Noorse elektrische wagen, zes jaar is nog lang en heel wat merken bieden nu al hybride of biofuel versies van hun auto’s. Alleen, voor de Noorse markt zullen de fabrikanten geen dure ontwikkelingen doen of infrastructuur uitbouwen.
Thibaut zegt
Ik heb een vraag aan alle autobloggers. Ik moet voor mijn eindwerk de elektro-auto volledig bespreken. Ik vraag aan jullie of jullie weten hoe je de reikwijdte berekend van een elektro-auto?
zal waarschijnlijk zijn met gewicht en ampère per uur ofzo
ALLE HULP IS WELKOM!
Frederik zegt
Ehh, waar denkt deze mevrouw dat hybrides dan op rijden? :-)
hanz zegt
@ thibaut, ze halen nu 0.7 km per kilo accu.
damn , maar even snel nog een V70R aan schaffen nu het nog kan
ow wacht daar waren ze mee gestopt, jammer
Thibaut zegt
@hanz:
ja, ik weet dat ze ongeveer rond dat cijfer zitten
maar ik zoek de formule om dit exact te berekenen, want ik kan moeilijk voor een hele jury zeggen dat ik het niet weet hé..
Vinny_93 zegt
Diesel vind ik niet zo’n probleem, maar BENZINE? Nee, en Koeni dan?
..
Ohja, dat is Zweeds.
SPK zegt
Als ze echt iets serieus aan het milieu zou willen doen zouden ze simpel de aanschafbelasting op auto’s eens een beetje kunnen verlagen zodat het wagenpark daar eens een beetje vernieuwd. Veel mensen rijden daar nog in 20 jaar oude auto’s omdat nieuwe auto’s in Noorwegen het duurste zijn van Europa, nog aanzienlijk duurder dan in Nederland.
cardesigner@USA zegt
Koop 50 JSF’s een DESTROY NORWAY AND THE HYBRIDS!!
Emile_Benz zegt
FUCK those threehuggers!!! :evil:
erik zegt
zo blijkt maar weer dat autoblog voornamelijk uit idioten bestaat… noorwegen: klein, rijk, en alle mogelijkheid tot natuurlijke energie (paar honderd fjorenden met zieke getijdenwisselingen en dus heel goed voor waterrkacht te gebruiken), bovendien goede infrastructuur door sterke overheid. Als er een land is waar ze binnen een paar jaar dit kunnen realiseren is het daar wel. en ik zag ook ngo een reactie van iemand dat de staat dan bpm misloopt, maar hoezo betaal je geen belasting over een neiuwe electrische auto? dat kan toch worden ingevoerd als dat toch nog de enige zijn die verkocht mogen worden?
denk voordat je post!
bovendien, robbie, er zijn ook genoeg mannen die dit soort plannen koesteren dus je seksisme is een beetje storend…
de sjonnies zegt
Wel olie verkopen dus…..heet dat niet hypocriet ?
De Noren zijn de Arabieren van Europa, het vierde rijkste land ter wereld !
En dat verdienen ze echt niet met de export van Trollen !
Kyanite zegt
Noorse economie drijft op olie en vis.
Ik weet niet of deze mevrouw Halvorsen weleens met de auto door eigen land is gereden, maar als ze dat heeft gedaan moet haar ook opgevallen zijn dat de dichtheid van het benzinestationnetwerk niet reëel is om alleen electrische- en hybride-auto’s toe te staan. Je kan daar gewoon uren rijden zonder ook maar iets of iemand tegen te komen. Nog een nadeel: een gemiddelde accu vindt koude niet zo heel erg fijn, beperking van de laadcapaciteit e.d. Daar zijn de winters nog wel lang en koud….
@SPK
Je vergeet dat de lonen in Noorwegen ook een stuk hoger liggen als hier in Nederland, dus dan worden alle gebruiksartikelen waaronder de auto dus ook een stuk duurder.
@Erik
Noorwegen klein? Qua inwonersaantal wel, maar qua land grote is het relatief een groot land. Rijk en welvarend is Noorwegen absoluut wel, nummer 1 of 2 op de wereldranglijst van meest welvarende landen.
RenesisHP zegt
Elke keer als ik de milieuhype een kans wil geven komt er weer een debiel die even laat zien waarom ik anti treehugger ben. Staat groen gelijk aan hersendood?
VivelaFRANCE zegt
Op zich heeft ze wel een goed plan, maar het is wel érg idealistisch! Als haar overheid zorgt dat elektrische auto’s financieel aantrekkelijk worden gemaakt en de overheid een goed elektriciteitsnet aan gaat leggen, dan zal de meerderheid sowieso wel een elektrische auto kopen. Ook zullen de autobedrijven dan zelf ook voor elektriciteit gaan, omdat het voor hen aantrekkelijker is. En de echte liefhebbers blijven natuurlijk op benzine rijden. Het komt vanzelf wel goed. Auto’s worden steeds zuiniger en er komen steeds meer alternatieven. Dus maak je maar geen zorgen Noorse hippies, de wereld zal heus niet vergaan!
BmwFreak68 zegt
FAIL!
roadronner zegt
Het is echt heel simpel:
Autos op fossiele brandstoffen afschaffen kan alléén, en echt alléén als er een volwaardig alternatief is. En dat is er nu gewoon nog niet. Dus: dikke pech voor die irritante boomknuffelaars! Ha!
Timmie zegt
Je vergeet het belangrijkste tegenargument: economische belemmering. Je zou verbaasd zijn hoevaak economische belangen voor milieuzaken komen!
WieAndersDasAuto zegt
Sluit haar meteen op! Zulke mensen zijn zelf niet 100% en kunnen de meest gekke dingen doen/bedenken. En dat is niet zo goed voor de wereld…
schutter zegt
Dat is echt erger dan ‘Het einde van de wereld’!!!
Stel je voor, in 2015 in Noorwegen voor het parlement rijden Met een dikke Hummer en eens goed veel brandstof verbranden :P
JamesBond007 zegt
@ Robbie
Excuses. Is het soms laat geworden gister?
Cantago zegt
Wat een slechte PR-stunt… Sorry , maar ik kan geen straf zwaar genoeg voor dit “ding” gebruiken. Verbied ook gelijk alcohol, sex, muziek, plastic en meer van dat soort spul waar heel veel mensen op aarde niet zonder kunnen;)
Cantago zegt
*gebruiken = verzinnen*
gekke-turbo zegt
Vrouwen, gays, milieuhippies; ze zijn allemaal een pot nat.
Cantago zegt
Straks gaan ze ook nog vrouwen verbieden! (note: vrouwen zijn in mijn ogen toch niet echt hetzelfde als een auto’s:P)
tv zegt
Kyanite schrijft:
27 April 2009 om 18:35
Je kan daar gewoon uren rijden zonder ook maar iets of iemand tegen te komen. Nog een nadeel
ik weet niet waar in Noorwegen komt?
in Noorwegen heeft 4.644.457 wonen (2008)
je komt genoeg mensen tegen.
bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Noorwegen
robbie
wat dacht je van boten en pleziervaart?
Benno zegt
Dit soort wijven moet elk recht om een gemotoriseerd object te gebruiken worden ontnomen !!!! Zo graag links zijn? Ga maar fietsen, nooit meer op vakantie met het vliegtuig en ga maar met de zeilboot, uiteraard zonder motor want die stoot Co2 uit, o ja, ook geen laptops en mobiele telefoons meer want die batterijen zijn slecht voor het milieu! GA LEKKER IN EEN HOL WONEN, mafkezen !!!!
oil zegt
Stop dan olie op te pompen he Noorwegen… en ga werken voor je geld ipv van de olie te leven.
BaRa zegt
Hm, blijkbaar tast de crisis niet alleen de financiële slagkracht aan, maar ook de intelligentie van de reacties. Zit rechts Nederland op dit forum, of wat?
Arno zegt
2015 is misschien wat snel maar 2020 moet dat wel kunnen. dan hebben ze vast wel goedkopere modellen en een infrastructuur gebouwd (of kun je makkelijk thuis ’tanken’)
bytheway niet alle olie wordt gebruikt als brandstof voor de auto. heel veel andere producten bevatten olie. dus noorwegen komt echt wel van z’n olie af en waarschijnlijk ook nog voor een betere prijs.
ik vind het goed dat noorwegen initiatief toont. hopelijk volgen andere landen ook.
oil zegt
Nee Arno,
als auto’s niet meer op olie rijden is Noorwegen compleet platzak.
…en dan moeten ze gaan werken…
Cantago zegt
@ BaRa, kun je me dan een reactie laten zien die volgens jou nergens op slaat en niet klopt?
En ik ben mischien wel wat rechts, maar zelfs de gemiddelde linker vind dit een dom idee, en wil waarschijnlijk niet extra gaan betalen, of in een elektrisch karretje rijden.
Jandepandaman zegt
Ik vind het een prachtig idee!!!
Waar herken je straks Noorse auto’s aan?
Aan de gaten in de bodem waar doorheen trappers uitsteken en aan het verlengsnoer wat eraan bungelt!
:lol:
Goed, even serieus: Ik denk zelf dat er wel iets zinnigs aan het plan zit-
– Als de Noren zelf verder nog maar minimaal olie verbruiken, kan er meer worden geexporteerd en dus zijn er meer inkomsten.
– Als nu vanuit de politiek die zet naar een niet- op olie gebaseerd transportsysteem wordt gegeven, dan zou er eindelijk iets serieus op het gebied van de ontwikkeling ervan kunnen gebeuren; Tot nu toe worden we om de oren geslagen met concept na concept- de 1 nog mooier dan de ander, maar geen ervan die ook echt de weg op komt anders dan “in de toekomst… puntje puntje puntje” wat dus nog lang en gelukkig kan gaan duren. Maar dan moet je dat inderdaad eerder in Duitsland of Frankrijk doen inplaats van in een land als Noorwegen…
@tv- Er zijn op zich misschien wel aardig wat inwoners, maar die wonen een beetje eenzijdig in de grote steden en vooral in het zuiden. Er zijn dus toch echt wel hele stukken Noorwegen waar je uren doorheen kunt rijden zonder iemand tegen te komen zoals Kyanite zegt.
En 12,5 inwoners per km2 in Noorwegen vergeleken met de 396,6 inwoners per km2 die wij in Nederland hebben……? En zelfs in Nederland kun je nog werkelijk minuten lang wandelen zonder iemand tegen te komen. ;-)
Carmaster zegt
@ Vinny_93
Koeni heeft anders ook nog de CCXR…..
BIO-FUEL… (6)
Arno zegt
nee hoor, ze zijn dan echt niet platzak. het kost ze wel geld. maar ze verkopen ook erg veel gas. en daarnaast is dus olie ook nodig voor het maken van allerlei producten. zo kunnen ze langer doen met hun olie-voorraad.
Ado zegt
Als de brandstofprijs in 2015 van hetzelfde niveau is als van afgelopen zomer, dan mogen ze van mij ook in NL dit ook gaan doen. Tegen die tijd is de economie ook ruimschoots hersteld en het zal me niet verbazen als we dan iets tussen 1,70 tot 2,20 voor een litertje 95 betalen. Let maar op!
Cantago zegt
Je hoort nu nog amper dingen van de kredietcrisis, af en toe een bedrijfje dat de geest geeft. (voor een groot deel ook een mooie mediahype). En zo’n CCRX is echt een gave bak! Die wzou ik maar wat graag willen;)
En als je het anders bekijkt, over 10 jaar wil niemand nog benzine, en dan mag het voor €0,10/liter de deur uit:P
Septicus zegt
Hoezo millieuvriendelijk……..
Accu opladen, maximaal 100 a 200 keer dan honderden kilo’s chemisch afval.
Opladen… 1 kiloWattuur kost ong. Euro 0,25 (met transport, netwerk, aansluiting enz.)
4 kWattuur dus ong. 1 Euro.
1 Euro dus voor 4 kiloWatuur, dit is gelijk aan een motor van 4 kiloWatt 1 uur lang laten draaien.
4 klioWatt is ongeveer 6 a 7 ouderwetse PK’s.
Dit is te weinig voor een autootje.
Je hebt ongeveer minstens 36 Pk nodig om een beetje normaal ….te kunnen rijden. (Kleine Panda is 50 PK)
Dat is dus 6 x zoveel vermogen dus 6 x zo’n kleine tijd dus 1 uur / 6 is 10 minuten rijden voor 1 Euro. Op 1 liter benzine kun je ook wel 10 minuten rustig rijden in een kleine auto.
De extra stroom moet opgewekt worden door het verbranden van aardgas of iets dergelijks.
Bij de omzetting van aardgas naar stroom en het transport over honderden kilometers onstaat veel verlies.
Dit is gewoon een dure manier om de mensen op het verkeerde been te zetten.
Als je een motor in dit autootje zou zetten direct op aardgas dan heb je dat verlies ook niet en zit je ook niet met miljoenen afgedanke accu’s met de meest verschrikkelijke stoffen erin.
Ze claimen een rendement van 85%, hoe kunnen ze het bedenken, dit is weer een flauekul rendement.
Alleen het motortje denk ik, van het verbranden van het aardgas in de centrale tot het aandrijven van de wielen is bij lange na geen rendement van 85%. (mijn schatting ongeveer 30%)
Concl. Je kunt het gas wat nodig is om de stroom voor een elektrische auto te maken beter direct in de auto verbranden dan via een omweg gas in een centrale verbranden, omzetten via een dynamo in stroom, transporteren naar je
huis ,accu opladen en dan weer als stroom in de motor stoppen……
Gewoon eerst even logisch nadenken mensen….
Vooral veel subsidie aan deze auto’s geven….. en auto’s op aardgas nog meer belasten….
een oplossing zou kunnen zijn om de auto 2000 euro duurder te maken en er een windmolentje bij te verkopen.
Dan kan iedereen in de avond en s’nachts gratis zijn accu’s opladen, maar dat zal de bedoeling niet zijn…….
Gr., ut Liwadden.
Cantago zegt
Hulde aan Septicus! Helemaal 100% mee eens. Het rendement van een kolencentrale ligt op 40%, en als je daar het verlies van stroomkabels in meerekent, dan hou je niet veel over. Alleen speciale stoomcentrale’s met warmtekrachtkoppelingen en stadsverwarming kunnen de 80% halen. Een standaard kerncentrale mag blij zijn als hij de 25% haalt.
Beter koop je een nieuwe dikke porsche, op BENZINE, want de lucht die daar in gaat is niet zo schoon als de lucht die er weer uit komt!! Denk daar maar eens goed over na Nederland;)
backfire zegt
Zo’n ramp is het toch niet, nog genoeg keuze, slaolie, methanol, elektrisch en combinaties daarvan. Saab, Ford en Volvo (zolang Saab nog bestaat) rijden zo wie zo op methanol, dus geen probleem, en nog veel meer vermogen ook nog. En als Toyota en Honda hun hybrides aanpast om op methanol te rijden dan zijn ze klaar. Oh en aardgas en lpg zijn ook fossiel, dus die mogen ook niet meer. De diesels zijn met juiste ingrepen ook allemaal aan te passen voor andere oliesoorten, gegarandeerd dat de meeste fabrikanten de bouwtekeningen al lang klaar hebben.
Cantago zegt
Daar heb je inderdaad wel een punt. Alleen als je dan met je methanol-autootje Nederland in komt rijden dan heb je een probleem… Waar tank je?
Vraag me eigenlijk af waarom we niet allemaal op methanol gaan rijden? Het is erg simpel spul, ook om te maken, en er komt amper troep bij vrij… Ja, CO2, maar dat is NIET schadelijk voor het milieu (in tegenstelling tot CO, roet en andere troep die uit benzine en diesel komt).
backfire zegt
We moeten natuurlijk niet met zijn allen op methanol gaan rijden, maar het gaat om combineren. In Nederland kun je methanol tanken op zo’n 30 plaatsen, maar ja dat is natuurlijk nog veel te weinig. Kip en het Ei, omdat methanol gewoon veel te duur is.
De man zegt
Ik denk dat we er met z’n allen goed aan doen om die auto naar de sloop te brengen.
Ga in je eigen stad werken of verhuis richting je werk.
Doe iets, het voor je uitschuiven is wel erg makkelijk. En met open mond staan kijken kan ik ook.
Maarja jullie als autorijders hebben daar natuurlijk **** aan.
Het interesseert jullie niet dat jullie kinderen in een sh*thole van een wereld moeten leven doordat iedereen te arrogant is om zelf de eerste stap naar een beter mulieu te nemen.
En als je gaat zitten wachten op een antwoord van hogerop kun je lang wachten. Daar gaat het alleen maar over geld en zou het te duur zijn om dit te realiseren. En daarbij leveren benzine en diesel nogsteeds een hoop geld op.
De man die niet te lui is om te fietsen!!
Cantago zegt
Goeiemorge, wat een lekker schreeuwerig en ongefundeerd verhaal zeg! Als je je ei kwijt moet, doe dat dan ergens anders.
Het begint al met alle auto’s naar de sloop, das al allesbehalve goed voor het milieu! In je eigen stad werken doen misschien wel heel veel mensen, maar wat dacht je van mensen die MOETEN reizen? Naar verschillende lokaties? Goederenbedrijven? En er wonen ook mensen BUITEN de stad! Ook zijn er tijden dat fietsen niet verantwoord is, of je kan niet genoeg vracht of personen op de fiets mee nemen, ook zijn er heel veel mensen die niet kunnen fietsen! En wat dacht je van familie opzoeken die verder weg woont? En op vakantie gaan? Sorry hoor, maar alle auto’s op de schroothoop is de grootste onzin die er is!
En wij als autorijders hebben daar schijt aan? Als jij ff goed nadenkt voor je jezelf “de man” noemt, dan had je al lang gezien dat auto’s maar een extreem klein deel van de vervuiling van de aarde veroorzaken. En wie zegt waar dat niemand een eerste stap neemt? Wie zegt dat we over een paar jaar in het sh*thol van de wereld wonen? Kompleet ONZIN! Er wordt extreem veel aandacht aan het milieu besteeds tegenwoordig, dus lees je alsjeblieft eens wat in!
En dan pak ik nu weer mijn fiets (mijn eigen auto heb ik verkocht, fietsen is beter voor je en goedkoper), want ik moet zo naar mijn werk fietsen. Ben ik niet te lui voor;) Dankje.